• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Repsol Master Eco-P 0W-30 + AOE

wszystko o produkatach Repsol
Analiza oleju po 7960 kilometrach. Olej jak widać ma się dobrze, niczego mu nie brakuje. Do rozcieńczenia paliwem dołożyło się grzanie tyłka podczas czatowania w okolicach punktów spotterskich ;) W oleju pływał dodatek AOE. Jako próbka porównawcza (BL) jest olej z dodatkiem.

Analiza z tego samego silnika bez dodatku (olej M1): https://www.oilclub.pl/index.php?threads/1-esp-lv-0w-30.5597/

Ciekawie wygląda wzrost podstawowych pierwiastków. Biorąc pod uwagę fakt, że poprzednik (Mobil 1 ESP LV) miał akurat tych pierwiastków całkiem sporo, to widać ile oleju zostaje w silniku i to mimo dodatkowego odessania z miski strzykawką.

Co jeszcze z komentarzy... w porównaniu do analizy Mobila widać spadek żelaza, więc raczej mniej silnik skórki zrzucał niż na samym Mobilu. Czy to zasługa oleju czy dodatku ciężko powiedzieć. W teorii ilość żelaza powinna wzrastać (coś zawsze zostaje z poprzedniego oleju) więc tutaj zdecydowanie na plus dla mieszaniny. Na dodatek w zasadzie nie zmieniły się podstawowe parametry z ICP (lepkość), niewiele wzrosło utlenianie - olej jak nowy. Gdyby nie paliwo, przejechałby pewnie kolejne 8k z palcem w rurze wydechowej.

Generalnie z oleju i dodatku jestem zadowolony. Czy bym kupił jeszcze raz? Olej tak, dodatek nie wiem. Pewnie kwestia ceny, chociaż ja i tak nie jestem wielkim miłośnikiem syntetyków.

uoa-repsol-master-ecop-0w30.jpg
 
Last edited:
Parametry z ICP wzorowo, ciekawe, czy to nie jest w większości zasługa dodatku. Przy takim rozcieńczeniu spodziewałbym się większego spadku lepkości.
 
w porównaniu do analizy Mobila widać spadek żelaza, więc raczej mniej silnik skórki zrzucał niż na samym Mobilu.
Ciekawe - co na to @poziom i saczi - 6ppm żelaza mniej to zasługa oleju czy dodatku 🙈🙊
 
Zużyciowo to obstawiam raczej dodatek natomiast większość pozostałych parametrów to zdecydowanie bardziej olej. Chociaż do końca nigdy nie wiadomo. W każdym razie wg. mnie ta analiza pokazuje, ze w tym konkretnym przypadku ten konkretny olej z dodatkiem zdecydowanie dał radę. Szkoda, że olej nie był testowany solo ale i tak myślę, że można stwierdzić, ze jest godny uwagi. Jak mnie pamięć nie myli to nasz Admin ma jeszcze jednego podobnego Repsola do przetestowania.
 
Nie miałem dwóch butelek bo bym zrobił UOA czystego. Uznałem że analiza Mobila będzie wystarczająca do porównania, w końcu oleje tej firmy to górną półka. I tak, mam drugie C2: Eco-F. Może też zrobie UOA.
 
Czemu taki mały interwał? W sumie taka analiza chyba za wiele nie pokazała. Olej solo przy interwale 15 tys km i wtedy można debatować czy olej dał rade czy nie.
 
Pytanie jaka średnia prędkość? Inaczej będzie taki przebieg ze średnią prędkością 25km/h, a inaczej 50..
 
Z tego co kojarzę to długość interwału jest po prostu taka jak zawsze.

Ja mam pytanie jak to się dzieje, że przy rozcieńczeniu paliwem zwieksza się indeks lepkości. Trochę to nielogiczne ale nie jest to odosobniony przypadek.
 
Indeks lepkości jest parametrem matematycznym i jest odwrotnie proporcjonalny do zmiany lepkości wraz z temperaturą. Czyli jeżeli paliwo wpływa na obniżenie lepkości bardziej w niskich temperaturach (a wszystko na to wskazuje), to spowoduje podwyższenie indeksu.
 
Ok. To jest logiczne wytłumaczenie nielogicznej zmiany lepkości - stwierdzenie faktu. Chodzi mi raczej o wytłumaczenie dlaczego paliwo bardziej obniża lepkość w 40st niż w 100st.
 
Pewnie (trochę zgaduję na podstawie tego co przeczytałem) reakcja benzyny z polimerami. Może zależeć od tego jakich modyfikatorów lepkości i w jaki sposób użyto. Ale to zgadywanki, pewnie gdzieś jest jakieś opracowanie w tym temacie. Może coś znajdę.

@Firewall - interwał taki jak zawsze. Wymieniam olej zgodnie z zaleceniami z książki, a w moim wypadku są akurat żeby wymieniać co 7500.

@szakul - samochód miasto widuje tylko na wjeździe i wyjeździe, tak to w zasadzie to wóz na trasy i okazjonalnie jak mam czas to wizyta na torze, czy to w PL czy w Germanii więc podejrzewam, że średnia prędkość raczej bliżej 60 niż 25 :)
 
Takie gdybanie laika "na chłopski rozum": trafiłem w internecie na taką tabelkę - https://www.researchgate.net/figure...oline-fuels-from-Trost-et-al-4_tbl2_353798491 - w połączeniu z wynikami badań oleju można wysnuć wniosek, że zmiana temperaturowa lepkości w ujęciu procentowym jest znacznie mniejsza dla benzyny niż dla oleju silnikowego. Czyli benzyna jest podobnie mało lepka i w 40, i w 100 stopniach, natomiast dla oleju zmiana jest znacznie większa. Czyli w 40 stopniach rozrzedzamy wyraźnie bardziej lepki olej benzyną, która i tak ma bardzo niską lepkość, a w 100 stopniach dysproporcja lepkości maleje, więc wpływ benzyny również jest mniejszy.
 
Może coś w tym jest ale rozpatrując zmiany w używanym oleju nie można
sprowadzać tych zależności do prostych zadań matematycznych. No chyba, że można ;)
 
@jerseyAdmin rozumiem, aczkolwiek dla szerszego kontekstu doktoryzowanie się nad taką analizą chyba nie ma sensu. Nowoczesne oleje powinny dać radę przynajmniej przez te 15tyś km, chyba że to mit który należy obalić?
 
W normalnym użytkowaniu powinny bez problemu. Warto tylko zawsze sprawdzić co który producent uznaje za normalne użytkowanie i się stosować.
 
Zalałem właśnie ten olej do swojej alfy, dzięki @tomek evo , jakby trzeba było to mogę podesłać ten olej w tym roku do badania po ok 8-10tys jeśli była by taka potrzeba 😉
 
@jerseyAdmin rozumiem, aczkolwiek dla szerszego kontekstu doktoryzowanie się nad taką analizą chyba nie ma sensu. Nowoczesne oleje powinny dać radę przynajmniej przez te 15tyś km, chyba że to mit który należy obalić?
Większość dostępnych analiz jest dla przebiegów 8-12 tys. więc ta pod tym względem nie odbiega od reszty natomiast fajnie było by dociągnąć do tych 15 tysięcy bo tu nie widać aby kondycja oleju uległa widocznemu pogorszeniu, Natomiast jak przeanalizujesz wyniki UOA to w przypadku wielu olejów już 10-12 tys to jest wartość graniczna w tych konkretnych przypadkach więc te 15 tys. to mimo wszystko nie jest tak mało jak by mogło się wydawać.
 
Back
Top