• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Fabia 3 Kombi 1.0 MPI 60KM

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.

NRohirrim

Pod nadzorem
Samochód
Skoda Fabia Kombi 1.0 MPI 60HP Y2022
Marka samochodu
Skoda Fabia 3 Kombi
Budżet/ile litrów
150pln / 3.5-4L
Styl jazdy
Silnik
1.0 MPI 60KM
Data produkcji
2022
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
normy VW
Witam. Jestem w trakcie zakupu Skody Fabii 3 Kombi Classic z silnikiem 1.0 MPI 60 KM. Czekam aż auto zostanie wyprodukowane.

W związku z tym, że silnik jest aluminiowy i część elementów silnika jest zintegrowanych z blokiem silnika, oznacza to, że nie będzie w przyszłości możliwe zrobienie kompletnego remontu silnika, a jedynie ewentualnie pewnych jego elementów. Dlatego zależy mi na maksymalnej ochronie silnika, tym bardziej, że auto zostanie ze mną co najmniej 12.5 roku i/lub 300 000 km, a kto wie, może i dłużej. Roczny przebieg jaki zakładam to między 18k - 24k km.

Auto będzie naprzemiennie używane zarówno trochę w mieście jak i głównie w trasie. Np. jednego tygodnia 100-200 km po mieście, a potem następnego tygodnia 1000-2000 km w trasie, a potem może trzeciego tygodnia auto będzie stało praktycznie nieużywane, i następnie znowu 100-200 km po mieście, itd., i powiedzmy, że mniej więcej tego typu cykl.

Miasto nieszczególnie zakorkowane, no ale w godzinach szczytu małe korki się zdarzają. Jeśli chodzi o jazdę na trasie to auto będzie używane 3XXX obrotów z prędkościami 125-128 km/h (v max dla tego modelu to 165 km/h). Auto pierwsze kilka tysięcy km zrobi na benzynie, a następnie zostanie zainstalowane LPG. W przyszłości będzie także ciągało średniej wielkości przyczepę, jazda oczywiście wtedy z mniejszą prędkością (także wykupiłem przygotowanie pod hak, które obejmuje m.in. powiększony akumulator i większą chłodnicę). Auto będzie także miało używaną klimatyzację w najcieplejsze miesiące roku, a samo auto będzie jeździć w różnych warunkach pogodowych, najczęściej umiarkowanych (0-25 stopni), ale od czasu do czasu może zdarzyć się wypad w miejsca, gdzie nierzadko w zimie bywa -30 stopni, tak samo jak i w miejsce, gdzie w lato na porządku dziennym bywa 40 stopni.

Poza tym, uprawiam eco-driving, ale z rozsądkiem, poniżej pewnych obrotów nie schodzę, gaz także nie musi się załączać od razu. Także w drugą stronę, obroty powyżej 3000 używam zawsze dopiero po minimum 12-15 minutach i/lub 6-7 km od rozpoczęcia jazdy. Mam doświadczenie w silnikach z mniejszą liczbą koni. Aktualnie jeżdżę VW Golfem IV z 2003 roku z silnikiem 1.4 16V 75 KM.

Wracając do Fabii, początkowo myślałem o zalewaniu auta olejem Specol Gold 0W40 o całkiem porządnych parametrach
https://specol.com.pl/wp-content/uploads/2018/05/IT_-Spec-Gold-SNSMCF-0W40_2020.pdf

Ale następnie jeszcze znalazłem Valvoline SynPower 0W40, który moim zdaniem posiada jeszcze ciut lepsze parametry
https://sharena21.springcm.com/Publ...2d889bd1/ca70fc0a-09f4-e811-9c1b-ac162d889bd1

Pierwszą wymianę oleju jeszcze zalanego w fabryce pewnie jakiś mobil/castrol 5W30 / 5W40 zamierzam dokonać po 4000-5000 km, bo szykuje się większa wyprawa i raczej średnio będę miał okazję wcześniej jej dokonać, bo dopiero po takim przejechaniu będę z powrotem w swojej okolicy. Czy to nie za długo i może znaleźć jakiś serwis po drodze i wymienić wcześniej, np. po 2500-3000 km?

Jeśli chodzi o kolejne wymiany, w przypadku takiego cyklu jazdy jak wspomniałem powyżej, zmieniałbym ten olej w stałych interwałach co 9 500 - 11 000 km, które wypadałyby mniej więcej co pół roku. Także od drugiej wymiany stosowałbym do każdej wymiany płukankę. Co około 75 000 - 80 000 km zastosowałbym podwójną płukankę (czyli raz przepłukać i potem jeszcze raz przepłukać na jakimś tańszym oleju do wylania zaraz), jak i co taki przebieg skorzystałbym z usługi porządnego wodorowania silnika. Filtr olejowy co każdą wymianę oleju, filtr powietrza co drugą wymianę oleju (rzadko jeżdżę w zapiaszczonych warunkach).

Tak więc co sądzicie o takiej konfiguracji? Wiem, wiem, prawdziwą odpowiedź może mi dać zlecenie badania zużycia oleju, i w przyszłości takie coś zamierzam wykonać, np. czysty olej + próbka po 8000 km + próbka po 10 000 km. Ale na razie nie będę mógł sobie pozwolić, bo sam zakup nowego auta będzie dla mnie olbrzymim wydatkiem i przez najbliższy czas muszę mocno zaciskać pasa. A może ktoś ma ewentualną alternatywę, jakie inny olej zastosować o może jeszcze lepszych parametrach?

Pozdrawiam i życzę użytkownikom forum jazdy bez check engine'a.
 

Attachments

  • 609238dc6ae4468babe490c107cf3e35.jpg
    609238dc6ae4468babe490c107cf3e35.jpg
    22,6 KB · Odwiedzin: 260
@Kaczorek79
@cristal_86
O bez kitu panowie, nie pomyślałem o tym. @Kaczorek79 dałbym Ci 2 plusy gdybym mógł. Dokładnie, będę robić 20-25k km rocznie, i mniej więcej w każdym kwartale zbliżone przebiegi.

Czyli jednym słowem najprawdopodobniej spróbuję takiej opcji: w październiku - listopadzie zalewanie dobrym 0W30, a następnie w kwietniu - maju dobrym 5W40.
 
A tak przy okazji, to jak chcesz tak długo i intensywnie eksploatować ten wóz, pamiętaj o oleju w skrzyni.
 
A tak przy okazji, to jak chcesz tak długo i intensywnie eksploatować ten wóz, pamiętaj o oleju w skrzyni
@NRohirrim Ciekawi mnie jak obliczyłeś sobie te 12,5 lat użytkowania?
 
A tak przy okazji, to jak chcesz tak długo i intensywnie eksploatować ten wóz, pamiętaj o oleju w skrzyni.
Tak, dzięki, zamierzam pamiętać. Prawdopodobnie pierwsza wymiana przy 100 000 km, i potem co 75 000 - 80 000 km.
 
Ja bym wymienił dużo szybciej. - po 40 tys km.
Jeżeli od początku będziesz dużo jeździł z przyczepką 800 kg, to już po 20.
 
0w40 będzie najlepszym wyborem.
Czyli jednak lać 0W40 cały czas, bez wymiany na "letni" 5W40 i "zimowy" 0W30?

Ja bym wymienił dużo szybciej. - po 40 tys km.
Jeżeli od początku będziesz dużo jeździł z przyczepką 800 kg, to już po 20.
Przyczepę kupię dopiero po jakimś czasie. Muszę poczytać więcej o olejach do skrzyń biegów. Wiem, że często jest tak, że np. producent auta nie zaleca wymiany oleju w skrzyni biegów, ale już sam producent skrzyni biegów zaleca przykładowo co 120 000 km.
 
A jakie interwały proponujesz? 75-80% drogi szybkiego ruchu z niewysiloną prędkością 125-128 km/h, 10-15% miasto spokojna jazda z czego w połowie krótkie odcinki kilkukilometrowe na nierozgrzanym silniku i w połowie dłuższe odcinki na rozgrzanym silniku, 10% spokojna jazda podmiejska. Przyczepa będzie w nieco dalszej przyszłości więc na razie to osobny temat. Auto będzie miało wtrysk pośredni (MPI) i założone LPG w parę miesięcy po zakupie i po kilku tysiącach przejechanych km.

Dopóki nie wykonałbym badań laboratoryjnych myślę, że jako bezpieczne uznałbym 8000 km - 8800 km (co dawałoby około 5 wymian w ciągu 2 lat), i później po wykonaniu badań zastanawiać się czy nieco wydłużyć lub skrócić interwały z danym olejem, lub czy ewentualnie spróbować inny olej.

Przy okazji pytanie jeśli chodzi o trzymanie otwartego oleju przez jakiś czas. Mógłbym kupować albo atrakcyjniej cenowo beczułkę około 20L, albo może próbować utargować mini-rabat przy okazji kupowania 5 baniek po 4L. Jeśli chodzi o kupowanie beczułki, mam małe obawy, bo mimo, że mam, gdzie ją przechowywać bezpiecznie, to boję się, że otwarty olej może stracić część swoich właściwości po 2 latach od utleniania z powietrzem atmosferycznym?
 
Last edited by a moderator:
@Speedmaniac41 Przyczepa pomiędzy 800-1000 kg z v max 80 km/h. Na razie na pewno przez 2 lata będę jeździć bez przyczepy robiąc około 18 000 - 20 000 km rocznie. Następnie możliwe, że nawet około 40% przejazdów z przyczepą, ale i roczne przebiegi będą nieco zwiększone, czyli pod 24 000 km rocznie, i z tego możliwe, że 8 000 - 10 000 km będzie robionych z przyczepą (a także załadowanym samym autem).
Może nie na temat, ale 60 KM w zestawie ważącym prawie lub ponad 2 tony to:
1. samobójstwo
2. silnik/skrzynia to będzie dostawał/a w doopę ostro (raczej po płaskim nie będziesz ciągał przyczepy przez 100% jazdy)
Nawet maluch miał znacznie korzystniejszy stosunek mocy do masy. Tam wychodziło jakoś 38 KM/1000 kg (650 kg/24-25 KM). U Ciebie - około 30 KM/1000 kg.
Słabo to widzę. Właściwie w ogóle.
 
@NRohirrim Ciekawi mnie jak obliczyłeś sobie te 12,5 lat użytkowania?
Jazda autem ma mi wyjść taniej niż pociągiem pośpiesznym. W teorii na lpg od razu będzie mi wychodzić taniej, tym bardziej, że na części tras będę zabierać ludzi z Bla bla cara. W praktyce koszt paliwa to tylko część kosztów użytkowania auta. I wyliczyłem w sumie, że po 11.5 robiąc 20 000 km rocznie wyjdzie mi łącznie taniej niż jazda Intercity. Do tego dodałem rok od siebie, żeby był zysk, a nie tylko na równo wyszło.

@ozzy1979
1. Auto jak i przyczepa będzie mieć bardzo dobre opony i hamulce. Przed samym zakupem auta nawet wymienię bębny z tyłu na tarcze, a z przodu tarcze sportowe. Do tego maksymalna wysokość przyczepy 2 metry, żeby nie dawać za dużej pożywki wiatru bocznemu.

2. No cóż, auto musi zarabiać na siebie, a sprzęgło można zawsze wymienić, tak jak i zrobić remont silnika.
 
Myślę, że 0w40 jest dobrym pomysłem, ale w takim silniku z takim stylem jazdy (póki co bez przyczepy) to 10 tys. interwał spokojnie da rade. Daj jakąś dobrą płukankę postojową przy każdej wymianie i tyle w sumie. Tutaj polecane i chwalone są produkty Archoil, ja też polecam bo sam stosuje i jestem zadowolony. A w kwestii przyczepy mam takie zdanie jak koledzy wyżej, że do takiej mocy auta bym się nie ośmielił jej podpiąć.
 
Podziwiam jeździć takim zestawem z motorem 1.0 60km auto w kombi i przyczepa do 1000kg jeszcze pewnie kemping? Nie raz Punto 2 1.2 16v lpg 80KM ciągnąłem przyczepkę z towarem do 1000kg ale to wokół komina w promieniu 50km. Na południu PL w terenie górzystym żeby utrzymać tempo i nie zawadzać na drodze nieraz drałowałem na 3 biegu po 4krpm, i to była mała nie duża przyczepa z towarem. Kemping oprócz masy ma znacznie większy opór powietrza, który ma największe znaczenie przy prędkościach przelotowych.
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top