• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do 1.9 TDI ATD

dolomit

Użytkownik
Samochód
Fabia 1.9 tdi atd
Marka samochodu
Skoda
Budżet/ile litrów
150/5
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
  2. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.9 TDI ATD
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
na specolu zaczął pobierać około 0.15L na 1000, na poprzednim nie zauważyłem ubytków
Jakiego oleju wymaga instrukcja
505.01
Jaki olej masz obecnie
Specol C3 5w40
Witam. Jako, że trochę wtopiłem z obecnym olejem to profilaktycznie chce wymienić wcześniej.

Chodzi o TDI ATD
Wiadomo, że te miały problem z wycierającymi się wałkami, co dotyczyło osób jeżdżących na olejach 5W30, zamiast 5W40. czyli takich nie spełniających normy 505.01 tylko 507.00 Teoretycznie norma 507 przewyższa 505.01 i wiele źródeł podaje że można taki olej lać. Jednak nie wszystkie, jak i sam np Castrol podał że nie można stosować oleju z normą 507.00 do silnika na pompkach mającego jeździć na 505.01

Sam osobiście zalałem 505.01 Specola C3, ale wyczytałem z analiz, że odbiega od tego co deklaruje producent, typu lepkość w 100*C 14.5 w praktyce 12.7 co już tak średnio podchodzi pod 40tkę z tego co rozumiem temat, gdyż te mają okolice 14, a że to bezpośredni wtrysk pd i głównie krótkie odcinki to pewnie następuje znaczące mieszanie się oleju z paliwem co zmniejsza lepkość. Więc logicznych argumentem wydaje mi się, że mogę zatrzeć ten wałek skoro były z tym problemy w tych modelach. Dzisiaj jeszcze przeczytałem że ten olej nie spełnia norm, tylko producent sobie napisał tak na opakowaniu, ale nikt ich nie kontroluje.

Nie chce ryzykować awarii i po przejechaniu około 5K chciałbym wymienić na coś innego w niższych przedziałach cenowych. Tras robię kilka w roku i są to duże trasy po 500-800km w jedną stronę w tym i góry w upałach. ale na co dzień obijam się po mieście gdzie silnik pracuje w jedną stronę po 8-12 minut na tygodniu i 20-25 minut na weekendy z małymi wyjątkami gdzie pochodzi dłużej.

Z polecanych o jakich wyczytałem
Orlen Maxexpert C3 5W40.. kosztuje tyle samo co Specol. czyli 130zł za 5L.
Valvoline all climate Diesel C3 5W40 145zł
Texaco Havoline Ultra S 5W40 155zł
Mannol Energy Formula PD 5W40 125zł

Coś innego byście polecali? Wszystkie z nich poza mannolem, mają gorszą lepkość w 40stopniach od specola c3 z analizy, bo 73 z tego co pamiętam, a te wszystkie 80 w górę. Z tym, że przy tych jest gwarancja a w specolu nie ma.
Z góry dzięki
 
Last edited:
I super, możesz też swobodnie brać OEM VW 0W30, w środku jest Shell a można dostać w dobrej cenie 👍
 
Zobacz u przyjaciela z berlina, akurat ma prpmke na shella.
Wychodzi 5zł taniej niż na allegro. Zarówno u niego na allegro jak i od oficjalnego dystrybutora na allegro.
właśnie się zastanawiam czy zamawiać od niego i jak coś to te 5zł drożej przez allegro bo jestem chroniony przez allegro jakby rozwalone dojechało, odstępuje od umowy i elo, a przez sklep byłby problem.
Czy zamówić sobie od oficjalnego dystrybutora.. nie wiem czy z olejem jest jak z proszkami do prania że te z niemiec są lepsze :D bo on niemieckie sprzedaje.

Wolałem texaco ale jest problem z dostępnoscią delikatny przez to że trzeba 4+1L a nie ma baniek 5. Jeden sklep ma pierwszą serię aby, bo jak zapytałem o datę produkcji to powiedział że 21r, a ten olej miał premierę w 21r. reszta albo nie ma litrówki albo nie odpowiada jaka jest data produkcji.
I super, możesz też swobodnie brać OEM VW 0W30, w środku jest Shell a można dostać w dobrej cenie 👍

OEM vw wyjdzie cie taniej niż shell, aso na allegro za 40zl sprzedaje
Shell jest tańszy o 4zł-20zł
W ATD którego miałem zrobiłem dwa interwały po 10 tysi na Eurolu Syntence FS 0w30 i silnikowi nic nie było.
O widzisz. To tym bardziej, nie ma co się bać tylko lać :) Tylko przy Eurolu cena kosmiczna się robi. 50zł droższy od shella i oem.
 
Eurol jest wyraźnie droższy to fakt (30-60 zł w zależności gdzie kupimy i jak). Ale to i tak stosunkowo niewygórowana cena na tle konkurencji w normie 504/507 i lepkości 0W30. Mobil kosztuje podobnie, Motul, Millers są droższe. Ravenol to już ponad 300,00 zł się robi. Ciut taniej jest Fuchs a najlepszą cenę poza VAG OEM ma Texaco.
 
Tylko texaco nie da się dostać bo chciałem najpierw ten kupić, a nie mam zaufania do 2 letniego oleju. Kiedyś miałem 3 letni olej i różnica była bardzo duża względem świeżego. Od tego momentu wiedziałem, że każdy następny olej jaki kupię ma być świeży.

Zamówiłem Shella od oficjalnego dystrybutora.. ma tegoroczną produkcję z 23r. berlin ma 22r, vag też jest 22r ;)
 
Silnik miał inny wzór pracy jakiś taki mniej stabilny, ale przede wszystkim olej bardzo szybko zrobił się czarny i to czarny jak smoła, a to była benzyna, nigdy takiego oleju w benzynie nie widziałem i to już po kilku tysiącach kilometrów i śmierdział dziwnie.
Być może ktoś źle przechowywał, nie wiem nie wnikam. W każdym razie na 3 letnim oleju była lipa. A to był taki sam jak poprzedni, jak go zlałem i zalałem taki sam, ale świeży problemy znikły i wszystko było ok.
Petro Canada Supreme 10W40 to było, więc nikt tego nie podrabia raczej.
Co masz na myśli?
 
Nie będę próbował tego tłumaczyć i szukać powodów - wiedz tylko, że bez żadnych konsekwencji możesz wlać nawet i 5cio letni olej i niczym nie będzie odbiegał od świeżego (zakładając, że się formulacja nie zmieniła)
 
Olej dojechał ;) teraz tylko wymiana. Aż mnie ciekawość zżera jaka będzie różnica w np nagrzewaniu się silnika jego pracy itp.


20230310_115924.jpg
20230310_115908.jpg
 
Na "oko i ucho" o różnicę będzie ciężko pewnie.
Bańka ładna, aż szkoda zalewać ;) płukaneczkę jakąś dokupiłeś?
 
Co do nagrzewania się i odczuć to w teorii powinno być zauważalnie szybciej oraz ciut spalanie powinno spaść.. W komentarzach o oleju spotkałem się z takimi od ludzi z 1.9 pd że po zmianie na tego shella z 5w30 silnik dużo szybciej się nagrzewa.
Natomiast ogólnie o olejach 0w, że silniki są głośniejsze czy mają bardziej metaliczny dźwięk.

To wszystko zweryfikuje praktyka. Nie omieszkam wstawić swoich odczuć jak zrobię na tym oleju z 500km i więcej.

@DaroZS
Bez płukanki, poprzednio robiłem jak zmieniałem na specola jakieś 4100km temu. I po tej płukance i zalaniu specola coś tam tego oleju zaczęło ubywać (wychodzi 0.05-0.1L na 1000km) gdzie wcześniej nic nie znikało.
Nie wiem czy to wina oleju czy płukanki. Zobaczymy na tym shellu co się będzie działo.
 
Taki mały update
Dużo czasu potrwa zanim będę mógł przetestować ten olej w każdych warunkach, np konkretna trasa, więc na razie takie szybkie spostrzeżenia.
Na razie to miał jazdę po 10 minut w jedną stronę i koniec. Silnik ciszej/gładziej pracuje a myślałem że będzie głośniej, no i zdecydowanie ma mniejszy opór, bo już przy 60 stopniach wody mam spalanie 0.5l/h gdzie na 5w40 przed 90 stopni wody nie było o tym mowy a czasami nawet więcej bo od 90 skakało między 0.5 a 0.6l/h, dopiero później jak się lepiej nagrzeje silnik to zostawało na 0.5l..
a te wartości są jakoś wyliczane raczej na podstawie oporu, a nie temp bo jak robiłem przy poprzedniej wymianie oleju i wtedy płukance (teraz bez) to na płukance wskoczyło mi na 0.4l/h gdzie normalnie taka wartość nigdy się nie pojawia, a skoro silnik miał temp roboczą, na płukance spalanie spadło, no to zostaje tylko lepkość która by odpowiadała za wynik.

Tak szczerze mówiąc nie wiem skąd on to wylicza - co bierze pod uwagę. Chyba czujnik ciśnienia oleju, no bo co innego? odnotowuje mniejsze ciśnienie i podaje mniejszą wartość spalania na wyświetlaczu, nic innego mi do głowy nie przychodzi. Jednak z drugiej strony, jak skakało między 0.5 a 0.6 to jak wyłączyło się coś prądożernego np na chwilę wentylator to zostawało na 0.5. Mocniej obciążony altek stawia większy opór silnikowi. No to skąd ecm może wiedzieć jaki opór ma silnik? Ktoś może wie na podstawie czego on wylicza to spalanie chwilowe na postoju?

Niestety auto nie ma czujnika temp oleju, więc to zawsze było i będzie dla mnie zagadką. Chyba że sobie pirometrem zmierzę obudowe filtra, ale nie mam punktu odniesienia do starego oleju aby wychwycić różnice, no ale mogę sobie sprawdzić o ile jest zimniejszy od wody bo w sumie tego nie wiem.
Czy szybciej się nagrzewa na razie ciężko mi stwierdzić z racji na to, że na dworze zrobiło się cieplej więc temp zewnętrzna też wpływa na wynik, a mam utrwalony wzór nagrzewania się przy temperaturach rzędu 4-7 stopni na plusie, a nie 13-15. na stałej trasie
 
Last edited:
Auto od wymiany przejechało 1790km więc czas na aktualizację.
Dla przypomnienia wlany Shell AV-L 0W30 po specolu 5w40, a wcześniej jakiś motul 5w40 to już nie za mojej kadencji, którego właściciel zmieniał co 15K niestety. Specol zlałem po przebiegu 4100km, przed nim zrobiłem płukankę. Na motulu 5w40 nie wiadomo jakim, auto oleju nie pobierało, przynajmniej nie zauważyłem, na specolu zaczął pobierać około 0.1-0.15L na 1000km. Nie wiadomo było czy to wina płukanki czy marnego oleju.
Po specolu nie było robionej płukanki.. zlany specol, wlany shell 0w30.

Samochód pierwsze 363km przejechał 100% miasto na odcinkach 8-20 minut w jedną stronę, gdzie poboru brak, oraz 1427km na trasie po 700 z groszami w jedną stronę, trasy szybkiego ruchu, tempomat 130 itp.
Po przebiegu 1790km od wymiany pobór jest na granicy błędu pomiarowego. ubyło 1-2mm z miarki, co przekłada się na jakieś 60ml na dystansie bliskim 2K, to z kolei daje jakieś 30-40ml na 1000. w kontraście do 100-150 na specolu.
Teraz już wiem, jak kiepskim olejem jest specol, i nie była to wina płukanki, a po prostu oleju niskiej jakości. Także kolejna cegiełka dodająca do tego, że specol należy omijać.
Osobiście to myślałem, że "woda po parówkach" ;) to zacznie palić jeszcze więcej, a tutaj proszę 0W30 i jest tak jak powinno być. Co raz mocniej przekonuje się do tego oleju, że jest dobry i przede wszystkim bezpieczny.
Przez te pierwsze 363km miejskie olej był czysty, po trasie zrobił się dość ciemny, ale nie to że smoła jak się zwykle w dieslach widzi, ciągle jest jeszcze przezroczysty, ale znacznie mniej.

Zacząłem też mierzyć temperatury oleju, niestety nie mam z czym zestawić więc nie wiem jak to się ma do specola.. przy nagrzanym silniku olej ma 97 stopni i je utrzymuje. Mierzone pirometrem na najgorętszym punkcie obudowy filtra i chłodnicy oleju, wypada on mniej wiecej na przejściu z chłodnicy na obudowę filtra. Pomiarów wykonane z kilkanaście i wyniki są konsystentne. Koniec jazdy, wysiądnięcie z samochodu otwarcie maski i pomiar na odpalonym silniku. Oczywiście nie mam możliwości pomiaru chwilowych temperatur, o ile występują np pod obciążeniem, i gdy to znika to temp od razu spada tak szybko jak obroty. Nie wiem czy występuje takie zjawisko.

Silnik też zdecydowanie szybciej się nagrzewa niż na poprzednim oleju. zimą, kiedy silnik w moim przypadku jest prawie zawsze niedogrzany z tankowania do pełna spadło o około 0.6L na 1000km, ale zmniałem na sam koniec, przy kolejnej zimie gdy tankowań będzie więcej będzie można coś bardziej pewnego powiedzieć, a nie na przykładzie 1 zbiornika. Na trasie różnicy nie widać, bo nagrzany silnik, więc nie ma na czym wyjść.

Myślę że kolejny update będzie już na koniec interwału jak olej będę zmieniał, czyli raczej na pewno po zimie, około marca 24r.
 
Last edited:
Obecnie jeżdżę na Valvo allclimate 5W-40 C3 . 2 sezon. Warunki pracy podobne do Twoich. Dużo miasta , niewiele trasy. Silnik 1.9 TDI PD 105hp bez dy py fy 😉.
Wcześniej był lany motul ,Mobil1 5w30 XE i jakieś valvo . Te poprzednie wymiany robiły serwisy przy czym kontrolka braku oleju najszybciej zapaliła mi się na M1 . Dolewki było sporo bo prawie litr po przejechaniu zaledwie 6tyś km. Mobila i specyfikację 5W-30 odrzuciłem zatem pomimo , że pod PD.
Motul niewiem jaki i pierwsze valvo też niewiem . Ale dawały rade przy czym za motula wtedy skroili mnie grubo. Wcześniej auto użytkowane przez firmę 10 lat w kraju. Jeżdzone z tego co wiem to właśnie na 5W-30 . Wiem tylko , że wałek był już zmieniany dwukrotnie.
Ja przeszedłem na 5W-40. Teraz wymieniam samemu bo powiedzmy , że widzę co leje. Za moich czasów czyli 6 lat , wałek nie ruszany.
Zaobserwowałem tylko , że z tych dwóch lepkości 30 i 40 to na 40 jest pobór niewielki jak na przebieg 300+ . Na 8 tyś weźmie może z 0.4-0.5L?
Ostatnio robiłem mu dwie płukanki postojowe . Jedna kleen flo a druga mannol. Obie bodajże nie oparte na nafcie więc uważam to in plus.
Instrukcja dla mojego silnika dopuszcza 507 ale przy LL .
Nigdy nie brałem pod uwagę olejów LL nawet wymienianych co 10-15tyś / rok. Zawsze lałem klasyki.
Jedno co zauważyłem na Valvo to dość dobre separowanie zanieczyszczeń i utrzymywanie ich w zawiesinie. Pewnie to specyfika normy C3 ale ten olej widzę , że zachowuje się prawidło pod normę.

Na zdjęciu masz po zrzuceniu czapki.

Edit:
Rozpisałem się , a nie doczytałem do końca że już testujesz shella. Mea culpa
 

Attachments

  • 2F57D408-8649-4A4C-9B47-9F127AD36884.jpeg
    2F57D408-8649-4A4C-9B47-9F127AD36884.jpeg
    41,3 KB · Odwiedzin: 114
  • B573C0D1-6F01-4928-94E8-F6482E04C0A3.jpeg
    B573C0D1-6F01-4928-94E8-F6482E04C0A3.jpeg
    3,4 MB · Odwiedzin: 119
Last edited:
Edit:
Rozpisałem się , a nie doczytałem do końca że już testujesz shella. Mea culpa
No właśnie nie wiedziałem co wynika z tego postu :d Wrzucam tutaj aktualizacje swoich doświadczeń bo temat olejów do pd czy norm 505.01 czy 507.00 jest i chyba ciągle będzie żywy.
Na razie po przejściu na 0W30 zauważam tylko plusy i o ile nie pojawią się minusy na pewno zostanę przy tym shellu i nie będę już nic innego testował. Chyba że cena będzie zaporowa. bo już shell podrożał na 215zł ze 185zł jak dzisiaj sprawdzałem.

A z tego co też w między czasie się dowiedziałem to jeżeli chodzi o wałki tam ponoć jest jakiś brok który lubi po latach puszczać przez co spada ciśnienie oleju na wałek. Co może być przyczyną tych wycierających się wałków bo nie ma przepływu odpowiedniego.
 
Back
Top