Rozumiem że na interwał wymiany ma tutaj wpływ wiele czynników zaczynając od samego oleju i dodatków jakie posiada, a kończąc na warunkach w jakich się jeździ. Ale czy uśredniając, można określić moment kiedy należałoby dokonać wymiany oleju, bez konieczności oddawania oliwy do analizy? Posługując się swoim przykładem, mam teraz zalany 0w20 (głównie miasto i krótkie szarpane odcinki - nie korzystam z systemu start-stop, wóz jest nowy), po jakim przebiegu powinienem zmienić olej by nie narażać silnika na obniżoną ochronę? Chciałbym poznać Wasze zdanie.
U mnie wg kompa tak to wygląda:
1. trasy 2 x 35 km dziennie - interwał 18-20 tys km
2. trasy 12-17 km, miasto, krótkie podjazdy - interwał 10-12 tys km
Wymiany w pierwszym przypadku co 11-13 tys km, w drugim ostatnio wymiana po 8500 km.
Tak jak poprzednicy wspominaja.
Choć ja osobiście w zależności od użytkowania,
Diesel 7-9k km
Benzyna 9-10k km.
Myślę że bufor bezpieczeństwa jest dość spory.
U mnie wg kompa tak to wygląda:
1. trasy 2 x 35 km dziennie - interwał 18-20 tys km
2. trasy 12-17 km, miasto, krótkie podjazdy - interwał 10-12 tys km
Wymiany w pierwszym przypadku co 11-13 tys km, w drugim ostatnio wymiana po 8500 km.
Jeżeli założyć że średnia prędkość w trasie to 70 km/h a mieście 30km/h to z wyliczeń kompa wynika:
19000/70 = 271 motogodzin
11000/30 = 366 motogodzin
Teraz palywko, zakładam 6/100 trasa i 8/100 miasto
190*6 = 1140, czyli 285l / litr oleju
110*8 = 880, czyli 220l / litr oleju
Ja mam staroświeckie podejście, zależnie od samochodu i warunków jazdy:
- spokojna jazda benzyną/diesel: 1 w roku / 10000 kilometrów zależy co szybciej
- agresywna jazda drogowa*/stosowanie olejów "wyczynowych" : 6 msc./5000-7500 km
- jazda torowa/wyścigi (jedno i drugie to już przeszłość dla mnie): serwis olejowy przed i po zakończeniu zabawy
* nie znaczy szybka jazda autostradowa czy szybkie ruszanie spod świateł, raczej częsta i długa jazda na niskich biegach i wysokich obrotach np. po krętych drogach
Nie ma żadnego sensu wymienianie oleju po każdej jeżdzie na torze, chyba ze to wyscig 24h. 10-15h jazdy torowej olej wytrzyma spokojnie, a jak ktoś jeździ mocno amatorsko to pewnie 2 razy tyle.
Miasto, krótkie odcinki i 10tys km to gruba przesada. Przy takiej jezdzie olej moze nawet nie wytrzymac polowy tego, ale to tez zalezy od silnika.
Punkt A ----> B - 8,5 km
Punkt B ----> C - 1,7 km
Dalej to samo tylko w drugą stronę. Czyli dziennie ok 20 km + (2 razy w tygodniu dłuższe wypad po mieście, w obie strony ok 30 km).
Dodatkowo raz w miesiącu trasa 180 km w obie strony drogami krajowymi.
To nie jest tak zle. Ja bym nie przekraczal interwałow 7k, chociaz bez analizy to i tak wróżenie. W internecie można znaleźć analize swifta 1.3 który jeździł na krotkich odcinkach. Po 4000km lepkosc w 100 stopniach spadla z 14,5 do 8,3, czyli z w40 do w20. Ale to raczej skrajny przypadek i obstawiam ze przez ten okres olej nawet nie rozgrzał sie do temperatury roboczej.
Wiele instrukcji ma określony zestaw warunków, dla których okres wymian jest skrócony.
Ciekawi mnie czy masz taki zapis, a jeśłi tak, co jaki okres/dystans w takim przypadku jest podany.
Będąc złośliwym to wg niektórych osób najlepiej przed każdym rozpoczęciem dnia powinieneś wymienić olej . Wg mnie ratują sytuacje te 30 km odcinki olej osiągnie 90 st oraz raz w miesiącu trasa poprawi jakość oleju przez wygrzanie go i odparowanie benzyny . Ja bym się trzymał wymian po zimie (wczesna wiosna) i absolutnie raz w roku lub max 10 tys . Jeżeli masz auto na gwarancji to co 20 w serwisie a w połowie samemu .
ja w Audi mam LL 2 lata /30 tys ale mam ustawiany zmienny cykl wymiany oleju . Jak jeżdżę w trasy to max mi pokazał 24 tys wymianę a jak przez pandemie COVID wiosna dużo krótkich odcinków to zawołał mnie na wymianę przy 12 tys
Ja robię wymiany co 12 tys sam a do serwisu w ramach gwarancji zgodnie z wezwaniem systemu . Olej mam wymieniany co pół roku ale samemu koszt 250 pln a serwis tylko olejowy ASO to 700/800 pln
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.