• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Yamaha Majesty 125 - Nie śmiejcie się :D

Qlek

Użytkownik
Samochód
Volvo V40 2.0T 2002
Witam.

Szukam oleju do sprzętu wzbudzającego uśmiech na twarzy- do skutera Yamaha Majesty 125cm 11HP z 1999 roku. Producent w serwisówce przedstawia dwie lepkości 10w30 i 10w40, oraz klase jakości SE lub wyższą i nic poza tym.

Wybór na pewno pada na 10w40 z racji grubszego filmu olejowego natomiast dylemat czy ma to być syntetyk czy półsyntetyk to raz.

Druga sprawa to wkurzająca mnie norma JASO. Skuter nie ma mokrego sprzęgła więc powinien być MB - gdzie takich olei znalazłem dwa na całym allegro, jeden minerał a drugi półsyntetyk. W 99% każdy inny olej spełnia normę MA2 czyli z podwyższonym współczynnikiem tarcia, i też zalecają je do skuterów.

Może ktoś się wypowie?

Pytam bo generalnie bardzo temat olei silnikowych mnie ciekawi już długi czas, w wolnych chwilach siedzę właśnie na tym forum i czytam Wasze wypowiedzi i analizy.
 
tutaj to pewnie olej dedykowany do skuterów. masz:
-
  • motula SCOOTER POWER 4T 10W-30 MB
https://www.motul.com/pl/pl/products/scooter-power-4t-10w30-mb
-
  • ipone
https://www.ipone.fr/product/scoot-4-10w30-2/
  • -dwa różne CASTROLe POWER1 SCOOTER5w40 i 10w30
 
Dzięki, chociaż tak szczerze to ani castrola ani motula nie lubię. Motul wyżej s.a niż tyłek ma, ceny też ma duże a castrol zostawia kupe syfu w silniku- oczywiście imho, mam nadzieję, że się nikt nie obrazi.

Na pewno chcę jakiś xW40.

Co myśleć o olejach, które mają normę ma2 (np. Bel-Ray, Orlen, Shell i wielu innych), którzy zalecają właśnie takie oleje do mojego skutera? - wg ich wyszukiwarek "dobierz olej". Tak się właśnie zastanawiam dlaczego tak proponują, albo nie mają olei MB to chcą coś wcisnąć i leją na to co to jest, albo po prostu przyjmują że w latach 90 i tak oleje miały spory wsp. tarcia i nowoczesne oleje ma2 się w tym mieszczą i można taką oliwę zaproponować.

Dodatkowo powiem, że o każdym oleju MA/MA2 o jakim czytałem, to w karcie produktu jest napisane, że nadaje się do silników z mokrym i suchym sprzęgłem.
 
Castrol nie zostawia syfu w silniku, już rozmawialiśmy na ten temat tutaj na forum. Główna przyczyna to zbyt długie interwaly w trybie LL. Ewentualnie olej podrobiony.
 
Aha. W moim sprzęcie producent przewiduje wymiane oleju co 3000km - bo nie ma filtra oleju, to może Castrol przeżyje :p
 
Te propozycje, które otrzymałeś są według mnie dobre. Ale sugeruje kupić u oficjalnego sprzedawcy. Rozumiem Twoją niechęć do tych marek. Ewentualnie będziemy szukać innych alternatyw.

Liqui Moly motorbike 4t 10W-40
AMSOIL Formula 4-Takt 10W-40
 
Rozumiem.

Największą ochotę miałem nalać shell advance ultra 10w40 bo chciałem gtl.
Zastanawiam się czy można w kwestii oleju "przedobrzyć" bo olej, który zalał producent a ten teraz to przeskok 2 dekad.
 
poziom1989 napisał:
Castrol nie zostawia syfu w silniku, już rozmawialiśmy na ten temat tutaj na forum. Główna przyczyna to zbyt długie interwaly w trybie LL. Ewentualnie olej podrobiony.

Z Edge jestem w stanie się zgodzić, ale Magnatec to zupełnie inna jakość i między innymi z tym związane są takie a nie inne opinie o Castrolu.

Odnośnie tematu, zerknij na Eurola seria Sportbike złote butelki i czarne Motorcycle. Wiele policyjnych motocykli w PL na nich lata.
 
cytrynowiec napisał:
Odnośnie tematu, zerknij na Eurola seria Sportbike złote butelki i czarne Motorcycle. Wiele policyjnych motocykli w PL na nich lata.

Super. Zaraz zobaczę

Dodano po 16 minutach 28 sekundach:
A co myślicie o ENEOS? Oni ponoć dla Yamahy produkują.
 
Eneos znamy, możesz także swobodnie przetestować. Możesz także uwzględnić moje dwie pozostałe propozycje.
 
poziom1989 napisał:
Eneos znamy, możesz także swobodnie przetestować. Możesz także uwzględnić moje dwie pozostałe propozycje.

Co do Eneosa- może będziesz poziom1989 wiedział- na czym polega różnica, że w złotych bańkach "full synthetic", szare bańki "synthetic"? Szare są znacznie tańsze, czy to tak na prawdę semi?
 
Platinum Rider . Na Motulu ciężko biegi wchodzą i wgl silnik w Hondzie mi głośniej klekotal
 
A ja bym w przypadku skutera olał motocyklowe normy JASO i wlał dobrego "samochodowego" 10W40 (lub 5W40, skoro lepkość kinematyczna w temperaturze pracy jest jednakowa). Normy JASO MA i MA2 są, jak zauważył [mention]Qlek[/mention], dla układów ze sprzęgłem w kąpieli olejowej, a w skuterze przekładnia smarowana jest osobno. Moim zdaniem w instrukcjach obsługi skuterów wpisywane są niejako "owczym pędem", głównie po to, żeby serwis miał jak najmniej olejów do obskoczenia wszystkich sprzętów (oprócz marine czy skuterów śnieżnych) - w praktyce są to Yamalube 4S 10W40 i 15W50 (półsyntetyk, gówniany zresztą) i Yamalube 4FS 10W40 (pełen syntetyk); nie wiem czy występuje też w innej klasie lepkości.

Sam jeżdżę R125 już prawie 7 lat, serwisuję ją cały czas w ASO, a mój były-niedoszły teść miał taką Majesty, tylko 2005 (ostatni rocznik przed liftem, jeszcze na gaźniku) i też kiedyś zajmowałem się jej serwisem. Myślę, że temat mam dość dobrze rozpoznany. W przypadku motocykla ze sprzęgłem w kąpieli olejowej nie wolno stosować modyfikatorów tarcia, ale za to stosuje się oleje z wysoką HTHS - ja już bodajże czwarty interwał mam Amsoila Metric 10W40, z którego jestem bardzo zadowolony względem Yamalube 4FS, o 4S nie wspominając. Jeżdżąc od nowości na tym 4S (półsyntetycznym) kilka razy przegrzałem motocykl, co serwis tłumaczył tym, że "ludzie kupują 125 i myślą, że to nie wiadomo co". Wymieniłem (w ASO) pierścienie, uszczelniacze zaworowe, uszczelkę pod głowicą i uszczelkę pod cylindrem, solidnie go dotarłem, po 1 tys. km zmieniając olej kolejny raz na tego 4S, a następnie, po 2 tys., na przeglądzie na 4FS. Troszkę brał tego 4FS po remoncie, ale mało (250 ml na ~2 tys. km). Następnie zmieniłem na wspomnianego Amsoila i pobór ustał. Dolewam po troszku tylko przy pałowaniu. W międzyczasie przerzuciłem się też z benzyn rozmaitej proweniencji na V-Powera (w Austrii MaxxMotion 100 na stacjach OMV). Ergo - ten Metric przy zachowaniu maksimum BHP w eksploatacji motocykla bardzo mi się podoba, ale tak jak wspomniałem, Majesty to jest skuter i tu nie trzeba przedsięwziąć takich środków.
 
Michal126 napisał:
wlał dobrego "samochodowego"

Też nad tym myślałem, ale są pewne "ale" jakie wynalazłem- może warto to z skonfrontować i obalić lub nie. Mianowicie :
Olej silnikowy przeznaczony do samochodów:
-nie jest odporny na szeroki zakres temperatur w krótkim czasie jak motocyklowy- gdzieś było napisane o "szoku termicznym"
-nie ma na tyle dodatków antypiennych co motocyklowy- silniki motocykli/skuterów, kręcą się wysoko i generalnie prędkości obrotowe (skutery) utrzymują ją wysoko.

Tak wyczytałem- a ile w tym prawdy?
Michal126 napisał:
Mogę prosić o wyjaśnienie?
Michal126 napisał:
kilka razy przegrzałem motocykl
No właśnie dlatego jestem za syntetykiem. Teraz mam wlanego Specola 10w40 syntetyka do 4t MA (został po innej maszynie, której silnik nim właśnie płukałem) a też z własnej głupoty musiałem zrobić remont głowicy i mówie wleje bo i tak chwile pojeżdże i go zmienie- i co? Temperatury jakie teraz są każdy wie, a ja byłem w trasie 340km, temperatura super, jadąc gdzieś nad wodę w dwie osoby plus bety i nic, nawet specjalnie wziąłem go pod górę gdzie niektóre samochody na 2 biegu je biorą, bardzo duże nachylenie i długość około kilometra, prędkość mieliśmy 30km/h full maneta i temp ok. Temp skoczyła dopiero jak po chwilowym postoju jechało się 5 na godzinę po dołkach po szutrowej drodze, ale wiatrak załatwił problem.
Powiem tak- nie chciało mi się w to wierzyć jak ten sprzęt daje radę i się chłodzi i wiem, że to zasługa oleju, no ale gonić go jakoś właśnie na specolu nie za bardzo chcę, noi właśnie ma on normę MA.
Co do łakomstwa na olej- brak, bierze go tyle, że nie zauważam na bagnecie różnicy, a nie jeżdżę wcale emerycko. Fakt, faktem dbam bo "nie ma pałowania bez rozgrzewania" (jesli o tym sprzęcie w ogóle można mówić o pałowaniu :D) - na zimnym pewnie by coś wziął.

Dodano po 7 minutach 5 sekundach:
W ogóle jeśli mogę coś doradzić co sam robię, żeby moje sprzęty miały lżej w taką pogodę z temperaturami- dolewam oleju prawie pod max na bagnecie.
 
możesz jeszcze motorexa spróbować, marka znana i szanowana, co prawda nigdy nie stosowałem i nie mam zdania:
https://www.motorex.com/en-us/moto-line/motor-oil/scooter-4t-sae-10w40/

ja ze swojego doświadczenia (nie w skuterze) mogę Ci polecić AMSOILe o ile znajdziesz odpowiedniego. Najlepsze oleje jakie miałem w Crossie 2T.
a Castrola czy motula nie masz się co obawiać. W skrzyni miałem Motula Transoil TECHNOSYNTESE kilka sezonów i skrzynia wyglądała jak nowa.
Koledzy latają na Castrolu 2T od lat i nie słyszałem skarg.
 
Qlek napisał:
Michal126 napisał:
wlał dobrego "samochodowego"

Też nad tym myślałem, ale są pewne "ale" jakie wynalazłem- może warto to z skonfrontować i obalić lub nie. Mianowicie :
Olej silnikowy przeznaczony do samochodów:
-nie jest odporny na szeroki zakres temperatur w krótkim czasie jak motocyklowy- gdzieś było napisane o "szoku termicznym"
-nie ma na tyle dodatków antypiennych co motocyklowy- silniki motocykli/skuterów, kręcą się wysoko i generalnie prędkości obrotowe (skutery) utrzymują ją wysoko.

Tak wyczytałem- a ile w tym prawdy?

Nie mam bladego pojęcia. To pytania do bardziej doświadczonych użytkowników - może [mention]cytrynowiec[/mention] będzie wiedział. Natomiast pierwsze o tym słyszę, a niektóre oleje samochodowe spełniają normę JASO MA (np. Penrite HPR5). Wydaje mi się, że to taka prawda w stylu "gdzieś dzwoni, ale w którym kościele?".

PS Wszystkie współczesne oleje mają dodatki antypienne, co wymuszają np. normy API.
Qlek napisał:
Michal126 napisał:
Mogę prosić o wyjaśnienie?

Lepkość wysokotemperaturowa - określa zachowanie oleju przy temperaturze 150*C i wysokim ścinaniu. Bardzo istotny parametr w silnikach pracujących pod dużym obciążeniem, a ten taki jest (w relacji między sposobem użytkowania a pojemnością - 125-tki zwykle pracują w górnych zakresach swoich możliwości, w samochodach eksploatowanych na drogach tak nie jest).
Qlek napisał:
Michal126 napisał:
kilka razy przegrzałem motocykl
No właśnie dlatego jestem za syntetykiem. Teraz mam wlanego Specola 10w40 syntetyka do 4t MA (został po innej maszynie, której silnik nim właśnie płukałem) a też z własnej głupoty musiałem zrobić remont głowicy i mówie wleje bo i tak chwile pojeżdże i go zmienie- i co? Temperatury jakie teraz są każdy wie, a ja byłem w trasie 340km, temperatura super, jadąc gdzieś nad wodę w dwie osoby plus bety i nic, nawet specjalnie wziąłem go pod górę gdzie niektóre samochody na 2 biegu je biorą, bardzo duże nachylenie i długość około kilometra, prędkość mieliśmy 30km/h full maneta i temp ok. Temp skoczyła dopiero jak po chwilowym postoju jechało się 5 na godzinę po dołkach po szutrowej drodze, ale wiatrak załatwił problem.
Powiem tak- nie chciało mi się w to wierzyć jak ten sprzęt daje radę i się chłodzi i wiem, że to zasługa oleju, no ale gonić go jakoś właśnie na specolu nie za bardzo chcę, noi właśnie ma on normę MA.
Co do łakomstwa na olej- brak, bierze go tyle, że nie zauważam na bagnecie różnicy, a nie jeżdżę wcale emerycko. Fakt, faktem dbam bo "nie ma pałowania bez rozgrzewania" (jesli o tym sprzęcie w ogóle można mówić o pałowaniu :D) - na zimnym pewnie by coś wziął.

Niestety Specol nie podaje prawie żadnych informacji na temat parametrów tego oleju. Na podstawie wskaźnika lepkości i temperatury płynięcia mogę najwyżej podejrzewać, że ma bardzo niewiele PAO. Nie ma HTHS. Ale jeżeli jest ok, to może mógłby zostać? Podejrzewam, że jakbyś zapytał w jakimś sklepie motocyklowym, to by Ci powiedzieli "kup Motula i na pewno nie będziesz miał problemów z przegrzewaniem", ale jak tak raz pociągnąłem sprzedawcę za język, to okazało się, że nie ma pojęcia i skonstatował: - nooo, Penrite to zajebiste oleje, ale nie da się z nimi gadać. - Ogólnie zważ, że my się tu trochę doktoryzujemy, a ludzie do tych silników wlewają pewnie wszystko i one pracują.
 
Michal126 napisał:
Wydaje mi się, że to taka prawda w stylu "gdzieś dzwoni, ale w którym kościele?".

Nom, prosiłbym, żeby ktoś się wypowiedział- jestem ciekaw.
Michal126 napisał:

Dzięki, chociaż później wpadłem na genialny pomysł, że google także może odpowiedzieć :D i skorzytałem- ale człek wygodny.
Michal126 napisał:
125-tki zwykle pracują w górnych zakresach swoich możliwości, w samochodach eksploatowanych na drogach tak nie jest

Dokładnie, stąd właśnie moje pytania i "doktoryzowanie" się w tej materii.

Co do specola- wiedziałem, że będzie na chwilę, że po remoncie pojeżdżę i zaleje go czymś milszym dla tego silniczka. Fakt, że daje radę, ale nie chcę przy nim zostawać, puki co skuter zacząłem traktować jako główny mój środek transportu nawet w jakiś niedługie trasy, a dodatkowo wkręciłem się w temat jednośladów, to też moja pierwsza maszyna i chciałbym nią pojeździć może więcej niż jeden sezon.
Aha, w ogóle to kupiłem olej wczoraj - Shell Advance 4t Ultra 10W40 4t i jestem bardzo ciekawy jak będzie na nim pracować. Z kart produktu (wiem, że to są szczątkowe informacje) widać, że specol jest gorszy- zresztą, co tu porównywać. Najbardziej interesuje mnie czy pod obciążeniem praca silnika się zmieni, moim zdaniem powinien być to dużo gładszy dźwięk i cichszy- kilkoma majkami jeździłem i wydaje mi się, że moja też mogłaby tak chodzić.
Michal126 napisał:
Ogólnie zważ, że my się tu trochę doktoryzujemy, a ludzie do tych silników wlewają pewnie wszystko i one pracują.

No właśnie wiem. Poruszyłem ten temat z paroma osobami to uśmiech był na ustach i gadka- przecież to skuter- na kujawskim pojedzie. No, ale właśnie taki jestem :) dlatego też w temacie postu jest dopisek :)

Dzięki w ogóle wszystkim, że do tematu podeszli jak do każdego innego a nie, że pod moim postem ktoś napisał: Skuter? To tam się olej wymienia? i zaczął cisnąć.
 
Zacząłbym od norm JASO, bo każda z nich ma znaczenie w doborze ale także w zastosowanych dodatkach - i tu jest klucz. JASO MA/MA2 ma zastosowanie we wspólnym smarowaniu silnika/skrzyni, sprzęgła. W związku z tym że jest tam potrzebne tarcie ( w skrócie) te oleje są pozbawione modyfikatorów tarcia, odwrotnie jak w normie JASO MB. Więc jeżeli już olej z auta to do skutera ma bliżej, ale do motocykla z mokrym sprzęgłem to bym się mocno zastanowił no chyba że jest suche sprzęgło. Imho bazy syntetyczne jak najbardziej są także używane do olejów w normie JASO MB - np. https://www.repsol.com/imagenes/global/es/RP_MOTO_MATIC_SINTETICO_MB_4T_10W30_tcm13-56007.pdf
Odnośnie olejów do motocykli tutaj wsio w pigułce i pomijając reklamę imho dobrze wyjaśnione - https://www.youtube.com/watch?v=CpmkyugOeqI
 
cytrynowiec napisał:
JASO MA/MA2

Ja trochę odwrócę sytuację pod siebie. Bo na wielu (jak nie na każdym) oleju z tymi normami jest też napisane (karta produktu), że olej przeznaczony jest do motocykli ze sprzęgłem mokrym lub bez też na wielu, choć już mniejszej ilości, że również właśnie do skuterów.
Oleje z w/w normami, są dużo łatwiej dostępne, tańsze, można wybierać co się chce, apropo także lepkości. Z drugiej strony nie wiem jak to rozumieć, czy, że jest git i serio ma/ma2 mogę lać czy przyczyni się to szybszego zużycia silnika (bo nie ma modyfikatorów tarcia) i lepiej lać mb.

Inna sprawa- jakbyś miał, a może masz [mention]cytrynowiec[/mention] skuter to jeździłbyś na oleju przeznaczonym do samochodowych silników? U siebie byś się zdecydował na taki zabieg? Powiem szczerze, że jeśli miałbym pewność, co do tego, że taki olej się nadaje do skutera to byłaby to najlepsza opcja moim zdaniem.
 
Back
Top