• Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Paraflu up
Dzięki za podpowiedź. Widzę, że to chyba mało popularny płyn bo nie ma zbyt wielu ofert.
Widzę, że nie ma on nawet aprobaty tylko jest podane "Poziom wydajności: Chrysler MS 12106".
Podobny płyn to Fuchs Maintain Fricofin LL, też ma podane MS 12106 jako rekomendacje.

Czy oryginalny płyn Mopar'a ma coś czego nie mają płyny G12+?
 
Nie mają nazwy Mopar. Potrzebujesz płyn w technologii OAT.
 
Witam, szanowne Panstwo, auris 1.8 hybrid. W instrukcji znalazłem opis "Należy stosować jeden z wyszczególnionych poniżej: „Toyota Super Long Life Coolant" Podobnej jakości niskokrzepnący roztwór na bazie glikolu etylenowego, nie zawierający krzemianów, amin, azotynów ani boranów i wytwarzany z wykorzystaniem technologii wysoce trwałych hybrydowych kwasów organicznych. Układu chłodzenia silnika nie wolno napet- niać samą wodą. Czy SHELL PŁYN CHŁODNICZY PREMIUM PHOSPHATE LONGLIFE będzie odpowiednia alternatywa ?
 
SHELL PŁYN CHŁODNICZY PREMIUM PHOSPHATE LONGLIFE
Też używam od jesieni 2024r. do mojej Toyoty tego samego, bo w poście #725 zapytałem o alternatywy dla OEmowskiego i wybór na polskim czy nawet europejskim rynku jest bardzo ograniczony w przeciwieństwie do Ameryki- mają choćby Preston'a czy Valvoline Zerex Asian Vehicles z fosforanami dla azjatyckich marek. Nawet rosyjski OilClub pokazuje, że wschodni rynek również coś ciekawego posiada. U nas niestety bryndza pod tym względem.
 
Orientuję się ktoś ile wchodzi płynu chłodniczego do Peugeota 508 2.0 blueHDI 180km?
 
Teoretycznie około 10 litrów, praktycznie przy wymianie, spuszczając króćcem przy chłodnicy, wchodzi gdzieś w okolicach 8 l.
 
Z racji tego że prenumerowałem przez kilka lat trochę fachowej prasy motoryzacyjnej, mam dosyć sporo artykułów na temat olejów i innej chemii stosowanej w motoryzacji. Artykułów na temat oleju nie będę udostępniał , bo tam jest raczej wiedza ogólnodostępna na tym forum. Ale co do płynów chłodniczych myślę że taki artykuł w załączniku warto przeczytać. Jest kilka fajnych zdań na temat mieszania płynów z wodą , czy przeciwwskazań mieszaniu między sobą ( odwrotnie do ogólnie rozpowszechnianej wiedzy ) .
 

Attachments

  • ACE Scanner_2025_01_19.pdf
    2,4 MB · Odwiedzin: 97
Orginalny plyn 68163848AB MOPAR
Jaki zastosować zamiennik? Może być G12++?
 
A kiedyś alfy jeździły na paraflu. Paraflu Up ma czy spełnia normę MS12106.
 
Witam, szanowne Panstwo, auris 1.8 hybrid. W instrukcji znalazłem opis "Należy stosować jeden z wyszczególnionych poniżej: „Toyota Super Long Life Coolant" Podobnej jakości niskokrzepnący roztwór na bazie glikolu etylenowego, nie zawierający krzemianów, amin, azotynów ani boranów i wytwarzany z wykorzystaniem technologii wysoce trwałych hybrydowych kwasów organicznych. Układu chłodzenia silnika nie wolno napet- niać samą wodą. Czy SHELL PŁYN CHŁODNICZY PREMIUM PHOSPHATE LONGLIFE będzie odpowiednia alternatywa ?
Nie ma na rynku zamiennika dla OE różowego płynu SLLC(08889-80072) zalewanego w hybrydach Toyoty. Sam w tym roku zalewam nowy SLLC, bo mija 10 lat.
 
A kiedyś alfy jeździły na paraflu. Paraflu Up ma czy spełnia normę MS12106.
No znalazłem właśnie ze ma normę ale koszt 2l za 40zl to przesada? Skłaniam się wytworom orlenowskim tylko który? Czyli jak to OAT to chyba G12+ będzie ok?
 
Last edited:
No właśnie narobili plusów, Evo i teraz nie wiadomo co wybrać. Tak myślę, że 12+ będzie ok.
 
Ja mam Motula G13 płyn. Teraz po 5 latach też będę wymieniał też na Motul G13 bo mi bańka nieotwarta leży od dwóch lat w domu 😉
 
Wie ktoś, gdzie można wyszukać jaka jest temperatura wrzenia gotowego płynu chłodniczego Glysantin G33 ? Nie wiem czy w większości płynów chłodniczych obowiązuje ta sama norma pomiaru temperatury wrzenia (ASTM D1120), ale zazwyczaj wynosi ona w okolicach 110-129 st. C (Prestone, Borygo i inne). Natomiast ciekawostka, że np. w Total Glacelf Cartech wynosi 163 st. C (również dla gotowego płynu).
 
Nie ma na rynku zamiennika dla OE różowego płynu SLLC(08889-80072) zalewanego w hybrydach Toyoty. Sam w tym roku zalewam nowy SLLC, bo mija 10 lat.
W sumie zastanowiało mnie dlaczego tak jest, bo nawet w ASO mnie ostrzegali, żeby nie kombinować z innymi płynami do hybrydy. Pytanie poleciało do AI. Może komuś się przyda na przyszłość jak znajdzie ten wpis, albo google to zindeksuje.

Oto dlaczego znalezienie bezpośredniego, identycznego zamiennika może być trudne i co warto wiedzieć:

Charakterystyka Toyota SLLC:

  • Technologia HOAT (Hybrid Organic Acid Technology): Toyota SLLC jest oparte na technologii HOAT, która łączy w sobie kwasy organiczne z niewielką ilością krzemianów (w przeciwieństwie do starszego Toyota LLC, który był oparty na fosforanach). Ta specyficzna mieszanka zapewnia długotrwałą ochronę przed korozją różnych metali w układzie chłodzenia, w tym aluminium, oraz długą żywotność samego płynu.
  • Skład chemiczny: Dokładny skład chemiczny Toyota SLLC jest zastrzeżony, ale wiadomo, że nie zawiera amin, azotynów i boranów. Zawiera natomiast specyficzne kwasy organiczne i niewielką ilość krzemianów.
  • Kolor różowy: Charakterystyczny różowy kolor jest cechą rozpoznawczą SLLC.
Dlaczego brak "bezpośrednich" zamienników:

  • Specyficzna formuła: Unikalna kombinacja składników i technologii HOAT zastosowana przez Toyotę sprawia, że trudno znaleźć identyczny płyn innego producenta. Producenci płynów chłodniczych często stosują własne, nieco odmienne mieszanki kwasów organicznych i stabilizatorów.
  • Opatentowana technologia (potencjalnie): Nie jest wykluczone, że niektóre aspekty formuły SLLC są opatentowane przez Toyotę lub jej dostawców, co ogranicza możliwość tworzenia identycznych kopii.
  • Wymagania producenta: Toyota zaleca stosowanie oryginalnego płynu SLLC, aby zapewnić optymalną ochronę układu chłodzenia i uniknąć potencjalnych problemów kompatybilności. Użycie niezalecanego płynu może teoretycznie prowadzić do problemów z korozją lub osadami.
 
Back
Top