• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyn hamulcowy DOT 5,1 zamiast DOT 3

igorgarbina

Użytkownik
Samochód
Opel Astra F 1.6 8v LPG
Cześć forum, czy istnieją jakieś przeciwskazania do użycia płynu hamulcowego dot 5.1 zamiast dot 3? do mojej mazdy 3 bn dot 3 jest jedynym plynem zalecanym przez producenta a takich płynów jest na rynku dość mało do wyboru. Planuje też przygotowac samochód pod nieco ostrzejszą jazde a jak wiadomo dot 3 ma najniższą temperature wrzenia w porównaniu do dot 4 i dot 5.1. Można śmiało wymieniać na dot 5.1 czy moze lepiej zostać przy dot 3 i nie ryzykowac? Czekam na wasze opinie w tym temacie.
 
Gotowanie płynu to taki moment że wpada ci pedał hamulca i hamulce mówią papa? Po ostygnięciu układ pozostaje zapowietrzony? To bez problemu to robiłem Cinquecentem po kilku kółkach Toru Opole
Wpadł nagle Ci pedał hamulca w podłogę ?
 
@end a bo to raz. Tak. Wpadł w podłoge. Robi sie coraz miększy aż w koncu praktycznie wpada w podloge. Dojeżdżasz jakoś powoli do depo, czekasz w nadzieji ze sie odnajdzie ale lipa. Trzeba odpowietrzyc i dalej upalać. Po wymianie na 5.1 firmy OMP problem sie praktycznie skończył. Płyny pokroju Motula, Ferodo itp wtedy jeszcze nie byly tak dostepne jak teraz.
 
Po wymianie na 5.1 firmy OMP problem sie praktycznie skończył.
A jaki "DOT" Ci się gotował ? Wymieniłeś na 5.1 i dalej upalałeś Cienkocienko na Torze Opole i się nie gotował ?
 
@end wiem do czego zmierzasz. Chcesz mi wytknąć że zagotowałem stary dot3 i po zmianie na 5.1 problem się skończył. Nie. Tak nie było.
 
Dlatego pisałem, że zwykłym cywilnym autem można normlanie zabić hamulce jak ktoś zechce to zrobić.
Wczoraj na passacie ktoś pisał, że zacisk mu na jednym kole się zacina i wystarczyło tak na chama jechać i pedał też wpadł bo DOT4 się zagotował przy zacisku, chociaż reszta zacisków była w miarę sprawa i nie grzała kół.
 
wiem do czego zmierzasz. Chcesz mi wytknąć że zagotowałem stary dot3 i po zmianie na 5.1 problem się skończył. Nie. Tak nie było.
Nie.
To jak było ?

Dlatego pisałem, że zwykłym cywilnym autem można normlanie zabić hamulce jak ktoś zechce to zrobić.
Jak ktoś zechce to wszystko "zabije". Równie dobrze można wsypać korund do silnika i ... stwierdzić zatarł się.

Wczoraj na passacie ktoś pisał, że zacisk mu na jednym kole się zacina i wystarczyło tak na chama jechać i pedał też wpadł bo DOT4 się zagotował przy zacisku, chociaż reszta zacisków była w miarę sprawa i nie grzała kół.
Ciekawe dlaczego się zacina.
Nie interesuje mnie to, że układ nie działa jak powinien, jest zepsuty.
Jeżeli układ jest sprawny i używasz go w sposób na jaki został zaprojektowany to nie zagotujesz płynu.
 
Nie zrozumiałeś przekazu albo nie chcesz zrozumieć. Koledze wyżej nic się nie zacinało, a też zagotował i zabił sprawne hamulce. Była mowa o tym, że się nie da. Da się. To tyle.
 
Akurat Cieńkocieńko miało z tym problem i wcale nie trzeba było jechać na żaden tor, układ był słabo zaprojektowany i po czasie się zaczynał sypać. Jak nic nie robisz tylko jeździsz takim wehikułem z źle działającym układem hamulcowym to czego się spodziewasz.
Jeżeli dobrze jeszcze pamiętam to była też akcji serwisowa dotyczących układu hamulcowego w tym aucie.
 
Last edited:
Akurat Cieńkocieńko miało z tym problem i wcale nie trzeba było jechać na żaden tor, układ był słabo zaprojektowany i po czasie się zaczynał sypać. Jak nic nie robisz tylko jeździsz takim wehikułem z źle działającym układem hamulcowym to czego się spodziewasz.
Jeżeli dobrze jeszcze pamiętam to była też akcji serwisowa dotyczących układu hamulcowego w tym aucie.
Jeśli pijesz do mojego, to było to autko przygotowane do WSMP i GSMP więc było 'jako tako przygotowane'. Nie było to bezmyślne upalanie na torze. Co nie zmienia faktu że hamulce były słabym punktem. I sie gotowały
Choćbyś zaklinał nie wiem jak posty.

Akcja była o ile pamiętam na korektory siły hamowania. Wymieniali na nowe, takie same. Nic to nie dawało oczywiście i trzeba było po swojemu to zrobić żeby działało jak należy. To było ponad 20 lat temu więc już nie pamiętam dokładnie ale na 99% o te korektory chodziło.
 
Last edited:
Jeśli pijesz do mojego, to było to autko
Nie, chodziło mi o zwykłe cywilne auta.

to autko przygotowane do WSMP i GSMP więc było 'jako tako przygotowane'
Czyli nie ma co porównywać do auta cywilnego.

Co nie zmienia faktu że hamulce były słabym punktem. I sie gotowały
Widocznie nie dość dobrze do zastosowań.

Nie można porównywać, jazdy rajdowej czy torowej do cywilnej. To całkiem dwa różne światy jeśli chodzi o warunki i wymagania techniczne.
 
czy są jakieś przeciwwskazania do zastosowania płynu orlen dot 3?
Ja nie widzę, chociaż Orlen i np K2 nie podaje parametrów swojego produktu, dlatego go nie stosuję. Każdy płyn zgodny ze specyfikacją będzie odpowiedni.

Jeżeli już tak bardzo Ci zależy na jakiś lepszych parametrach w danej klasie to mozesz popatrzeć na temp wrzenia i lepkość niskotemperaturową.

Ja stosuje Valvoline DOT-3, a właściwie stosowałem bo już nie jest dostępny w sprzedaży
Kv-40°C = 1258
temp wrzenia suchego =255°C
temp wrzenia mokrego =144°C

TRW DOT-3
Kv-40°C = 1270
temp wrzenia suchego =240°C
temp wrzenia mokrego =150°C

Shell DOT-3 ale chyba też już niedostępny
Kv-40°C = 1019
temp wrzenia suchego =256°C
temp wrzenia mokrego =152°C

i jako ciekawostka

MOL DOT-3
Kv-40°C = 1270
temp wrzenia suchego =243°C
temp wrzenia mokrego =151°C

także popatrz w dane techniczne różnych producentów i wybierz co tam uważasz za stosowane.
 
Last edited:
Ja kiedyś też miałem pomysł aby zalać DOT 5.1 ale jak zglebiłem temat to doszedłem do wniosku, że znacznie lepiej jest zalać DOT4 o podwyższonych parametrach. Jest wiele takich płynów. Teraz mam Motul RBF600 :
temp. wrzenia 312 stopni
RBF660 tez się nadje do osobówek i ma temp. wrzenia 325 stopni. Dot 5.1 ma jakieś słabe punkty, o których w tej chwili nie pamietam ale wyszło mi, że DOT 4 lepszy na "normalny" interwał a nie do sportu.
 
O ile kojarzę, ale @tomek evo może mnie skoryguje, 5.1 jest bardziej higroskopijny więc wciąga więcej wilgoci.
 
@jerseyAdmin Mam u siebie DOT 5.1 w układzie wysprzęglania oraz hamulcowym. Tyle co wiem to 5.1 wolniej się starzeje względem DOT 4, zauważyłem że nie ciemnieje tak szybko jak DOT 4. Następnym razem wymieniam na Bosch ENV6.
 
Ostatnio wywiało go z rynku...
 
U mnie na "wichurze" na stacji Huzar płyn hamulcowy Organika DOT4LV 12zl/0.5l i DOT 5.1 za 18zł/0.5l. Do tego płyny chłodnicze Organiki Glixol od G11 HOAT-SI do G13 Si-OAT . Bylo też sporo chemii od KleenFlo, ale chyba się niesprzedawało bo marka nierozpoznawalna i poszli w K2.
 
Back
Top