• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Renault Scenic 1.6 16V K4M (107KM)

SoulRoe

Użytkownik
Lokalizacja
zachodniopomorskie
Samochód
Parę złomków...
Marka samochodu
Renault Scenic
Budżet/ile litrów
Wchodzi 4,2L - budżet do 150 pln
Styl jazdy
Silnik
1.6 16v 107KM (K4M 700)
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40/10W-40
Jaki olej masz obecnie
Ravenol VST 5W-40
OK...więc jak w temacie samochód to Renault Scenic z silnikiem 1.6 16V 107KM bez KZFR. Ogólnie auto ostatnio było mało używane ze względu na awarie sprzęgła oraz mojej nieobecności. Stoi pod chmurką już ponad 8 m-c, no i jest potrzeba, żeby znowu zaczął jeździć. Posiada instalację LPG, obecnie zalany jest tam Ravenol VST 5W-40, ale szczerze mówiąc średnio się sprawdza. Na zimnym silniku po nocy klepie dobre 5-8 sekund nim się rozejdzie po magistrali...trochę kiepsko. Przy LiquiMoly TopTech 4100 jest ten sam efekt klepania, zimą jest jeszcze gorzej. Chciałbym jakiś olej zastosować, który zniweluje to klepanie oraz taki, żeby to miało ręce i nogi przy LPG w tej jednostce, nie za jakieś miliony monet, bo to nie jest jakiś wymagający silnik.
Przeglądam parametry olejów różnych producentów m.in. Elf, Valvoline, Total, Fuchs, Shell, Motul...ogólnie jest za duży wybór nie wiadomo co brać, żeby nie przepłacić, a żeby uzyskać dobre efekty.
Czytam, że ELF 900 SXR niby wycisza układ hydrauliczych popychaczy i inne srata tata...ale nie wiem jak to jest do końca z tymi olejami ELF'a. Podobno są jednymi z najczęściej podrabianych olejów...więc nie wiem. Niby producent zaleca ich stosowanie..ale wiadomo..to auto francuskie, więc i olej polecają francuski :)
Kolejna kwestia, to jak podejść do tematu uruchomienia silnika po takim postoju. Auto stoi bez akumulatora cały ten czas. Czy coś specjalnie muszę robić z wymianą oleju (na zimno, na ciepło?), zalewać tłoki nafta i krecić kołem a nie rozrusznikiem przed próbą odpalenia, czy normalnie startować i tyle?

Co byście polecili sprawdzonego do tego silnika, żeby chodził cicho i w pełni był smarowany, szczególnie przy zimnych startach (u mnie często rano jest przymrozek, auta białe o poranku, nawet obecną porą, a także duża wilgotność powietrza, auta rano są całe mokre, jak nie ma mrozu, a to za sprawą lokalizacji w jakiej mieszkam, są tu na około stawy, rzeka, mokradła itp.). Budżet do 150 pln myślę..bo więcej to chyba sensu nie ma wydawać na olej do tej jednostki??
 
Może bardziej chodzi oto, że ktoś nie trzymał interwałów i dlatego takie naloty powstają?
Nie ukrywam, że Lotos cenowo wypada lepiej od Totala, a w sumie ELF i Total to teraz nie ta sama spółka/firma?
 
No to kupa trochę, ale nie wiem czy Castrol czasami też takich nie zostawia? Skoro Lotos lepiej czyści i nie zostawia osadów..to chyba wyboru nie ma :)
 
Total jest właścicielem Elfa.

Co do osadów to odpowiadać za nie może wiele rzeczy, niekoniecznie to że olej jest zły. Stan silnika, wcześniejsze osady, lepszy albo gorszy filtr, sama konstrukcja silnika i na koniec w jednym silniku może się pojawić w innym nie.

Może też odpowiadać za to formuła oleju. Na przykład wg opisu Castrol Magnatec zostawia po sobie cienką warstwę mającą zapobiegać zużyciu i jest to zamierzony efekt. Nie jest powiedziane że nie ma innych olejów z podobnymi właściwościami.
 
To co lepsze, Lotos czy ten Total?
pobrane.png
 
Jak taniej dostaniesz Lotosa, weź Lotosa. Ważne są interwały i myslę, że jak będziesz się trzymał tych 10 tysięcy, to będzie najlepiej. Olej drogi nie jest, filtr też.
 
Do tego silnika VST/super Leichtlauf to faktycznie nieco przerost formy nad treścią. Jak nie chcesz wysyłkowo np. Eurola Super Lite W40 czy inne dobre 5W40 w dobrej cenie a stacjonarnie masz dostęp do Lotosa 5W40 to jak najbardziej ten olej będzie wystarczający.
A który olej do tego silnikabędzie lepszy Eurol Super Lite 5W40 czy Lotos 5W40 bo cenowo wychodzą porównywalnie?
 
lotos bedzie te 15-20 pln tańszy i spełnia wyższe normy np mercedesa. Jak kto woli. Twój wybór, ale dla mnie wybór w tym wypadku jest jeden i jest to Lotos. Żadnej przewagi Eurola nie widze nad nim. Jeżeli z jakiś powodów nie chcesz Lotosa to Shell bedzie lepszy od Eurola.
 
No choćby w pakiecie, detergentach - to silnik starszej generacji nie ma przeciwskazań aby stosować olej o większej partii ZDDP i detergentów, wręcz przeciwnie :)
 
Nie ma, oczywiscie, ale tłuste pakiety to nie wszystko i czesto słabsze bazy są tym "maskowane". Oleje low czy mid saps także świetnie myją silnik. Idąc tym tropem należałoby wlewać 10w40 bo tam czasem są jeszcze większe pakiety detergentow
 
Czasem...słowo klucz bo faktycznie nie jest tak zawsze, wręcz przeciwnie potrafi być nowocześnie w 10w40 np. : https://www.oil-club.ru/forum/topic/20024-eurol-turbosyn-10w-40-svezhee/
Nie ma żadnego tropu, jest odniesienie do 3 olejów Shell/Lotos/Eurol i każdy z nich jest inny, ale to nie znaczy że gorszy dla tego silnika, który sięga lat 90 jak nie wcześniej, więc nowoczesna formuła może być ale nie musi. Odnośnie maskowania baz noack/ccs/pp dają poniekąd odpowiedź na te pytania, a jak widać po analizie źle nie jest wręcz przeciwnie.
 
Jedynie lepkosci strukturalnej CCS i MRV nie mozemy "maskowac. Tutaj mieszanina olejow bazowych ma wplyw na to tylko i wylacznie.
 
Zatem, z racji tego, że na miejscu nie miałem niestety Lotosa, a cenowo atrakcyjny był Shell, to wziąłem Shella Helix Ultra 5W-40 i zrobię na nim interwał 5-6k. Oczywiście płukanka przed wymianą LM pójdzie. Zobaczymy jak będzie z zimnymi startami na tym Shell'u, i jak to poczyści silnik.
 
Dobry wybór jeżeli nie miałeś możliwości zakupienia Lotosa. Helix Ultra 5W-40 to bardzo dobry olej, stabilna receptura, świetne bazy.
 
Back
Top