• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jeep Grand Cherokee WK2 3.0L CRD 250KM

polsal

Nowy użytkownik
Samochód
Jeep WK2 CRD
Marka samochodu
Jeep Grand Cherokee WK2
Budżet/ile litrów
7.7L z filtrem, budżet elastyczny
Styl jazdy
Silnik
3.0L V6 CRD (A630)
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40, MS-10902, FCA 9.55535-D3
Jaki olej masz obecnie
Castrol Magnatec 5W40
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.

Przychodzę z problemem zakupu oleju do samochodu Jeep Grand Cherokee WK2 z silnikiem 3.0L V6 (wersja europejska 250KM). Z tego co udało mi się doczytać, jest to silnik A630 firmy VM Motori. Silnik spełnia EURO6, także DPFy, AdBlue, komplet, z rury wydechowej można się inhalować jak w sanatorium.

Najpierw szybki rzut oka na instrukcję:
We recommend you use 5W-40 synthetic engine oil such as Mopar that meets FCA Material Standard MS-10902 or FCA 9.55535-D3 and the ACEA A3/B4 or API CJ-4/SM engine oil category is required.
SELENIA SPORT SAE 5W-40 synthetic engine oil, or equivalent, that meets FCA Material Standard 9.55535-Z2 and the ACEA A3/B4 should be used when recommended oil is not available

Znalezienie na polskim rynku oleju z normą MS-10902 graniczy z cudem, jedyny który w miarę udawało mi się kupić to AMALIE 5W40 CK-4/SN. Samochód jest z 2019 roku, ciągle na gwarancji, więc zmieniam olej w ASO, przy czym moje ASO leje Castrol Magnatec 5W40 bez tego certyfikatu. Oni wymieniają zgodnie z interwałem serwisowym co 20k km, ja w międzyczasie robię swoją podmianę po 10tyś, bo jakoś nie jestem przekonany do interwałów 20k.

Po tym jak musiałem obdzwonić kilka miejsc by w ogóle zlokalizować olej AMALIE, napisałem bezpośrednio do FCA jaki mam kupić olej na dolewki, jeżeli nie dostanę nic z normą MS-10902. Dostałem informację, że cokolwiek 5W40 będzie dobre i nie ma co przesadzać. Nie przekonali mnie :)

Co do stylu jazdy to trzaskam głównie międzynarodowe trasy, prędkości autostradowe 140-160km/h, 35k km rocznie. Jeżdżę po dziadkowemu, w dolnym zakresie obrotomierza. Czasem jakiś wystrzał spod świateł, ale zawsze z jednym okiem na temp. oleju żeby nie pałować na zimnym. Chciałbym żeby silnik posłużył trochę dłużej niż do końca gwarancji, dlatego wolę zadbać o olej zawczasu :) Dziękuję za wszystkie porady.
 
To są właśnie silniki i normy fiata ...
Oleje z normą D3 to pewnie tylko Selenia, ale wyraźnie tam jest zapis 5w40 a3b4.
Szukaj oleju 5w40 a3b4 z normą mb 229.5:
 
MS-10902 to norma dla nowoczesnych wysokoobciążonych diesli. Szukaj olejów 5W-40 z normami API CJ-4 albo CK-4. W Polsce najłatwiej chyba kupić Shella Rotellę T6 5W-40 albo Amsoila Diesel (i Diesel Heavy Duty).
 
@SACZI - Ciężko to przełożyć 1:1 z ACEA. Odpowiednikiem będą raczej normy E7 i E9 niż "cywilne B", ale z kolei Selenia to odpowiednik A3/B4 więc można sobie zgadywać co FCA miało na myśli :)

Wg mnie najlepiej byłoby uderzyć w odpowiedniki API biorąc pod uwagę rodowód samochodu, ale te oleje ani tanie ani łatwo dostępne nie są. Kupno dobrego A3/B4 będzie dobrym kompromisem.

Co do MB to trudno mi powiedzieć, nigdy się tymi normami ani w ogóle tą marką nie interesowałem :)
 
No właśnie, można sobie zgadywać, co poeta miał na myśli.
Ja poszedłem po zgodności z A3/B4. Norma 229.5 jest wpleciona, bo jest bdb opisana w manualu Aftona i ma wyższe wymagania niż wszystkie współtowarzyszące olejom, czyli VW502/505, RN7xx itp.
Norma Fiata też przeważnie współistnieje na olejach z ww MB.
Nie wydaje mi się żebym popełnił tutaj jakiś błąd.
 
Dziękuję bardzo za odpowiedzi! W sklepie w którym się zaopatruję (Petrostar Warszawa), szukając po MB229.5 znalazłem (sortując od najtańszych):
MOTUL 8100 X-CESS 5W40
MOTUL X-CESS GEN2 5W40
EXTREME AMG VR2 5W40 GTC
PENRITE HPR 5 5W40
RAVENOL VSI 5W40 USVO Cleansynto
MILLERS EE PERFORMANCE 5w40 Nanodrive Esther


Kiedyś w innym samochodzie lałem Motula i w sumie nic się nie działo. Tu gdzieś na forum czytałem test GEN2, że cena nieadekwatna do jakości.

Szukając po CJ-4 to tak naprawdę mają tylko AMSOIL 5W40 Signature Series Diesel Oil w butelkach po niecały litr... CK-4 nie mają nic. Może zły sklep?

Staram się znaleźć olej który będzie z grubsza ogólnodostępny, przy wymianach co 10k, robiąc 35k rocznie, mam 3-4 wymiany w roku lejąc ponad 7L w korek. Za każdym razem pielgrzymować po sklepach gdzie teraz mogę dostać mój wymarzony olej to trochę nieporęcznie.
 
To ja zaproponuję bardziej dostępne pozycje:
Lotos SYnthetic 5w40 - 60PLN/4L
Castrol Edge/Magnatec 5w40
Midland SYNQRON 5W-40 (info na priw)
Mobil 1 FS 5W-40
Shell Helix Ultra (bdb oliwa)
Total Quartz 9000 5W-40

Ja bym szukał pośród ww.
X-Cess'a nie pisałem, bo go wymieniłeś, ale jakoś szczególnie tych olejów nie polecam.
Nie, żeby coś z nimi złego było, ale tutaj nie sa najpopularniejszą marką.
Wszelkie inne oleje również możesz stosować. Wszystkich przecież nie wymienię ;)
 
Możliwe.
Chodziło o 5w40 FS, który ma aprobatę MB.
Ja w ofercie Mobila nie jestem najsilniejszy ...
Nie mają oleju dla mnie na rynku PL, to średnio się orientuję.
 
@SACZI jeżeli polecasz też Castrola, to może zostanę na Castrolu i będę kontynuował interwały co 10k. Szukałem tych Castroli i oni mają różne oleje pod tą nazwą:
Castrol MAGNATEC 5W-40 C3 (ACEA C3)
Castrol MAGNATEC Diesel 5W-40 DPF (ACEA C3)
Castrol MAGNATEC 5W-40 A3/B4 (ACEA A3/B4)
Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 (ACEA C3)
Castrol EDGE 5W-40 (ACEA C3)

De facto tylko jeden ma ACEA A3/B4 i to rozumiem w ten się zaopatrzyć, a resztę odpuścić? Te oznaczenia Diesel mnie intrygują... Ten Edge jest lepszy/gorszy? Cenowo niemal nie ma różnicy. Ale też nie znalazłem Edge z ACEA A3/B4
 
@polsal, to nie jest kwestia tego czy ja polecam Castrola, czy nie.
Nie mam Jeepa z tym silnikiem i tak naprawdę nie znam jego specyfiki.
W kwestii doboru oleju opieram się na danych, które tutaj podałeś.
Dziwię się tylko, dlaczego ASO leje olej typu fullsaps do silnika z filtrem cząstek stałych - powinien być C3, a nie A3/B4.
Możesz o to zapytać ASO, tym bardziej, że część olejów 9.55535-D3, spełnia normę ACEA C3 - przykład:

Co do Castrola, obiegowa opinia mówi, że to nie są dobre oleje.
Analizy na forum pokazują, że przynajmniej w podstawowym zakresie odpowiadają zgodnej konkurencji.
Parametry podobne i zgodne z deklarowanymi klasami lepkości/jakości.
Na forum kilka osób jest pozytywnie zaskoczonych pracą silników na Castrolu, więc ...?

Super, że podmieniasz olej co 10 tys km pomiędzy oficjalnymi serwisami, chociaż sposób eksploatacji nie wyklucza 15-20 tys km.
Forumowe analizy olejów przepracowanych pokazują, że te najczęściej po 10 tys km "są już styrane życiem".

Skoro w ASO i tak Ci wleją Castrola, to może po prostu nie ma sensu zmieniać marki i szukać dziury w całym?
Pewne źródło zakupu i zostań przy tych olejach.

@jerseyAdmin
 
Wspomniałeś tutaj Midland Synova, z tego co widzę to jest szwajcarski produkt. Brzmi dobrze, aczkolwiek zaskakuje mnie jego cena w Polsce, bo oficjalny sklep producenta na Szwajcarie ma ceny po 100CHF za 4L baniaczek :oops: Przynamniej ma normę Fiat 9.55535-D3, która jest w instrukcji obok MS-10902 jako główna zalecana.

Jestem trochę skonfundowany, bo sam producent podaje na swojej stronie, że ten olej jest ACEA C3, również "autoryzowany dystrybutor" na portalu akcyjnym podaje jedynie C3. Za to w wynikach testu podlinkowanym w Twoim poście jest również wspomniane ACEA A3/B3/B4.

We wcześniejszej wiadomości wspomniałeś Midland SYNQRON 5W-40, ale na stronie producenta nie ma takiego oleju. 5W-40 są tylko Synova i Avanza. Synqron jest dostępny w innych lepkościach. Lieterówka, czy też ja czegoś nie dostrzegam?

Ceny są po ~140zł za 4L, tanio nie jest, ale ciężko mi powiedzieć czy cena warta zapłacenia. Olej to najtańsze ubezpieczenie ;)
 
Masz rację. Do samochodów z SCR to chyba nawet powinno być MB229.52

Edit. Tyle że MB229.52 nie idzie w parze z 5W40. A zalecenia jednak wyglądają dość dziwnie

1639781459423.png
 
Last edited:
Skoro w instrukcji jest Mopar i Rotella to jest to instrukcja na USA. Tam może nie być europejskiej ekologii. Ja bym jednak szukał w C3, 229.51.
Jeśli jeździsz głównie trasy i to autostrady to wymiana co 10 tyś jest nadgorliwością w dieslu. Zrób analizę po 10 tys i zobacz jak wyglądaja parametry oleju.
 
Nie wiem jak z dostępnością i ceną tego Ravenola, ale normę ma 😉
 
Dziękuję bardzo za odpowiedzi! W sklepie w którym się zaopatruję (Petrostar Warszawa), szukając po MB229.5 znalazłem (sortując od najtańszych):
MOTUL 8100 X-CESS 5W40
MOTUL X-CESS GEN2 5W40
Miałem pierwszego X-Cessa w 2.4 JTD (R5, nie V6 i włoski nie amerykański, ale grupa ta sama :D) i bardzo ten olej sobie chwaliłem. W ogóle produkty Motula mi zawsze odpowiadały i całą moją przygodę z włoską motoryzacją i ich dieslami przeżyłem na olejach Motula. Także polecam.

Alternatywnie wspomnianego Midlanda, to bardzo dobre oleje i coraz łatwiej dostępne więc jeżeli cena cię nie boli to możesz brać.
 
Generalnie dziwne to zalecenie, bo olej wygląda na ciężarówkowy (w olejach z tą normą MS-10920) przewija się norma MB228.31, Volvo VDS-S lub Cummins.
Masz jeszcze z tą normą Amsoil DEO 5w40.
 
Back
Top