• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Wpływ lepkości oleju na działanie automatycznej skrzyni biegów

dualfuel

Użytkownik
Lokalizacja
Jelenia Góra
Samochód
VW PHAETON 4.2 MPI
Chciałem zapytać jak to jest z tymi olejami głównie do starszych automatycznych skrzyń biegów. Ja mam akurat dość popularną skrzynię ZF 6HP19 ale jestem ciekawy jaki wpływ na działanie skrzyni ma lepkość oleju? No i co oprócz lepkości jeszcze wpływa na działanie skrzyni ASB? Głównie chodzi mi o to, że z czasem olej traci swoje właściwości i ma to znaczenie na zużywanie się skrzyni ale czy jakość zmiany biegów się pogarsza? Niższa lepkość oleju powoduje szarpnięcia itp albo zbyt wysoka lepkość powoduje przeciąganie biegów?
Często są opinie, że należy lać oryginalny olej bo na innych skrzynia może nie działać prawidłowo. Nie wiem w czym tkwi ta wyjątkowość oryginalnych olejów skoro kilka innych marek spełnia te same normy.
 
W ciśnieniu oleju, jego pompowalności.
 
do 6hp lałem różne oleje spełniające norme i nie spełniające... skrzynia chodziła jak należy.
 
Last edited:
do 6hp lałem różne oleje spełniające norme i nie spełniające... skrzynia chodziła jak należy.
Jak kupiłem samochód to była zalana czerwonym olejem ale nie wiem jakim, wymieniłem na Mannol AG60 8HP, sterownik skrzyni zaktualizowany właśnie pod olej 8HP. Zastanawiam się nad zalaniem oleju 6HP który jest bardziej lepki od 8HP choć różnica jest niewielka.
Jakimi olejami zalewałeś skrzynie 6HP?
 
Jak kupiłem samochód to była zalana czerwonym olejem ale nie wiem jakim, wymieniłem na Mannol AG60 8HP, sterownik skrzyni zaktualizowany właśnie pod olej 8HP. Zastanawiam się nad zalaniem oleju 6HP który jest bardziej lepki od 8HP choć różnica jest niewielka.
Jakimi olejami zalewałeś skrzynie 6HP?
Oczywiście, że jakość oleju ma wpływ na płynność zmiany biegów. Ja po wymianie oleju zawsze zauważam różnicę na plus. A sam olej powinieneś lać o takiej specyfikacji jak zaleca producent do danego typu skrzyni i warto się tego trzymać. Jeśli zalejesz niewłaściwy skrzynia może nie pracować prawidłowo. Masz skrzynię 6HP więc po co lejesz olej przeznaczony do 8HP? Chcesz sobie polepszyć?
 
Masz skrzynię 6HP więc po co lejesz olej przeznaczony do 8HP? Chcesz sobie polepszyć?
Tak jak napisałem wcześniej, firma ZF czyli producent skrzyń zalecał zmianę na olej 8HP w skrzyniach 6HP od któregoś rocznika lub po aktualizacji sterownika skrzyni. Zresztą producenci olejów 8HP również piszą, że nadaje się do niektórych skrzyń 6HP. Nic nie chciałem polepszyć chciałem aby było dokładnie tak jak zaleca producent skrzyni bo moje oprogramowanie "łapało" się własnie na olej 8HP.
 
To lej zf 8hp i po sprawie.Cena cos okolo 70zł
 
Zobacz sobie oleje ATF Millersa. Są w bardzo dobrej cenie. Ja za 5l bańkę ATF DM płaciłem ok. 140 zł. Teraz pewnie będzie drożej ale i tak taniej niż oryginał ZF czy nawet Ravenol. Tylko zobacz który jest dla ciebie bo jest kilka rodzajów.
 
Dlaczego pytałem o wpływ lepkości na działanie skrzyni.
- Mannol 8HP, lepkość w 40 stropniach >22 mm2/s (100 stopni brak danych)
- ZF 8HP, lepkość w 40 stopniach 26 mm2/s (100 stopni to 5,6 mm2/s)
- Millers 8HP, lepkość w 40 stopniach 35 mm2/s (100 stopni to 6,6 mm2/s)

Jak widać oleje do tej samej skrzyni dość mocno się od siebie różnią. Ja mam akurat Mannol i do 30 minut jazdy skrzynia chodzi idealnie po prostu masełko a jak już olej się rozgrzeje do temperatury roboczej zakładam że jest to około 90 stopni to już czuć delikatne szarpnięcia, akurat najbardziej wyczuwalne jest jest redukowanie z 4 biegu na 3.
Może to być spowodowane zbyt niską lepkością oleju co przekłada się na niższe ciśnienie tego oleju?
 
Oczywiście, że tak. Tak jak w przypadku olejów silnikowych tak samo między olejami ATF również występują różnice. Jedne lepiej znoszą temperaturę inne gorzej i mogą pojawiać się wtedy różne szarpnięcia itd. O Millersie słyszałem, że jest bardzo odporny na przegrzanie co by się potwierdzało patrząc na dane jakie przytoczyłeś. Mnie w każdym razie skrzynia chodzi na tym oleju perfekcyjnie.
 
Zmienię olej z aktualnej lepkości 5,5 w 100 stopniach na 7,5 w 100 stopniach i zobaczymy co się stanie.
W nowej skrzyni albo po generalnym remoncie pewnie nie byłoby problemu z lepkością 5,5 skoro taka jest przewidziana przez producenta a w moim przypadku są dwa wyjścia. Albo zrobić generalny remont (koszt minimum 8 tys.) albo zastosować bardziej lepki olej, który pozwoli na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia.
Wleję chyba Eurola 1100 Dexron III o lepkości 7.5 w 100 stopniach i zobaczymy czy rozwiąże to problem. Również zastosuję AR9100.
 
Nie samą lepkoscią skrzynia biegów żyje. Zastosowałbym plukankę , a potem sprawdzony olej odpowiedni dla swojej skrzyni. Jeśli nie będzie działać poprawnie wtedy trzeba liczyć się z remontem albo próbować się oszukiwać olejami innych lepkości czy dodatkami. Wiem , że automat to nie manual i 2 litry jak u mnie nie załatwiają sprawy. Za luksus trzeba płacić 🙃
 
Zmienię olej z aktualnej lepkości 5,5 w 100 stopniach na 7,5 w 100 stopniach i zobaczymy co się stanie.
W nowej skrzyni albo po generalnym remoncie pewnie nie byłoby problemu z lepkością 5,5 skoro taka jest przewidziana przez producenta a w moim przypadku są dwa wyjścia. Albo zrobić generalny remont (koszt minimum 8 tys.) albo zastosować bardziej lepki olej, który pozwoli na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia.
Wleję chyba Eurola 1100 Dexron III o lepkości 7.5 w 100 stopniach i zobaczymy czy rozwiąże to problem. Również zastosuję AR9100.
szkoda czasu i pieniędzy. Generalnie te skrzynie nie serwisowane regularnie puszczają cisnienie na tulejkach koszy przez co pocierają sie sprzegla i szlag trafia elektrozawory 300tys i remont.Objawia sie to z reguły na mocno rozgrzanym oleju. Olej w 6hp do temp roboczej 80'C rozgrzewa sie po ok 40min spokojniej jazdy.
Serwisowane regularnie dociągają 600tys+
Poza tym co 250-300tys wypada zrobic cała mechatronike wraz z elektrozaworami a w późniejszych wersjach skrzyni z elektrycznie sterowanym P jest ich 9 i nie są to tanie rzeczy.
Komplet elektrozaworów płyta separacyjna zestaw naprawczy uszczelki olej filtr plus robota i robi się 4-5k za samą mechatronike zrobiona zgodnie ze sztuką.
 
Last edited:
Generalnie te skrzynie nie serwisowane regularnie puszczają cisnienie na tulejkach koszy przez co pocierają sie sprzegla i szlag trafia elektrozawory 300tys i remont.Objawia sie to z reguły na mocno rozgrzanym oleju. Olej w 6hp do temp roboczej 80'C rozgrzewa sie po ok 40min spokojniej jazdy.
Rozmawiałem wczoraj z kolegą, który zna się na tych skrzyniach i powiedział dokładnie to samo. Myślisz, że zwiększenie lepkości nie przedłuży jej trochę życia?

Przy przebiegu 250 tys. km poprzedni właściciel robił pseudo remont. Mam fakturę na 4000 zł i wpisane jest wymiana tarcz i konwertera. Liczę się z prawdziwym remontem ale póki skrzynia chodzi bardzo ładnie a szarpnięcie jest tylko przy redukcji z 4 biegi na 3 to chciałbym pomóc jej bardziej lepkim olejem z dodatkiem AR9100. Jeżeli wytrzyma chociażby 50 tys. km to dla mnie to są 3 lata jeżdżenia a później tak jak piszecie kapitalny remont za około 10 tys, zł. Nie widzę na ten moment sensu wydawania takiej kwoty przez jedno delikatne szarpnięcie i to nie za każdym razem.
 
wlej lifeguard 6 i zmien filtr na oryginał i jeździj
nic jej nie będzie możesz dolac AR. Nie kombinuj z inną lepkością bo możesz sobi kłopotu niepotrzebnie narobic!
Jak pisałeś poprzedni właściciel zmienial konwerter tarcze sprzęgłowe to i tuleiki na koszach pewnie za jednym zamachem zrobił. Zrób mechatronika i będzie spokuj na lata.
 
OK dzięki za podpowiedź. W tym roku jak zmieniałem olej to wymieniłem filtr na oryginał, okular oraz te 4 gumowe słupki. Żałuję, że nie rozebrałem mechatroniki, przypuszczam że wymiana tych akumulatorów ciśnienia (tłoczki z gumką która się uklepuje) dużo by pomogło.
Wymieniając olej nie było tego szarpnięcia więc nie chciałem rozbierać mechatroniki i to był błąd.
 
Nie koniecznie. Poprostu zalałeś gówniany Mannol. Sprawdź dokładnie jaki olej powinien iść do Twojej skrzyni. I zamów oryginalny olej ZF i nowy filtr. Po wymianie -adaptacja skrzyni koniecznie. Nie szukaj tańszych zamienników (jeśli już to Ravenol albo LM, ale wraz optuje za ZF). W końcu w skrzyni wymieniasz olej co 60-90 tys i nie warto na tym oszczędzać.
Post automatically merged:

Jaki masz przebieg???
 
Nie koniecznie. Poprostu zalałeś gówniany Mannol. Sprawdź dokładnie jaki olej powinien iść do Twojej skrzyni. I zamów oryginalny olej ZF i nowy filtr. Po wymianie -adaptacja skrzyni koniecznie. Nie szukaj tańszych zamienników (jeśli już to Ravenol albo LM, ale wraz optuje za ZF). W końcu w skrzyni wymieniasz olej co 60-90 tys i nie warto na tym oszczędzać.
Post automatically merged:

Jaki masz przebieg???
Właśnie, zapomniałem o tym wspomnieć. Robiłeś adaptację skrzyni po wymianie oleju? Jeśli nie to zacznij od tego bo to podstawa i jezdzij na razie i nie pakuj się w koszty jak nic poważnego się nie dzieje. Cyt. klasyka: "Jezdzić i obserwować";)
 
Jaki masz przebieg???
Przebieg to 340 ty. km ale przy 270 tys. km były wymienione tarcze i konwerter i wtedy ktoś zalał czerwony olej nie wiem jaki a ja wymieniłem go w tym roku na Mannol 8HP.

Właśnie, zapomniałem o tym wspomnieć. Robiłeś adaptację skrzyni po wymianie oleju?

W adaptacjach w kanale 00 przywróciłem ustawienia fabryczne ale to nie jest kasowanie adaptacji. Dopiero od 2005 roku była możliwość kasowania adaptacji VCDS-em
 
Back
Top