• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do 1.9 TDI ATD

dolomit

Użytkownik
Samochód
Fabia 1.9 tdi atd
Marka samochodu
Skoda
Budżet/ile litrów
150/5
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
  2. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.9 TDI ATD
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
na specolu zaczął pobierać około 0.15L na 1000, na poprzednim nie zauważyłem ubytków
Jakiego oleju wymaga instrukcja
505.01
Jaki olej masz obecnie
Specol C3 5w40
Witam. Jako, że trochę wtopiłem z obecnym olejem to profilaktycznie chce wymienić wcześniej.

Chodzi o TDI ATD
Wiadomo, że te miały problem z wycierającymi się wałkami, co dotyczyło osób jeżdżących na olejach 5W30, zamiast 5W40. czyli takich nie spełniających normy 505.01 tylko 507.00 Teoretycznie norma 507 przewyższa 505.01 i wiele źródeł podaje że można taki olej lać. Jednak nie wszystkie, jak i sam np Castrol podał że nie można stosować oleju z normą 507.00 do silnika na pompkach mającego jeździć na 505.01

Sam osobiście zalałem 505.01 Specola C3, ale wyczytałem z analiz, że odbiega od tego co deklaruje producent, typu lepkość w 100*C 14.5 w praktyce 12.7 co już tak średnio podchodzi pod 40tkę z tego co rozumiem temat, gdyż te mają okolice 14, a że to bezpośredni wtrysk pd i głównie krótkie odcinki to pewnie następuje znaczące mieszanie się oleju z paliwem co zmniejsza lepkość. Więc logicznych argumentem wydaje mi się, że mogę zatrzeć ten wałek skoro były z tym problemy w tych modelach. Dzisiaj jeszcze przeczytałem że ten olej nie spełnia norm, tylko producent sobie napisał tak na opakowaniu, ale nikt ich nie kontroluje.

Nie chce ryzykować awarii i po przejechaniu około 5K chciałbym wymienić na coś innego w niższych przedziałach cenowych. Tras robię kilka w roku i są to duże trasy po 500-800km w jedną stronę w tym i góry w upałach. ale na co dzień obijam się po mieście gdzie silnik pracuje w jedną stronę po 8-12 minut na tygodniu i 20-25 minut na weekendy z małymi wyjątkami gdzie pochodzi dłużej.

Z polecanych o jakich wyczytałem
Orlen Maxexpert C3 5W40.. kosztuje tyle samo co Specol. czyli 130zł za 5L.
Valvoline all climate Diesel C3 5W40 145zł
Texaco Havoline Ultra S 5W40 155zł
Mannol Energy Formula PD 5W40 125zł

Coś innego byście polecali? Wszystkie z nich poza mannolem, mają gorszą lepkość w 40stopniach od specola c3 z analizy, bo 73 z tego co pamiętam, a te wszystkie 80 w górę. Z tym, że przy tych jest gwarancja a w specolu nie ma.
Z góry dzięki
 
Last edited:
Cześć z tego co widać na zdjęciu to masz zatarty wałek plus rolki na dźwigienkach . Chyba ze tak zdjęcie pokazuje . Czapka to głowica. Zdjąłeś pokrywę.
Obecnie jeżdżę na Valvo allclimate 5W-40 C3 . 2 sezon. Warunki pracy podobne do Twoich. Dużo miasta , niewiele trasy. Silnik 1.9 TDI PD 105hp bez dy py fy 😉.
Wcześniej był lany motul ,Mobil1 5w30 XE i jakieś valvo . Te poprzednie wymiany robiły serwisy przy czym kontrolka braku oleju najszybciej zapaliła mi się na M1 . Dolewki było sporo bo prawie litr po przejechaniu zaledwie 6tyś km. Mobila i specyfikację 5W-30 odrzuciłem zatem pomimo , że pod PD.
Motul niewiem jaki i pierwsze valvo też niewiem . Ale dawały rade przy czym za motula wtedy skroili mnie grubo. Wcześniej auto użytkowane przez firmę 10 lat w kraju. Jeżdzone z tego co wiem to właśnie na 5W-30 . Wiem tylko , że wałek był już zmieniany dwukrotnie.
Ja przeszedłem na 5W-40. Teraz wymieniam samemu bo powiedzmy , że widzę co leje. Za moich czasów czyli 6 lat , wałek nie ruszany.
Zaobserwowałem tylko , że z tych dwóch lepkości 30 i 40 to na 40 jest pobór niewielki jak na przebieg 300+ . Na 8 tyś weźmie może z 0.4-0.5L?
Ostatnio robiłem mu dwie płukanki postojowe . Jedna kleen flo a druga mannol. Obie bodajże nie oparte na nafcie więc uważam to in plus.
Instrukcja dla mojego silnika dopuszcza 507 ale przy LL .
Nigdy nie brałem pod uwagę olejów LL nawet wymienianych co 10-15tyś / rok. Zawsze lałem klasyki.
Jedno co zauważyłem na Valvo to dość dobre separowanie zanieczyszczeń i utrzymywanie ich w zawiesinie. Pewnie to specyfika normy C3 ale ten olej widzę , że zachowuje się prawidło pod normę.

Na zdjęciu masz po zrzuceniu czapki.

Edit:
Rozpisałem się , a nie doczytałem do końca że już testujesz shella. Mea culpa
 
No właśnie nie wiedziałem co wynika z tego postu :d Wrzucam tutaj aktualizacje swoich doświadczeń bo temat olejów do pd czy norm 505.01 czy 507.00 jest i chyba ciągle będzie żywy.
Na razie po przejściu na 0W30 zauważam tylko plusy i o ile nie pojawią się minusy na pewno zostanę przy tym shellu i nie będę już nic innego testował. Chyba że cena będzie zaporowa. bo już shell podrożał na 215zł ze 185zł jak dzisiaj sprawdzałem.

A z tego co też w między czasie się dowiedziałem to jeżeli chodzi o wałki tam ponoć jest jakiś brok który lubi po latach puszczać przez co spada ciśnienie oleju na wałek. Co może być przyczyną tych wycierających się wałków bo nie ma przepływu odpowiedniego.
Cześc, nie tyle co wałek się wyciera co szklanki i tak samo panewki bierze od strony napędu rozrządu. Nawet przy brokach na swoim miejscu wycierają się. Dlatego ina dala wzmocnione niestety do tych wzmocnionych trzeba zastosować też ,,wzmocniony wałek,,
 
Taki mały update
Dużo czasu potrwa zanim będę mógł przetestować ten olej w każdych warunkach, np konkretna trasa, więc na razie takie szybkie spostrzeżenia.
Na razie to miał jazdę po 10 minut w jedną stronę i koniec. Silnik ciszej/gładziej pracuje a myślałem że będzie głośniej, no i zdecydowanie ma mniejszy opór, bo już przy 60 stopniach wody mam spalanie 0.5l/h gdzie na 5w40 przed 90 stopni wody nie było o tym mowy a czasami nawet więcej bo od 90 skakało między 0.5 a 0.6l/h, dopiero później jak się lepiej nagrzeje silnik to zostawało na 0.5l..
a te wartości są jakoś wyliczane raczej na podstawie oporu, a nie temp bo jak robiłem przy poprzedniej wymianie oleju i wtedy płukance (teraz bez) to na płukance wskoczyło mi na 0.4l/h gdzie normalnie taka wartość nigdy się nie pojawia, a skoro silnik miał temp roboczą, na płukance spalanie spadło, no to zostaje tylko lepkość która by odpowiadała za wynik.

Tak szczerze mówiąc nie wiem skąd on to wylicza - co bierze pod uwagę. Chyba czujnik ciśnienia oleju, no bo co innego? odnotowuje mniejsze ciśnienie i podaje mniejszą wartość spalania na wyświetlaczu, nic innego mi do głowy nie przychodzi. Jednak z drugiej strony, jak skakało między 0.5 a 0.6 to jak wyłączyło się coś prądożernego np na chwilę wentylator to zostawało na 0.5. Mocniej obciążony altek stawia większy opór silnikowi. No to skąd ecm może wiedzieć jaki opór ma silnik? Ktoś może wie na podstawie czego on wylicza to spalanie chwilowe na postoju?

Niestety auto nie ma czujnika temp oleju, więc to zawsze było i będzie dla mnie zagadką. Chyba że sobie pirometrem zmierzę obudowe filtra, ale nie mam punktu odniesienia do starego oleju aby wychwycić różnice, no ale mogę sobie sprawdzić o ile jest zimniejszy od wody bo w sumie tego nie wiem.
Czy szybciej się nagrzewa na razie ciężko mi stwierdzić z racji na to, że na dworze zrobiło się cieplej więc temp zewnętrzna też wpływa na wynik, a mam utrwalony wzór nagrzewania się przy temperaturach rzędu 4-7 stopni na plusie, a nie 13-15. na stałej trasie
Spalanie na postoju w PD reguluje się poprzez ustawienie kata synchronizacji. jeżeli ustawisz na plus będzie gorzej odpalał zimą, gorzej przyspieszał ale będzie mniej palił i ,,miękko pracował " na minus odwrotnie. Samo zatankowanie paliwa o lepszej jakości może spowodować efekt że na wyświetlaczy będzie pokazywać taką odchyłkę. Prawdziwe wartości można jedynie odczytać podpinając VCDS.
Zastanowił bym się nad wymianą termostatu, dlatego że max dla tego silnika to 89*C. Przy obecnych temperaturach w moim przypadku bliźniaczy motor 1.9 AXR ale dołożona moc (180km 380nm) po 10 minutach pokazuje ok 80*C w VCDS oczywiście. Prędkość autostrada 140km to ok 87-88*C Nigdy na VCDS moi nie pokazało 90*C.
Posiada czujnik a temperatura oleju odczytuje się w VCDS w instrumentach grupa 3.
Ja leje do swojego Orlen max expert 5w40C3 czy jesteś chętny zrobić pomiary temperatur tego shela 0w30?
Np autostrada, poziomy odcinek drogi 10km prędkość 120 na końcu odcinka odczyt temperatury.To samo przy predkośći 140km?
Ja też zrobię takie pomiary i porównamy wyniki?
 
Last edited:
W moim atd wymieniałem termostat i miał temp otwarcia 87 stopni, po rozgrzaniu w vcdsie normalna temperatura płynu to była 89-90 stopni.
 
@Karakal do Almery są termostaty tylko 89°C
 
Cześć z tego co widać na zdjęciu to masz zatarty wałek plus rolki na dźwigienkach . Chyba ze tak zdjęcie pokazuje . Czapka to głowica. Zdjąłeś pokrywę.


Dziękuję za sprostowanie 🤜🤛 O pokrywę chodziło.
Była wymieniana wiązka PD i cyknąłem foto bo chciałem widzieć jak wygląda klawiatura i ogólny stan. Kurcze specjalnie mechanika pytałem jak jego zdaniem wygląda wałek , powiedział że jest wporządku.
Mam jeszxze jedno zdjęcie ale to może na PW bym podesłał jeśli pozwolisz , bo niechcę zaśmiecać wątku. Wbiłeś mi klina normalnie …
 
Posiada czujnik a temperatura oleju odczytuje się w VCDS w instrumentach grupa 3.
Ja leje do swojego Orlen max expert 5w40C3 czy jesteś chętny zrobić pomiary temperatur tego shela 0w30?
Np autostrada, poziomy odcinek drogi 10km prędkość 120 na końcu odcinka odczyt temperatury.To samo przy predkośći 140km?
Ja też zrobię takie pomiary i porównamy wyniki?
Byłbym chętny zrobić taki pomiar. Tylko najpierw muszę sobie kupić kabel, bo jeszcze nie kupowałem do tego samochodu, a też wyczytałem że trochę rzeczy można za pomocą takiego kable posprawdzać. W różnych źródłach podają że czujnik oleju nie ma możliwości odczytu temperatury. Jak podłączałem te gówniane kostki obd to nie dało się odczytać temp oleju. Było niedostępne, w innym samochodzie odczytywało na takiej kostce.
Więc jeżeli rzeczywiście będzie się dało odczytać temp to na pewno chce to wiedzieć z czystej ciekawości, bo sprawdzanie pirometrem pod otwartą maską to nie jest to samo co odczyt podczas jazdy.
 
Na 100% sobie odczytasz temp oleju jak i mnóstwo innych parametrów z pomocą kabla i VCDSa
 
Back
Top