• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jeep Cherokee KL 3.2 v6 4x4 2014r.

lukaszpiast

Użytkownik
Samochód
Jeep Cherokee 3.2 v6 4x4 2014 PENTASTAR
Marka samochodu
jeep cherokee
Budżet/ile litrów
250 za 6l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
3.2 v6 pentastar
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
100ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w20 ms6395
Witam mam dylemat jaki olej byłby dobry dla mojego silnika . Jezdziłem na oleju 5w20 lecz brał cały czas olej od wymiany do wymiany czyli 10.000km / 1Litr poboru. Postanowiłem przejść zgodnie z instrukcja która dopuszcza 5w30 z norma ms6395 na olej 5w30, aktualnie mam zalany olej Total Quardz 9000 fgc 5w30 ms6395, ale po dłuższym postoju podczas porannego odpalenia słychać dźwigienki zaworowe i napinacz rozrządu, na rozgrzanym silniku super cisza . Ale za to nie bierze nic oleju. Jaki kompromis tu zastosować koledzy ?Czy już lepiej niech bierze olei i pozostać na 5w20 czy lepiej 5w30 ale z innymi parametrami żeby rozruch był płynniejszy i cichszy?
 
Można szukać 5W20 ale od innego producenta, ew może kompromis w stylu 0W30?
 
Jak rozmawiałem ze znajomymi, którzy latali na Pentastarach to polecali lać "oryginalnego" Mopara 5W20. Ceny jak widzę są bardzo akceptowalne. 👍 Ewentualnie w dobrej cenie masz np. Havoline Pro DS F.
 
Pobór 1L na 10.000 km uważam za normalny, lej 5w-20 Mopara cena nie odstrasza. Jak będziesz kombinował z lepkościami to zarżniesz napinacz, a może już zarżnąłeś.
 
Dopiero przejechałem na tym oleju 5 tys kilometrów , połowę interwału , to muszę już zmieniać czy mogę poczekać do 10 tys i wymienić ? Naprawdę mogę uszkodzić tym olejem napinacz ? Jak to możliwe ?
 
To był taki mój szybki skrót myślowy.
W skrócie i precyzyjnie aby napinacz hydrauliczny wytworzył odpowiednie napięcie łańcucha rozrządu wymagana jest odpowiednia (zaprojektowana) lepkość. Stosowanie oleju wyższej lepkości powoduje nieodpowiedni przepływ, a tym samym ciśnienie oraz napięcie łańcucha szczególnie wtedy kiedy olej nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury pracy. Nienapięty łańcuch ulega przedwczesnemu zużyciu i powoduje nadmierne zużycie wszystkich elementów z którymi współpracuje.
 
Pomijając trochę ten temat czy naprawdę jest taka duża różnica między 5w20 a 5w30 z taką samą norma akurat w moim przypadku jeep ms6395 ? Przecież te silniki chodzą na 0w20,5w20,5w30 i nic się nie dzieje ?
 
taki mopar 5w-20 bedzie miał lepkość Kv100 ok 8.5 Kv40 ok 50
5w-30 to zazwyczaj Kv100 ok 11 Kv40 ok 65
wiec dla mnie różnica jest spora szczególnie przy zimnym oleju a im temp niższa tym różnica lepkości większa. Najlepiej jakby lepkość była stał i zbliżona do tej określonej dla 100°C, co jest niemożliwe.
Podejdź do tego w ten sposób o ile różnice w 100°C są niewielkie to w 40°C czy tam w -10°C już ogromne.
 
Możesz to sprawdzić mrożąc w zamrażarce 5w-20, 5w-30, 5w-40 i 5w-50 i przepuszczając je przez jakąś grubą igłę nasadzoną na strzykawkę czy może samą strzykawkę. Uzmysłowisz sobie wtedy że lepkość w niskiej temperaturze też zależy od tego drugiego indeksu.
 
Wiec czym się kierować w doborze oleju? Normą napewno i lepkością w Kv100 i Kv40 ? Posiadasz specyfikacje oleju mopar 5w20 i 5w30 dla porównania jakie są tam różnice chociażby w Kv100 i 40 ?
 
Tu masz lepkości Mopara, inne oleje sprawdzisz w dziale analizy na forum lub na stronie producenta.
1720603076753.png

1720603108807.png

Dla niższych temperatur różnicę lepkości między 5w-20 a 5w-30 będziesz mierzył w setkach cSt, a gdzie tu docelowe 8-9 cSt dla 100°C
 
Nieśmiało przypominam że jest też orlen 5W20 który dobrze wygląda w analizie
 
aktualnie mam zalany olej Total Quardz 9000 fgc 5w30 ms6395, ale po dłuższym postoju podczas porannego odpalenia słychać dźwigienki zaworowe i napinacz rozrządu, na rozgrzanym silniku super cisza .
I to jest dokładnie dlaczego SAE20 wszedł w miejsce 30tki w Pentastarze, przynajmniej 3.6, jak i 5.7 HEMI.

Trzymaj się instrukcji, bo wie, co mówi.
 
Back
Top