• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Fabia 3 Kombi 1.0 MPI 60KM

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.

NRohirrim

Pod nadzorem
Samochód
Skoda Fabia Kombi 1.0 MPI 60HP Y2022
Marka samochodu
Skoda Fabia 3 Kombi
Budżet/ile litrów
150pln / 3.5-4L
Styl jazdy
Silnik
1.0 MPI 60KM
Data produkcji
2022
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
normy VW
Witam. Jestem w trakcie zakupu Skody Fabii 3 Kombi Classic z silnikiem 1.0 MPI 60 KM. Czekam aż auto zostanie wyprodukowane.

W związku z tym, że silnik jest aluminiowy i część elementów silnika jest zintegrowanych z blokiem silnika, oznacza to, że nie będzie w przyszłości możliwe zrobienie kompletnego remontu silnika, a jedynie ewentualnie pewnych jego elementów. Dlatego zależy mi na maksymalnej ochronie silnika, tym bardziej, że auto zostanie ze mną co najmniej 12.5 roku i/lub 300 000 km, a kto wie, może i dłużej. Roczny przebieg jaki zakładam to między 18k - 24k km.

Auto będzie naprzemiennie używane zarówno trochę w mieście jak i głównie w trasie. Np. jednego tygodnia 100-200 km po mieście, a potem następnego tygodnia 1000-2000 km w trasie, a potem może trzeciego tygodnia auto będzie stało praktycznie nieużywane, i następnie znowu 100-200 km po mieście, itd., i powiedzmy, że mniej więcej tego typu cykl.

Miasto nieszczególnie zakorkowane, no ale w godzinach szczytu małe korki się zdarzają. Jeśli chodzi o jazdę na trasie to auto będzie używane 3XXX obrotów z prędkościami 125-128 km/h (v max dla tego modelu to 165 km/h). Auto pierwsze kilka tysięcy km zrobi na benzynie, a następnie zostanie zainstalowane LPG. W przyszłości będzie także ciągało średniej wielkości przyczepę, jazda oczywiście wtedy z mniejszą prędkością (także wykupiłem przygotowanie pod hak, które obejmuje m.in. powiększony akumulator i większą chłodnicę). Auto będzie także miało używaną klimatyzację w najcieplejsze miesiące roku, a samo auto będzie jeździć w różnych warunkach pogodowych, najczęściej umiarkowanych (0-25 stopni), ale od czasu do czasu może zdarzyć się wypad w miejsca, gdzie nierzadko w zimie bywa -30 stopni, tak samo jak i w miejsce, gdzie w lato na porządku dziennym bywa 40 stopni.

Poza tym, uprawiam eco-driving, ale z rozsądkiem, poniżej pewnych obrotów nie schodzę, gaz także nie musi się załączać od razu. Także w drugą stronę, obroty powyżej 3000 używam zawsze dopiero po minimum 12-15 minutach i/lub 6-7 km od rozpoczęcia jazdy. Mam doświadczenie w silnikach z mniejszą liczbą koni. Aktualnie jeżdżę VW Golfem IV z 2003 roku z silnikiem 1.4 16V 75 KM.

Wracając do Fabii, początkowo myślałem o zalewaniu auta olejem Specol Gold 0W40 o całkiem porządnych parametrach
https://specol.com.pl/wp-content/uploads/2018/05/IT_-Spec-Gold-SNSMCF-0W40_2020.pdf

Ale następnie jeszcze znalazłem Valvoline SynPower 0W40, który moim zdaniem posiada jeszcze ciut lepsze parametry
https://sharena21.springcm.com/Publ...2d889bd1/ca70fc0a-09f4-e811-9c1b-ac162d889bd1

Pierwszą wymianę oleju jeszcze zalanego w fabryce pewnie jakiś mobil/castrol 5W30 / 5W40 zamierzam dokonać po 4000-5000 km, bo szykuje się większa wyprawa i raczej średnio będę miał okazję wcześniej jej dokonać, bo dopiero po takim przejechaniu będę z powrotem w swojej okolicy. Czy to nie za długo i może znaleźć jakiś serwis po drodze i wymienić wcześniej, np. po 2500-3000 km?

Jeśli chodzi o kolejne wymiany, w przypadku takiego cyklu jazdy jak wspomniałem powyżej, zmieniałbym ten olej w stałych interwałach co 9 500 - 11 000 km, które wypadałyby mniej więcej co pół roku. Także od drugiej wymiany stosowałbym do każdej wymiany płukankę. Co około 75 000 - 80 000 km zastosowałbym podwójną płukankę (czyli raz przepłukać i potem jeszcze raz przepłukać na jakimś tańszym oleju do wylania zaraz), jak i co taki przebieg skorzystałbym z usługi porządnego wodorowania silnika. Filtr olejowy co każdą wymianę oleju, filtr powietrza co drugą wymianę oleju (rzadko jeżdżę w zapiaszczonych warunkach).

Tak więc co sądzicie o takiej konfiguracji? Wiem, wiem, prawdziwą odpowiedź może mi dać zlecenie badania zużycia oleju, i w przyszłości takie coś zamierzam wykonać, np. czysty olej + próbka po 8000 km + próbka po 10 000 km. Ale na razie nie będę mógł sobie pozwolić, bo sam zakup nowego auta będzie dla mnie olbrzymim wydatkiem i przez najbliższy czas muszę mocno zaciskać pasa. A może ktoś ma ewentualną alternatywę, jakie inny olej zastosować o może jeszcze lepszych parametrach?

Pozdrawiam i życzę użytkownikom forum jazdy bez check engine'a.
 

Attachments

  • 609238dc6ae4468babe490c107cf3e35.jpg
    609238dc6ae4468babe490c107cf3e35.jpg
    22,6 KB · Odwiedzin: 260
Specol może i w porządku, ale nie ma oficjalnej aprobaty VAG.
Na gwarancji na wszelki wypadek lepiej używać oleju aprobowanego.

Instrukcja znaleziona w Internecie nie zawiera normy.
1638981921723.png


Ale zaznaczone jest że w awaryjnej sytuacji można zalać 502 504 lub 508 czyli zapewne te 3 normy dopuszcza producent.
Skoro silnik to MPI i nie ma ryzyka rozcieńczenia paliwem moim zdaniem mocny bazowo 504/507 będzie ok.
Co do 502 nie ma sensu pakować się w takie "grubasy", a do 508 czyli 0W20 nie umiem się wewnętrznie przekonać.
Moje propozycje:
-Mobil 1 ESP 5W30 - HC+PAO+GTL i chyba estry
-Eurol Synthence FS 0W30 - PAO+HC
-VAG OEM 0W30 - GTL

Pierwsza wymiana po 5000 moim zdaniem OK - zrób to przed dłuższą trasą.
Interwał co pół roku i około 10kkm powinien zapewnić długie życie silniczkowi.
 
Poza tym, uprawiam eco-driving, ale z rozsądkiem, poniżej pewnych obrotów nie schodzę, gaz także nie musi się załączać od razu. Także w drugą stronę, obroty powyżej 3000 używam zawsze dopiero po minimum 12-15 minutach i/lub 6-7 km od rozpoczęcia jazdy. Mam doświadczenie w silnikach z mniejszą liczbą koni. Aktualnie jeżdżę VW Golfem IV z 2003 roku z silnikiem 1.4 16V 75 KM.

To trzycylindrowiec. Na niskich obrotach będzie ci to telepać. Pisanie o nie przekraczaniu 3 tys. przez 15 minut w praktyce uniemożliwi Ci płynne włączenie się do ruchu w wielu przypadkach. I piszę to jako osoba użytkująca 1.0 60KM od 11 lat :p

Kup olej z oficjalną aprobatą, których jest na pęczki i raczej nie doktoryzowałbym się aż nad to. I tak chyba producent serwisu LL do niego nie zaleca.
 
Pomijam już sens kupowania samochodu z takim silnikiem w XXI wieku, zalej czym kolwiek z normami producenta, bo liczyć się będą tylko interwały.
 
Jeśli z normą 504/507, to Orlen MaxExpert V co 10 tyś km i już.
 
@resi ma rację. Na dodatek jak chcesz, żeby silnik długo pożył i był ekonomiczny, to musi być trzymany na stosunkowo wysokich obrotach. Inaczej obciążenia wału dość szybko go zabiją bo 3 cylindry są z natury swojej niewyważone i żadne dodatki tego nie naprawią, co najwyżej nie będzie tego czuć na kierownicy.

Jeżeli chodzi o olej to przez okres gwarancji tylko coś z oficjalnymi aprobatami, bo inaczej stracisz gwarancję. Więc Specol od razu odpada. Wg mnie spokojnie możesz zalewać oryginał z ASO, oleje VW złe nie są, mamy tutaj analizy i wypadają bardzo ok na tyle na ile można powiedzieć. Jeżeli cena w ASO będzie ci odpowiadać, to nie szukaj złotego pucharka, w tej cenie nie znajdziesz. A za kupowanie oleju w ASO zawsze masz punkty lojalnościowe i w razie jakichś problemów przychylniej patrzą na klienta.
 
Dziękuję za wszystkie dotychczasowe odpowiedzi. Tak, muszę dopilnować by olej miał oficjalną aprobatę, przynajmniej przez okres gwarancji, natomiast z ASO będę korzystał jak najmniej jak się da, tylko co oficjalnie + ewentualnie domówienie jakieś specyficznego elementu kiedyś dostępnego tylko przez ASO, itp. Ogólnie to posiadam swój ulubiony warsztat.

OW30 nie wiem czy by radził sobie wystarczająco dobrze w wysokich temperaturach (np. włoskie miasto, korek, 40 stopni w cieniu) i chyba jednak 0W40 lepszy w takim przypadku.

Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.

@aqq Niestety na mocniejszy silnik mnie nie stać, zwłaszcza taki, który by dobrze sprawował się na lpg,. Miałem przeznaczony maksymalny budżet 65k pln, a i tak przekroczyłem go i wyszło finalnie 68.5k i źle się z tym faktem czuję.
 
Fiat Tipo 95KM nie jest już do dostania, bo się nie orientuje?

Żyć z tymi 60KM jakoś będziesz żył, tylko musisz mieć świadomość, że takie auta nie mają żadnej dynamiki i są po prostu do spokojnej jazdy.
 
@resi Fiat Tipo jest atrakcyjny cenowo w sedanie. Ale ja potrzebuję kombi. No jakoś przeżyję, dla mnie to i tak będzie skok technologiczny na plus po przesiadce z prawie 20-letniego auta w prawie zupełnie gołej wersji, opartego na technologii z lat 90.
 
O ciekawe, przyjrzę się im bliżej, dzięki.
 
Last edited by a moderator:
W gorącym klimacie niższe lepkości też się mogą spisać ze względu na lepsze oddawanie ciepła. Kwestia konstrukcji silnika, ale tego nikt z nas nie sprawdzi.

Skoro wolisz xW-40 i masz ciasny budżet to zerknij na Lotos Synthetic Plus 5W-40 (ma oficjalne dopuszczenia VW) albo Gulf Formula GX - ten występuje w paru lepkościach, wszystkie mają aprobatę VW.
 
Pomijam już sens kupowania samochodu z takim silnikiem w XXI wieku
W czym innym zamontujesz LPG co ma hydraulikę zaworów?
Post automatically merged:

Ja korzystałbym z lekkiej czterdziestki tzn. Shell Helix Ultra 5w40
 
W czym? Za 65 tys dacia z 1.0 tce 100km i fabrycznym gazem, jeśli szukamy najlepszego auta pod względem cena/jakość, ale jak musi być gorzej wyposażone niemieckie auto to trudno. ;)
 
Za 65 tys dacia z 1.0 tce 100km i fabrycznym gazem
Nie ma hydrauliki zaworów, a regulacja zaworów to rozebranie połowy silnika, to koszty i LPG traci sens. Poza tym Sandero to nie kombi...
 
Tam jest fabryczna instalacja, te silniki jeżdżą setki tyś km(mam 1 takie w rodzinie), ale Pan luckyboy wie lepiej od inżynierów Renault, że powtarzam fabryczna instalacja nie ma sensu w ich silniku. To nie temat na dyskusję, ale nie mogę nie odnieść się do takich głupot.

Ale to jest indywidualny wybór, więc na tym skończmy.
 
Skoro wolisz xW-40 i masz ciasny budżet
Nie no takiego ciasnego budżetu do nowego auta to nie mam, bo naprawdę będzie mi zależało na utrzymaniu jak najlepszej czystości i trwałości silnika. 150 zł w porywach do 160 zł za bańkę 4L to całkiem spory budżet chyba (do miski wchodzi 3.5L, więc 0.5L może zostać na kolejną wymianę, raczej oleju nie powinno brać). Aktualne auto zalewam 5W40 4L za 80 zł i tu, owszem mam ciasny budżet (zmieścić się poniżej stówy).

@jerseyAdmin @luckyboy
Dziękuję za kolejne propozycje, ale 5W40 odpada. Może nie dać rady sobie przy temperaturach kilka dni z rzędu -25, czy nawet -30°C, bo mimo, że mieszkam w miejscu z najłagodniejszym klimatem w Polsce, to nowym autem będę od czasu do czasu wybierać się w miejsca ze srogimi zimami (pogranicze na wschodzie Polski, Ukraina, Alpy, itp.)

@aqq Brałem pod uwagę Dacię, ale nie mam 100% przekonania co do jej zabezpieczenia blacharsko-lakierniczego, a nowe auto kupuję z myślą o posiadaniu go przez minimum 12.5 roku, a jeśli dalej będzie się spisywać, to może podciągnę nawet do 14-15 lat. Ponadto Dacia tce ma jednak większe spalanie. Na dodatek ma turbinę, a jeśli tylko jest taka możliwość to wolę auto bez turbo. Posiadam także inne wymogi poza samym silnikiem, czyli m.in. nadwozie kombi (Dacia Logan MCV już wycofana), czy skórzana kierownica, itp. Sprawa już jest zadecydowana, wpłaciłem 5000 zaliczki na Fabię. Niemniej nie wykluczam zupełnie wzięcia może kiedyś Dacii na auto firmowe, zależnie od tego co będę potrzebować i jak będą się kształtowały ceny.
 
Fiat Tipo 95KM nie jest już do dostania, bo się nie orientuje?

Żyć z tymi 60KM jakoś będziesz żył, tylko musisz mieć świadomość, że takie auta nie mają żadnej dynamiki i są po prostu do spokojnej jazdy.
Jeszcze na ciągać przyczepkę... Nie chcę sobie tego wyobrażać 😏
 
Tam jest fabryczna instalacja, te silniki jeżdżą setki tyś km(mam 1 takie w rodzinie), ale Pan luckyboy wie lepiej od inżynierów Renault, że powtarzam fabryczna instalacja nie ma sensu w ich silniku. To nie temat na dyskusję, ale nie mogę nie odnieść się do takich głupot.

Ale to jest indywidualny wybór, więc na tym skończmy.
Pojęcia nie masz o serwisie samochodów, zapytaj w salonie co ile trzeba wykonać kontrolę zaworów...
Post automatically merged:

Nie chcę sobie tego wyobrażać 😏
maluch_ciagne_przyczepe.jpg
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top