• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Volvo XC70 D5 AWD po tuningu RICA 245KM/500Nm) czy warto przejść na coś innego niż instrukcja każe 😉

portos

Użytkownik
Marka samochodu
Volvo XC70 D5 AWD ASB
Budżet/ile litrów
500/6
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
D5244T
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W-30 A5/B5 SL
Jaki olej masz obecnie
Valvoline Synpower FE 0W-30 A5/B5 SL
Witam ponownie w kolejnym temacie, po założonym niedawno moim pierwszym poście z Isuzu😉
Może wytrawni forumowicze doradzicie czy również w tym przypadku warto pokusić się o zmianę oleju?
Auto w tej chwili ma ok. 170 tys., więc za ok. 5 tys. km czeka mnie zmiana oleju.
Do ok. 105 tys. km auto nie mialo podniesionej mocy olej lany co 15tys. w ASO, czyli Castrol Edge Professional 0W-30 A5/B5 SL, potem tuning RICA Engineering i olej Valvoline Synpower FE 0W-30 A5/B5 SL zmieniany co 15 tys.
Czy warto zmienić na coś innego, np. z wiekszym indeksem HTHS niż wynikajace z normy A5/B5?
Jeżdżę raczej na codzień zgodnie z przepisami, ale raczej dynamicznie i często w trasie, jak wyprzedzam to automat w trybie S i gaz "w podloge". Zdarza się też czasem autobahn u sąsiadów i tam sporadycznie V powyżej 200km/h...
Jakieś olejowe sugestie z uzasadnieniem?
 
Jeśli nie ma modyfikacji mechanicznych to i wymagania olejowe się nie zmieniły, więc zostałbym przy instrukcji obsługi. Jeśli zależy ci na wyższym HTHS dla spokoju ducha, to możesz przejść na A3B4, C3 lub C2/C3 oraz skrócić interwał bliżej 12 000km.
 
Ja swoją D5 163 konną eksploatuję w naprawdę pełnym zakresie obrotomierza (wszak jest wyskalowany do 5000 a limiter obrotów przy 5200) także na 0W30.

Obecnie mam Meguin Fuel Eco 1 0W30 plus ceratec, a zmieniał będę na Orlen 0W30.

Generalnie mówi się że 0W30 w tych silnikach przyspiesza podobno zużywanie się dźwigienek popychaczy ale ile w tym prawdy nie wiem. Ja myślę że nie ma sensu zwiększać lepkości.

Zadbać o dobre chłodzenie silnika i świeży rozrząd jak i pasek osprzętu.
W tym motorze prędzej poprostu pęknie głowica albo urwie się rozrząd, niż zużyje się układ korbowo tłokowy.

Moje auto przy przebiegu około 450 000km pobiera mi maksymalnie z 1l na 10 000km.
 
@CallMeDezy Modyfikacji mechanicznych nie ma. Ponieważ Łosiem latam raczej w trasie, gdzie pracuje on raczej przez cały czas w górnym zakresie temperatur to myślałem właśnie (zgodnie z Twoją sugestią) o zmianie na np. Valvoline Synpower 0W-40, który spełnia m.in. ACEA A3/B4 i ma wyższą lepkość kinematyczną w 100st.C, nie wiem tylko jaki ma parametr HTHS bo w karcie inf. prod. Valvoline nie podaje, ale przypuszczam, że jest on znacznie powyżej 3,5.
O skróceniu interwału nie myślałem, bo DPF wypala mi się calkowicie co ok. 1500 km, raczej myślałem o jakimś dodatku do oleju np. Archoil AR9100/AR9200... Dzięki za sugestie.


@JNC_946 Płyn chłodzący wymieniłem po 5 latach i potem 2-gi raz po wymianie kpl. rozrządu (ori pompa płynu Aisin) przy ok. 145tys. km przebiegu. Pasek osprzętu wymieniam co ok. 50 tys. Motor się nie przegrzewa.
Szacun JNC_946 za przebieg😉
Mam zamiar również dociągnąć przynajmniej 2-gie tyle co mam😁
Pozdrawiam.
 
Last edited by a moderator:
Bardziej myślałem o 0w30 lub 5w30, według mnie nie ma żadnego powodu by przechodzić na SAE40.
 
@CallMeDezy Ok, źle w takim razie Cię zrozumiałem. Myślałem, żeby pójść w kierunku delikatnego zwiększenia HTHS np. poprzez sięgnięcie po specyfikację A3B4 i dodatkowo ciut podnieść zapas temperaturowy "letniej" lepkości (poza tym teraz tyle slyszymy o ociepleniu klimatu - i rzeczywiście można tak sądzić po aktualnych temperaturach za oknem😉).
Może rzeczywiscie pozostanę przy obecnej lepkości, tylko z olejem o zwiększonych parametrach lepkosci kinematycznej w 40 i 100 st.C oraz ciut wiekszym HTHS... Albo zostawię Valvoline i dodam np. mix Archoil AR9100/AR9200.
 
podnieść zapas temperaturowy "letniej" lepkości
Z mojego doświadczenia to żaden zapas, w 406 mam niższe temperatury oleju na 5w30 niż 5w40 a odczyt miarodajny bo jest fizycznie czujnik zintegrowany temp. i poziomu oleju i finalnie z tej różnicy kilku stopni podejrzewam że wychodzi identyczna lepkość w danym momencie. Najlepiej tu widzę Orlena XD 5w30, bo łączy w sobie HTHS=<3.5, średni popiół to zapas dla życia DPF, oraz deklarowana oszczędność paliwa normy C2. Więcej dobrego zrobisz wymieniając taki olej co 10-12 tysięcy, niż lejąc 0-5w40 co 15k. Dodatków do oleju nie stosuję, decyzję zostawiam Tobie.
 
@CallMeDezy OK, mam jeszcze chwilę do zastanowienia z olejem do Volvo i dzięki za uwagi.
Tak na marginesie, trafilem, przeglądając porównania olejow w sieci, na takie zestawienie oliw 0W-30 i tak patrząc po parametrach to fajnie chyba wyglada ten Shell i Mobil i może rozważyć taką alternatywę dla mego dotychczasowego 0W-30 Synpower FE?
 

Attachments

  • ATO24_Oelanalysen_ACEA_C2_0W30.pdf
    2,5 MB · Odwiedzin: 19
  • Vergleich0W30en.jpg
    Vergleich0W30en.jpg
    40,3 KB · Odwiedzin: 38
Tak jeszcze na marginesie a'propos temp. oleju w silniku, dziś jak jechałem A2 to sprawdzałem sobie podczas jazdy przez jakiś czas temp. oleju skanerem OBD i przy stałej prędkości na tempomacie ok. 130-140 km/h i temp. zewnętrznej ok. 8-10 st. C odczyt temp. oleju wskazywal stale ok. 101-103 st.C, a gdy zacząłem trochę jechać dynamiczniej i czesto wyprzedzać z gwałtownym przyspieszaniem od 140 do 200km/h (z premedytacją tylko w celach testowych i z zachowaniem bezpiecznych odstępów oczywiście 😊) to dosc szybko temp. wzrosla do ok.113-115 st.C... Nie wiem czy u mnie też czujnik temp. oleju jest zintegrowany z czujnikiem poziomu w misce??? Sprawdzę to sobie wieczorem w Vida Volvo. Sądze, że jednak przy czestym wykorzystaniu mocy auta ten zalany Valvoline Synpower FE 0W-30 jest niewystarczający, szczegolnie jak taka jazda będzie odbywać się przy temp. zew. powyżej 25-30 st.C. Chyba jednak pojde dodatkowo w dodatki obnizajace temp. np. Archoil 9100...
 
Temperatury są wzorowe, nie widzę żadnego powodu żeby żonglować lepkościami.
 
@tomek evo
@CallMeDezy
trochę zaniepokoiło mnie to, że było dziś dość chłodno (jak jechalem to maks. +10stC) a temp. oleju dochodziła do 115 (przy powiedzmy testowym odcinku ok. 15-20 km, gdzie jechałem bardzo dynamicznie). Jak zwolniłem do stalej przepisowej ok. 140 km/h to temp. oleju po kilku min. spadła do ok.103 st.
Wcześniej nie sprawdzałem odczytów temp. oleju silnikowego przy podobnej dynamicznej jeździe w goracy dzień, powiedzmy powyzej +30st.C... czy nie wzrosłaby drastycznie o jeszcze kilka stopni, np. powyżej 120-125 stC i czy nie bylaby to już temp. graniczna dla np. zerwania filmu olejowego??? (mam na myśli temperatury w strefie układu tłokowo-korbowego i rozrządu przekładające się na temp. np. 125 st.C w misce olejowej).
W sumie to nie wiem jaka jest dla silnika D5 optymalna temp. pracy oleju... poszukam na jakimś forum volvo.
Po tym eksperymencie na pewno przejdę na interwał wymiany co 10tys., dodatek AR9100 przemyślę, ale nadal nie wiem na który olej się zdecydować 🤔
Najlepszy wg mnie byłby chyba taki, który spelnia zalecaną przez Volvo specyfikację ACEA A5/B5, zalecaną lepkość OW-30, natomiast ma wartosci lepkości w 40 i 100 st. C jak największe oraz HTHS w górnym zakresie przedziału i jednocześnie mało popiołów bo jest DPF... i jeszcze żeby łapał ciut niższą temp. niż mój Valvoline Synpower FE... a może np. ten z zamieszczonego wcześniej niemieckiego testu Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 podchodzi (chociaż nie spelnia specyfikacji A5/B5)?
Nie miał chłop kłopotu to se olej postanowił zmienić 🤣
 
Last edited:
Shell C2/C3 ma wyższe HTHS niż A5/B5.
 
@apede No wiem, że akurat w tym parametrze nie spełnia, ale może to wręcz zaleta w tym przypadku, że przekracza zakres A5/B5 i dlatego byłby lepszy???
Chyba, że znasz jakiś olej A5/B5 (z testow lub oficjalnych danych z karty produktu), który ma HTHS w górnym zakresie A5/B5...??
 
Ponieważ zdecydowalem, że skrócę interwały wymiany z 15 do 10 tys., więc muszę już teraz zmienić ten olej.
Chcę przetestowac coś innego niż dotychczasowy Valvoline Synpower FE 0W-30, więc wybieram pomiędzy:
1. Olej Shell Helix Ultra 0W-30 A5/B5
2. MILLERS OILS EE Performance 0W-30 A5/B5
3. RAVENOL SSV 0W30 CleanSynto USVO A5/B5 (podobno PAO)
no i ewentualnie jako alternatywa (ale nie wiem czy lepsza):
3. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 lub 5W-30
4. MOBIL 1 ESP 0W30 C2/C3 lub 5W-30 C3/dopuszcza C2 lub Mobil 1™ ESP LV 0W-30 A5/B5 C2
Panowie (i ewentualnie Panie😉), który zalać???🤔
Moimi cichymi faworytami są nr 1 i nr 2 na powyższej liście...
No i czy dodatkowo wlać np. Ceratec lub AR9100 dla obniżenia temp. podczas mocniejszego "deptania" na trasie w gorące dni???
Przypominam, że auto ma sprawny DPF, nie ma już gwarancji na silnik, więc mogę wlać co chcę, ale chcę mieć "swoją" gwarancję, że oliwa dobrze posłuży memu "Łosiowi"...😁
 
Last edited:
Jestem za Shellem C2C3 z uwagi na HTHS i popioły. Dodatki bym odpuścił.
 
@CallMeDezy Rozumiem, że piszesz o Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30?
A wiesz może jak on się ma rzeczywistymi parametrami do pozycji nr 1, czyli oleju Shell Helix Ultra 0W-30 A5/B5?
Pytam, bo miałbym w tym wypadku przy okazji spełnione zalecenia lepkości i normy producenta silnika... co prawda nie upieram się przy tym. Shell nie podaje w kartach tech. wszystkich parametrów a nie znalazłem nigdzie analizy Shell Helix Ultra 0W-30 A5/B5...
Porównywałem sobie tę analizę niemiecką Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 z danymi w oficjalnej karcie i trochę się różnią...
Aha, i patrząc na ofertę rynkową Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30, występuje w 2 kolorach opakowań: szara i złota (fotki).
Ma to jakieś znaczenie?
 

Attachments

  • Screenshot_20240405-111958.png
    Screenshot_20240405-111958.png
    1,3 MB · Odwiedzin: 8
  • Screenshot_20240405-111836.png
    Screenshot_20240405-111836.png
    2,1 MB · Odwiedzin: 10
Last edited:
a nie znalazłem nigdzie analizy Shell Helix Ultra 0W-30 A5/B5
Na rosyjskim OC jest analiza A5B5, co prawda ostatnia z 2019 roku
 
@soszo dzięki za linka, może u mnie wyszukiwarka "blokuje" ruskie wyniki😁
Tak pobieżnie porównałem (na ile moja znajomość cyrylicy pozwoliła) te oleje i ten A5/B5 niczym szczególnym się nie wyróżnia (szkoda, że ruscy nie podają HTHS).
Chyba jednak zaryzykuję z tym ECT 0W-30 C2/C3... 10 tys. polatam i potestuję temperatury.
Dodatkow na razie zadnych nie będę wlewał.
Aha, a warto zastosowac płukankę po tym moim Valvoline przed zalaniem Shell? A jak tak to jaką?
 
Back
Top