• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

LPG i zmiana z A3 na C3 - czy idę w dobrą stronę?

mahcin

Użytkownik
Samochód
Fiat Panda II 1.3, Fiat 500L Living 1.3 ///|\\\ było: Honda CR-V III 2.0 LPG, Kia Picanto 1.1 LPG, Honda Jazz I 1.4b, Mazda 3 I 1.6 LPG, Opel Astra G 1.6 LPG, Opel Astra F 1.4 LPG, VW Golf III 1.3b, VW Golf II 1.6b, Opel Astra F Cabriolet 1.6b
Marka samochodu
Honda CR-V III 2.0 LPG
Budżet/ile litrów
cena/w miarę jakość-resztę wolę sam "przepić"
Styl jazdy
Silnik
R20 LPG
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
pobór niezauważalny/nie dolewam od wymiany do wymiany
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A1/B1, A3/B3, A5/B5 od 0W do W40 (a w USA API SM lub nowszy)
Jaki olej masz obecnie
Valvoline SynPower 5W40 A3
Tyle cennych informacji na tym forum, wow... cieszę się że znalazłem to miejsce.
Dzięki znalezionej tu analizie:
Mannol 7719 (API SN, ACEA C3),
chcę go zalać do Hondy CR-V III LPG. W mojej instrukcji obsługi napisane: ACEA A1/B1, ACEA A3/B3, ACEA A5/B5, odnośnie xWxx moja instrukcja mówi by dobrać do swojej temperatury miejsca zamieszkania od 0W do W40 zaś w internecie znalazłem w wersji USA API SM lub nowszy. Jeżdżę na API SN ACEA A3 (Valvoline SynPower 5W40), silnik ma kiepską kulturę pracy gdy zimny, rozumiem że pod górkę sobie robię mając 5W a nie 0W, więc następny na pewno będzie 0W a dokładniej 0W40, tyle wiem, a reszty jestem nie pewny. Dodatkowo oglądałem na YT filmiki/testy odnośnie ścieralności metalu, ten Mannol wyszedł bardzo bardzo pozytywnie, aczkolwiek jestem świadom że to ryzykowna ruletka, tzn możliwość braku powtarzalności. Naczytałem się też na innych forach że do LPG lepsze niby są oleje LowSAPS lub MidSAPS a nie FullSAPS bo ilość popiołu będzie nadwyrężać wydech, brudzić wdech i skracać życie świec, tylko trzeba to pogodzić z normą producenta. Mieszankę (LPG) mam na 100% prawidłową, autko jedzie na LPG jak na benzynie, AFR wykazuje że jest OK, więc jest OK ale jakimś sposobem świece irydowe przerywać zaczęły po ok 60tkm a miały dociągnąć do 100tkm, nie mogę zwalić na mieszankę LPG bo wiem że jest i była od dawien dawna prawidłowa, więc myślę o tej teorii z FullSAPS, zacząłem więc szukać, widzę że ten Mannol to żadna rewelacja, ale gdy porównuję do A3 a nie do innego C3 i do teorii o LPG to wtedy zaczyna nabierać sensu.

Pytanie podstawowe: czy nie błądzę? Da się wygrać czy nie? Bo jeżeli nie to z dwojga złego lepiej już chyba zostać przy popiołach i wymieniać te świece częściej niż z zużytym przedwcześnie silnikiem, bo i o takich teoriach przy przejściu z A na C czytałem.

Ok 15 lat jeżdżę różnymi autami na LPG i olejach A3 bez większych problemów, auta przeznaczone do A3, nieraz auta A3/A5. Na A5 zajechał mi się lekko jeden silnik (nieoczekiwane spalanie stukowe po ok 6h ciągłej jazdy autostradą kiedy auto było bardzo mocno obciążone ładunkiem, producent zalecał A3 i A5 a ja miałem właśnie A5 dla ekonomii spalania, w tamtym momencie zniesmaczyło mnie do A5 na resztę życia - chyba że do auta na krótkie odcinki, bez wysiłku większego, wtedy ma to dla mnie sens) fakt że nie mam dowodu twardego, ale ewidentnie przegrzałem, (LPG też było), następstwem było wypadanie zapłonu cylindra nr 3. Zrzuciłem "czapkę" i pomierzyłem szczeliny popychaczy zaworów - nie było w sumie szczelin, do tego kłótnia w ASO "bo się nie reguluje, hydrauliczne" - cofam się pamięcią kiedy auto było 4letnie a na forach cisza w temacie usterek - zawory wyregulowałem rozwiercając "szklanki" do prawidłowych rozmiarów, jeździłem jeszcze dobre kilka lat ale już na A3 i już się nic więcej takiego nie wydarzyło/pogorszyło, około 5lat później zmieniłem na większe auto, z kompaktu na SUVa, jedyny powód, a ASO ma dziś inne zdanie niż wtedy. Lata praktyki nauczyły mnie bardziej ufać forum a nie ASO. Obecnie C3 korci kiedy ma dopisek SN... więc chyba od tego zacznę, a czy pogorszę czy polepszę czy bez różnicy to chyba wyjdzie dopiero po kilku latach w stosunku do A3.

Fajnie by było jakby ktoś z wiedzą mógłby wrzucić kilka słów czy zmiana API SN/ACEA A3 na API SN/ACEA C3 to teoretycznie dobry krok dla silnika z nie starszą normą niż API SM, z LPG? Czy strzelam sobie w kolano?

(Ciekawostka: moja instrukcja obsługi wyjątkowo nie zabrania dodatków olejowych, ale też nie poleca: Twój silnik nie wymaga żadnych dodatków olejowych. Dodatki mogę spowodować efekt odwrotny dla osiągów i żywotności silnika lub skrzyni biegów)
 
Last edited:
silnik ma kiepską kulturę pracy gdy zimny, rozumiem że pod górkę sobie robię mając 5W a nie 0W, więc następny na pewno będzie 0W a dokładniej 0W40,
Nie, to kompletnie nie ma znaczenia w naszym klimacie. Nawet 10, czy 15W40 w cieplejszych regionach, gdzie producent dopuszcza takie lepkości, śmiało dają sobie radę.

Dodatkowo oglądałem na YT filmiki/testy odnośnie ścieralności metalu, ten Mannol wyszedł bardzo bardzo pozytywnie
Nie oglądaj tego, bo to nie są żadne testy, tylko robienie ludziom wody z mózgu i może to być wręcz szkodliwe.

Naczytałem się też na innych forach że do LPG lepsze niby są oleje LowSAPS lub MidSAPS a nie FullSAPS bo ilość popiołu będzie nadwyrężać wydech, brudzić wdech i skracać życie świec
Bzdura totalna. Nie czytaj takich głupot...

ale jakimś sposobem świece irydowe przerywać zaczęły po ok 60tkm a miały dociągnąć do 100tkm
Cewki. U mnie jedne irydy wytrzymały 75, inne 60. Producent nie zapewnia, że na 1000% w każdym samochodzie wytrzymają 100 tysięcy przebiegu. Kontrola cewek, wtyczek i przewodów to podstawa.

Pytanie podstawowe: czy nie błądzę?
Błądzisz i to solidnie i naczytałeś się głupot i strasznych mitów. Ale dobrze trafiłeś.

Obecnie C3 korci kiedy ma dopisek SN...
Oleje SM zazwyczaj spełniają również SN. Nie przejmuj się tym.

czy zmiana API SN/ACEA A3 na API SN/ACEA C3 to teoretycznie dobry krok
To taki sam krok, jak pozostanie na A3/B4, nie zmieni się nic. LPG nie ma tutaj nic do rzeczy.

(Ciekawostka: moja instrukcja obsługi wyjątkowo nie zabrania dodatków olejowych, ale też nie poleca: Twój silnik nie wymaga żadnych dodatków olejowych. Dodatki mogę spowodować efekt odwrotny dla osiągów i żywotności silnika lub skrzyni biegów)
Taka "ciekawostka" jest w większości instrukcji obsługi.

Możesz śmiało śmigać na 5W40 A3/B4, czy tam C3, plus płukanka co wymianę oleju i interwały zależne od stosowania samochodu. Ja polecam 10 tysięcy i spać spokojnie. Nie zauważysz żadnej różnicy po przejściu na C3.

Shell Helix Ultra A3/B4 5W30 jest spoko wyborem, Honda, jak i ogólnie samochody japońskie od lat są raczej projektowane pod niższe lepkości i wcale bym się nie zdziwił, gdybyś miał w instrukcji nawet 0W20.

Pamiętaj o regularnej kontroli i regulacji luzów zaworowych. Akurat w Hondzie to bajka, bo masz na śrubki.
 
To japoński silnik więc po prostu szukaj olejów z normą API SM, SN albo SP w takiej lepkości jaką potrzebujesz. ACEA się nie przejmuj.

Zmiana z A3 na C3 teoretycznie ma sens w wypadku LPG, ale praktycznie olej jest od smarowania silnika, a nie od robienia dobrze komorze spalania. Przy dobrze wyregulowanym układzie zasilnia w samochodzie osobowym różnica między Pb i LPG będzie pomijalna dla oleju.
 
Dziękuję Zielony34 za poświęcony czas. Wiele godzin spędziłem na czytaniu tego forum przed napisaniem, więc zauważyłem tutaj Twoją i wielu innych wiedzę więc nie mam co negować, bardzo dziękuję za wyjaśnienie.

Nie, to kompletnie nie ma znaczenia w naszym klimacie. Nawet 10, czy 15W40 w cieplejszych regionach, gdzie producent dopuszcza takie lepkości, śmiało dają sobie radę.
Co ma więc wpływ na kulturę pracy zimnego silnika? Wskaźnik lepkość 40stu stopni? Tu powinienem patrzyć by lekko pójść w dół?
Dobrze myślę? Jeśli tak to mój obecny Valvoline SynPower 5W40 wg testów jest w przedziale 77-87.
Ten Mannol 0W40 co o nim myślę widzę test na 72.4.
Shell Helix Ultra A3/B4 5W30 widzę w pdf producenta 71.69 (ale jak już to pójdę w cokolwiek xW40 bo obawiam się "wysiłku", trasy po 1000km w jeden długi dzień, kiedy upał na zewnątrz.


Cewki. U mnie jedne irydy wytrzymały 75, inne 60. Producent nie zapewnia, że na 1000% w każdym samochodzie wytrzymają 100 tysięcy przebiegu. Kontrola cewek, wtyczek i przewodów to podstawa.
Aha, bo już głupiałem, czyli taka norma, zakupiłem teraz zwykłe świece, zwykłe najzwyklejsze ale takie jakie producent zaleca obok irydowych, z ciekawości, ile to to pociągnie. Posunąłem się na ten krok gdyż w instrukcji innego auta (Kia Picanto), wyczytałem coś o czym myślałem już kiedyś: nie ruszać świec jeśli nic się nie dzieje. Więc chcę tą teorię sprawdzić ile wyciągnę realnie km z tych zwykłych w stosunku do irydowych (jeśli to nie właśnie cewki). Dzięki za sugestię - sprawdzę cewki (myślę że sam test rezystancji miernikiem już coś poświadczy)


Shell Helix Ultra A3/B4 5W30 jest spoko wyborem, Honda, jak i ogólnie samochody japońskie od lat są raczej projektowane pod niższe lepkości i wcale bym się nie zdziwił, gdybyś miał w instrukcji nawet 0W20.
Właśnie w mojej instrukcji jest napisane ogólnikowo, mojej papierowej książce którą dostałem wraz z samochodem, tak jakby producent był nie pewny lub bał się konkretnie napisać, lub książkę uniwersalną produkowali na pół świata... Natomiast w ściągniętej online wersji z USA jest tak jak piszesz, konkretnie: "...ale zalecany 0W20"


Pamiętaj o regularnej kontroli i regulacji luzów zaworowych. Akurat w Hondzie to bajka, bo masz na śrubki.
Tak tak, dzięki, wykonuję, prawda, bajka. W Mazda3 miałem koszmar, pół dnia w plecy żeby temat ogarnąć a tu to raptem godzinka na spokojnie. Przed instalacją LPG zrobiłem regulację zaworów celowo. Tuż po instalacji LPG po raptem 2-3tys km pod pokrywą szczeliny były mega rozjechane w stosunku do km że aż strach myśleć co by było po ok 10tys więc wiem że to zła instalacja LPG porobiła. Już jest dobrze od dawna, po dopieszczeniu LPG sprawdzam teraz co ok 20tys, mam coś tam do regulacji zawsze, ale to tak malutko że silnika powinno pod tym względem starczyć na setki km.
 
To japoński silnik więc po prostu szukaj olejów z normą API SM, SN albo SP w takiej lepkości jaką potrzebujesz. ACEA się nie przejmuj.

Zmiana z A3 na C3 teoretycznie ma sens w wypadku LPG, ale praktycznie olej jest od smarowania silnika, a nie od robienia dobrze komorze spalania. Przy dobrze wyregulowanym układzie zasilnia w samochodzie osobowym różnica między Pb i LPG będzie pomijalna dla oleju.
Dziękuję za wyjaśnienie jerseyAdmin, zastosuję się do Twojej cennej porady.
 
Może spróbuj tego oleju, Shell Helix ECT C2/C3 @Bodex stosuje w swojej Hondzie i praca silnika się poprawiła, w sumie on ma GDI, ale .....
 
Wypróbuj sobie oleje Specola bo nie wiem czy jest sens przepłacać za zagraniczne produkty tym bardziej że ostatnio koszty produkcji np. u niemców wzrosły i ceny ich olejów poszybowały. Mannol niedawno był jeszcze tani a teraz ma ceny wyższe od Specola a jakością nie przewyższa naszej polskiej firmy.

Proponuje Specol Gold 5w40 i wymiana oleju co 10 tyś km
 
Może spróbuj tego oleju, Shell Helix ECT C2/C3 @Bodex stosuje w swojej Hondzie i praca silnika się poprawiła, w sumie on ma GDI, ale .....
Ciekawa propozycja, wychodzi mi na to że chyba też zacznę testować co wymianę coś innego, dla ciekawości i wiedzy. Zaleję teraz tego Mannol 7719 na 10tys km, bo wychodzi mi obecnie najtaniej z listy (lokalizacja UK), będę miał jakieś odniesienie akustyczne do Valvoline SynPower a na następne wymiany to raczej się skończy że co wymiana co innego :) Cieszę się że napisałem zapytanie, bo już bardziej wiem w którą stronę iść by nie błądzić ;-)


Wypróbuj sobie oleje Specola bo nie wiem czy jest sens przepłacać za zagraniczne produkty tym bardziej że ostatnio koszty produkcji np. u niemców wzrosły i ceny ich olejów poszybowały. Mannol niedawno był jeszcze tani a teraz ma ceny wyższe od Specola a jakością nie przewyższa naszej polskiej firmy.

Proponuje Specol Gold 5w40 i wymiana oleju co 10 tyś km
Już dawno chciałem Specol spróbować, ale mieszkam w UK, Gold 5w40 bardzo ciekawy, na pewno przy wizycie w Polsce zakupię go spróbować. Wg analizy widzę że jest bogaty w cynk i fosfor, jeśli nie błądzę to to może wskazywać na fakt lepszego dbania smarowania o element typu: łańcuch rozrządu.. jeśli dobrze rozumuję.
Moja ideologia odnośnie Polskich produktów jest taka że w miarę możliwości pierw próbuję krajowy produkt, jeśli okaże się że bubel, to wtedy szukam za granicą. Tak zrobiłem ostatnio np z łącznikami stabilizatora do CR-V, kupiłem Polskie, firmy Ramech. 06.2021 zapłaciłem 30zł/szt (tył) i 40zł/szt(przód), przez email od producenta prosto, cena na wypasie, a jakość? Się okaże. Oględziny produktu pozytywne, do tego dodatkowe miejsce na klucz(dużo by pisać) co ułatwia ew. demontaż, czego nie ma w oryginale i trza było kątówkę użyć, więc projekt jak najbardziej przemyślany, a zamontowałem dopiero miesiąc temu - działają bo nowe, fakt że za wcześnie żeby ocenić, ale jestem bardziej usatysfakcjonowany niż z zakupu jakiegoś HARTa w podobnych lub większych banknotach.
 
Back
Top