• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do 1.9 TDI ATD

dolomit

Użytkownik
Samochód
Fabia 1.9 tdi atd
Marka samochodu
Skoda
Budżet/ile litrów
150/5
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
  2. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.9 TDI ATD
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
na specolu zaczął pobierać około 0.15L na 1000, na poprzednim nie zauważyłem ubytków
Jakiego oleju wymaga instrukcja
505.01
Jaki olej masz obecnie
Specol C3 5w40
Witam. Jako, że trochę wtopiłem z obecnym olejem to profilaktycznie chce wymienić wcześniej.

Chodzi o TDI ATD
Wiadomo, że te miały problem z wycierającymi się wałkami, co dotyczyło osób jeżdżących na olejach 5W30, zamiast 5W40. czyli takich nie spełniających normy 505.01 tylko 507.00 Teoretycznie norma 507 przewyższa 505.01 i wiele źródeł podaje że można taki olej lać. Jednak nie wszystkie, jak i sam np Castrol podał że nie można stosować oleju z normą 507.00 do silnika na pompkach mającego jeździć na 505.01

Sam osobiście zalałem 505.01 Specola C3, ale wyczytałem z analiz, że odbiega od tego co deklaruje producent, typu lepkość w 100*C 14.5 w praktyce 12.7 co już tak średnio podchodzi pod 40tkę z tego co rozumiem temat, gdyż te mają okolice 14, a że to bezpośredni wtrysk pd i głównie krótkie odcinki to pewnie następuje znaczące mieszanie się oleju z paliwem co zmniejsza lepkość. Więc logicznych argumentem wydaje mi się, że mogę zatrzeć ten wałek skoro były z tym problemy w tych modelach. Dzisiaj jeszcze przeczytałem że ten olej nie spełnia norm, tylko producent sobie napisał tak na opakowaniu, ale nikt ich nie kontroluje.

Nie chce ryzykować awarii i po przejechaniu około 5K chciałbym wymienić na coś innego w niższych przedziałach cenowych. Tras robię kilka w roku i są to duże trasy po 500-800km w jedną stronę w tym i góry w upałach. ale na co dzień obijam się po mieście gdzie silnik pracuje w jedną stronę po 8-12 minut na tygodniu i 20-25 minut na weekendy z małymi wyjątkami gdzie pochodzi dłużej.

Z polecanych o jakich wyczytałem
Orlen Maxexpert C3 5W40.. kosztuje tyle samo co Specol. czyli 130zł za 5L.
Valvoline all climate Diesel C3 5W40 145zł
Texaco Havoline Ultra S 5W40 155zł
Mannol Energy Formula PD 5W40 125zł

Coś innego byście polecali? Wszystkie z nich poza mannolem, mają gorszą lepkość w 40stopniach od specola c3 z analizy, bo 73 z tego co pamiętam, a te wszystkie 80 w górę. Z tym, że przy tych jest gwarancja a w specolu nie ma.
Z góry dzięki
 
Last edited:
A może Lotos synt. turbodiesel 5w40 to olej c3.
 
W nie wygórowanej cenie jest Lotos Turbodiesel 5W40, znajdziesz Motula Specific 505.01, ten Valvoline All-Climate też ciekawy olej. Fuchs Titan Supersyn C3 też powinien być w dobrej cenie. Jak znajdziesz budżet to zalej mu płukankę postojową, AR2820 lub Oilsyn Power Flush.
 
@Karakal Raczej od tego z jakiej fabryki wychodziły albo na jaki kraj. Tak jak znana jest inna tendencja do pękania głowic Made In Poland a Made In Germany.
Niektórym wypadają broki i traci ciśnienie, inne robią 500+ bez oznak zużycia.
Gdzieś po środku jest wkład własny w postaci 10W40 i 15W40 który pewnie zimą tam czynił największe szkody i brak dbania o interwał.

Z olejów widzę, ze jeszcze w takiej ludzkiej cenie można dostać Eurol Turbo DI
 
Eurola Turbo DI polecam bo miałem w polo 1,4 TDI , (505,01)
 
Dorzucę jeszcze Gulf ULE 5w40 C3.
 
Dzięki za odpowiedzi. Chciałbym się zamknąć w tych ~150zł za 5L, a padają już propozycję za 180zł.
Do Motula jakoś jestem uprzedzony tym, że to najpopularniejsze oleje, a więc łatwo o podróbki, czy jakaś zmianę przez producenta aby zaoszczędzić bo renoma wyrobiona.

Fuchs, dziwne bo przez ich stronę modelu Supersyn C3 nie poleca mimo że ma 505.01 poleca za to ten droższy GT1 Felx 3. W każdym razie supersyn, kosztuje 122zł wiec jest najtańszy ze wszystkich, a producent nie podaje nigdzie karty charakterystyki więc tak średnio mnie to przekonuje.

Gulf ULE..
O, dość ciekawa propozycja i jest badanie na forum. Wyniki podobne do Specola, ale minimalnie lepsze. Czyli takie 5W35. No ale są aprobaty, w budżecie również się mieści.. dopisuje go na listę do rozważenia.

Lotos
Też dopisuje do listy, zawsze lotosy omijąłem z racji opini z przed wielu lat.
Wypada dość podobnie do tego Valvoline all climate diesel, ale ten jest jednak ciutkę lepszy w niższych temperaturach oraz sprawdzi się lepiej w wysokich temperaturach niż Gulf.

Co z Orlenem? Nie polecany z powodów bardziej ideologicznych czy po prostu są lepsze? ma apropatę 505.01 i mb 229.31 na ruskim forum też dobrze tam o nim pisali. Tutaj analizy nie ma.

Mannol? możliwe to? Ponoć estry jakieś ma, więc niby premium dodatki. No i MB Approval 229.51
 
@dolomit w temacie tego Fuchsa tyle znalazłem:
Lepkość kinematyczna w 40°C [mm²/s]: 88,2
Lepkość kinematyczna w 100°C [mm²/s]: 14,4
HTHS (mPas): > 3,5
Wskaźnik lepkości: 170
Temperatura płynięcia [°C]: - 42
Popiół siarczanowy [% masy]: <= 0,8
Gęstość w 15°C [g/ml]: 0,854
Co ciekawe jak Cię ten parametr interesuje ten droższy GT1: Lepkość kinematyczna w 100°C [mm²/s]: 13,1 :)
 
@dolomit zwróć uwagę na testy SSI Shear Stabilty Index które pokazują że nie koniecznie wyższe KV100 jest lepsze, bo ważne jest też jak zmienia się w trakcie eksploatacji.
 
@Karakal Raczej od tego z jakiej fabryki wychodziły albo na jaki kraj. Tak jak znana jest inna tendencja do pękania głowic Made In Poland a Made In Germany.
Niektórym wypadają broki i traci ciśnienie, inne robią 500+ bez oznak zużycia.
Gdzieś po środku jest wkład własny w postaci 10W40 i 15W40 który pewnie zimą tam czynił największe szkody i brak dbania o interwał.
Ja nie wiem jaki ma przebieg ten samochód, od 2021 w dół to 6 ostatnich lat jeździł po około ~20km z drogami z ograniczeniem do 90 i miasta nie widziało, w 2022r kupiłem go ja.
Wcześniej był w DE i raczej było to auto firmowe, bo jak się spojrzy pod odpowiednim kątem na drzwi kierowcy gdy jest dobre światło to idzie dostrzec że była przyklejona jakaś okrągła naklejka przez wiele lat bo się odcień lakieru różni w kształcie takiej okrągłej naklejki. Tylko nie wiem jaka firma by brała najbogatszą opcję jaka tylko była dostępna.
Tak na oko to bym powiedział że z 600K może mieć. Gniazda ok, i ogólnie mechanicznie wszystko działa jak powinno, nawet nie dymi i się zbiera, odpala bez żadnych problemów.
Aby sprawdzić przebieg to muszę kupić kabel i darmowego vcds lite i sczytać? O ile ktoś po sprowadzeniu i tam nie przestawił?

@tomek evo
No cały czas w wolnej chwili sobie czytam różne informacje. Na razie najbardziej się skłaniam ku Gulfowi, ale też w oko wpadło mi też coś z totalnie innej beczki Total Ineo MC3, właśnie 5W30. Ten akurat ma normę 505.01 No i parametrami nie jest jakoś szczególnie niższy niż Gulf pod względem lepkości. Tylko, że total to łatwo o podróbkę. No i może być droższy bo część ofert mieści się w 150zł, część już powyżej. Tylko też nie mogę znaleźć informacji jak rozumieć pewne wyniki z badań. Np ten Gulf ma bardzo wysoki poziom utleniania jak jest nowy, to chyba źle.
 
Jak rozważasz lepkość 5W30 to czemu nie weźmiesz pod uwagę Orlen Maxexpert V 5W30 albo Specola Spec Premium c3 VW504/507 5W30? Bardzo dobre nowoczesne oleje robione wg. przepisu pod aprobatę z grubsza takiego samego jak "uznani" producenci. W budżecie spokojnie się zmieścisz. Ten Gulf to konkretnie który?
 
@tomek evo
Specola nie chcę, bo nie ma aprobat, dlatego chce go zmienić, oraz sam fakt największych rozbieżności między kartą od producenta a badaniami spośród tych które patrzyłem. 14.5 w 100* a 12.7 w praktyce to bardzo duża różnica.

Gulf ULE. Bardzo podobny do specola, ale ma aprobaty jest lepszy na zimnie i lepszy na gorąco minimalnie.

Zrobiłem sobie taki wykres porównawczy olejów z wyników badań stąd i z .ru abym mógł na wszystko spojrzeć jednocześnie.
No i w sumie wezmę albo Gulfa albo Lotosa Turbo.
Bo rzekomo poprzednio silnik jeździł na motolu 5W40, ale na jakim konkretnie nie wiadomo. Jak sprawdziłem te dwa co spełniają normy, były one mocne, czyli w 40* około 85 i 89 i na nim silnik oleju nie pobierał, a jak teraz wlałem specola co ma mniejszą lepkość, to mi bierze jakieś 0.15L na 1000.



Porównanie Oleji do 1.9 TDI ATD.png
 
Last edited:
Jak rozważasz lepkość 5W30 to czemu nie weźmiesz pod uwagę Orlen Maxexpert V 5W30
Bo się boje że zatrę silnik takim rzadkim olejem :D Nie mam wystarczającej wiedzy aby wiedzieć czy mogę zalać taki olej i czy można zastosować normę 507.00. Na sieci informacje są sprzeczne i kompletnie nie jest to jasne.
Do tabelki sobie dodałem 30tki dla porównania. Ale patrząc na swoją jazdę gdzie auto raz do trzech razy w roku zrobi na prawde solidną trasę, czy to ekspresówki czy góry latem. To na co dzień obija się po mieście gdzie silnik chodzi krótko. z małymi wyjątkami.

Zmieniając na typową 40tkę będę miał większe spalanie, dłuższe nagrzewania się silnika i gorsze smarowanie na zimno. Z kolei zmieniając na typową 30tkę poprawi mi się to jeszcze bardziej niż teraz gdzie mam olej między tym a tym i zastanawiam się nad tą 30tką. Na pewno nie chce aby mi się silnik dłużej nagrzewał, więc rozważam albo zostanie przy podobnej lepkości co teraz, albo pójście w typową 30tkę. Jednak co będzie w lato przy 33 stopniach powietrza, i deptaniu w górach, albo długotrwałym obciążeniu na eskach? Nie jest to świeża konstrukcja i chce aby żywotność miała jak największą.
 
Jednak co będzie w lato przy 33 stopniach powietrza, i deptaniu w górach, albo długotrwałym obciążeniu na eskach? Nie jest to świeża konstrukcja i chce aby żywotność miała jak największą.
Zupełnie nic nie będzie, myślę że zbyt "głęboko" wszedłeś w tych swoich rozważaniach ;) idź na "kompromis" i zalej VW 0W30 😁
 
Bo się boje że zatrę silnik takim rzadkim olejem :D Nie mam wystarczającej wiedzy aby wiedzieć czy mogę zalać taki olej i czy można zastosować normę 507.00. Na sieci informacje są sprzeczne i kompletnie nie jest to jasne.
Do tabelki sobie dodałem 30tki dla porównania. Ale patrząc na swoją jazdę gdzie auto raz do trzech razy w roku zrobi na prawde solidną trasę, czy to ekspresówki czy góry latem. To na co dzień obija się po mieście gdzie silnik chodzi krótko. z małymi wyjątkami.

Zmieniając na typową 40tkę będę miał większe spalanie, dłuższe nagrzewania się silnika i gorsze smarowanie na zimno. Z kolei zmieniając na typową 30tkę poprawi mi się to jeszcze bardziej niż teraz gdzie mam olej między tym a tym i zastanawiam się nad tą 30tką. Na pewno nie chce aby mi się silnik dłużej nagrzewał, więc rozważam albo zostanie przy podobnej lepkości co teraz, albo pójście w typową 30tkę. Jednak co będzie w lato przy 33 stopniach powietrza, i deptaniu w górach, albo długotrwałym obciążeniu na eskach? Nie jest to świeża konstrukcja i chce aby żywotność miała jak największą.
Spokojnie możesz zalać olej z normą 504/507 czyli w praktyce 0W30 lub 5W30. A jak chcesz "grubszą" 5W40, któa jednocześnie dobzre płynie z dołu to zobacz na Eurol Fluence 5W40 (badanie w dziale).
Post automatically merged:

@tomek evo
Specola nie chcę, bo nie ma aprobat, dlatego chce go zmienić, oraz sam fakt największych rozbieżności między kartą od producenta a badaniami spośród tych które patrzyłem. 14.5 w 100* a 12.7 w praktyce to bardzo duża różnica.

Gulf ULE. Bardzo podobny do specola, ale ma aprobaty jest lepszy na zimnie i lepszy na gorąco minimalnie.

Zrobiłem sobie taki wykres porównawczy olejów z wyników badań stąd i z .ru abym mógł na wszystko spojrzeć jednocześnie.
No i w sumie wezmę albo Gulfa albo Lotosa Turbo.
Bo rzekomo poprzednio silnik jeździł na motolu 5W40, ale na jakim konkretnie nie wiadomo. Jak sprawdziłem te dwa co spełniają normy, były one mocne, czyli w 40* około 85 i 89 i na nim silnik oleju nie pobierał, a jak teraz wlałem specola co ma mniejszą lepkość, to mi bierze jakieś 0.15L na 1000.



View attachment 15854
Specola akurat proponowałem innego a jak brałeś pod uwagę Orlen to lepiej ten Maxexpert V 5W30 a nie XD. Myślę, że za bardzo przejmujesz się, że niska lepkość będzie w tym wypadku zła. Przy zachowaniu odpowiedniego interwału spokojnie wystarczy 11,0 w 100 stopniach a nawet mniej będzie też bezpieczne.
 
Last edited:
@tomek evo @DaroZS
No ja tak mam że zbyt głęboko wchodzę w swoich rozważaniach :p

Z tymi normami namieszał mi jeszcze Elf DID 5W30, nie ma normy 507 a ma 505.01 i że specjalnie do pompowtrysków, stąd myśl że może 5W30 musi mieć 505.01 a nie 507.
Jeżeli śmiało można lać 507, to zdecyduje się na 5W30 bo będzie lepszy.
Z tego co poczytałem temat o Orlenie V to wychodzi na to że to bardzo dobry olej, a nie jakiś kompromis żeby mniej wydać.
 
Back
Top