• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

VW Passat B5 1.8T AWT + LPG

butelky

Nowy użytkownik
Marka samochodu
Volkswagen
Budżet/ile litrów
150
Styl jazdy
Silnik
1.8T AWT
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Nie wiem
Jaki olej masz obecnie
10w40 Motul
Witam,
niedawno wszedłem posiadanie urządzenia jak w temacie.
Auto od ponad 120kkm jeździ na 10w40 (taki zalano już 6 lat temu w Niemczech), od kilku lat jest to akurat Motul.
Obecny przebieg auta 367kkm.
Silnik bez żadnych modyfikacji.
Mój styl jazdy dość normalny, bez szaleństw.
Pobór oleju raczej nieznany, autem przejechałem ok 1000km, na bagnecie brak ubytków - tyle wiem.
Auto stoi pod chmurką, przy obecnych temperaturach po odpaleniu po nocy przez sekundę słuchać napinacz łańcucha łączącego wałki rozrządu.

Zostać przy 10w40 czy przejść na coś innego?

Z góry dziękuję za pomoc, pozdrawiam!
 
Last edited:
Jakaś najzwyklejsza płukanka postojowa i przeszedłbym na 5W40.
Wymagana jest norma 502/505
Przykładowe propozycje:
-Eurol Super Lite 5W40
-ELF 900 NF 5W40
-Lotos Synthetic Plus 5W40
-Gulf GX 5W40

Ogólnie silnik raczej niewybredny jeśli chodzi o olej
Zwykłe HC 5W40 wymieniane odpowiednio często się sprawdzi.

Mamy na forum kilku użytkowników 1,8T Vaga.
Mogą podzielić się swoimi doświadczeniami.
@Hubert1
@Kevin88
 
Specol nie ma aprobaty 502/505 a jedynie deklarację. (przypomnienie, żeby niektórzy użytkownicy nie mieli problemu)
Ale to porządny produkt i również powinien się sprawdzić.
Dzięki niskiej cenie dodatkowo możemy skrócić interwał olejowy.
 
specol gold.
(przypomnienie, żeby niektórzy użytkownicy nie mieli problemu)
Bardzo cenna uwaga, bo zauważyłem już jakiś czas temu monotematyczność i spam kolegi @Michalos12 marką Specol. Specol nie jest złotym środkiem i pamiętać trzeba, że nie posiada żadnych oficjalnych aprobat. To może być dla kogoś istotne i poruszaliśmy ten temat wiele razy.

@butelky Przy zrównoważonym traktowaniu silnika i odpowiednio krótkich interwałach, 10W40 nie jest złym wyborem. Sugerowałbym tutaj przejście na coś takiego, jak Lotos 10W40, lub Total 10W40, Shell HX7 10W40.

Jeśli chodzi o lepkości 5W40 to wspomniane wyżej Lotos, Elf, Gulf, czy Eurol będą bardzo dobrym wyborem i mogę od siebie dorzucić Totala, Texaco, czy Valvoline SynPower. Do wwyboru, do koloru. Silnik bedzie zadowolony z każdego z nich.

Opcja 0W40 również może być z powodzeniem zastosowana.
 
Bardzo cenna uwaga, bo zauważyłem już jakiś czas temu monotematyczność i spam kolegi @Michalos12 marką Specol. Specol nie jest złotym środkiem i pamiętać trzeba, że nie posiada żadnych oficjalnych aprobat. To może być dla kogoś istotne i poruszaliśmy ten temat wiele razy.
Taaa, istotne dla dwudziestoletniego auta, które dobija powoli do 400 kkm i większość czasu przejeździło na 10w40. Faktycznie, gwarant może odmówić naprawy na swój koszt, bo klient zalał Specola Gold 5w40 bez oficjalnej aprobaty 502.

@butelky Przy zrównoważonym traktowaniu silnika i odpowiednio krótkich interwałach, 10W40 nie jest złym wyborem. Sugerowałbym tutaj przejście na coś takiego, jak Lotos 10W40, lub Total 10W40, Shell HX7 10W40.
No to zdecyduj się, czy muszą być te aprobaty i czy trzeba informować o ich braku, bo jakoś zapomniałeś o tym wspomnieć przy swoich propozycjach z Lotosem, Totalem i Shellem (wszystkie 10w40). Żenada.

@butelky Spróbuj przejść na SAE 5w40, wyżej dostałeś już propozycje, ten silnik powinien już mieć zmienne fazy rozrządu (napinacz łańcuszka jest połączony z wariatorem) i to jest słabym punktem motoru. Niższa lepkość "zimowa" może skrócić czas dopływu oleju do napinacza.
 
Akurat Shell i Total mają aprobatę 501.01
Lotos ma tylko deklarację.

Nie wiem jak w 1,8T ale w Fabii jest ona dopuszczona obok 502.

Co nie zmienia faktu, że lepiej jednak będzie stosować 5W40.
 
W 1.8t dobrze sprawuje się .
Lotos syntetic 5w 40-najciszej na nim pracował
Elf nf 5w40 też dobra oliwa nie mam nic do zarzucenia.
Eurol super lite 5w40 też może być zato mocno pociemniał po 5kkm.

Za to kolega
Kevin88
Najbardziej chyba był zadowolony z motula xcess 5w40.
Ogólnie to są wszystkie oleje z wysokim poziomem zddp.
 
@Janciak123 1.8 T AWT miał dopuszczoną tylko normę 502 i żadnej innej w latach produkcji tego silnika. 501.01 była stosowana w latach 90-tych do 1999r, a silnik AWT po raz pierwszy wypuszczono w 2000 r. Norma 502 jakoś szczególnie się nie wyróżnia, można podeprzeć się np MB 229.5.
 
Czyli ostatecznie wyjaśnione.
10W40 502/505 jest tylko kilka w ErWin i nie są to żadne z wyżej podanych.

Jeżeli czujesz jakąś ogromną wewnętrzną potrzebę zostania na 10W40 to pozostaje Texaco Havoline Extra 10W40 z oficjalną aprobatą.

W innym przypadku przejdź na 5W40 czy tam 0W40 a i napinacz łańcuszka ci podziękuje.
 
Nie kumam tego forum czasem.

Jest 5W40 z normami to się proponuje 10W40 albo olej bez norm. Po co 10W40 jak można 5W40? Po co olej bez norm jak można z normami?
 
Ze wszystkich oliw jakie zalewałem, motor najlepiej pracował na Motulu Xcess 5w40. Najgorzej sie spisał Valvo Synpower. Eurol, Lotos Shell - oleje neutralne. Raz był zalany Ravenol VST i to był numer jeden gdyby nie cena.
Na Najbliższą wymianę wlatuje Fuchs GT1.
Jeżeli chcesz zadbać o silnik to najlepszym wyborem będzie nie mega super hiper olej lecz mały interwał. Z tego co widzę u siebie to te 8-9kkm to max.
 
Taaa, istotne dla dwudziestoletniego auta, które dobija powoli do 400 kkm i większość czasu przejeździło na 10w40. Faktycznie, gwarant może odmówić naprawy na swój koszt, bo klient zalał Specola Gold 5w40 bez oficjalnej aprobaty 502.
No to zdecyduj się, czy muszą być te aprobaty i czy trzeba informować o ich braku, bo jakoś zapomniałeś o tym wspomnieć przy swoich propozycjach z Lotosem, Totalem i Shellem (wszystkie 10w40). Żenada.
Żenada, to jest kiedy tropisz moje posty, próbując nieudolnie mi coś udowodnić. Zacznij czytać ze zrozumieniem, dopiero później zabieraj się za udzielanie na forach.
 
Że tak zapytam a po co Wam aprobata? Jeżeli poważny producent deklaruje że jego olej spełnia jakieś tam wymagania to dlaczego Mu nie wierzyć?
 
Jeżeli chcesz zadbać o silnik to najlepszym wyborem będzie nie mega super hiper olej lecz mały interwał. Z tego co widzę u siebie to te 8-9kkm to max.
Czyli lepiej wymieniać specola czy lotosa 5w40 co 5-7kkm niż super hiper co 15kkm
 
Że tak zapytam a po co Wam aprobata?
W kwestii tego silnika i jemu podobnych generalnie po nic. Ale ogólnie to na ten temat toczyła się swego czasu ognista dyskusja w jakimś temacie. Teraz nie pamiętam w którym, ale chyba w zbiorczym o Specolu. Padały tam argumenty co, po co, i dlaczego.
 
@Dulin7
A wierzysz we wszystko, co przeczytasz czy zasłyszysz? Pewnie, nie. Informacje warto weryfikować. Aprobata to moim zdaniem taka trochę "proteza wiarygodności" deklarowanych przez prodecenta parametrów. Czy sam kieruję się aprobatami przy wyborze oleju? Nie, ale to mój wybór, więc odpowiedzialność też moja jak wybiorę źle.

A dlaczego 10w40 miałby być złym wyborem jeśli VW dopuszcza taki olej. Przecież to też czterdziestka. Tylko tak jak Zielony34 wspomniał, na krótkich interwałach. Gdyby jeszcze ktoś tego nie wiedział, to przypominam oleje konwencjonalne mają wysoki współczynnik noack'a, szybko się degradują i generują znacznie więcej depozytów niż oleje na HC, dlatego 5w40 to lepszy wybór, ale nie oznacza, że nie ma innej alternatywy.
 
@Zielony34 kojażę tą dyskusję i raczej nic z tego nie wynikło konstruktywnego do czego potrzebna jest aprobata. Dyskusja tyczyła się bardziej posiadania oficjalnie API a potem to iuż kłótnie ze specol na początku super a potem bee.
@denton88 nie nie wierzę we wszystko bezkrytycznie i sprawdzam jeżeli mam ku temu powody. Jednak kupując olej od dużego producenta nie mam powodu żeby weryfikować to co nawypisywał na butelce. Poza tym to że olej ma oficjalna aprobatę to w głownej mierze kasa. Przypomina mi się temat @SACZI gdzie u Niego olej z aprobata nie dał rady w silniku.
 
Back
Top