• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej Corolla E12 1.4 VVTi 4ZZ-FE

Mateusz93

Nowy użytkownik
Samochód
Corolla E12 02r.; 1.4 VVTi (4ZZ-FE) + LPG
Marka samochodu
Toyota Corolla E12
Budżet/ile litrów
---/4L (może być 5, ze wzgl na dolewki)
Styl jazdy
Silnik
1.4 VVTi 4ZZ-FE
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
350ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 API SL, ILSAC
Jaki olej masz obecnie
Valvoline 5W30 A3/B4
Drodzy Panowie,

kolejny raz stoję przed wyborem oleju. Dotychczas jeździłem na Neste Citry Pro LL 5W30 i przeszedłem na Valvoline 5W30 ACEA A3/B4 ze wględu na cenę oraz dostępność. Samochód pali olej, około 0,3-0,4 na tysiąc km, przez co dokupowanie drogiego i słabo dostępnego Neste było uciążliwe.

Olej zmieniam co ok 10 tys. km.

Silnik znany jest z wady olejowej- zapiekające się pierścienie. Zamierzam je poruszyć chemią (na noc przelać płukanką albo jakimś specyfikiem do pierścieni, później przepłukać dobrą estrową płukanką).

Czy polecilibyście jakiś olej?
Przez pewien czas próbowałem Valvoline 5W30 Fuel Efficency, ale pobór na nim znacząco wzrósł, więc wrócilem po 5tys km do Valvo 5W30 A3/B4.

Czy moglibyście coś doradzić? Ew. dlaczego?

Z góry dzięki za pomoc
Pozdrawiam
Mateusz
 

Attachments

  • olej.jpg
    olej.jpg
    447,9 KB · Odwiedzin: 190
Oferta 5w30 a3b4 nie jest zbyt bogata.
Jaki alternatywę mogę zaproponować Shella hu 5w30. Łatwo dostępny u oficjalnego dystrybutora.
Oferta olejów lekko bieżnych a5b5, czy niskopoziomowych C3 jest zdecydowanie szersza.
 
Olej poleciłbym Specol Gold 5w30. Dobrze spisuje się w starszych Toyotach i do tego mega tani (15 zł/l). Jeśli chodzi o pierścienie to najlepiej zalać na noc Xado bodajże Antykoks na tłoki. Następnie płukanka przed każdą wymianą i najlepiej skrócić interwały. Poczytaj sobie cały wątek o płukankach. Warto;)
 
Dziękuję za odpowiedzi.

Czy ten Specol będzie lepszy od Valvoline? Niezbyt kojarzę markę, czy to coś dobrego?
Specol spełnia następujące normy: ACEA A3/B3, ACEA A3/B4, API CF, API SM, API SN. Nie ma tam API SL, czy to nie problem?
Edit: doczytalem, że nowsze klasy (SN) zastępują starsze, czyli jak spełnia SM/SN, to spełnia również SL. Prawda? :D

Jaki alternatywę mogę zaproponować Shella hu 5w30. Łatwo dostępny u oficjalnego dystrybutora.
Oferta olejów lekko bieżnych a5b5, czy niskopoziomowych C3 jest zdecydowanie szersza.
Tak jak wspomniałem w pierwszym poście, na A5/B5 pobór oleju znacząco wzrósł. Nie mam pojęcia czy to reguła czy akurat się z Valvolinem nie polubił.
Czy powinienem zwaracać szczególną uwagę na jakiś konkretny parametr ze względu na branie oleju?
 
Last edited:
@Mateusz93, proponowany Shell to olej a3b4:

Specola się nie obawiaj.
To polskie oleje. Oferta standardowa, bez fajerwerków, ale za to z bdb cenami.
 
Odnalazłem testy obydwu olejów, Shell HU i Specol.
Ciężko złapać różnicę porównując cyferki, łatwo się na czymś zafiksować.

Czy jest realna korzyść z zastosowania Shella HU vs Specol? Mam na myśli starą konstrukcję silnika, mniemam że niezbyt wymagającą porównując z współczesnymi doładowanymi jednostkami (LSPI i itp.)?
Czy powinienem zwracać szczególną uwagę na jakiś konkretny parametr ze względu na branie oleju?

Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.
 
@Mateusz93 trudno powiedzieć czy lepszy. Dobry olej z całą pewnością w świetnej cenie. Do tego brak ryzyka podróbek. Przy ewentualnych dolewkach też nie uderzy po kieszeni;-)
 
Generalnie dbam mechanicznie o samochód. Lubię mieć świadomość, że w miarę możliwości wydłużam mu życie.

Wyczytałem tutaj na forum, że przy interwałach 8-10tys km. i normalnej eksploatacji, HC będzie ok i nie ma różnicy czy PAO, GTL itp. Czy to prawda czy coś uprościłem?

Zastanawiam się czy przy tego typu eksploatacji i interwałach żywotność silnika będzie realnie większa wybierając np. Shella (2x droższego) czy przy Specolu różnice w zużyciu motoru będą znikome.
I czy baza HC powoduje np. łatwiejsze spalanie, co pogłębiłoby zapiekające się pierścienie (to moje gdybanie, pytanie, nie informacja zaczytana!).
Samochód jezdzi na LPG, ale to chyba bez znaczenia.
 
Last edited by a moderator:
Generalnie lepiej wymieniać częściej olej tani niż rzadziej olej drogi. Specola miałem w Mitsubishi Lancer i dawał radę. Przed wymiana zrób płukankę. Ja bym kupił specola jak ci się nie sprawdzi to wymienisz po 6tys. Bo jak pisałeś to połowa ceny shella.
 
Wyczytałem tutaj na forum, że przy interwałach 8-10tys km. i normalnej eksploatacji, HC będzie ok i nie ma różnicy czy PAO, GTL itp. Czy to prawda czy coś uprościłem?
Generalnie prawda. Aczkolwiek zależy o jakim konkretnie oleju mówimy. Jeżeli o półce cenowej Specola, Lotosa czy Orlena to tak, natomiast oleje HC niektórych firm są na tyle drogie, że dokładając parę złotych więcej mamy olej oparty o PAO.
 
Shell Helix Ultra 5w30 A3/B4 lub nawet ECT C3
Orlen MaxExpert XD 5W30
 
Shell Helix Ultra 5w30 A3/B4 lub nawet ECT C3
Orlen MaxExpert XD 5W30

Nie mam dużego doświadczenia w tych parametrach, ale wklepałem te oleje w google i jeśli dobrze interpertuję informacje (patrz załącznik) to Orlen MaxExpert XD 5W30 to w 79% HC.

Poczytałem trochę i zastanawia mnie skąd wziąć informację w jakie ACEA powinienem celować dla mojej Toyoty.
Wg. portalu zmienolej:
Więc, szanowni państwo, mamy oleje podzielone na te, które mają lepkość HTHS ograniczoną do 3.5 oraz oleje z HTHS minimum 3.3
Parametr HTHS mówi nam, czy dany olej jest bardziej, czy mniej podatny na zrywanie filmu olejowego w wysokich temperaturach.
Ten podział najwyraźniej akcentuje ACEA swoimi normami.


I tak oleje wg. ACEA A1/B1, A5/B5, ACEA C1, C2 są ograniczone wedle parametru HTHS do max. 3.5
Oleje A3, A3/B3, A3/B4 ACEA C3, C4 muszą wykazywać HTHS minimum 3.5.
Pierwsze oleje z HTHS ograniczonym do 3.5 to tzw. oleje lekkobieżne, energooszczędne, które najczęściej mają zastosowanie w silnikach konstrukcji japońskiej, a obecnie coraz częściej i w konstrukcjach europejskich np. Fiat.


I ważna uwaga – olejów lekkobieżnych, w których HTHS jest ograniczony do 3.5 nie powinno się stosować w aplikacjach, w których zaleca się leje o HTHS min. 3.5 np. A3, A3/B4, głównie auta niemieckie i pochodne, choć to i też nie jest reguła.
Niestety w instrukcji mojego samochodu próżno szukać takich informacji. Ktoś podpowie co z tym fantem?
 

Attachments

  • OLEJ 2.png
    OLEJ 2.png
    84,5 KB · Odwiedzin: 207
Japończyk więc interesuje Cię API a nie ACEA.
Tak Orlen XD to HC w niczym to nie przeszkadza.
 
Dziękuję Panowie.

Skłaniam się ku rodzimemu Orlenowi PLATINUM MaxExpert XD 5W–30. Cenowo po środku między Specolem, a Shellem HU, parametrami chyba bliżej tego drugiego. Orlen ma niski TBN, ale przy benzyniaku na LPG to chyba niezbyt ważne (wyczytałem że wręcz wskazane, ale nie zgłębiłem jeszcze czy to prawda).

Niestesty nie mogę znaleźć analizy obecnego Valvo żeby móc porównać.

Orlen to dobry wybór?
 
Dobry wybór. Mam go aktualnie zalany w Suzuki.
 
Dobry, ja ten olej bardzo lubię i trochę żałuję że ASO Kia przestawiło się na Totala :)
 
Ogólnie ciekawe są te zalecenia Toyoty tak na marginesie. Od 2004 zalecenia były już 5w30 ACEA A1/B1, API SL.
 
Back
Top