• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Renault Scenic 1.6 16V K4M (107KM)

SoulRoe

Użytkownik
Lokalizacja
zachodniopomorskie
Samochód
Parę złomków...
Marka samochodu
Renault Scenic
Budżet/ile litrów
Wchodzi 4,2L - budżet do 150 pln
Styl jazdy
Silnik
1.6 16v 107KM (K4M 700)
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40/10W-40
Jaki olej masz obecnie
Ravenol VST 5W-40
OK...więc jak w temacie samochód to Renault Scenic z silnikiem 1.6 16V 107KM bez KZFR. Ogólnie auto ostatnio było mało używane ze względu na awarie sprzęgła oraz mojej nieobecności. Stoi pod chmurką już ponad 8 m-c, no i jest potrzeba, żeby znowu zaczął jeździć. Posiada instalację LPG, obecnie zalany jest tam Ravenol VST 5W-40, ale szczerze mówiąc średnio się sprawdza. Na zimnym silniku po nocy klepie dobre 5-8 sekund nim się rozejdzie po magistrali...trochę kiepsko. Przy LiquiMoly TopTech 4100 jest ten sam efekt klepania, zimą jest jeszcze gorzej. Chciałbym jakiś olej zastosować, który zniweluje to klepanie oraz taki, żeby to miało ręce i nogi przy LPG w tej jednostce, nie za jakieś miliony monet, bo to nie jest jakiś wymagający silnik.
Przeglądam parametry olejów różnych producentów m.in. Elf, Valvoline, Total, Fuchs, Shell, Motul...ogólnie jest za duży wybór nie wiadomo co brać, żeby nie przepłacić, a żeby uzyskać dobre efekty.
Czytam, że ELF 900 SXR niby wycisza układ hydrauliczych popychaczy i inne srata tata...ale nie wiem jak to jest do końca z tymi olejami ELF'a. Podobno są jednymi z najczęściej podrabianych olejów...więc nie wiem. Niby producent zaleca ich stosowanie..ale wiadomo..to auto francuskie, więc i olej polecają francuski :)
Kolejna kwestia, to jak podejść do tematu uruchomienia silnika po takim postoju. Auto stoi bez akumulatora cały ten czas. Czy coś specjalnie muszę robić z wymianą oleju (na zimno, na ciepło?), zalewać tłoki nafta i krecić kołem a nie rozrusznikiem przed próbą odpalenia, czy normalnie startować i tyle?

Co byście polecili sprawdzonego do tego silnika, żeby chodził cicho i w pełni był smarowany, szczególnie przy zimnych startach (u mnie często rano jest przymrozek, auta białe o poranku, nawet obecną porą, a także duża wilgotność powietrza, auta rano są całe mokre, jak nie ma mrozu, a to za sprawą lokalizacji w jakiej mieszkam, są tu na około stawy, rzeka, mokradła itp.). Budżet do 150 pln myślę..bo więcej to chyba sensu nie ma wydawać na olej do tej jednostki??
 
To prawda, lecz zależy jakie finanse przeznaczył autor na olej, jak mniejsze to opłaca się Specol, jak większe to shell.
Dużo też będzie zależało od interwału zmiany oleju, jak ma zmieniać co 4-6tys km to ja bym lał specola, jak 10+tys km to shella.
 
Budżet jest wyraźnie zaznaczony w pierwszym poście i shell spokojnie się w nim mieści :) Myśle, ze 10k km na oleju na bazie GTL z fajnym pakietem i TBN na poziomie 12 najmniejszego wrażenia nie zrobi.
 
Nie było Lotosa, z był Shell, no to wziąłem Shell'a :) O Specolu nawet nie myślałem, dopiero teraz poczytałem, że to podobno to samo prawie co Motul, przynajmniej tak zrozumiałem z analizy, którą tutaj robiliście na forum :)
Na olejach ogólnie nie oszczędzam, chociaż wiadomo, że też nie będę tutaj ładował oleju za 300+ pln, bo nie ma sensu w ten silnik takiego lać raczej :) Zobaczymy jak będzie na Shellu, jak będzie kaszanka & wątrobianka, to będziemy myśleć dalej :)
 
Jak Revenol VST się nie sprawdzał i na Shellu też będzie lipa to ja nie winił bym tutaj oleju :)
 
A propos shella 5w40, przeglądam strefę marek na allegro w której shell ma oficjalny sklep i ten olej sprzedawany jest jako Helix Ultra I 5w40. "I" oznacza HC a nie GTL.

Ciekawe czy znowu mają problemy z pozyskiwaniem GTL.
 
@tkm To chyba tylko ze zdjęcia w ogłoszeniu. Niektórzy sprzedawcy zatrzymali się na bańce Shella sprzed 15 lat, pamiętam takie stare długie bańki kiedyś były ;)
 
A propos shella 5w40, przeglądam strefę marek na allegro w której shell ma oficjalny sklep i ten olej sprzedawany jest jako Helix Ultra I 5w40. "I" oznacza HC a nie GTL.

Ciekawe czy znowu mają problemy z pozyskiwaniem GTL.
Shell Helix Ultra-I i Ultra to dwa różne produkty dlatego na forum polecamy Ultra, a w najnowszej wersji pod API SN Plus Shell już nawet na etykiecie chwali się, ze to GTL
 
Shell jest łatwo dostępny i to jest jego duży plus, a jak pisałem polskie oleje mają na tym polu dużo do nadrobienia, choć jak pamiętam sieciówki mają nawet Specola w sprzedaży (autopart) bo mój mechanior dla tych co liczą mocno kasę tylko te oleje im zalewa.
 
Na VST, na początku też nie było zle, bo inaczej od razu bym go wymienił. Poziom trzyma cały czas, ile wlane tyle na bagnecie jest, tylko z biegiem czasu, jak obecnie przy 8k już na zaczyna klepać na zimnym starcie...zobaczymy jak będzie z Shell'em. Zdaje sobie sprawę, że ten silnik swoje już ma i że cuda pewnie tam były lane przede mną..ale może jak się ten syf wymyje, to mu się poprawi trochę...nie wiem. W końcu to 19 letnie auto...nie salon.
 
I tu raczej trzeba szukać problemu w hydraulice, po tylu latach może warto tam zajrzeć i wymienic co trzeba, nic wieczne nie jest .
Co do Shella zdaje mi sie ze silnik może zachowywac sie "najglosniej" ale tego dopiero dowiesz sie po zalaniu i przejechaniu jakiegoś dystansu .
Swoją drogą olej tez się degraduje w miejszym/wiekszym stopniu, u mnie tez okolo 9 k juz słychać inną pracę silnika ;)
 
Co do Shella zdaje mi sie ze silnik może zachowywac sie "najglosniej" ale tego dopiero dowiesz sie po zalaniu i przejechaniu jakiegoś dystansu .
Dlaczego uważasz, że na Shell'u ten silnik (czy jakikolwiek inny) będzie zachowywał się "najgłośniej"?
Wcześniej miałem Astrę F z silnikiem 1.4 na monowtrysku i od salonu jeździła na Shellu i nigdy nie było "najgłośniej"...skąd więc taka teoria?
Przerabiałeś to u siebie może? Myślę ,że jak olej jest jest dobry, to nie powinno być głośniej, tylko normalnie :)
 
Wlewasz już praktycznie olej 5w30 do tego silnika do tego dojdzie degradacja i akustyka może być inna . Ogólnie im "grubszy" olej potrafi być ciszej . A ten silnik innych zaleceń chyba niż 5w40 nie ma, ewentualnie było chyba 5w30 a5/b5

Też miałem cienkiego z salonu i całe zycie jeździł na mobilu i texaco i po zmianie opakowań mobila x lat temu auto chodzilo jak traktor . Więc wiesz takie porównanie jest bez sensu :D
 
Last edited by a moderator:
Wlewasz już praktycznie olej 5w30 do tego silnika do tego dojdzie degradacja i akustyka mlze .
Shell Helix Ultra 5W-40 jest jak 5W-30 wg składu?? No czym jest Lotos Synthetic Plus, czy ten polecany Specol? Wydawało mnie się, że Shell da właśnie lepszą ochronę niż np VST, który był lany wcześniej...
 
Shell Helix Ultra 5W-40 jest jak 5W-30 wg składu?? No czym jest Lotos Synthetic Plus, czy ten polecany Specol? Wydawało mnie się, że Shell da właśnie lepszą ochronę niż np VST, który był lany wcześniej...

Nie wg składu tylko wg lepkości zachacza już górne granice 5w30 .

Skoroo VST nie dał rady pod tym wzgledem wątpię aby na Shellu mu przeszło i szukal bym w silniku problemu
 
Last edited by a moderator:
Skoroo VST nie dał rady pod tym wzgledem wątpię aby na Shellu mu przeszło i szukal bym w silniku problemu

Nie bardzo rozumiesz, że silnik nie klepie cały czas, obojętnie co byś tam nie wlał, tylko dopiero pod koniec interwału. Jedynie zależało mi na tym, żeby wlać tam taki olej, który całkowicie wyeliminowałby właśnie to klepanie nawet pod koniec interwału...bo nie chce po prostu, żeby silnik w pewnych momentach chodził na sucho, nim ten olej się rozejdzie po centrali olejowej, bo spłynął do miski po np. 2 dniach postoju i wałki są suche, albo słabo zabezpieczone, czy też poddawał się podczas odpalania po zimnych nocach. Po co sugerowanie, że na siłę mam silnik remontować, skoro to może jest wina oleju, który zbyt szybko degraduje się przed zamierzonym interwałem.
Napisałem wyraźnie, że zaczyna klepać dopiero pod koniec interwału, a nie non stop czy to na świeżym czy starym przepracowanym oleju i co bym nie robił i nie lał tam...gdyby to waliło jak w dieslu i dzwoniło, czy z olejem, czy bez, to wiadomo, że nie szukał bym oleju, tylko oddał to na szrot.
Widocznie VST nie daje rady i przed 10kkm się wykłada, to samo było na LM 4100, innych olejów nie trenowałem do tej pory, więc szukam porady. Postawiłem na Shell'a, bo to polecacie..zobaczymy.
 
Pisałeś że klepie na starcie więc myślałem że to bez różnicy czy olej jest świeży czy po X przebiegu . Widocznie nie doczytałem, mój błąd . Eksperymentuj może uda się znaleźć oliwe w korzystnej cenie która sprosta twoim oczekiwaniom ;) powodzenia
 
Back
Top