• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Vectra C 2.2 16v, 147KM (Z22SE)

ryto

Nowy użytkownik
Samochód
Opel Vectra C 2.2 16V 147KM (Z22SE)
Marka samochodu
Opel Vectra C 2002r., przebieg 100 tys. km.
Budżet/ile litrów
140 zł/5 L
Styl jazdy
Silnik
Z22SE (2.2 16v 147KM, wtrysk pośredni)
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Znikomy
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A3/B3/B4 10W30, 10W40
Jaki olej masz obecnie
Zwykły Lotos 5W40
Część Panie, Panowie, proszę o pomoc w wyborze oleju. Na aktualnym Lotosie 5w40 zaczynam już sporadycznie słyszeć szklanki. Ale 8 tysięcy stuknęło, więc i tak niedługo pora na wymianę.

Olejów z normą GM-LL-A-025 w klasie A3/B4 jest bardzo niewiele. Są 5w30, ale głównie w klasie ACEA C3, o czym instrukcja nie mówi (zresztą norma C3 weszła później niż produkcja tego auta).

CO WAŻNE, ten silnik miał fabrycznie problem ze zbyt "cienką" rurką doprowadzającą olej do łańcucha rozrządu (czy coś takiego). U mnie na 100% nie było to robione przy akcji serwisowej. Więc PRIORYTETEM PRZY WYBORZE OLEJU jest ochrona łańcucha rozrządu.

Olej do 140 zł (5L), wymieniam co 10 tys. km, więc 2x w roku.

1. Czy olej rzeczywiście musi spełniać normę GM-LL-A (long life)? Wówczas nie mam zbyt dużego wyboru w tej cenie (no chyba, że ACEA C3 lub GM Dexos2).

2. Bo jak nie musi to myślę nad:

Eurol Super Lite 5W40. Mój pierwszy wybór, ale ma rekomendację GM-LL-B (czyli dla diesla, nie benzyny). Poza tym to 5W40, może być "za gęsty" i za wolny, żeby zacząć dbać o ten nieszczęsny rozrząd.

Specol 0w40 głównie ze względu na temp. krzepnięcia -48st(wg karty), najszybciej powinien zacząć smarować chociażby wspomniany łańcuch rozrządu, jest chyba najrzadszy.

Eurol Super Lite 5w30. Zainteresowałem się tym olejem głównie ze względu na wspomniany rozrząd (rzadki olej, temp płynięcia -45st) oraz dlatego, że praktycznie wszystkie internetowe dobierajki olejów podają lepkość 5W30 dla tego silnika (tyle tylko, że w normie ACEA C3, której nie potrzebuję). No i poprzednio był taki zalany, jeszcze przed Lotosem. (przynajmniej zgodnie z zawieszką).

Fuchs Titan Supersyn 5W40. Producent oleju (nie koncern gm) rekomenduje normę GM-LL-A-025, czyli taką, jaką powinienem zalać. Poza tym nie ma nic o tym oleju na forum.

Jaką lepkość polecacie do tego silnika (i przede wszystkim smarowania łańcucha rozrządu)? 0W40, 5W30 czy 5W40? Czy może jednak jak instrukcja mówi, 10wX?

Jeżdżę jakiejś 60% czasu po dużym, zakorkowanym mieście, ale długie trasy też robię z prędkościami autostradowymi.

Dzięki.
 

Attachments

  • Olej.Opel.jpg
    Olej.Opel.jpg
    943,9 KB · Odwiedzin: 149
@ryto, nie potrzebujesz normy Dexos2.
Wystarcza Ci C3 i odpowiednia lepkość.
Kieruj się przy tym zestawem norm innych producentów, które zaostrzają wymogi C3.
Najważniejsze z nich to MB229.5 lub MB 229.51. Ta druga występuje z olejami midSaps, pierwsza z fullsaps.
To właśnie tym kluczem "wyeliminowałem" Eurola DI, a poleciłem Fluence i Totala.
Możesz jeszcze poszukać Castrola.
Jak zdecydujesz się na 5w30, poza Orlen/Lotos raczej bym niczego nie szukał.
5w40 - ani Orlen, ani Lotos nie mają oleju z 2295x.
Czemu akurat ta norma?
Chodzi o odporność na ścinanie wiskozatorów.
229.5x ma znacznie wyższe wymagania pod tym względem.
Jak wiskozator zostanie zdegradowany, spada w oleju lepkość w 100C bez rozcieńczenia paliwem.
 
W 2.0 Turbo w VC od ok 100 tyś km stosuję Valvoline SynPower 5w30 - spełnia normę, tani, z autem nic się nie dzieje natomiast stosowałem też dwukrotnie Molygen Motor Protect wlewając co 50 tys km
 
Jeżeli chodzi o Valvoline, odrzuciłem tego producenta już na początku. Uważam, że nie mają dobrych produktów. Przekonałem się o tym stosując max life kilka lat temu, w 1.9 TDI. Znikał w oczach. Poza tym zalałem Valvoline do dwóch motocykli, dwa różne modele. W różnych odstępach czasowych oczywiście. W każdym był problem z kiepsko działającym sprzęgłem (w moto sprzęgło jest smarowane olejem silnikowym, poza nielicznymi wyjątkami). I o ile argument "ciszej działający silnik", który zazwyczaj jest używany do opisu zadowolenia z zakupu, jest mocno subiektywnym odczuciem, to sprzęgło wyczujesz zawsze. Stąd moja kiepska opinia o tych olejach. Wynika po prostu z praktyki.

MILLERS Oils Trident Professional 5w40 (wersja FullSaps, nie c3) rekomenduje wspomnianą normę MB 229.5, jak i również GM-LL-A-025, GM-LL-B-025. Klasa Acea A3/B3/B4. Generalnie pasuje bdb do zaleceń GM.

Nie znam za bardzo tej firmy, nie używałem ich produktów, może warto się zainteresować? Nie wiem też, czy ma molibden w składzie.
Poza tym byłem przekonany, że to wyższa półka i nie brałem Millersa w ogóle pod uwagę. Ale w założonym budżecie butla 5L się mieści.
 
Last edited:
Seria Trident od Millersa to raczej dość "standardowe" oleje ale nie są to złe produkty. Z założenie nie mają one oficjalnych aprobat. Stary Trdent 5W40 full saps spisywał się bardzo dobrze nawet w mocno modyfikowanych autach. W tym nowym nie wiem czy coś pozmieniali i czy nadal to ten sam solidny olej. Czy jest lepszy od Eurola Super Lite 5W40? Trudno powiedzieć ale wielkich różnic bym się nie spodziewał. Nie brałes pod uwagę Lotosa Syntetic Plus 5W40? Niski noack i wysoka odpornośc na ścinanie a mozna kupić w bardzo dobrej cenie. Szczerze powiedziawszy Twój budżet jak na dzisiejsze standardy jest niewielki i moim zdaniem lepiej postawić na dobry full saps niż szukac na siłę coś z C3 w budżecie.
 
Zgadzam się, też chciałbym postawić na full saps, tym bardziej, że powinienem mieć normę A3/B3/B4. Za czasów tego silnika nie było normy c3.

Na Lotosie Syntetic Plus 5W40 jeżdżę w tej chwili i po 8tys km słychać już, od czasu do czasu, szklanki. Przez pierwsze 20sek po odpaleniu. Stąd zmiana trochę wcześniej, niż planowałem. A skoro je słychać to zmienię jednak olej na inny, ten jak widać mu trochę nie smakuje.

Skoro Millers to dobre oleje to chyba zdecyduję się właśnie na tego tridenta. Oficjalnych aprobat nie ma, ale skoro producent rekomenduje te normy to uznam, że je spełnia. Musi mi to wystarczyć.

Zaleję Trident Professional 5w40, do tego jakaś płukanka i mam nadzieję, że będzie git na kolejne kilometry.

W zapasie pozostaje mi jakiś 5w30 w normie c3, np. wspomniany w temacie Orlen Max Expert.

Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc, sporo się również dowiedziałem studiując inne tematy na forum.
 
Back
Top