• Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Toyota Yaris III Hybrid 2015 ząbkowanie opon

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
W Yarisie chyba kończą się tylne amortyzatory. Mechnik zrobił przy okazaji przegląd. Tylne opony lekko poząbkowane. Według jego, albo wina amortyzatorów co jest bardzo prawdopodobne po 9 latach, albo badziewie opony(pirelli cinturato all season sf2), które mają 2 lata i 10 tys. km przejechane, więc praktycznie nowe. Z przodu wszystko ok. Być może tylne opony już nie "kleją" tylko skaczą na dziurach. Któregoś dnia podjadę na szarpaki. W maju był przegląd, ale już nie pamiętam ile % miały amorki. Mechanik poleca amorki KYB jakby doszło do wymiany. OE to koszt 900 zł za parę, więc totalnie to odpada. Nie taka kwota do 9 letniego Yarisa. KYB para 400 zł. Nie poleca Sachsa, czy Bilsteina. Badziewie. Z KYB praktycznie zero reklamacji. Nie mam rozeznania w amorkach co teraz się kupuje aftermarketowego.
 
Last edited by a moderator:
kiedyś KYB to był porządny towar, ale jak 2 lata temu kupiłem ich sprężyny to się za głowę złapałem. Siadły po pół roku bardziej niż stare.
 
A to dobre... Kto robi dla Toyoty OE amortyzatory.

Screenshot 2024-10-28 at 15.38.13.png
 
I padły (w sumie wątpię, ze padły).
Woziłes w bagazniku jakies toboły?
 
Nie wiem. Ja tym Yarisem mało jeżdżę i nie wiem co jest na co dzień z tyłu wożone. Raczej bagażnik pusty w większości czasu. Co najwyżej zakupy z biedry, czy lidla.
 
Przód:

przód.jpeg



Tył:

tył.jpeg




Tył to kaput, więc nic dziwnego, że tylne opony ząbkowały. Przód też do wymiany.
 
W Yarisie chyba kończą się tylne amortyzatory. Mechnik zrobił przy okazaji przegląd. Tylne opony lekko poząbkowane. Według jego, albo wina amortyzatorów co jest bardzo prawdopodobne po 9 latach,
Możesz mieć właściwe ciśnienie w oponach, sprawne zawieszenie, a opony będą ci ząbkować. Jeżeli na tyle masz startą krawędź spływu, a natarcia jest ok, to jest to zjawisko naturalne i jedyne co możesz robić to rotować opony i nie przeginać z ciśnieniem. Taki urok przednionapędówki.
 
Wysłałem te fotki do syna gościa co robił mi pomiar. Akurat w firmie był tylko jego ojciec i to on robił pomiar. On mówił, że jak z tyłu są gazówki to ten pomiar jest poprawny. Jak założę nowe gazówki na tył to nawet może wskazać poniżej 40%. Tak po prostu jest. Na nowych olejowych pokaże blisko 100%. Wszystko też zależy jeszcze od ciężaru tyłu. Jakby z tyłu usiadło trzech chłopa to też wynik byłby inny. Jedynie prawy przód jest trochę zmęczony i też tego on by nie ruszał. Pytanie jakie amortyzatory OE Toyoty siedzą w tym Yarise. Czy gazowe, czy olejowo-gazowe, czy olejowe.
 
Póki co wstrzymuję się z wymianą amortyzatorów, bo raczej jest to niepotrzebne. Co do ząbkowania może być tak jak napisał @end
 
Mi wydaje że moze że mocno rusza autem i tyl mocniej ugina czy podczas wyprzedzenia mocnego. mogę sie mylić.
 
Póki amortyzator tylny się po prostu nie wyleje, to i tak stary fabryczny działa lepiej od większości nowych zamienników.
 
jak się tym badaniem sugerujesz to powodzenia...
Ja też nie rozumiem sensu tego badania...miałem w A4 wylane wszystkie 4 amortyzatory, na SKP wyszła mi sprawność >80%. Po wymianie na nowe - amortyzatory Bilsteina ze sprężynami Eibacha - na tym samym urządzeniu było coś w okolicach 60% 😆
 
To ja zapytam, co oznacza to badanie? Bo ja go tez nie rozumiem. Na zimowych oponach pokazuje zupelnie inny wynik niz na letnich.
 
Nie mam.
Screenshot_20241029_182909_Chrome.jpg

Dla mnie te wyniki nic nie mowia. Wyjdzie 30%, ale to nie oznacza zuzytych amortyzatorow.... Więc po co te badanie, skoro nic z niego nie wynika?
 
a też nie rozumiem sensu tego badania...miałem w A4 wylane wszystkie 4 amortyzatory, na SKP wyszła mi sprawność >80%.
Po pierwsze nie żadna sprawność tylko tłumienność amortyzatora, a dokładnie zdolność tłumienia częstotliwości rezonansowej.
Mówisz ponad 80 % przy wylanych (cieknących) amortyzatorach 🤣🤣🤣

Po wymianie na nowe - amortyzatory Bilsteina ze sprężynami Eibacha - na tym samym urządzeniu było coś w okolicach 60%
To wynik prawidłowy.
70 % to jest już nieźle.
40 % to dolna granica dobrego tłumienia.
30% i mniej to badanie negatywne.
Tyle że ważniejsza jest różnica w tłumienności pary amortyzatorów niż sama wartość tłumienia. Chyba do 20% róznicy może być.
 
Tyle że ważniejsze jest różnica w tłumienności pary amortyzatorów niż sama wartość tłumienia. Chyba do 20% róznicy może być.
Dokładnie to mi diagnosta powiedział. Oni patrzą na różnicę i ona jest najważniejsza. Z przodu nadal jest akceptowalna i samochód przegląd by przeszedł.
 
To jest zgrubna ocena, a nie żadne badanie ani pomiar. Metoda nazywa się EUSAMA, więc łatwo znajdziecie opis.

A tu garść porad z wieloletniego robienia w ch..ja TUV i polskich SKP - pomiar zawsze wyjdzie w granicach prawa (powyżej 40% i mniej niż 15% różnicy):
- zahamować auto w czasie badania i skręcić koła (tego jednak może się czepić diagnosta)
- załadować bagażnik
- upuścić powietrze nierówno (na krzyż)
- założyć jak najlżejsze koła
- badać na zimno, najlepiej zaparkować nawet na noc blisko stacji lub działać na mrozie
- jeśli to 4x4 - zapiąć wszystkie mosty, a jeśli to stara terenówka na resorach piórowych- to w ogóle może nie być amortyzatorów:) - wystarczy samo tarcie
 
W sumie to proste badanie jest pomiar siły działającej na podstawę na której stoi samochód w spoczynku, a potem porównanie do niego siły działającej przy zadanej częstotliwości drgań pionowych.
 
Back
Top