• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Vectra C 2.2 16v, 147KM (Z22SE)

ryto

Nowy użytkownik
Samochód
Opel Vectra C 2.2 16V 147KM (Z22SE)
Marka samochodu
Opel Vectra C 2002r., przebieg 100 tys. km.
Budżet/ile litrów
140 zł/5 L
Styl jazdy
Silnik
Z22SE (2.2 16v 147KM, wtrysk pośredni)
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Znikomy
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A3/B3/B4 10W30, 10W40
Jaki olej masz obecnie
Zwykły Lotos 5W40
Część Panie, Panowie, proszę o pomoc w wyborze oleju. Na aktualnym Lotosie 5w40 zaczynam już sporadycznie słyszeć szklanki. Ale 8 tysięcy stuknęło, więc i tak niedługo pora na wymianę.

Olejów z normą GM-LL-A-025 w klasie A3/B4 jest bardzo niewiele. Są 5w30, ale głównie w klasie ACEA C3, o czym instrukcja nie mówi (zresztą norma C3 weszła później niż produkcja tego auta).

CO WAŻNE, ten silnik miał fabrycznie problem ze zbyt "cienką" rurką doprowadzającą olej do łańcucha rozrządu (czy coś takiego). U mnie na 100% nie było to robione przy akcji serwisowej. Więc PRIORYTETEM PRZY WYBORZE OLEJU jest ochrona łańcucha rozrządu.

Olej do 140 zł (5L), wymieniam co 10 tys. km, więc 2x w roku.

1. Czy olej rzeczywiście musi spełniać normę GM-LL-A (long life)? Wówczas nie mam zbyt dużego wyboru w tej cenie (no chyba, że ACEA C3 lub GM Dexos2).

2. Bo jak nie musi to myślę nad:

Eurol Super Lite 5W40. Mój pierwszy wybór, ale ma rekomendację GM-LL-B (czyli dla diesla, nie benzyny). Poza tym to 5W40, może być "za gęsty" i za wolny, żeby zacząć dbać o ten nieszczęsny rozrząd.

Specol 0w40 głównie ze względu na temp. krzepnięcia -48st(wg karty), najszybciej powinien zacząć smarować chociażby wspomniany łańcuch rozrządu, jest chyba najrzadszy.

Eurol Super Lite 5w30. Zainteresowałem się tym olejem głównie ze względu na wspomniany rozrząd (rzadki olej, temp płynięcia -45st) oraz dlatego, że praktycznie wszystkie internetowe dobierajki olejów podają lepkość 5W30 dla tego silnika (tyle tylko, że w normie ACEA C3, której nie potrzebuję). No i poprzednio był taki zalany, jeszcze przed Lotosem. (przynajmniej zgodnie z zawieszką).

Fuchs Titan Supersyn 5W40. Producent oleju (nie koncern gm) rekomenduje normę GM-LL-A-025, czyli taką, jaką powinienem zalać. Poza tym nie ma nic o tym oleju na forum.

Jaką lepkość polecacie do tego silnika (i przede wszystkim smarowania łańcucha rozrządu)? 0W40, 5W30 czy 5W40? Czy może jednak jak instrukcja mówi, 10wX?

Jeżdżę jakiejś 60% czasu po dużym, zakorkowanym mieście, ale długie trasy też robię z prędkościami autostradowymi.

Dzięki.
 

Attachments

  • Olej.Opel.jpg
    Olej.Opel.jpg
    943,9 KB · Odwiedzin: 149
Po pierwsze, instrukcja mówi o olejach z lepkością od 0w30 po 10w40 i takiego przedziału klas się trzymaj.
Eksploatacja miejska nasuwa olej o jak najniższej lepkości, bo najczęściej będzie pracował jako niedogrzany.
Proponuję jednak C3 5w30 że względu na dostępność. Jak znajdziesz a3b4 5w30, to po prostu tego wlej, a wyboru zbytnio nie ma.
Jest Shell helix Ultra, jest Orlen Max Expert a3b4. Jest coś jeszcze, ale szału raczej nie ma.
Specola bym odpuścił, bo tymi olejami trochę loteria, a jeden taki jegomość chce z tego zrobić markę premium...
 
Spróbuj Eurola sl 5w40 jak ci lotos nieodpowiada choć to dobry olej.
ELF NF też powinien dobrze się spisywać.
 
Total Quartz Energy 0w30.
 
Eurol SL 5W40 dobrze płynie w niskich temperaturach wiec powinno być ok. Możesz spróbować. Specol Gold 0W40 też jest dobrą opcją ale też mozesz spróbowac inny olej w lepkości 0W40. Za nisko bym z lepkoscią w tym silniku nie schodził i uważał na interwał wymiany ale tu bardzo dużo zależy od sposobu eksploatacji. Ten silnik nie lubi długotrwałej pracy na wysokich obrotach - wtedy zaczynają się kłopoty z poborem oleju.
 
5w40 płynie dobrze w niskich temperaturach? :D
Na pewno lepiej niż 15w40 czy chociażby 10w40, który w naszym klimacie i z aktualnymi "zimami" do wielu samochodów i tak jest, powiedzmy, wystarczający.
 
Temperatura płynięcia -43 i lepkość strukturalna 5750 przy -35 są moim zdaniem wystarczajace, choć oczywiście można znaleść oleje lepsze pod tym wzgledem.
Szczególnie po ścięciu polimerów, które to w tym oleju są wyjątkowo ... (nie)stabilne ...
Tak brdzo niestabilne, ze wg. shear stability spełnia MB229.5 i ma nocak na poziomie 10,2. Przypominam, że to olej w raczej budżetowej cenie tańszy od większości 5W40 full saps na Rynku.
 
- Eurol Super Lite 5W40
- Eurol Super Lite 5W30
- Eurol Turbo DI 5W-40 (parametry całkiem ok, norma dexos2 i temp. płynięcia -45st wg strony producenta) - wygląda niezmiernie ciekawie i ten chyba wypróbuję.
- GM Dexos2 (ten spełnia wszystkie wymagania, to w końcu GM)

Co do olejów 5w30.
Nigdy na jakimkolwiek 5w30 nie jeździłem i nie wiem, jak się sprawuje przy prędkościach autostradowych i długim staniu w korkach? Szczególnie w lecie. To się w ogóle nadaje do 20 letniego silnika?

Po pierwsze, instrukcja mówi o olejach z lepkością od 0w30 po 10w40 i takiego przedziału klas się trzymaj.
Zgadza się, ale w przypadku silnika o oznaczeniu Z22SE ewidentnie wskazuje lepkość 10W30/40. Tam jest rozbicie na każdy model silnika oferowanego przez Opla w owym czasie i przyporządkowana temu silnikowi odpowiednia lepkość. Przynajmniej ja to tak rozumiem. Natomiast ze względu na łańcuchu rozrządu na pewno nie wleję oleju 10W.
 
Last edited:
- Eurol Super Lite 5W40
- Eurol Super Lite 5W30
- Eurol Turbo DI 5W-40 (parametry całkiem ok, norma dexos2 i temp. płynięcia -45st wg strony producenta) - wygląda niezmiernie ciekawie i ten chyba wypróbuję.
- GM Dexos2 (ten spełnia wszystkie wymagania, to w końcu GM)

Co do olejów 5w30.
Nigdy na jakimkolwiek 5w30 nie jeździłem i nie wiem, jak się sprawuje przy prędkościach autostradowych i długim staniu w korkach? Szczególnie w lecie. To się w ogóle nadaje do 20 letniego silnika?


Zgadza się, ale w przypadku silnika o oznaczeniu Z22SE ewidentnie wskazuje lepkość 10W30/40. Tam jest rozbicie na każdy model silnika oferowanego przez Opla w owym czasie i przyporządkowana temu silnikowi odpowiednia lepkość. Przynajmniej ja to tak rozumiem. Natomiast ze względu na łańcuchu rozrządu na pewno nie wleję oleju 10W.
Do jazdy z wysokimi prędkościami autostradowymi na podstawie swoich doświadczeń rekomenduje XW40.
 
Shell HU 5W30 A3/B4.
 
Jak chcesz pomóc łańcuchowi to podobno dobrze mu służy molibden. Lotos C2+C3 albo orlen XD, oba to porządne 5W30 C3 z dużą dawką mo. Tym że C3 to się nie przejmuj. Orlen spełnia dosyć wymagającą normę MB 229.52. Spróbuj jeden interwał i zobacz czy na autostradzie nie będzie ci go więcej znikać.
 
Mieliśmy w firmie takie auto prosto z salonu po ok 6 miesiącach zaczoł brać olej najpierw niedużo ale po ok. 10-12 miesiącach już ok 0,4l/1000 km co oznaczało dolewkę raz w tygodniu. Oczywiście auto na gwarancji wiec dochodzenie co sie dzieje, mierzenie zużycia z plombowaniem silnika itd. Wyszło, ze wprawdzie zużycie jest na poziomie ok. 0,4-0,5 ale mieści się w granicach przewidzianych przez producenta wiec nie ma mowy o naprawie czy wymianie silnika na gwarancji. Stwierdzili, że przy tym sposobie eksploatacji dochodzi do nadmiernego zużywania się elementów silnika ale dopuki zużycie jest na pozimie przewidzianym przez producenta to nie jest to objęte gwarancją. Oficjalnie wsystko w normie. Nieoficjalnie po zbadaniu sprawy stwierdzili, żę serwisowy olej sobie nie radzi w takich warunkach i zalecili zmianę na Mobil 1 0W40. Po zmianie faktycznie spalanie oleju nieznacznie spadło a w każdym razie przestało rosnąć. Po 2 latach auto poszło w rozliczeniu a nowsza wersja 155 km miała już skrzynię 6 wiec obroty na autostradzie były sporo niższe a dodatkowo od początku był lany Mobil 1 0W40. Zużycie może było 0,5-1,0l ale na 10 tys. Kolega pracował w ASO Opla i też mówił, że przy ostrzejszej jeździe i przeciąganiu interwałów (tzn. ponad 10-15 tys.) te silniki zaczynają brać duże ilości oleju i sami rekomendowali oleje o wyższej lepkości. Nie twierdzę, że 5W30 sobie u Kolegi nie poradzi ale opisuje po prostu własne doświadczenia. Lepkości 0W40 i 5W40 jest w tym silniku dopuszczona wiec nie ma mowy o zawyżaniu lepkosci w stosunku do rekomendowanej tylko wyborze tej wyższej z zalecanych w konkretnym wypadku. Może Mobil 1 FS 0W40 był by dobrym wyborem?
 
Mobil 0w40 to już zdecydowanie ponad budżet. Generalnie w tej lepkości i budżecie zostaje chyba tylko wspomniany specol. Ja wymieniam olej co ok. 10tys km, czyli dwa razy w roku, a to już wyjdzie za duża kwota.
Właśnie ze względu na wspomniany molibden zainteresowałem się Eurolem Lite 5w40, też trochę ma go w składzie.
Więc może skoro ma go wersja lite to są konsekwentni i wsadzili go również do wersji Turbo Di 5w40 .:⁠-⁠) Niestety, analizy tego oleju nie ma na forum, więc pozostaje mieć nadzieję :⁠-⁠)

A wspomniany Turbo DI lepkość w100st na dość wysoką, wskaźnik lepkości standardowy w tej klasie (czyli ok), temp płynięcia wysoka, no i norma gm dexos2. Generalni, na papierze pasuje bdb.

Czy ktoś się orientuje, czy Eurol Turbo DI 5w40 ma w składzie molibden?

Popatrzę jeszcze na te oleje przytoczone przez apede z dużą dawką molibdenu, ale szczerze mówiąc, wolałbym lepkość xW40. Jakoś nie mogę się przekonać do xW30 tym bardziej, że kolega Tomek ma rację. Te silniki lubią wypić olej, już od nowości tak miały, przynajmniej czytając opinie ich użytkowników na forach opla.
Może Z22SE robili w kooperacji z Hondą :⁠-⁠)
 
Last edited:
Szczerze to na molibden w Tubro Di 5W40 bym nie liczył. Masz jeszcze w dobrych pieniądzach Eurola Fluence 5W40, którego analiza jest na forum.
 
Jeżeli mogę się wtrącić, Turbo DI sobie @ryto odpuść.
Z nim będzie dokładnie ta sama sytuacja, co z Super Lite - Shear Stability poleci.
Jak ma być Eurol, to z proponowanych przez @tomek evo Fluence będzie pod tym względem znacznie lepszy.
Poza tym nasz Lotos Synthetic Turbo Diesel 5w40 i Total Ineo C3 5w40.

EDIT
Lotos Turbo Diesel do niedawna był olejem VW505.01 i ACEA C3.
Coś pokombinowali znowu ...
 
Ok, to Turbo DI odpuszczam.

W żadnym wypadku nie musi być eurol, po prostu znalazłem, że ma normę dexos2 i lepkość 5w40 i nie kosztuje worek złota :⁠-⁠)
 
Jeszcze jest Texaco Havoline Ultra S, też ma dexos2
 
Back
Top