KV100 na granicy normy ale nawet jak nieznacznie spadnie to nic się nie stanie
Spadku do klasy SAE 30 się nie obawiam.
filtr powietrza jaki używasz i co ile wymieniasz? dolot szczelny?
Od zawsze Filtron AP 003/3 wymieniany przy każdej wymianie oleju.
Co do dolotu to jest szczelny.
Tak czy inaczej poziom krzemu wg mnie nie jest jeszcze jakiś straszny.
Czy 10w40 to konieczna klasa lepkości oleju w tym silniku?
Konstrukcja silnika AMC wywodząca się z końca lat 60, żeliwny blok i głowica, rozrząd OHV itp. Ogólnie silnik toleruje szerokie lepkości w zależności o temp zewnętrznej, a pasowany jest na pięć setek 0,05 mm.
Stare zalecenia dla tego silnika z lat 80.
API SG lub CCMC G4 (zastąpiona przez A2-96)
a oleje o niskiej lepkości czyli 5w-30 i 10w-30 API SG lub CCMC G5 (zastąpiona przez A3-96)
Zalecenia producenta z końcówki lat 90
API SJ Energy Conserving II lub ACEA A1
W Europie wybór oleju w klasie lepkości 10w-30 jest żaden, a przynajmniej bardzo utrudniony. Ówczesne chude 10w-40 lub 5w-40 jest jak znalazł.
Ten Valvo po prostu padł ...
Olej nie padł, tylko przepracował 200 godzin w silniku, a lekko nie miał. W tym samym czasie w warunkach podmiejskich przejechałbym 10000-12000 km, na drogach ekspresowych 20000 km, a z prędkością autostradową 28000.
Nie sugeruj się zatem przebiegiem 6000 km bo w samochodzie terenowym jest to bardzo złudne.
dlatego czekam na odpowiedź na podstawie czego wyciągnąłeś takie, a nie inne wnioski.
Ułatwię Ci życie, wyciągnął ten wniosek na podstawie KV100 i przebiegu w km. Nie patrzył na czas pracy oleju, który podałem.