• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Różnice w temperaturach w zależności od rodzaju oleju.

Kaczorek79

Użytkownik
Lokalizacja
GA
Samochód
VW Golf mk7 1.4 tsi Alfa Mito 1.4 16V
Takie małe doświadczenie zrobiłem, bo akurat miałem pod ręką dwa różne oleje.
Do dwóch probówek 10ml wlałem po 5ml:
1. Texaco ProDSM 5w30 ACEA C2/C3
2. Ravenol VST 5w40 ACEA A3/B4
Postawiłem obok siebie i puściłem na probówki gorące powietrze z opalarki. Pierwszy olej uzyskał max temperaturę 156 st, natomiast drugi olej max 147 st.
Dla zwiększenia dokładności zamieniałem probówki miejscami, żeby wykluczyć nierówny strumień opalarki, używałem tego samego termometra przekładając naprzemiennie do probówek.
Moje wnioski, olej nr 2 (Ravenol) oparty na bazach gr IV i V z nieznacznie wyższym KV100 jest bardziej stabilny temperaturowo od oleju opartego na gr II i III.
Jeśli ktoś ma coś do dodania, to zapraszam.
 
Co to znaczy "bardziej stabilny temperaturowo"?
Na moje, to 5w40 po prostu zaabsorbował mniejszą ilość ciepła.
Przewodnictwo cieplne olejów o różnej lepkości?
Różnica w przewodnictwie cieplnym różnych baz, a raczej tych dwóch konkretnych olejów?
 
To nie jest test stabilności termicznej, tylko pojemności cieplnej (ile energii trzeba, żeby zmienić temperaturę). Mówiąc po ludzku Texaco łatwiej rozgrzać do temperatury o 9 stopni wyższej niż Ravenola używając punktowego źródła ciepła. A i to zakładając, że warunki ogrzewania były identyczne i dostarczono dokładnie tyle samo energii do obu olejów (a to wcale nie jest takie oczywiste).
 
No ok, bardziej chodziło mi o przełożenie tego na warunki praktyczne, kiedy wielu użytkowników obserwuje zmiany osiąganych temperatur względem zastosowanych olejów. Ja osobiście tych zmian w takim stopniu nie obserwuję, a zawsze na wyświetlaczu mam ustawioną w postaci cyfrowej. Maksymalne różnice u mnie w praktyce dochodzą do 2-3 st.
Samo doświadczenie przeprowadzałem dość starannie, tu błędów pomiarowych w takim stopniu nie ma.
 
Różnice wg zastosowanych olejów to ok, tylko znów ciężko przełożyć to na przyczynę. Baza, dodatki, mieszanina obu? Bo raczej nie lepkość sama w sobie - ta wynika z zastosowanej chemii.
 
Mogę porównać w ten sposób kilka innych olejów. Mam obecnie na stanie z 8 różnych od 0w20 do 10w40.
 
Fajnie by było. Pojemność cieplna aż tak dużo nie powie, ale zawsze coś ciekawego. Zwłaszcza jakby porównać oleje o podobnych charakterystykach, ale innych bazach (np 5W-30 na gr III i 5W-30 na PAO).
 
To jak już się bawisz olejami to prosimy o mrożenie :)
 
Uważam, że jako ciekawostka jest to bardzo fajny pomysł. Praktyczne znaczenie jest raczej dużo mniejsze bo jednak co innego takie nagrzewanie a co innego w silniku ale jednak chyba można jakieś wnioski na temat zdolności samego oleju do absorbowania ciepła wyciągnąć niezależnie od tego jakie ma to znaczenie praktyczne. Ja bym miał jedna podpowiedź żeby badanie rozszerzyć o to jak szybko olej wraca do normalnej (w tym wypadku niższej) temperatury bo z doświadczenia obserwuje różnice w zdolności oleju do powrotu do niższej temperatury po mocniejszym nagrzaniu i sa to czesto o wiele istotniejsze różnice niż w przypadku różnic w osiąganiu temperatury maksymalnej. Można po prostu zmierzyć temperaturę po x czasie od max. nagrzania i zobaczyć jakie są różnice.
 
A nie pokazuje to, ze sae30 jest w stanie w krotszym czasie przyjąć wiecej energii cieplnej? Powiedzmy, ze po godzinie podgrzewania obydwa osiągnęłyby temperature 160 (temperatura max przyjeta przeze mnie), ale sae30 osoagnalby ta temperature w 50 minut, a sae40 w 60minut?
Pomijam zjawosko oddawania energii cieplej do otoczenia itp.
 
No ciekawe co wlewają do grzejników olejowych.
 
To jak już się bawisz olejami to prosimy o mrożenie :)
Wątek o mrożeniu jest. Ja nie będę mroził, bo nie jestem w stanie zapewnić zawsze tej samej temperatury zamrażarki = błędy w odczycie "na oko".
Absolutnie, nie chodziło mi o jakieś testy itp, a właśnie jako ciekawostkę. Postaram się porównać zbliżone oleje, ale na różnych bazach. Tylko cierpliwości.
 
Oba oleje zaabsorbowały jednakową ilość energii cieplnej. Różnica w temperaturze wynika z różnic w cieple właściwym. c=Q/m*deltaT
 
@ozzy1979 akurst tego, ze przyjely identyczna ilość energii nie mozemy byc pewni. Dwa inne "materialy" maja inne parametry (nawet jesli sa minimalnie inne, to jednak). Czy mylę sie?
 
To nie jest test stabilności termicznej, tylko pojemności cieplnej (ile energii trzeba, żeby zmienić temperaturę).
Pojemność cieplna - ciepło właściwe i przewodność cieplna to dwie różne właściwości.
Poniżej linkuję tabele do ww:

bardziej chodziło mi o przełożenie tego na warunki praktyczne,
Olej o lepszej przewodności cieplnej, skuteczniej odbierze ciepło z węzłów tarcia i przetransportuje go do miski olejowej, gdzie je odda.
Z kolei olej o wyższej pojemności cieplnej, zaabsorbuje tego ciepła więcej.
Łącząc to z niższą lepkością i przez to większym przepływem, zaczyna nam to tłumaczyć lepsze chłodzenie silnika "tłustą wodą po parówkach" ;)

Twoje porównanie CHYBA pokazuje przewodność cieplną.
Ja takie "manewry" wykorzystuję do schładzania miejsc gorących w formach wtryskowych - jak nie podejdę kanałem chłodzącym w takie miejsce, wstawiam wkładkę wykonaną z brązu berylowego i to rozwiązuje mi problem.
Porównaj sobie przewodności miedzi i stali.
 
Twoje porównanie CHYBA pokazuje przewodność cieplną.
Nie. Przewodność cieplna (W/m*K) to prędkość rozchodzenia się ciepła w materiale. Np. ogrzewasz 1 metr płaskownika stalowego i miedzianego na jednym końcu, na drugim masz termometry i badasz jak szybko zacznie rosnąć temperatura drugiego końca. Oba płaskowniki o tych samych wymiarach. Przewodnictwo cieplne jest ściśle związane z elektrycznym. W tym doświadczeniu zbadano Cw.
 
Dołożyłem jeszcze inne oleje. Powtórzyłem próbę z Texaco ProDSM, żeby sprawdzić warunki i jako kolejny został podgrzany
3. Lotos Synthetic 5w40. Max wynik, to 157 st.
Kolejny w doświadczeniu był
4. Mobil 1 ESP 5w30 ten na starej recepturze z API SN, wynik 157 st.
5. VAG OEM 0w30, max wynik 154 st
6. Total Quartz 9000 0w20 GF-6, max wynik 167 st. Dopiero przy tym oleju było widać, że ciemnieje po ok 1 minucie w temperaturze blisko 170 st.
Zapomniałem, że zrobiłem fotki dla zobrazowania, jak wygląda to podgrzewanie.
20230302_142847.jpg20230302_142820.jpg
 
Last edited:
Back
Top