• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

M112 E32 CLK 320 W209 Pomoc w doborze oleju

timo2137

Nowy użytkownik
Samochód
CLK 320 W209 M112 e32 3,2 V6
Marka samochodu
Mercedes-Benz
Budżet/ile litrów
300-350 zł / 8litrów
Styl jazdy
Silnik
M112 E32 3,2 V6
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w40 Norm producenta nie znam
Jaki olej masz obecnie
Total Quartz 5w30
Dzień dobry, stałem się posiadaczem drogą kupna takiego wozidełka. Poprzedni właściciel lał 5w30 Auto wyposażone w instalacje LPG. Na oleju zrobione jest jakieś 6 tysięcy ale rok mija od wymiany, postanowiłem zmienić. Auto ma przelotu 330k km automat. Użytkował będę miasto/trasa 50/50. Autko ma sporo mocy i nie ukrywam daje mi przyjemność z jazdy korzystam z całego zakresu jaki daje ten silnik ale nie jeżdżę szybko raczej do 160 max. Pewnie mi się znudzi agresywne przyśpieszanie po jakimś czasie.
Myślałem żeby zalać PMO Extreme 5w40 PAO.
Nie znam się na olejach, unikałem zagłębiania się w szczegóły, lecz przyszedł czas na dokształcanie
Proszę o pomoc w doborze oleju.
 
Ale nawet auta z fabrycznymi instalacjami LPG nie mają żadnych zaleceń odnośnie specjalnego oleju do LPG ..
 
Ale nawet auta z fabrycznymi instalacjami LPG nie mają żadnych zaleceń odnośnie specjalnego oleju do LPG ..
Ale wyszukiwarki olejowe już tak. Ja mam silnik 1.6 w Daci Duster i one fabrycznie wychodziły w gazie lub benzynie. Przy wyszukiwarkach jak wyborę zasilanie LPG to pokazuje olej z normą A5/B5 a przy zasilaniu benzyną z normą A3/B4 czyli faktycznie przy zasilaniu LPG to są oleje o mniejszej zawartości popiołu.
 
@Binas96 - bo takie silniki pojadą też na A3/B4 czy A5/B5. Tylko to nie jest optymalny wybór do tego rodzaju zasilania. A zalewanie jednego oleju fabrycznie ułatwia logistykę. Jeżeli olej niskopopiołowy byłby wymagana to taki by zalecano, ale nie jest. Jest po prostu lepszym wyborem. A po to jest to forum, żeby szukać optymalnych rozwiązań i olejów, a nie lać co i jak popadnie.
 
Ale wyszukiwarki olejowe już tak. Ja mam silnik 1.6 w Daci Duster i one fabrycznie wychodziły w gazie lub benzynie. Przy wyszukiwarkach jak wyborę zasilanie LPG to pokazuje olej z normą A5/B5 a przy zasilaniu benzyną z normą A3/B4 czyli faktycznie przy zasilaniu LPG to są oleje o mniejszej zawartości popiołu.

A5B5 to nie jest olej niskopopiołowy...
 
Niby tak, tylko raczej nie słyszy się o problemach aut na LPG przez oleje Full Saps . Większość i tak jeździ na mineralnych oliwach dłuższe okresy czasu .

A co do A5/B5 w odpowiedzi uprzedzil mnie @adam bogusz :D
 
Może proponowane do LPG A5/B5 to nie są oleje niskopopiołowe, ale w konkretnych przypadkach, które porównywałem miały niższy popiół niż proponowane do benzyny oleje A3/B4.
 
możliwe, ale to akurat kwestia losowa. Oleje średnio lub niskopopiołowe mają literkę C z przodu
 
W olejach "do LPG" chodzi nie o przebieg tylko o reakcje zachodzące w komorze spalania i powstające z tego kwasy i depozyty oraz wpływ tych na cykl spalania.
...

...
odnośnie silników z LPG zaleca się oleje o niskiej zawartości popiołów i niskim (relatywnie) TBN. ...
No to jedno z drugim się kłóci ...
Ja tez nie jestem "ekspertem", nawet mnie LPG za bardzo nie obchodzi, ale gdzieś w głowie mi się kołacze, że przez mocno "zasiarczony" gaz, produkty jego spalania muszą być czymś neutralizowane.
Dlatego jedynym dodatkowym wymogiem co do oleju jest jak najwyższy TBN.
MidSAPS z reguły mają TBN<8.
 
Jeżeli byłoby to takie proste to producenci nakazywaliby lanie maksymalnie doładowanych detergentami olejów, a jest zupełnie odwrotnie. A do silników stacjonarnych na gaz, niekonwertowanych, to już w ogóle. A jak się okazuje tam z tego co dobrze pamiętam popiół nie może przekroczyć 0,5. Zresztą tutaj chodzi nie o TBN jako taki, pewnie on sobie może być jaki chce, tylko o popiół. Dlatego warto się przyjrzeć bezpopiołowemu podniesieniu TBN, np. Archoil 9100. A popiół zostawić jak najniższy.
 
Czasem mi szkoda naszych nowych użytkowników bo znów z na pozór prostego tematu jak dobór oleju do pełnoletniej wolnossącej benzyny zrobił się temat wprowadzający większy mętlik niż zapewne autor miał przed założeniem tego tematu. W tym konkretnym zastosowaniu myślę, że bez problemu sprawdzi się każdy olej polecany w tym temacie, a dyskusja o wyższości midsapsa nad full sapsem przy LPG to taka dyskusja jak o wyższości wielkanocy nad bożym narodzeniem już pomijam fakt, ze to nie pierwsza dyskusja o tym na forum i jest nawet wydzielony osobny temat :)
 
Pojazdy napędzane benzyną, gazem LPG i CNG nie wymagają wysokiego TBN, który w tym przypadku może być szkodliwy, powodując gromadzenie się osadów popiołu i niekorzystnie wpływając na systemy oczyszczania spalin (GPF, TWC). Używanie wysokowydajnego oleju napędowego o dużej zawartości TBN (HDDO) w nowym, doładowanym silniku benzynowym może wywołać niebezpieczne zjawisko stukania w silniku, znane jako LSPI (przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika), co może całkowicie zniszczyć silnik.
źródło: https://www.autoexpert.pl/technika-i-serwis/TBN-czym-jest-dla-mnie,11677,1

Use of LPG fuel allows higher compression ratios than gasoline. Using a higher compression ratio is beneficial for engine efficiency but, at the same time, together with poorer cylinder lubrication, it increases the risk of blowby.
• Increased blowby contributes to nitration of oil, especially in naturally aspirated engines, a common choice for gas conversion.
• The absence of liquid fuel increases thermal stress on valves and cylinder top, eventually leading to valve seat recession.
• Since LPG burning generates much less acid products, than, for instance, diesel fuel, it is no longer useful to maintain a high alkalinity reserve, known as total base number (TBN) buffer, in the engine oil. In fact, a high TBN oil, such as any ACEA A3/B4 engine oil, may harm an LPG-burning motor and lower SAPS oils are highly preferred to minimize ash deposits and premature detonation.
• On the other hand, too low a SAPS may compromise wear protection of various engine components.
• Finally, LPG produces more water on combustion as compared to gasoline and diesel fuel. Therefore, it is important to maintain a sufficient level of dispersancy in the engine oil to prevent water separation and corrosion.
źródło:

Jak będzie potrzeba, prośba o przeniesienie do odpowiedniego działu z pożytkiem dla innych.
 
Ciekawa dyskusja, moim zdaniem warto wydzielić.

cytrynowiec dzięki za ten abstrakt. Z tego co zrozumiałem to dotyczy to silników przystosowanych fabrycznie do LPG, gdzie zwiększa się poziom kompresji żeby poprawić efektywność. Tym samym wzrasta blowby i wszystkie później konsekwencje. Ale w silnikach konwertowanych na LPG compression ratio nie zmienia się, więc chyba trudno mówić o zwiększonym blowby.
 
Back
Top