• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

Screenshot_20230429_152219.png


Honda ma inny podgląd na te sprawę.

10W-30 RC/EC czyli o obniżonym HTHS. W samochodzie to odpowiednik 10W-30 ACEA A1/B1 albo A5/B5. Także teges.
 
Last edited:
Ze silniki motocykli nie dokręcają się do 20 tys? Jak widzisz dokręcają, niektóre potrafią kręcić nawet więcej
Które czterosuwy kręcą się więcej niż 20k poza ZX2R czy CB250? Któryś 500ccm i więcej? Bo z tego co się orientuję w motocyklowym świecie to 17.500rpm w R6 RJ11 jest uznawane za kosmicznie wysoko kręcącą się jednostkę.
tam swoim 10w/30 mógłbyś co najwyżej łańcuch nasmarować
Ta...w wyścigach motocyklowych jeżdżą na SAE20/30 gdzie silniki dostają maksymalnie w palnik, w niektórych seriach i po 24h, ale cywilnye moto na SAE30 wypluje pewnie tłoki 🤣
 
Jeżeli kręcące się ostro silniki motocykli dają radę na dobrych 10w/60, to i silnik bolidu F1 też by na tym pojechał.
Co Ty masz z tymi "ostro kręcącymi" silnikami motocykli ...?
Już Ci pisałem, że dla pojazdów sportowych w tym dla F1 są inne wymagania!
Taki olej w silniku F1 pływa 2, może 3h na dystansie 150-200km i jest spuszczany.
Nie musi być "trwały", więc modyfikatory tarcia nie konkurują o powierzchnie metalu w węzłach tarcia z dodatkami typu dyspergator, dodatki myjące, czy nawet modyfikatory lepkości. Takie oleje ich po prostu nie wymagają!
Popatrz teraz na "olej cywilny" - musi być przygotowany na roczną, czasem nawet 2 letnią eksploatację i przebiegi rzędu 20-40 tys km.
Jest rozgrzewany i schładzany. Dolewane jest do niego paliwo, które pozostaje w nim przez dłuższy czas. W dieslach doprawiany jest sadzą i ON.
Do tego woda się skrapla i tworzy się masełko.
Z siarki zawartej w paliwie (teraz już na szczęście w ilości max 10 ppm) tworzą się "kwasy", które działają korozyjnie na wnętrze silnika.
To wszystko musi zostać ujęte w formulacji.

Pewnie masz rację, że nie są to "handlowe" oleje, ale jeżeli sprawdzą się w F1 to zwykle później trafiają do handlu i są reklamowane np. słowem Racing. F1 od zawsze było poligonem dla różnych rozwiązań technicznych, które potem znajdowały zastosowanie w cywilnych autkach,
Za dużo folderów reklamowych czytasz :)
To są bzdury :D
 
tam swoim 10w/30 mógłbyś co najwyżej łańcuch nasmarować
Przestań już się ośmieszać. Akurat do łańcucha Honda zaleca "heavy oil" czyli olej o wysokiej lepkości. I takiego używam. KV40 = 250.
 
O ile jeszcze pamiętam silnikową teorię, to im wyższe obroty tym mniejsza lepkość.
Owszem, używałem 10W50, ale w Harrym gdzie chłodzenie było symboliczne, a obroty niskie. I bardziej chodziło o gorącą przekładnia, niż silnik jako taki.
 
Które czterosuwy kręcą się więcej niż 20k poza ZX2R czy CB250?
Kiedyś trafiłem na artykuł o torowym modelu Hondy NR750, którego silnik miał się kręcić do 21 tys.
Post automatically merged:

Co Ty masz z tymi "ostro kręcącymi" silnikami motocykli ...?
Już pisałem, że wiele lat temu gdy mieszkałem jeszcze na skraju miasta, to po ulicy przy której póżnymi wieczorami spacerowałem z psem jeździły sobie ścigacze i słysząc do jakich obrotów dokręcane były silniki zainteresowałem się tym.
Post automatically merged:

Był jeszcze taki wynalazek...
 
Last edited:
Kiedyś trafiłem na artykuł o torowym modelu Hondy NR750, którego silnik miał się kręcić do 21 tys.
Nie 750 tylko 500, to po pierwsze, druga sprawa, spec podaje "over 20krpm" co może równie dobrze oznaczać 20.010 rpm, po trzecie, mówimy o modelu stricte wyścigowym, prototypie, który nigdy nie wyjechał na drogi. NR 750 kręciła się do 14krpm, czyli do obrotów, jakie osiągają cywilne motocykle, przy czym znowu, mówimy o w zasadzie prototypowym motocyklu, którego wypuścili na rynek może z 1000 sztuk i który jest białym krukiem za kosmiczne pieniądze. Także sorry, ale wróćmy na ziemię.
jeździły sobie ścigacze i słysząc do jakich obrotów dokręcane były silniki zainteresowałem się tym.
Motocykle mają krótkie układy wydechowe, stąd wrażenie jakby sam diabeł rozkręcał te silniki do niebotycznych obrotów, a prawda jest taka, że większość maszyn zamyka się gdzieś w okolicach 12-14 tys obr. stąd taką furorę zrobiła R6 wykręcająca 17.5k rpm, stąd taką furorę robią małe szlifierki kręcące się do 20k rpm.

A co do Y2K, to jest w zasadzie silnik turbowentylatorowy obudowany motocyklem, a takie silniki smarują specjalne oleje odpowiadające bodajże gdzieś okolicom SAE8.
 
O ile w osobówkach chcemy mieć jar najrówniej chodzący silnik R4 i zapłony są równiutko raz/suw, o tyle w motocyklach ekstremalnych jest to wada utrudniająca wyczucie motocykla. Lepiej mieć pulsację momentu. Zatem bywają w motocyklach dziwne wały, gdzie wszystkie cylindry palą raz za razem, a potem jest przerwa. Celuje w tym Yamaha, a to przekłada się na wspaniale brzmiący wydech dający ułudę znacznie wyższych prędkości obrotowych. Do tego dochodzi efekt Dopplera.
Edit:
znalazłem stosowną ilustrację
 
Last edited:
A co do Y2K, to jest w zasadzie silnik turbowentylatorowy obudowany motocyklem, a takie silniki smarują specjalne oleje odpowiadające bodajże gdzieś okolicom SAE8.
Czyli pasuje to do podejścia: wysokie prędkości ścinania -> niska lepkość / HTHS.
 
Duże diesle miewają też rozdzielone obiegi na turbosprężarkę i jest tam oczywiście olej o bardzo małej lepkości, w porównaniu z olejem w skrzyni korbowej, zwłaszcza dwusuwów o prędkościach obrotowych rzędu 200 obr/min.
 
gdy gostek rozpędza Hondę do 200km/h i też kręci ją do 20 tys obrotów, tak więc w porównaniu to Twoje 10,5 jest trochę powyżej biegu jałowego
Ja 200 km/h mam przy 8 k obrotów. No i? 268 km/h przy 10.5 k. No i?? Co chciałeś pokazać tym filmikiem? Bo nie kumam.
PS. Jak moja się rozkręci do 20 k to będzie miała 540 km/h :cool:
 
To nie są żadne media, tylko sklep. Też mogę założyć blog motoryzacyjny i promować, albo bardziej reklamować to co akurat wymaga takich działań.
 
Wklejając diagram ze swojej instrukcji chciałem przywrócić dyskusję do tematu. Nie chce już mi się dopasowywać treści postów do tytułu.

Posty nie na temat będą usuwane.
 
Back
Top