Instrukcja pojazdu zaleca olej A3B4. Z tego co wywnioskowałem przeglądając forum , jest to stara mało wymagająca norma. Czy jest sens zamiast A3B4 lać popularne C3 a może A5/B5 lub jeszcze wyżej A7B7? Nie pytam o konkretne auto lecz o ogólną zasadę, czy te oleje generalnie będą lepsze od A3B4 czy jednak trzymać się zaleceń producenta auta?
Na Teamsie z Castrolem padła szybka i krótka odpowiedź - nie. Natomiast A5/B5 i A7/B7 to już w ogóle nie zastępuje A3/B4, lepkość i HTHS są znacznie mniejsze i silnik musi być do niego dostosowany.
@wolfram Przecież A3/B4 praktycznie zapewnia najlepszą ochronę silnika. Co może też istotne, oleje te to często w większości mieszaniny baz PAO, HC, GTL, Estrów z niezłym pakietem dodatków. Przykład Castrol Edge 0W30 A3/B4, Mobil 1 FS 0W40, Elf Evolution FT 900 0W30 itd. Wniosek jest prosty, instrukcja zaleca A3/B4, nie ma ekologi, lej dobry A3/B4 jak wyżej, nawet Specol ma taki dobry olej.
Patrząc na normę, to A5/B5 jest do 3,5, a A3B3 od 3,5 - czyli niby podobne, bo przedziały sie dotykają. Ale jest też wymóg energooszczędności i przy okazji oleje zwykle spełniają normy Forda i Volvo, więc w praktyce rzeczywiście HTHS jest bliżej 2.9, a lepkość blisko dolnej granicy, więc w np. 5W30 w 100C różni się na ogół o dobre 2cSt, a to jest bite 20%. W moim silniku wychodziło prawie 10% różnicy w zużyciu paliwa, a to już robi 150 l extra między wymianami oleju.
Teraz to już 4 Hondach. Im szybciej jedziesz, tym większa różnica. W renówach czy vw tych różnic prawie nie ma, a w Hondach są ogromne- i wolnossących i doładowanych.
Troche to zbyt optymistycznie brzmi w kontekście np testu M111 Fuel Economy w którym oleje ACEA dawały odpowiednio następujące oszczędności względem 15w40 : C5>3%, C2/A5>2.5%, C3>1%
Pisałem o tym kupę razy- to jest na jakimś starym trupie v6 testowane. W renówie to nawet między 5W30 a 5W40 nie było różnicy, nawet 10W40 półsyntetyk jakoś się nie wyróżniał. A w Hondzie nawet między Castrolem Edge 0W30 A5B5 a 5W30 LL jest 0.5 l różnicy na autostradzie. Ale już między OW20 a Motulem Econergy 0W30 różnicy prawie nie ma. Uroki silnika pasowanego na 2 setki (serwisówkę też wklejałem dla niedowiarków). No i krótkiej 6 zapewne, bo powyżej 180 obrotomierz dotyka 5 000.
A3/B4 nie ma zamiennika w zasadzie, dlatego go jeszcze ACEA nie ubiła. Jeżeli czymkolwiek zastępować A3/B4 to najbliżej będzie ACEA C3.
Czy A3/B4 najlepiej chronią silnik to bym się kłócił - silniki jeżdżą takie same przebiegi na A3/B4 jak na C2 czy C1 a to skrajnie różne formulacje i wymagania.
Chyba za bardzo się nakręcamy klasyfikacja ACEA. Zobaczcie na klasyfikacje API lub ILSAC . Tam nie ma tylu podziałów, i np wymogi API sn spełnia większość olejów dostępnych na rynku i nikt nie rozkminia czy ten czy tamten lepszy. Zalewa bo producent zaleca sn i jest ok, z założenia będą chronić wystarczająco dobrze
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.