• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zmiana klasy oleju?

wolfram

Użytkownik
Samochód
Duster 1.6sce Peugeot107
Instrukcja pojazdu zaleca olej A3B4. Z tego co wywnioskowałem przeglądając forum , jest to stara mało wymagająca norma. Czy jest sens zamiast A3B4 lać popularne C3 a może A5/B5 lub jeszcze wyżej A7B7? Nie pytam o konkretne auto lecz o ogólną zasadę, czy te oleje generalnie będą lepsze od A3B4 czy jednak trzymać się zaleceń producenta auta?
 
Możesz, ale po co?
Awaryjnie - jak najbardziej można wlewać C3.
A5b5, czy a7b7 w miejsce a3b4, czy C3 nie lalbym w ogóle.
 
Jaki przebieg ma juz auto? 250, 300tys km?
Nie wmawiaj 90 letniemu dziadkowi, ze cale zycie zle sie odżywiał, bo jeszcze zachoruje😉
 
@wolfram Przecież A3/B4 praktycznie zapewnia najlepszą ochronę silnika. Co może też istotne, oleje te to często w większości mieszaniny baz PAO, HC, GTL, Estrów z niezłym pakietem dodatków. Przykład Castrol Edge 0W30 A3/B4, Mobil 1 FS 0W40, Elf Evolution FT 900 0W30 itd. Wniosek jest prosty, instrukcja zaleca A3/B4, nie ma ekologi, lej dobry A3/B4 jak wyżej, nawet Specol ma taki dobry olej.
 
Last edited:
A co jeśli w instrukcji jest np. 5w40 A3B4, 10w40 A3B3 i 5w30 A5B5?
 
A co ma być ponad to co tam napisano ? Dowolność w zakresie hths głównie
 
Ciekawe, jeszcze z pół roku temu byłaby tu wojna o wyższość 0w16 lub 0w20 nad zaleceniami producenta niemającego pojęcia o środkach smarnych 🙃
 
@CallMeDezy Ponieważ te oleje same w sobie są lepsze. Czy będą lepsze w danej aplikacji to już tak jasne nie jest.
 
"lekkobieżny" HTHS >2,9 cP
Patrząc na normę, to A5/B5 jest do 3,5, a A3B3 od 3,5 - czyli niby podobne, bo przedziały sie dotykają. Ale jest też wymóg energooszczędności i przy okazji oleje zwykle spełniają normy Forda i Volvo, więc w praktyce rzeczywiście HTHS jest bliżej 2.9, a lepkość blisko dolnej granicy, więc w np. 5W30 w 100C różni się na ogół o dobre 2cSt, a to jest bite 20%. W moim silniku wychodziło prawie 10% różnicy w zużyciu paliwa, a to już robi 150 l extra między wymianami oleju.
 
Szczerze wątpię w te różnice w paliwie o których wspomniałeś . Rozumiem ,ze to 5w30 a3/b4 vs a5/b5 na podstawie pomiarów w Twojej Hondzie ?
 
Teraz to już 4 Hondach. Im szybciej jedziesz, tym większa różnica. W renówach czy vw tych różnic prawie nie ma, a w Hondach są ogromne- i wolnossących i doładowanych.
 
Troche to zbyt optymistycznie brzmi w kontekście np testu M111 Fuel Economy w którym oleje ACEA dawały odpowiednio następujące oszczędności względem 15w40 : C5>3%, C2/A5>2.5%, C3>1%
 
Pisałem o tym kupę razy- to jest na jakimś starym trupie v6 testowane. W renówie to nawet między 5W30 a 5W40 nie było różnicy, nawet 10W40 półsyntetyk jakoś się nie wyróżniał. A w Hondzie nawet między Castrolem Edge 0W30 A5B5 a 5W30 LL jest 0.5 l różnicy na autostradzie. Ale już między OW20 a Motulem Econergy 0W30 różnicy prawie nie ma. Uroki silnika pasowanego na 2 setki (serwisówkę też wklejałem dla niedowiarków). No i krótkiej 6 zapewne, bo powyżej 180 obrotomierz dotyka 5 000.
 
to jest na jakimś starym trupie v6 testowane
M111 to jest silnik R4. Sam test to chyba symulacja pierwszych kilometrów po starcie zimnego silnika.
 
Last edited:
A3/B4 nie ma zamiennika w zasadzie, dlatego go jeszcze ACEA nie ubiła. Jeżeli czymkolwiek zastępować A3/B4 to najbliżej będzie ACEA C3.

Czy A3/B4 najlepiej chronią silnik to bym się kłócił - silniki jeżdżą takie same przebiegi na A3/B4 jak na C2 czy C1 a to skrajnie różne formulacje i wymagania.
 
Chyba za bardzo się nakręcamy klasyfikacja ACEA. Zobaczcie na klasyfikacje API lub ILSAC . Tam nie ma tylu podziałów, i np wymogi API sn spełnia większość olejów dostępnych na rynku i nikt nie rozkminia czy ten czy tamten lepszy. Zalewa bo producent zaleca sn i jest ok, z założenia będą chronić wystarczająco dobrze
 
Back
Top