• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej + dodatek do skrzyni manualnej Subaru BRZ [problem na zimno]

eXon

Użytkownik
Samochód
Subaru BRZ FA20, Mercedes-Benz C124 - 2.2 M111 LPG
Cześć,
mam lekki problem przy mrozach ze skrzynią, a mianowicie wbijanie 2-giego biegu jest bardzo trudne przez pierwszych kilka kilometrów. O ile wbić się da w odpowiednim momencie, tak redukcja z 3->2 jest bardzo trudna - może między gaz by pomógł, ale na ten moment średnio mi to wychodzi. Po rozgrzaniu redukcje są idealne, 1->2 czasem lekko zgrzytnie przy szybkiej zmianie w niższych obrotach. Niestety ale taka jazda nie jest komfortowa.
Z tego powodu chcę zmienić olej... ponownie, bo kilka miesięcy temu zalałem Motul Gear 300 75W90, jednak ze względu na problemy na zimno chcę go zmienić. Instrukcja zaleca GL-4 i 75W90. Jednak na forum USA zalewają różne od 75W80 do 75W90, na nasze temperatury chcę teraz przetestować 75W85 plus dodatek.
Wstępnie zastanawiam się nad
- Redline MT-85
- Penrite Pro Gear 75W85
- Tutela Transmission Matryx 75W85 (w teście na zimno na znanym kontrowersyjnym kanale YT wypadła całkiem fajnie, jeśli chodzi o przepływ)
Generalnie Redline wygląda ciekawie, ale najdroższy. Tutela polecana do skrzyń Fiata i tam ma dobre opinie, a o Penrite nie znalazłem zbyt dużo informacji.
Dodatkowo chcę dodać jeszcze jakiś dodatek - AR9100 lub XADO Stage1 Maximum Transmission.

Oleju wchodzi 2.2L, więc myślę, żeby kupić 2L, a resztę uzupełnić dodatkiem i Motulem, którego mi trochę zostało. Jaki olej i dodatek byście wybrali? Może ktoś miał też problem ze zmianą biegów na zimno i zmiana oleju/dodatek pomógł.
Ewentualnie sam Archoil/XADO do aktualnego Motula, ale boję się, że to nie wystarczy i zmarnuję dodatek.
 

FUCHS TITAN SINTOFLUID FE 75W GL-4​

2 litry wlewasz, do tego puszka 200 ml AR9100 i masz idealnie 2,2 litra tyle ile Ci potrzeba i idealne stężenie dodatku 10%.
 
@eXon, weź chłopie nie dziaduj !!!!! Zlej to badziewie co wlałeś, jedz do ASO i kup oryginalny olej do skrzyni - wszystko wróci do normy i skrzyni nie poznasz. Tez tak kiedyś kombinowałem w CRV, skontaktowałem się z jednym z najlepszych mechaników od Hond (nie pamietam jak się nazywa 🙈, wszyscy mówią do niego Edson bo taki ma nick na forum accordklub😁) mówię mu o swoim genialnym pomyśle z olejem w skrzyni….. a on, jedz do ASO kup oryginał i przyjedź. Po wymianie na oryginał wszystko zaczęło chodzić idealnie. 1 bieg mogłem wbić przy 80 km/h gdzie na zamienniku to najlepiej jakbym stał. Od tamtej pory do skrzyń kupuje tyko oryginał. Cena nie są wysokie a wymianę ja osobiście robię taz na 100 tysięcy km, wiec nie ma co dziadować.
 
Kiedyś ten Motul miał dobre parametry zimowe oraz VI 200+ ale do tej skrzyni to i tak zbyt lepki olej a ona sama do łatwych raczej nie należy.
Jeśli ma lepiej pracować na zimno to szukałbym oleju GL-4 z wysokim VI a AR9100 też pomoże.

Ja dla testu bym sprawdził jakiś MTF albo nawet DCTF zimą ale to zależy ile kto lubi testować.
 
Ten Gear 300 jak napisał @wlyszkow może być za "ciężki" dla rekomendacji 75W-85/90 GL4.
Miałem tak w głupiej skrzyni C551 w Yarisie 1gen z tym olejem.

Poszukałbym dobrego 75W-90 (z samą GL4), których aż tak dużo nie ma na rynku.
 
Last edited:
Ja też wpadłem na genialny pomysł zalać spelniajacy normy Volvo ravenol 75W80 do M56, polecany przez użytkowników na forum Volvo a to ze względu na molibdenowe synchronizatory ( powloka) . Po kilku tysiacach km skrzynia zaczęła szumieć jak wodospad. Podejrzewałem dopiero co wymieniony wysprzeglik. Zlałem olej i zalałem ponownie takim samym. No i.... zacząłem szukać drugiej skrzyni. Jednak dałem sobie i skrzyni ostatnią szansę i zalałem ją oryginalnym olejem Volvo. Koniec szumów, stuków przy ruszaniu itp. Koniec problemów. Jedyny plus ravenolu to wypłukanie ze skrzyni syfu a jeden z trybów mechanizmu różnicowego który widoczny jest przez wlew oleju błyszczał się jak psu j..ja. Ravenol był tańszy o 80zl.... A miał być super do M56. Oczywiscie przebieg skrzyni też ma znaczenie. Zakończyłem swoje eksperymenty z olejem przekładniowym porażką i jedyne co będę wlewał do M56 to olej volvo, żadne inne.
 
Last edited:
W Saabie tak samo zalałem Ravenol i nie dało się jeździć. Wrzucenie każdego biegu sprawiało problem w szczególności 1. Przynajmniej przepłukał mi skrzynie bo po przejechaniu dwóch tras po 600 km i troche pojezdzeniu w mieście ze skrzyni olej zleciał czarny.
 
Dzięki za propozycje. Co do oryginalnego to raczej odpada, ten problem jest bardzo popularny w tych autach, nawet z małymi przebiegami i na oryginalnym oleju. W nowym GR86 już jest 75W w skrzyni, ale nie wiem na ile się skrzynia zmieniła.
Właśnie ten Motul był polecany na polskiej grupie, dopiero po zmianie się wczytałem i ma średnie opinie. Jeszcze bardzo popularnym olejem (z forum USA) jest Pentosin MTF2, a to 75W80 to może rzeczywiście coś w tej lepkości zalać.
Tak na szybko znalazłem:
- Redline MTL
- Fuchs Titan Sintofluid 75W80
- Redline MT-85 jak na 75W85 to dość niskie ma lepkości w 40/100C
Generalnie patrząc na parametry to Redline wygląda super, VI ~200. Fuchs 2x tańszy, więc może go przetestuję, raczej na pewno będzie lepszy od Motula, jeszcze dojdzie dodatek to powinien być ok.
Może jakieś inne propozycje, akurat lepkości 75W80 nie szukałem, a te tak na szybko znalazłem. Wieczorem bedę dokładniej analizował :)
 
@Selection zadzwoniłem do ASO Subaru z ciekawości :) To zalecają 75W90 GL5, cena 60zł. Jednak naczytałem się o GL5, że niszczy synchronizatory, więc tym bardziej odpada. Tak mi się właśnie wydawało, że oryginalnie był GL5, ale nie mogłem znaleźć tej informacji i nie pisałem.
Eksperymentować lubię, więc pewnie coś innego wleci 😁 Co do usterki mechanicznej, owszem jest możliwość, że synchornizator/zęby 2 biegu są już trochę uszkodzone, ale jak się rozgrzeje to wchodzi ładnie i bez sensu to sprawdzać. Na moje oko, wina raczej oleju i konstrukcji skrzyni (ten typ tak ma), więc tego nie wyelimuję, chcę aby było trochę lepiej.
 
Ja tam do swojej szóstki zalałem porządny olej Speców Syntetyk 75w90 i skrzynia hula jak miło choć oryginalny był 75w80.
Nic nie szumi nie buczy nie stuka biegi lekko się przełączają.
 
Przeczytałem tu złe opinie o Ravenolu i zupełnie jestem innego zdania ,w mojej Hondzie to ideał w upały i w czasie mrozów.
 
Last edited:
Moje zdanie jest takie że do skrzyni Volvo M56 Ravenol 75W80 po prostu się nie nadaje pomimo że w teorii jest z godny z wymaganiami. Olej oryginalny przywrócił prawidłową pracę skrzyni nie po iluś tam kilometrach ale natychmiast po odpaleniu silnika i wyjeździe z garażu. Nie wiem jaki olej kryje się pod etykietą Volvo ale w sumie nie bardzo mnie to interesuje. Dla mnie ważne jest to że skrzynia nie hałasuje co było wybitnie upierdliwe.
 
Gdybyście wiedzieli jaką lepkość ma oryginalny olej to bez problemu dobralibyście zamiennik.
 
No tak, tylko po co zamiennik? Volvo podaje GL4 75W (do M56) i w zasadzie tyle (coś tam można więcej się dowiedzieć jak się dobrze poszuka). Zamiennika szukałbym gdyby olej w skrzyni miał interwał 10 000km a litr kosztował 500zł. Może się zdarzyć że więcej tam nie będę zaglądał no chyba że za 50-100kkm.
 
Klasa 75W-90 jest dość pojemna, lepkość w 100°C może być znana i podobna ale problem jest na zimno a tutaj różnice mogą być znaczące, tak jak zgodność z GL-4. 75W-90 GL-5 może nawet w pakiecie zawierać dodatki LS, które w takiej skrzyni mogą przeszkadzać.
 
Zapytam z ciekawości…… po co kombinować z olejem do skrzyni biegów ? Wymiana jest bardzo rzadka a cena w aso śmieszna.

Bo chyba nie z oszczędności ? 🤔😎
 
Back
Top