• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

VAG 1.8T AWT 150KM, LPG

maniekm

Użytkownik
Lokalizacja
ETM
Samochód
Skoda Superb 1.8T (3U4), Mitsubishi Pajero II 2.5TDI
Marka samochodu
Skoda Superb
Budżet/ile litrów
4-5
Styl jazdy
Silnik
1.8T AWT 150KM, LPG
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 5W40
Jaki olej masz obecnie
valvoline maxlife 5w30
Szukam lepszego oleju. Aktualnie pije około litra na 5tys km. Auto ma LPG i jest w automacie.
Wstępnie myślałem nad Eurol super lite 5w40. Co zaproponujecie? Nalatane 190tys km. Auto bardzo zadbane całe w oryginale nie bite ani kręcone.
Sciągany był kolektor przy montazu lpg pod nawierty. Instalacja lpg na bieżąco serwisowana. Olej wymieniam co 10tys km wraz z filtrem. Filtr uzywam filtrona.
 
Potrzebujesz olejów w normie 502 albo 504/507. Lepkości bez znaczenia byle zawierały się w tych normach.

Jaki masz budżet?
 
Z polskich SAE 5W-40 bazujących na VHVI lub Total, Castrol, Fuchs, Mobil czy Gulf.

Z GTL Shell Helix Ultra 5W-40

Nawet pełno syntetyczny PAO się zmieści w budżecie Meguin Super Leichtlauf 5W-40.
 
Potrzebujesz olejów w normie 502 albo 504/507. Lepkości bez znaczenia byle zawierały się w tych normach.

ale po co? To stara, pancerna jednostka 1.8T, to tak samo, jak u mnie trzymać się kurczowo RN0700\0710. Tak samo, nic to nie da.

Budżet ok 150zł za 4 lub 5 litrów.

Najlepsze, co do tej kwoty dostaniesz, to Meguin. Ja jednak skupiłbym się teraz na tym, dlaczego znika 2L na 10 tysięcy. Zacznij od tańszych olejów, może być nasz Lotos 5W40\Specol Gold 5W40 + płukanka długodystansowa, lub interwały po 5 tysięcy zakończone płukanką tak po 20 minut na wolnych obrotach. Szkoda pchać się w najwyższą półkę, jak musisz dolać 2L do całego interwału i koszta niepotrzebnie rosną. Ewidentnie coś tam nie jest tak, jak być powinno, jeśli silnik szczelny, to pierścienie nie do końca spełniają swoją funkcję.
 
A później będzie, że silnik padł i na 100% dlatego, że na oil-clubie mu olej nie spełniający norm polecili. Przy takim budżecie:

Castrol Magnatec Start-Stop 5W-40 C3
Fuchs Titan GT1 5W-40 XTL
Motul 8100 X-Cess 5W-40
Shell Helix Ultra 5W-40
Specol Gold 5W-40
Total Quartz 9000 5W-40

Z jednym się z kolegą @Zielony34 zgodzę: najpierw spróbuj płukanką długodystansową ogarnąć pobór oleju. Wg mnie płukanka "na szybko", dowolna jaką będziesz miał w sklepie gdzie będziesz brał olej - kup najtańszą. Chodzi o to, żeby pozbyć się jak największej ilości starego oleju i może przy okazji coś ruszyć. Potem Total albo Specol (bo są tanie) i Archoil AR2300 do oleju. Przetrzymaj to przez 10000 kilometrów i wymień na któryś z lepszych olejów. Wtedy poobserwuj czy płukanie coś dało, czy problem leży głębiej.
 
A później będzie, że silnik padł i na 100% dlatego, że na oil-clubie mu olej nie spełniający norm polecili.
Nie no, proszę Cię, powiedz, że żartujesz... Przecież to są jednostki napędowe z ery dinozaurów. Tam byle co lali i jeszcze robili z tego 300KM...

@maniekm Total 0W40 jest też ciekawą opcją.
 
Nie żartuję. Przypadki chodzą po ludziach, a jak coś się stanie na oleju doradzonym tutaj, to na 100% będzie przez olej.
 
Ze względu na LPG można rozważyć C3 i tu Eurol Fluence 5W40 jest moim faworytem. Jak nie C3 to Meguin Supr Leichtlauf 5W40 będzie najlepsza opcją. Z tańszych Shell Helix Ultra 5W40 i Eurol Super Lite 5W40 są dobrymi opcjami. stary Specol Gold 5W40 też się sprawdzał nie wiem jak aktualna wersja tego oleju. Sprawdzonym olejem jest też stosunkowo tani Millers Trident 5W40 - do ok 250 KM starczy potem potrzebne jest coś mocniejszego.
Wbrew pozorom ten silnik nie jest idiotoodporny i jest bardzo wrażliwy na odpowiednią jakość smarowidła. Nie warto tu iść z lepkością za nisko i przeciągać interwału. I wersji 1.8T jest wiele i są miedzy nimi różnice.
 
przeciągać interwału
przeciągać interwału nie należy w żadnym silniku tak na prawdę.

jak coś się stanie na oleju doradzonym tutaj, to na 100% będzie przez olej.
wiesz, tak samo, jak ktoś zaleje chociaż z normą 0W40, zamiast poleconego przez mechanika 10W40, to też będzie wina oleju... Co takiego wybitnego ma w sobie norma 502, żeby ją stosować w Skodzie z 2004r... Ja wszystko rozumiem, ale nie popadajmy w paranoję.
 
@Zielony34 używasz zwrotów o „pancernych silnikach” i „mogących jeździć na oleju rzepakowym” ale nie zapominaj, że te 1.8T mają po 15 lat, w pamięci +5 właścicieli i często padają jako wybór na pierwszy samochód dla młodych fanów VW (chociaż raczej nie Octavie). A jak wiadomo najgorszym wrogiem długowieczności motoru są jego poprzedni użytkownicy więc mówienie, że silnik jest pancerny i pojedzie na wszystkim jest trochę nad wyrost ;)
Nawet w tym przypadku widać, że mimo małego przebiegu motor ma problemy z poborem oleju więc gdzie ta pancerność?
 
1.8T ANB również z LPG oleju pije do 1.5L na 10kkm. Najlepiej się sprawował Motul Xcess i Ravenol VST. Obecnie zalany Eurol Super Lite 5W40, przejechane na nim~1500km i jak narazie stan na maxa. Przy następnej wymianie zastanawiam się nad Eurol Fluence 5w40 lub Fuchs Titan GT1 5W-40 XTL.
 
mówienie, że silnik jest pancerny i pojedzie na wszystkim jest trochę nad wyrost
nie jest nad wyrost, bo zazwyczaj zaniedbania poprzednich włascicieli to zaniedbania serwisowe. Trzymajmy się odpowiedniej lepkości i wybierzmy olej najlepszy do danego pułapu cenowego + interwał i nie ma prawa nic się stać.

awet w tym przypadku widać, że mimo małego przebiegu motor ma problemy z poborem oleju więc gdzie ta pancerność?

a co innego mu dolega? On chociażby chlał 3L na 10 tysięcy, to i tak przekręci licznik. We współczesnych konstrukcjach zaczęły by padać katalizatory, sondy i cholera wie, co jeszcze.

uwielbiam mechanikow co na zwiększony pobór oleju polecają lać 10w albo 15w
To wciąż popularna praktyka niestety...

No spoko 😅 Zaiste
ten przebieg też mnie rozwalił, ale dobra, pominąłem... 🤣

Zielony byłeś użytkownikiem 1.8T? Ile tych silników dłubałeś? To nie są silniki idiotoodporne i można sobie zrobić kuku.
dobra, to udowodnij mi, co ma wnieść norma 502 na przykład do tego silnika i dlaczego przy trzymaniu się kurczowo tej normy, nie zrobisz kuku 🤣 Lać dobry olej, zmieniać co 10 tysięcy i będzie git.

PAO, albo GTL, chociaż dobry HC też da radę i trzymać się interwałów 10 tysięcy. Najpierw załatwić sprawę z poborem oleju, aby go zmniejszyć i dopiero wtedy można kombinować.
 
On chociażby chlał 3L na 10 tysięcy, to i tak przekręci licznik. We współczesnych konstrukcjach zaczęły by padać katalizatory, sondy i cholera wie, co jeszcze.
No chyba jednak nie bo w wadliwych TFSI ludzie dolewają po litr/dwa na tysiąc i nic poza tym z nimi się nie dzieje.
 
Dziękuję za zainteresowanie tematem i pomoc. Duzo sie dowiedziałem z tego forum.
Zrobię jak koledzy radzą najpierw zastosuje płukanie, zmienie olej dwa razy w sezonie na jakis tanszy, potem zaleje lepszy PAO i bede obserwował. Jednak z tego co wyczytałem to spalanie oleju jest normą przewidziana przez producenta i nie wiem czy to nie jest walka na darmo.

Co do mojego auta.
Osobiście kupiłem go w Holandii. Od pierwszego właściciela, który nim jezdzil od nowosci. Zalewany był Helixem. Na blacie było ok 155tys km nalotu.
Kazdy element w lakierze fabrycznym, odcien zgodny, kazda szyba oryginalna z tego samego roku.
Po powrocie do kraju zrobiłem serwis z wymiana rozrządu, była jeszcze oryginalna pompa wody z 2004r w bardzo dobrym stanie.
W tym roku padła mi sonda lambda tez była oryginalna.
Miałem problem z nieszczelnością odmy, ale to mechanik zrobił przy okazji po sprawdzał szczelność.
Zawias w doskonałym stanie oryginalny jeszcze.
Automat również w doskonałym stanie. Wymieniłem w nim olej metodą dynamiczną wraz z filtrem.

Jedynie zastrzeżenia mam do poboru oleju. Zaobserwowałem pewne zjawisko.
Po zalaniu świeżego oleju nie ubywa go w ogóle. Jak tylko olej sie zabrudzi znika.
Wycieków nie ma.
Ogólnie silnik jest bardzo żwawy.
 
1.8T biorą olej więc nie ma się co martwić. Te 1.5 czy 2L na 10kkm to nie ma źle. Dużo zależy od stylu jazdy.
 
Back
Top