• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Favorit 1.3 1991 LPG

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.

Favorit135

Nowy użytkownik
Samochód
Skoda Favorit 1.3 Gaźnik
Marka samochodu
Skoda Favorit 135L
Budżet/ile litrów
200
Styl jazdy
Silnik
1.3 781. Gaźnik
Data produkcji
1991
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
-
Jakiego oleju wymaga instrukcja
10w40/15w40
Jaki olej masz obecnie
10w40
Witam wszystkich, jest to mój pierwszy post na tym forum więc proszę o wyrozumiałość.
Posiadam Skodę Favorit z 1991 na gaźniku. Przebieg 53 tys. W przyszłym tygodniu zakładam instalację LPG (95 swoje jednak łyknie, a aktualnie przez długi jeszcze czas auto będzie służyło do codziennej jazdy). Na olejach totalnie się nie znam więc proszę o pomoc w doborze odpowiedniego pod jazdę na gazie. Poprzedni właściciel zalał 10W40. Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Pozdrawiam
 
Qualitium bym odpuścił, ten ich 5W40 kiepsko wypadł w analizie...
 
Dla tego silnika,konstrukcja lata 40-50, to raczej nie zrobi jakieś różnicy kolosalnej.
Sam jeździł na ich 5w30 504/507 i bez zastrzeżeń.(revline)
 
Qualitium bym odpuścił, ten ich 5W40 kiepsko wypadł w analizie...
Normalnie wypadł, po prostu ma pakiet stary, a baza z recyclingu. Do Favoritki będzie akurat.

Szkoda, że nie bardzo wiadomo jak zaawansowane urządzenia do recyclingu ma Qualitium i jak ten proces prowadzi.
 
a coś typu PMO 5w40 Extreme, Motul 5w40 CNG-LPG lub LOTOS SYNTHETIC PLUS?
Chodzi mi o to, aby silnik przy zasilaniu gazem utrzymał dobre smarowanie.
 
Samochodzik stary, ale jary. Powinien być nawet bardziej dynamiczny niż nowsza Fabia z silnikiem 1.0 MPI o mocy 60 KM :cool:

Wybór jest spory, zwłaszcza patrząc na założony budżet i najlepiej postawić na coś sprawdzonego od uznanych producentów.

Z 10W-40 jest bardzo przyzwoity Total 7000, Texaco Havoline Extra, pewnie i tańszy Mobil Super 2000 X1 również się by się sprawdził. Bardzo ciekawie wypada również LiquiMoly MOS2, ale będzie najdroższy z wymienionych olejów, a może i najbardziej wyciszy silnik (z uwagi na dodatek dwusiarczku mobilbdenu w dużej ilości).

Z 5W-40 jest tłusty Total 9000 czy Eurol Super Lite 5W40 (optymalny w tej klasie lepkości). Półka premium to Meguin SL 5W40 (jeden z ostatnich PAO- syntetyków). I chyba tyle.

Polecam zlecenie badania oleju używanego żeby skontrolować stopień rozcieńczenia oleju paliwem, w silnikach gaźnikowych to kluczowe. Oczywiście po zalaniu nowego oleju. Wymianę dobrze byłoby poprzedzić płukanką postojową.
Skoro tak dużo pali to może gaźnik jest do regulacji/ czyszczenia ? Zapłon też byłoby dobrze skontrolować, to również podstawa działania silnika no i mieszczącego się w ryzach zużycia paliwa. Szkoda katować klasyka LPG...
 
Samochodzik stary, ale jary. Powinien być nawet bardziej dynamiczny niż nowsza Fabia z silnikiem 1.0 MPI o mocy 60 KM :cool:

Wybór jest spory, zwłaszcza patrząc na założony budżet i najlepiej postawić na coś sprawdzonego od uznanych producentów.

Z 10W-40 jest bardzo przyzwoity Total 7000, Texaco Havoline Extra, pewnie i tańszy Mobil Super 2000 X1 również się by się sprawdził. Bardzo ciekawie wypada również LiquiMoly MOS2, ale będzie najdroższy z wymienionych olejów, a może i najbardziej wyciszy silnik (z uwagi na dodatek dwusiarczku mobilbdenu w dużej ilości).

Z 5W-40 jest tłusty Total 9000 czy Eurol Super Lite 5W40 (optymalny w tej klasie lepkości). Półka premium to Meguin SL 5W40 (jeden z ostatnich PAO- syntetyków). I chyba tyle.

Polecam zlecenie badania oleju używanego żeby skontrolować stopień rozcieńczenia oleju paliwem, w silnikach gaźnikowych to kluczowe. Oczywiście po zalaniu nowego oleju. Wymianę dobrze byłoby poprzedzić płukanką postojową.
Skoro tak dużo pali to może gaźnik jest do regulacji/ czyszczenia ? Zapłon też byłoby dobrze skontrolować, to również podstawa działania silnika no i mieszczącego się w ryzach zużycia paliwa. Szkoda katować klasyka LPG...
a która klasa byłaby lepsza w tym wypadku? 5w40 czy 10w40?
Gaźnik zregenerowany, tak jak w trasie spalanie jest fajne bo około 5,6l/100km to niestety w mieście gdzie auto jest użytkowane niestety zwala z nóg. (około 8/9l na 100km na zabójcze 56KM).

klasyk uratowany od wrastania. Chyba lepiej jeździć i cieszyć się nim niż stać i na niego patrzeć bo przy obecnych cenach jazda nim na benzynie jest mało opłacalna :/ Kiedyś te auta jeździły tylko w LPG :D
 
a która klasa byłaby lepsza w tym wypadku? 5w40 czy 10w40?
Gaźnik zregenerowany, tak jak w trasie spalanie jest fajne bo około 5,6l/100km to niestety w mieście gdzie auto jest użytkowane niestety zwala z nóg. (około 8/9l na 100km na zabójcze 56KM).

klasyk uratowany od wrastania. Chyba lepiej jeździć i cieszyć się nim niż stać i na niego patrzeć bo przy obecnych cenach jazda nim na benzynie jest mało opłacalna :/ Kiedyś te auta jeździły tylko w LPG :D
Spróbuję uporządkować i uprościć sprawę.

5W40 może mieć sens szczególnie w warunkach eksploatacji miejskiej no i również jak już uderzy typowo polska zima. Silnik będzie miał łatwiejszy rozruch no i smarowanie będzie szybsze, więc żywotność silnika na tym zyskuje. Poza tym jeśli silnik ma hydrauliczną regulację luzu zaworowego (tego nie wiem !) to również zmniejszona lepkość zimowa będzie oznaczać wydłużenie żywota tego systemu.

Dobre 10W40 również krzywdy nie zrobi.
Biorąc pod uwagę ekonomię- potencjalnie więcej korzyści da oliwa w klasie lepkości 5W40 w tym modelu eksploatacji. No i masz przykłady użytkowników, którzy lali 5W40. Dopłacasz kilkanaście złotych raptem do takiego oleju na lepszych bazach olejowych i często z lepszym pakietem dodatków. Oczywiście i 10W40 występują na lepszych bazach i z ciekawymi pakietami dodatków, niemniej są przeważnie droższe od 5W40.

Gaźnik po regeneracji po pewnym czasie może (i raczej na pewno będzie) wymagać czyszczenia i regulacji. Ja też takowy zakupiłem, ale jednak te zabiegi okazały się konieczne.

Zrobisz jak uznasz, ale i tak mimo wszystko warto czasem wyprowadzić auto na maraton (czyli na trasę) żeby olej się porządnie rozgrzał, akumulator podładował itp.
"Nieużywany mięsień flaczeje"- nawet klasyk musi jeździć.
Dajcie spokój z tymi półsyntetykami. Myślę że 5W40 nie zaszkodzą.
Jak silnik jest w dobrym stanie to nie. Zresztą to i tak są w większości oleje (5W40) półsyntetyczne albo jak kto woli produkowane w technologii syntetycznej :D. Co wcale nie znaczy, że gorzej smarują. Chodzi o to, że "lepszych" olejów nie ma co się bać.

I licznik cofnąć...
I DR do niszczarki itd. I wszystkie ślady po elpegie pomaskować. Nie zniżyłbym się do tego poziomu.
Ja chyba na tyle jestem wyczulony na samochody z LPG, że nawet rozpoznaję po dźwięku, czy jest obecna instalacja czy też nie- do normalnego dźwięku silnika dochodzi takie specyficzne rezonowanie... A, gdyby zmysł słuchu nie dał jednoznacznej odpowiedzi to jest zawsze niezawodny węch :) No to nie jest ten cudowny zapach arabskiej Pb.

A i 0W40 to nie było byle jakie. Prawdziwy Vollsynth ! Starszej daty, ale PAO.
 
Tak mi się wydaje, że jakby chciał kupić najtańsze 10W40 to raczej szukałby na forum o nazwie "Tanie oleje Dziadex_pl" a nie tutaj. :rolleyes:
Zaskoczę Cie, ale oleje 10w40 nie są jakieś przesadnie tańsze od wychwalanych tu Orlenow czy Lotosow.
Trzeba odróżnić dziadowanie od racjonalnego myślenia.
Poza tym, że jeżeli już chcecie być tacy profesjonalni to czemu polecacie komuś olej o lepkości nie zalecanej przez producenta? Albo udzielajcie fachowej rady, albo nie piszcie nic. Równie dobrze można polecić 0w30 albo 0w20, bo to nowe oleje, lepsze formulacje itd. Itp. Tylko nijak się to ma do konkretnego auta.
 
Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Lotos 10W40 lub 5W40, Valvoline Maxlife 10W40, 5W40, Cyclon Magma 5W40, Specol Gold 5W40, Magneti Marelli 5W40 lub 10W40, Mannol Extreme 5W40.

Lepiej zrobisz jak skrócisz interwał z 10 tys. niż gdy będziesz ładował kasę w droższy olej.
 
Nie widzę problemu skoro dostępne są (jeszcze w pieniądzach będących w zasięgu) sprawdzone formulacje od uznanych producentów. Pewnie i na olejach typu Qualitium ten silnik pojeździ, ale po co ?
Tym bardziej, że autor wątku założył budżet 200 zł na olej, a podane propozycje jego nie przekraczają, ani nawet nie zbliżają się do niego na tyle niebezpiecznie, żeby z przeznaczonej sumy pieniędzy nie kupić choćby porządnego filtra oleju :) No i pewnie silnik na takowych olejach pojeździ dłużej i szczęśliwiej.

Zresztą moje propozycje dotykają różnych segmentów cenowych. Total 7000 to świetny przykład ekonomicznego, ale udanego produktu. LiquiMoly MOS2 10W40 to olej fajny, dopakowany dodatkami, choć znowu dosyć drogi, ale wciąż bezpiecznie mieści się w budżecie.
Jak chcesz poeksperymentować to jest jeszcze olej Xado Max Drive 10W-40, na którym jeździłem i chyba widzę jego odpowiednika w ofercie Eurola (a może nawet olej bazowy). Spełnia normę API SL, więc teoretycznie idealną pod stare silniki. W bonusie kropla metaloceramiki jako wzmocnienie pakietu dodatków i piękny zapach cytrusowo- brzoskwiniowo- kwiatowy (?) jako zabezpieczenie przed podróbkami.

W przypadku 5W40 jest jeszcze prościej- średnia półka, ale za to optimum dla silnika, czyli Eurol SuperLite ewentualnie top w postaci dosyć grubego Meguina SL.
Jak chcesz zaszaleć na całego to jest Penrite HPR5 5W40- gruba i tłusta oliwa, choć tutaj też dopłacasz za import.
 
Lotos 10W40 lub 5W40, Valvoline Maxlife 10W40, 5W40, Cyclon Magma 5W40, Specol Gold 5W40, Magneti Marelli 5W40 lub 10W40, Mannol Extreme 5W40.

Lepiej zrobisz jak skrócisz interwał z 10 tys. niż gdy będziesz ładował kasę w droższy olej.
Dzięki za konkret, ze wszystkich nazw słyszałem już gdzieś o specoil (bodajże polski). Jest to olej co prawda za połowę zakładanego budżetu, ale Auto to posiadam od nie dawana i zakładam że raczej w roku nie przekroczę 10k km (jeśli w ogóle się do nich zbliżę). Czy warto wziąć ten olej w wersji 10w40 (nawet Spec Gaz) i raz w roku wymienić. Czy lepiej nie iść wg tą drogą?Obecnie zastanawiam się nad takimi wynalazkami:

-Specol Spec Gas 10w40
-PMO 10W40 MAX-MILEAGE OLD CAR
-Valvoline 10w40 Synpower
 
Last edited:
Czy warto wziąć ten olej w wersji 10w40 (nawet Spec Gaz)
Nie warto chyba, że masz ochotę na eksperymenty. To raczej będzie jakaś starodawna formulacja, a to czy ma na opakowaniu napis Gas czy nie to nic nie zmienia.
 
Moim zdaniem za dużo w sumie kombinujesz, nie potrzebujesz żadnego specjalnego oleju do LPG. Jak zastanawiasz się nad Valvoline to ze swojej strony mogę polecić Valvoline MaxLife 5W40, który stosowałem w starszym aucie ('92) i było spoko :) Była na forum nawet ANALIZA i nawet sławnego molibdenu sporo wyszło, ogólnie klasyczny olej HC, moim zdaniem w sam raz do Twojej maszyny :D
 
Idź w stronę 5W40. Odpuść 10W40. PS. Ta Favorita to ogólnie stan taki, że można o niej powiedzieć "klasyk", czy to po prostu tanio kupione wozidło trzymające się kupy? Jakieś plany odnośnie tego auta?
 
Świetnie zachowany egzemplarz, garażowany od nowości, zaraz po zakupie zrobiona konserwacja podwozia (progi są jak nowe). Posiadam do niego wszystkie kwity łącznie z fakturą zakupu i fakturą na ową konserwację. Od zawsze mi się marzył ten model i udało się trafić owy egzemplarz. Plan jest taki że ma być to samochód do jazdy na co dzień, w międzyczasie doprowadzenie go do stanu idealnego (poprawki lakiernicze itp). Jazda na co dzień tym autem sprawia mi olbrzymią frajdę. Moi rodzice mieli identyczny model jak byłem mały, stąd ten wielki sentyment. Do tej pory dużo zajmowałem się starymi motocyklami, stąd też chęć posiadania takiego starszego auta w którym będę mógł coś porobić sam na spokojnie (uwielbiam starą motoryzację). Ogólnie auto zostanie już u mnie, a kiedyś jak już będę mógł pozwolić sobie na drugie auto, Favorit pójdzie na zasłużoną emeryturę pod kocyk, a potem tylko spacery na zloty. Obecnie chce żeby "auto przeżyło drugą młodość". LPG w takim wypadku jest koniecznością (nie uśmiecha mi się to ale co zrobię w takim wypadku-komentarze typu sprzedaj i kup coś innego są w tym wypadku śmieszne bo nie po to tak długo szukałem tego modelu i pisałem ten post, marzenia należy spełniać :D), jednak już jest plan jak fajnie zamaskować włącznik i wlew. Dużo gdzieś słyszałem na temat wypalania starego oleju przez Gaz na wskutek jego wyższej temperatury spalania, dla tego też tutaj mój post na forum, aby dobrać do niej jak najlepszy olej na takie warunki pracy i spać z czystym sumieniem. Na olejach nigdy się nie znałem, ktoś mi podpowiedział ze jak silnik był robiony z luzami na 10w40 to taki powinnien być, nie ma potrzeby lać 5w40 czy innego dla tego teraz wiem jeszcze mniej niż poprzednio...
 
Last edited by a moderator:
Doczytaj sobie czym różnią się oleje 10W-40 od 5W-40 to nie będziesz pisał o luzach i nie będziesz miał mętlika w głowie.

W naszym klimacie i do tego auta, przy całym szacunku do jego stanu i dokumentacji, przy obecnej jakości olejów silnikowych w odniesieniu do czasów świetności tego modelu może być dowolny 10W-40/5W-40 i będzie bardzo dobrze, jeśli będzie wymieniony na czas.
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top