• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mobil 1 czy Selenia?

Itsbiondo

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 159 1750 tbi
Marka samochodu
Alfa romeo 159
Budżet/ile litrów
Budżet nie gra roli
Styl jazdy
Silnik
1750 tbi
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Selenia sport power
Jaki olej masz obecnie
Castrol magnatec 5w40 c3
Witam, szukam pomocy z doborem oleju do Alfy 159 1750 tbi
Są podejrzenia że występuje u mnie lspi i chce spróbować zmienić olej
Przy pierwszym odpaleniu z rana na 2-3 sekundy występuje tak jakby takie trykotanie, i czasami faluje na obrotach poprzedni właściciel mówił mi że jest to właśnie te lspi zdarzało się to sporadycznie, teraz zalałem castrola magnatec 5w40 i te trykotanie zdarza się codziennie stąd ten pomysł żeby zmienić jak najszybciej olej
Poprzedni właściciel lał millersa 5w30 lspi
Po zakupie też zalałem ten olej a po 5000km zalałem silnik Selenia Quadrifoglio 5w40
Nie ukrywam że zalałem castrola bo leję do do drugiego auta i nigdy nie miałem problemów no i tez ze względu na cenę seleni
Teraz już nie mam zamiaru oszczędzać na oleju
Czytałem opinie na temat Mobila, ponoć jest to dobry olej i mobil esp x3 0w40 ma specyfikację api sn plus i jest zalecany właśnie do silników narażonych na zjawisko lspi
Stąd ten cały misz masz, wrócić do Seleni quadrifoglio czy kupić mobila?
 
Wg mnie to nie jest LSpi. Grzechotanie rozrządu? Niestety nie znam się na tych silnikach, więc więcej nie podpowiem. Może @Kaczorek79 coś podpowie...
 
Nie jest to ani rozrząd ani żaden wariator, dźwięk pochodzi z góry silnika
I to co mnie bardziej zastanawia że po zalaniu castrola tak zaczęła co dziennie tak robić, przed castrolem zdarzało się to sporadycznie
 

Attachments

  • received_768425664207770.mp4
    8,6 MB
@SACZI Dlatego napisałem że podejrzewam, nie jestem pewny na 100%,nie jestem mechanikiem i pierwszy raz mam do czynienia z takim czymś,a nie są to czasami hydrauliczne popychacze zaworowe?
 
To bądź pewny, że to nie jest lspi, tylko właśnie coś typu łańcuch rozrządu, popychacze, ...
Trudno tak z filmiku diagnozować, nie wspominając, że silniki alfy to zupełnie mnie nie interesują.

Lspi występuje, gdy z 2000obr na Vbiegu wciskasz gaz w podłogę. Silnik wzbogaca mieszankę, turbo bije ciśnienie i ... Łubudu, samozapłon.
 
@SACZI Super dzięki za radę w takim razie na 100% nie jest to lspi, a wracając do oleju to czym go zalać? Selenia Quadrifoglio 5w40 czy mobil 1 esp x3 0w40?
 
Silniki Fiata chyba nigdy nie miały case'a z LSPI. Zatem należałoby szukać problemu gdzie indziej.

Co do oleju to silnik ten to ma zalecaną normę Fiat 9.55535-S2. W nowszych wersjach (Giulietta, 4C) Fiat 9.55535-GH2. Z tego co się orientuję to te normy to sztywne 5W40. Ja bym wybrał Mobil1 bo jak mogę to preferuję oleje 0W, do tego Mobil1 Esp X3 jest na GTL, ma sporo molibdenu i boru oraz mniej wapnia. Selenia tez by dała radę, tyle, że nie przeginałbym z interwałem. W Giuliettach zło było w silnikach jak się Selenie na VHVI traktowało LongLifem. Tak przy okazji, producent w silnikach z rodziny Pratola Serra dopuszczał też SAE30...

Edit: Ubzdurało mi się, że Selenia to Star PE a nie Quadrifoglio (w/g instrukcji do 159 z 2010). Quadrifoglio 5w40 jest do 1750tbi ale tych spełniających GH2. W/g instrukcji z 2010, 1750tbi ma miec S2. Jest pewna różnica w materiałach z ktorych wykonane są te silniki (żeliwo a aluminium), ale może właśnie Selenia ma ciekawszą formulację w wersji Quadrifoglio. Choć nie zmienia to faktu, że nie jest 0W.

Edit2: ale różnica w cenie. 400pln za 5l Quadrifoglio? Gruba dopłata za koniczynkę...
 
Last edited:
@imc Cena seleni quadrifoglio to jest jakiś absurd, ale chyba jednak zdecyduje się na mobila też że względu tego że spełnia on norme z 2010 roku, a tak z innej beczki, jakie macie opinie na temat oleju castrol magnatec 5w40, skoro doszliśmy do wniosku że u mnie sprawa nie dotyczy lspi to nie wiem w ogóle czy jest sens zmieniać olej po 1000km...
 
Nie warto.
 
@Itsbiondo, ale ten Castrol nie jest złym olejem tak więc spokojnie na nim zrobisz skrócony interwał. Może warto dodac do oleju płukankę długodystansową o ile wczesniej nie była stosowana.
 
Przed wymianą oleju stosowałam plukanke ale nie długodystansową tylko ta która się wlewa Przed wymianą na 10 minut do silnika, i do tego razem z świeżym olejem wlałem też ceratec
 
Last edited by a moderator:
Grzechotanie w 1.75TBi to często wina wariatorów. Tym bardziej, że dźwięk jest tylko na zimno.

Obecnie zalecanym olejem jest tylko jeden czyli Selenia Quadrifoglio która cechuje się wysoką lepkością w temperaturze 100°C. Jej odpowiednikiem lepkościowym może być Castrol 0W40 R.

Ja bym spróbował Eurola 5W40 C3 (deklaruje spełnienie normy GH-2) Jak historia niepewna to razem z Eurolem ładuj płukankę długodystansową Oilsyn LL
 
Ja polecam Texaco Ultra S, też spełnia normę 9.55535-S2 i ma wyższą lepkości w 100°C. Nie jest drogi. Inny olej spełniający normę Fiata od dużego koncernu, to Shell HX8 5W40 ECT. Niestety jest dostępny tylko w opakowaniach 5l lub beczkach 205l, co mnie przy pojemności miski 2,9l w 500'tce nie urządzało, dlatego poszło Texaco ale jako ekonomiczny zamiennik Selenii K P.E. spisuje się na razie bardzo dobrze. Uważam, że wypłukanie na pewno Ci nie zaszkodzi, natomiast problem jest zapewne w mechanice. Na zimnym silniku jest nikła szansa na LSPI, bo nie ma po temu warunków, chyba że silnik jest jakoś koszmarnie uszkodzony, tak zaklejony nagarem, że nawet wówczas stuka, bo kompresja rośnie ale wówczas na rozgrzanym powinien już nie stukać, a dzwonić jak jasny gwint.
 
Dziękuję panowie za podpowiedź i chyba jednak wrócę do seleni quadrifoglio 5w-40, a że jeszcze zapytam to jak można sprawdzić wariatory czy są uszkodzone?
 
Uszkodzony wariator nie przestawia wałków rozrządu. Pojawią się błędy od zmiennych faz rozrządu, może od czujników położenia wałków rozrządu.

Wariator na początku awarii terkocze na zimnym (silnik przez kilka sekund pracuje jak diesel)
 
Olejem wariatora nie naprawisz :)
Myślałem że Alfa uczy się na błędach po felernych wariatorach w silnikach TS, a jak widać to nic się nie zmieniło:)
 
Back
Top