• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

oleje Eneos sustina

To inny samochód był...
Wlej to się przekonasz 😎
A nie tylko ten shell i shell...
 
Też kiedyś myślałem, że to japoński olej i nareszcie coś fajnego w eu jak kiedyś widziałem Mitasu, a potem zobaczyłem że to jakieś o kilkadziesiąt % droższe dziadostwo produkowane w eu co można spotkać w wielu bańkach i to tyle.

Z tym dziadostwem to nie przesadzaj, poza dwiema wspomnianymi seriami które się wyróżniają to normalne oleje. Nie rozumiem dlaczego kraj pochodzenia ma być od razu wyznacznikiem jakości? Penrite super bo z Australii, Eneos bo z Japonii, dobrze że Texaco nie jest stawiane na piedestale bo z USA.

Ich (Eneosa) topowe serie są ciekawe ze względu na formulacje, pozostałe jak pisze @tomek evo i ja wspominałem wcześniej nic nadzwyczajnego nie ma. Na ludzi działa magia Kraju Kwitnącej Wiśni.

A to, że Eneosy są produkowane w UE to co z tego? O ile się orientuje bazy do Sustiny przypływają z Japonii, część dodatków też. Receptury wszystkich Eneosów są autorstwa JXNG, to nie tak że tylko brandują cudze oleje jak robi np. PMO. A miejsce produkcji? Sprawia, że oleje są ciut tańsze no i pozwala JXNG robić coś czego nie robi chyba żadna inna marka - blendować oleje z przeznaczeniem i aprobatami na konkretny rynek. Europejskich Eneosów nie kupi się w Azji czy USA, amerykańskich u nas i tak dalej.
 
Szukam opinii osób, które stosowały ten olej najlepiej 5w40. W czym on jest lepszy od innych? Według specyfikacji ma on A3/B4 oraz C3, co jest rzadko spotykane. Zastanawia mnie natomiast niski TBN na poziomie 6.6. Jakie dodatki warto z nim zastosować? Czy będzie to dobry wybór do auta z LPG?
 
To może @poziom1989 napiszesz co sądzisz o tym oleju, bo ja się średnio orientuje jak to interpretować? Na kartce wygląda on tak jak w załączniku
 

Attachments

  • ENEOS-SUSTINA-5W40-PDS.pdf
    132,2 KB · Odwiedzin: 223
Last edited by a moderator:
@Arbi89, olej jak olej.
Jego ocenę najlepiej przeprowadzić w odniesieniu do konkretnego samochodu.
 
Dorzucę jeszcze msds, to może ktoś napisze coś więcej niż "olej jak olej". Raczej nie dla takich informacji tu wszyscy jesteśmy.
 

Attachments

  • ENEOS-SUSTINA-5W40-MSDS.pdf
    169,5 KB · Odwiedzin: 200
MSDS w tym wypadku nic nie powie. Sustiny są oparte o bazę opracowaną przez Japończyków o lepkości która nie wymaga wykazania w MSDS. Ciężko coś powiedzieć o samej bazie, to mieszanina syntetycznych olejów i prawdopodobnie GTL, o bardzo wysokim (wyższym niż PAO) indeksie lepkości, który jest jeszcze dodatkowo podbijany. Oleje maja bardzo stabilną lepkość w szerokim zakresie temperatur, ale z tego co czytałem sa też mało odporne na starzenie. Sa używane "z butelki" w motosporcie, co raczej dobrze świadczy o ich jakości.

Można powiedzieć, że Sustina to japoński odpowiednik Amsoila SS czy olejów Redline, chociaz ze specyficznym podejściem do tematu. Wg mnie jedne z lepszych olejow dostępnych na rynku, jezeli weźmie się pod uwagę zalety i wady tego oleju. Szkoda, że Eneos w Polsce coraz gorzej dostępny.
 
Dziękuję, za tak wyczerpującą odpowiedź. Ktoś pisał, że ma mało siarki, czy zatem można to uznać za zaletę, biorąc pod uwagę zasilanie silnika LPG, które jak wiadomo ma jej sporo. Czy jedno z drugim ma niewiele wspólnego?

A jakie w takim razie ma wady ten olej, pomijając odporność na starzenie. Warto zastosować jakiś dodatek podbijający TBN?
 
Cenę. Jeżeli nie używasz samochodu wyczynowo to Sustina jest przerostem formy nad treścią. Poza tym nie widze jakichś wad w tym oleju.

Brak siarki nie jest ani wadą, ani zaleta. Japończycy mają własny pakiet dodatków, po prostu inna chemia niż w standardowych olejach.
 
S zależy z jakiego źródła. Są również specjalne dodatki EP/AW na bazie S, ogólnie S jest klasycznie dostępny w ZDTP. Jest silnie polarny. Lub z mieszaniny olejów bazowych grupy I-wszej do III-ciej (w zależności od oczyszczenia).
 
Jaki dodatek warto by było do niego zastosować? AR9100 z racji na niski TBN?
 
Nic. To autorska kompozycja Japończyków, szkoda w niej mieszać dodatkami.
 
Z tym dziadostwem to nie przesadzaj, poza dwiema wspomnianymi seriami które się wyróżniają to normalne oleje. Nie rozumiem dlaczego kraj pochodzenia ma być od razu wyznacznikiem jakości? Penrite super bo z Australii, Eneos bo z Japonii, dobrze że Texaco nie jest stawiane na piedestale bo z USA.

Ich (Eneosa) topowe serie są ciekawe ze względu na formulacje, pozostałe jak pisze @tomek evo i ja wspominałem wcześniej nic nadzwyczajnego nie ma. Na ludzi działa magia Kraju Kwitnącej Wiśni.

A to, że Eneosy są produkowane w UE to co z tego? O ile się orientuje bazy do Sustiny przypływają z Japonii, część dodatków też. Receptury wszystkich Eneosów są autorstwa JXNG, to nie tak że tylko brandują cudze oleje jak robi np. PMO. A miejsce produkcji? Sprawia, że oleje są ciut tańsze no i pozwala JXNG robić coś czego nie robi chyba żadna inna marka - blendować oleje z przeznaczeniem i aprobatami na konkretny rynek. Europejskich Eneosów nie kupi się w Azji czy USA, amerykańskich u nas i tak dalej.
Tak na marginesie - ENEOS Sustina jest w 100% Made in Japan.
 
W końcu zdecydowałem się na Sustine 5W40. Pojeździ ze mną do wiosny, czyli jakieś 5-6 tyś. Kolor świeżego oleju jest dość nietypowy, ciemniejszy niż inne i lekko czerwonawy. Zapach też jest ciekawy. Podejrzewam estry, ale nie ma chyba na to potwierdzonych informacji. Swoją drogą, ciekawe co Japończycy tam zastosowali. Ogólnie chyba zostawię go sobie jako docelowy, bo za dużo już skaczę po tych olejach, a silniki chyba nie do końca to lubią 🤔
 
Masz nową Sustine czy jeszcze starą z białą naklejką?
 
Starą, a zmienili tylko bańkę, czy w składzie też coś namieszali?
 
Tak, stary to była mieszanina różnych baz. W nowym nie wiadomo, ale prawdopodobnie dopracowali W-Base i bazują tylko na tym. W ogóle przestawiają się, podobnie jak reszta przemysłu, z HC i PAO na eko-syntetyki nowej generacji i oleje z recyklingu.
 
Hmmm, co dojrzałem do tego aby pozostać przy jednym oleju to namieszali w składzie. Może byliby chętni na analizę nowej Sustiny? Czyli ogólnie nie wiadomo czy zmiany na plus czy na minus względem starej Sustiny?
 
Czy są chętni na analizę sprawdź zakładając wątek w propozycjach do analizy.
 
Back
Top