• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zmiana klasy oleju?

@Kuba - Amerykanie trochę zazdroszczą nam ACEA, patrząc na BITOG, bo wymogi są ciut ostrzejsze i przeprowadzane są testy które dla API nie są wymagane, np konieczność pozostania w klasie lepkości w teście ścinania. API są bardziej ogólne niż ACEA no i są kompatybilne wstecz więc nowa norma musi uwzględniać stare wymaganiam, na dodatek jedna norma obejmuje wszystkie lepkości i na sam koniec olej z API SN, ale bez oficjalnego "pączusia" nie musi przechodzić niektórych testów.

Więc nie z tym nakręcaniem nie byłbym taki prędki. normy API/ILSAC też nie są doskonałe.
 
Castrol GTX 15w40 na nawet SP przy A3B3 ;)
 
Wymagania ogólne czy to ACEA czy API nie są jakieś szczególnie wybitne. Często oleje spełniają normy których jeszcze nie wprowadzono, a może nawet nie wymyślono.

Chyba w testach rozrządu ACEA przyjęło test dla API SP i coś tam nie jest dograne, mają to zmieniać. Ale nie jestem angielskojezyczny więc może coś źle zrozumiałem.
 
Dla mnie jest proste, nie masz ekologii, masz kilkunastoletnie auto, chcsz olej który zapewnia dobrą ochronę i smarowanie silnika, celuj w ACEA A3/B4, RN7010, API SM, ILSAC GF-5.
 
@jerseyAdmin Właśnie o tym piszę. Normy API są tak ogólne że można wlać do silnika praktycznie wszystko i silnik ma na tym jeździć, a tu jest rozkminia czy pojedzie na A5 zamiast A3.
@MC Subi w instrukcji auta na rynek amerykański masz opisane jaka lepkość dać i jaka klasyfikację.
 
No tak, ale idąc tropem API napiszą że masz wlać 5w30 sn i ten że olej może spełniać przy okazji normę od ACEA A3 lub A5 lub C3 i w silniku nic się nie stanie. Idąc tym tropem myślenia, u nas powinno dobrać się lepkość podzielić na auta z DPF gpf i te bez nich. Czyli zostawić tylko normę ACEA A i C bez numerów.
Np auto będzie jeździć na A3 I A5 i nic nie powinno się stać. Było pisane jaki jest bezpieczny próg hths i raczej starsze silniki które mają w instrukcji lepkość 10w40 mogą wlać cokolwiek w tej lepkość i przecież hths nie będzie tam mniej niż 3. Tak samo ciężko znaleźć 5w40 poniżej 2.6 czy to w klasyfikacji Ax czy Cx.
 
Po części tak masz. Jak sobie przeczytasz całą dokumentację ACEA to normy A5/B5, C2, C3, C4 i C5 są traktowane jako historyczne (legacy). Tak samo jak w API traktowane są SM, SL i tak dalej.

Normy ACEA pojawiały się i znikały razem z potrzebami producentów samochodów. ACEA jest z nimi bezpośrednio powiązana (jak mowi nazwa: Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Samochodów), API z kolei jest powiązana z przemysłem naftowym (Amerykański Instytut Nafty).

Które podejście jest lepsze to już można sie kłócić. Tylko zauważ, że API równa do najniższego wspólnego mianownika. To nie jest 'najlepsza' możliwa specyfikacja tylko najlepsza spełniająca wszystkie wymagane warunki. W warunkach UE to byłoby C1 (niski HTHS, niskie popioły) i A1/B1 (niski HTHS i wysokie popioły). Byś dostał 'najgorsze' ze specyfikacji ACEA w rozumieniu tego forum i jedyna możliwością znalezienia czegoś lepszego byłoby robienie analiz i szukanie tego z najlepszym SSI, najwyższym HTHS i tak dalej. Bo biorąc olej z polki miałbyś wyłącznie pewność tego, że spełnia minimalne konieczne warunki. Nie byłoby np mid SAPS wśród norm C i nie byłoby wysokich lepkości HTHS wśród fullSAPS.

Co kto lubi, ale mnie dodatkowe numerki nie przeszkadzaja i wolę system ACEA, utrzymanie starych norm na widoku i różnice miedzy olejami zamiast równania w dół.
 
Czyli aktualne normy ACEA to A7B7 i C6 reszta to historia czy po prostu pozostają bez zmian?
 
ACEA’s light-duty members welcome the possibility of using the CEC L-099 for legacy oil categories (A3/B4, A5/B5, C2, C3, C4, and C5).

Tak, są wymieniane bo są nadal używane i certyfikowane, ale to nie są "aktualne" normy: https://www.acea.auto/publication/acea-oil-sequences-2023/

Nadal są używane w samochodach, więc funkcjonują w oficjalnej dokumentacji.

@soszo - jako nie legacy czyli te aktualne aktualne traktowane są A7/B7 dla wszystkich lepkości, C6 dla 0w-20 i C7 dla 0W-16. ACEA może przyprawić o ból głowy, ale tak jak C1 czy A1/B1 usunięto po tym jak przestali ich używać producenci tak samo pewnie pozostałe A i C zostaną tak długo jak będą, w większych ilościach, produkowane samochody które ich używają. Czy to dobrze czy źle, to już co kto lubi.

Tak mnie właśnie naszło, że gdyby ACEA była jak API, to mielibyśmy ACEA C4 jako odpowiedni API SP, ACEA C1 jako odpowiednik SP+RC i C7 jako odpowiednik API SP shield. Już widzę ilość nadmiarowych zgonów właścicieli bumer czy audic którzy w instrukcji do ukochanego gruza zobaczyliby low sapsa :D
 
@jerseyAdmin masz rację ja też wolę posiłkować się normami ACEA gdyż mówią one zdecydowanie więcej o oleju niż API, co nie zmienia faktu że jak ktoś ma w instrukcji ACEA A3 to nic się nie stanie z autem jeśli wleje A5 lub C2. Moim zdaniem ważniejsze jest aby trzymał się zalecanych lepkości.
 
Normy normami. Olej zwykle przewyższa normy ogólne o ok 50% i o 25% normy branżowe . Tak można wyczytać choćby z pisma obrazkowego na stronach producentów dodatków. Czasem jest to wykorzystywane w opisach "producentów" olejów którzy nawet nie przeprowadzili takich badań tylko blendują wg określonego przepisu.
 
Jeśli chodzi o lepkość oleju, Szczególnie jest ważne w jakich temperaturach olei będzie zastosowany, BMW leje do M54 z roku 2003, LL-04 czyli C3 z tego wygląda ze nie ma znaczenia czy A3 albo C3 wybór oleju po API Normen jest prościejsze ale wcale nie gorsze API- SP zapewnia ochronę Łańcucha i LSPI i to po co bym miał sięgać po API SN dla M54 są silnik które ze względu na budowę wymagają olejów o niskiej lepkości, ale tez jest od 0W-20 do 5W-30 zależnie od Klimatu, fakt jest, czym olej gęściejszy tym mniejsze zużycie Silnika, w tym przypadku jest zużycie Paliwa trochę większe.

Silniki Diesel, i Benzyn DI to inna sprawa, one wymagają olejów C3
 
Ja się nie zgodzę, że A3 nie można zastąpić A5. Jeśli silnik ma rekomendowane 5/10w30 to nie widzę przeszkód, aby zastosować olej z niższym hths. Generalnie dotyczy to pojazdów azjatyckich. Ilość dodatków aw jest porównywalna, natomiast A5 ma lepszą pompowalność w fazie rozgrzewania. Przy użytkowaniu na co dzień w cyklu mieszanym ma to same zalety.
 
Ale tu chodzi o hths w 150st.c
A3 5w30 ma min.3.5
A5 5w30 min.2.9
 
Dobra tak czytam i się zastanawiam. Skoro zmiana lepkości i norma oleju jest tak ważna to po co wlewać cokolwiek do oleju. I w drugą stronę po co patrzeć na normy olejowe jak większość forumowiczów lub conajmniej duża ich część wlewa dodatki do oleju. Przecież poza klasą lepkości to tam już chyba nic z kartą się nie zgadza.
To samo z dodatkami do paliwa. Z jednej strony patrzenie na C3 a z drugiej strony wlewanie jakis bosterów, olejów 2T czy innym magicznych płynow, które na katalizator mają wpływ. Być może lane zgodnie z zaleceniami producenta jakieś normy muszą spełniać ( pytanie jakie ), to po dalaniu 2-3 różnych już nie bardzo. Co o tym sądzicie?
 
Co o tym sądzicie?
Sądzę, że nie o tym jest ten wątek. Nie ma potrzeby mieszać tu dodatków do oleju, a tym bardziej tych do paliwa. To wątek o zamianach olejów o innych klasach ACEA
 
Back
Top