• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Gold 5W-40 [analiza 2020]

@tomek evo - jeżeli oprócz ciebie zgłoszą się chętni to ogłosimy zbiórkę. Z tym, że rozszerzone badania do najtańszych nie należą, trzeba by też określić zakres żeby wiedzieć czego mogą oczekiwać ewentualni ofiarodawcy.

W sumie też mnie oleje Specola po tej analizie zaciekawiły, chociaż po ich początkach i aferach z zawartością beczek o których była mowa np. na AH miałem do nich sceptycznie nastawiony. Może jak przerobię to co mam na stanie to skuszę się na analizę ich C2/C3.
Moge sie dorzucic :)
 
Ja tylko chciałem zapytać, dlaczego on jest "Prawdziwym Syntetykiem", a na przykład Lotos Synthetic Plus, czy Orlen Classic Synthetic nie jest? Stawiam tezę, że gdyby te oleje były w ofercie pewnego sklepu, to nie zostałyby tak nazwane. Próba wspierania małych przedsiębiorców, czy zwykłe HANDLARSKIE naganianie nieświadomych użytkowników po różnych forach motoryzacyjnych...? Wnioski zostawiam reszcie, ale uważam, że jeśli ktoś chce doradzać i uchodzić za znawcę, to raczej nie przystoi takie podejście do tematu. Na szczęście, partnerzy forumowi zniknęli, a wraz z tym działem osłonka dla pewnych osób. Parę % zniżki na pewnych produktach nie jest warte dawania przywilejów pewnym osobom. Chcąc zrobić pewnej marce mocną promocję, działają wręcz przeciwnie, robiąc swoim podejściem anty-reklamę.

Taki olej JEST POTRZEBNY. Nie każdy musi do swojego prostego silnika na wtrysku pośrednim zalewać Meguina, Royal Purple, Amsoila, czy Redline. Żyjemy wciąż w smutnej rzeczywistości, gdzie bardzo wiele osób, albo nie stać na drogie samochody i drogie środki smarne, albo zadłużają się, żeby się pokazać, ale w silniku oleju nie widać, więc jest na czym oszczędzać. Nie wnikam, ale wiem, że nie tylko w naszym kraju tak jest. Ważne jest to, aby oszczędzając na środku smarnym, nie zrobić krzywdy jednostce napędowej, a tym samym nie wpakować na koszta siebie i następnego właściciela.

Do czego zmierzam - Dobrze, że mamy takie oleje za takie pieniądze i nie musimy się zachwycać na przykład "Mannolem" który to nawet norma nie trzymał w niektórych produktach, z tego, co pamiętam. Olej jest wystarczający do prostych, nieskomplikowanych silników, ale tez nie sądzę, że interwały 15 tysięcy byłyby słuszne.

Co do indeksu lepkości, to sam Meguin nie jest tutaj prymusem w kwestii wysokich wyników, a jak pokazuje analiza zużyciowa na przykładzie dłubanego silnika - cholernie daje radę.

Podsumowując - Olej bardzo OK, jak za te pieniądze i KOLEJNY RAZ obaliliśmy mit, że wszystko, co z zachodu jest lepsze. Pohamujmy się jedynie z pewnym nazewnictwem, jeśli to forum ma być z prawdziwego zdarzenia. Wiem, że zawsze można podeprzeć się przepisami prawnymi odnośnie tego, co u nas można nazwać olejem syntetycznym, ale osoba używająca takiego argumentu sama się pogrąży.

Bardzo się cieszę, że Specol wypadł pozytywnie.

Też się cieszę, że Specol wypadł pozytywnie. Pokaż mi, w którym miejscu napisałem, ze Specol jest prawdziwym syntetykiem a Lotos czy Orlen nie? Proponuje skończyć ten temat bo wielokrotnie sie na ten temat wypowiadałem, ze nie wiem jaka jest obecnie baza tego oleju. Jak widać bardzo wybiórczo traktujesz to co piszę.


Wielokrotnie byłem krytykowany za polecanie Specola i proponuje obiektywnie ocenić czy słusznie czy nie.
 
Last edited by a moderator:
@tomek evo - jeżeli oprócz ciebie zgłoszą się chętni to ogłosimy zbiórkę. Z tym, że rozszerzone badania do najtańszych nie należą, trzeba by też określić zakres żeby wiedzieć czego mogą oczekiwać ewentualni ofiarodawcy.

W sumie też mnie oleje Specola po tej analizie zaciekawiły, chociaż po ich początkach i aferach z zawartością beczek o których była mowa np. na AH miałem do nich sceptycznie nastawiony. Może jak przerobię to co mam na stanie to skuszę się na analizę ich C2/C3.

Być może uda mi się namówić również Specola na partycypacje w kosztach i do uzbierania nie zostanie jakaś wielka kwota. A olej do analizy proponuje wziąść a Autopartnera czy innego Elitu żeby nie było, ze jakaś specjalna próbka. Ja bym najbardziej chciał zobaczyć kompletną analizę tego Specola z 504/507. W sumie cześć już jest wiec może kolej na zrobienie widma?
Co do Specola to wiem, że konkurencja robiła im "czarny piar" w pewnym okresie i wiele negatywnych opinii było wyssanych z palca. Jedyna "afera" jaką znam to ktoś na forum Alfy pisał chyba o wodzie w beczce i rozmawiałem nawet z kierownictwem Specola na ten temat ale oni wogóle tematu nie znali i nigdy nie mieli takiego zgłoszenia ani reklamacji wiec nie byli w stanie się do tego ustosunkować. Ja dostarczałem beczki Specola do kilku mechaników i nikt nigdy nie miał problemów i z tego co wiem w Autopartnerze nie mieli od Klientów zgłoszeń tego typu. Nie twierdzę, że opisane zdarzenie było nieprawdziwe ale jeśli nawet to raczej był to jednostkowy wypadek przy pracy.
 
Z tego co teraz wiem to baza olejowa została jakiś czas temu zmieniona tak samo jak pakiet dodatków wiec mamy de facto do czynienia z nowym produktem i ze starym Goldem ma to niewiele wspólnego.

Dobrze wiesz, że ten olej nigdy nie miał w sobie PAO. Skoro, jak twierdzisz, wiedziałeś że baza została rzekomo zmieniona to dlaczego wciąż reklamujesz go na swoich aukcjach jako "prawdziwy syntetyk" (tm) oraz "syntetyczny 100% (PAO/Ester)"?
 
Nie zaczynajmy dyskusji od początku nie mam zamiaru się kłócić. Opisy zostaną zmienione o czym już pisałem.
 
Tyle samo miał Shell Helix Ultra 5W40 na bazie GTL, Amsoil EFM ma podobną wartość 168, w pełni syntetyczny LM Synthoil 167 no ale widać dla niektórych cyferki mają duże znaczenie i olej dowalony polimerami podbijającymi VI byłby lepszy, a za 15zł litr by oczekiwali soku z gumijagód ;]

Stwierdziłem jedynie, że indeks 165 to rozsądne minimum. Nie pisałem, że oczekuję więcej. Podniecasz się falą 722 na widmie FITR, więc nie mów mi o cyferkach ;)
 
Last edited by a moderator:
Bo fala na widmie może świadczyć o bazach, a jak widać z mojego przykładu VI ma sie nijak do końcowej oceny oleju bo czy HC, czy GTL czy PAO wszystkie mają "rozsądne minimum" :)
 
Indeks lepkości niekoniecznie musi być wysoki i nie jest dla mnie wyznacznikiem jakości oleju a bardziej świadczy o jego "charakterystyce". Oczywiscie że za niski indeks lepkości nie jest dobry i lepiej jak jest ciut wyższy. Ten jest akceptowalny choć mógłby być nieco wyższy.
 
Dodam, ze z informacji, na które kiedyś trafiłem (nie wiem na ile prawdziwe ale pochodzą z dość rzetelnego źródła) uśredniona cena bazy PAO (uśredniona bo są rożne bazy i rożni producenci) to 2700 USD za tonę co wychodzi koło 9-10zł za litr bazy, a VHVI 750 USD wiec następnym razem jak ktoś będzie się zastanawiał czy olej po niecałe 15zł za litr może być na PAO to niech sobie przeliczy ;)
 
@tomek evo nie wierzę, że ten olej bazował wcześniej tylko i wyłącznie na PAO.
Tylko i wylacznie raczej nigdy nie bazował ale zawartość PAO mógł mieć bo o ile dobrze pamiętam jakieś chyba 2 lata temu Specol pozmieniał karty techniczne olejów i nagle NOACK poszybował, w górę to mogło by sugerować zmianę baz olejowych pisałem o tym na forum ah kiedyś.
 
Nie pamiętam wiem, ze NOACK nagle zmienił z 8% na 10%
 
Ja bym sie tym mimo wszystko nie sugerowal, bo znam przypadki innych olejow, gdzie wlasnie akurat NOACK byl nizszy, po pewny czasie wyzszy, gdzie ostatecznie producent przywrocil pierwotny pomiar. Ogolnie dla mnie te karty nie sa wyznacznikiem, bo niestety w duzej wiekszosci sa malo precyjzyjne, bardzo bliski jest np. Amsoil.
 
Od 2017 jak nastąpiła zmiana NOACK z 8% na 10% do teraz jest tyle samo wiec albo pierwotny pomiar był błędny albo nastąpiły zmiany w składzie innej opcji raczej nie ma :)

Co do Amsoil to trudno to zweryfikować bo mało kto wykonuje pełną analizę oleju, a na BITOGu z tego co pamietam też były co do niego wątpliwości :)
 
Porownaj sobie prosze analizy z rosyjskiego URC i dane podane przez Amsoil.
Post automatically merged:

Tak na szybko, sa bardzo zblizone:
1584784636558.png


tds.png.74dd0a8b73a28ad8d942d2a9174ca9da.png
 
Tylko i wylacznie raczej nigdy nie bazował ale zawartość PAO mógł mieć bo o ile dobrze pamiętam jakieś chyba 2 lata temu Specol pozmieniał karty techniczne olejów i nagle NOACK poszybował, w górę to mogło by sugerować zmianę baz olejowych pisałem o tym na forum ah kiedyś.
Tylko i wyłącznie nigdy nie bazował. Była mowa o 20-40 procent i takie info było od producenta. Ten olej podchodził pod zwolnienie akcyzowe więc nie mógł bazować tylko na III grupie (chyba, że miałby "wypełniacze" ale to w tym wypadku raczej niemożliwe). Jak sprowadzałem Meguina z Niemiec to kupowałem tylko Super Leichtlauf i Super Leichtlauf Driver aby nie bawić się w zgłoszenia akcyzowe. Teraz oleje "pochodzenia niemineralnego" też podchodzą pod akcyzę.
Post automatically merged:

Od 2017 jak nastąpiła zmiana NOACK z 8% na 10% do teraz jest tyle samo wiec albo pierwotny pomiar był błędny albo nastąpiły zmiany w składzie innej opcji raczej nie ma :)

Co do Amsoil to trudno to zweryfikować bo mało kto wykonuje pełną analizę oleju, a na BITOGu z tego co pamietam też były co do niego wątpliwości :)
Prawdopodobnie pierwsza zmiana w składzie miała miejsce włąśnie w 2017 roku. Jest też prawdopodobne, ze druga zmiana miała miejsce w 2019 roku jak wprowadzano nowe przepisy akcyzowe.
 
Last edited:
@poziom1989 Odchyłki w normie, Specol w karcie podaje VI 165, w analizie 165, TBN 10,4 w analizie 10,1. Padła propozycja rozszerzonej analizy wiec być może porównamy resztę parametrów z karty vs z laboratorium jak NOACK czy punkt zapłonu ale wątpię aby i tutaj były odchyłki bo raczej podane wartości są realne biorąc pod uwagę bazę HC (kolejno 10% i 220 stopni). Ogólnie jakoś z naszych forumowych analiz jeszcze się chyba nie trafiło aby był jakiś duży rozrzut z tym co w karcie, a z tym co na analizie zawsze wahania kilku procentowe.
 
W Specol 5w40 Gold stosowano kiedyś....nie wiem jak teraz alkilobenzeny, używane szeroko np. w chłodnictwie. Specol jako nieliczny używał ich w olejach, karta sds z 2011 i aktualizowana w 2015 pokazuje max 36% tej bazy:

0002 (1).jpg


Znalazłem w necie info że charakterystyką są zbliżone do PAO, lepiej rozpuszczają się w nich dodatki ale mają większą lotność i mniejszą stabilność termooksydacyjną.

1584790974696.png


Niestety po rosyjsku ale co nie co można odczytać.
Dodatkowo info gdzie można stosować te bazy:

0001 (4).jpg
 
Najlepszy z najtańszych? A miałem/mam Lotos Syntetic Plus 5W-40, Total 9000 Quartz 5W-40, Elf 900NF 5W-40, Mannol Extreme 5W-40, Pemco 5W-40, K2 5w40 o czym to jeszcze zapomniałam, a Cyklon Magma Syn Ultra 5W-40. I najmniej z tego gów a ropą wali Lotos, K2 i Magma, reszta to syf. To tyle jeśli chodzi o 5W-40.
 
Back
Top