• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zawór EGR - dylematy związane z czyszczeniem "zaślepienia".

Przy jakim przebiegu czyściłeś lub masz zamiar wyczyścić zawór EGR?


  • Total voters
    55
Wyprogramowałem przy okazji wywalenia DPF, także cała "ekologika" OFF. Może trochę dłużej się rozgrzewa, ale nie mogę potwierdzić na 100% bo robi się coraz chłodniej, zobaczymy w zimie. Podjąłem taką decyzję dla świętego spokoju z racji wcześniejszego kompleksowego czyszczenia całego dolotu i niech już zostanie czysty. Co zauważyłem po wyprogramowaniu to już pisałem w innym temacie, na pewno silnik zaczął oddychać, lepiej pracować. Ogólnie trochę lepsza kultura i dynamika od dołu, turbo wstaje liniowo, nie ma laga, spalanie może ciut niższe, silnik lepiej się wkręca, rozgrzany ciszej kulturalniej pracuje, nie kopci no i spokój z wypalaniem. Już same odczyty parametrów po zabiegu potwierdzają, że jest lepiej i wiem, że w perspektywie czasu przyniesie to też oszczędność w spalaniu. Ogólnie polecam taki zabieg, jak ktoś rozważa u siebie.
 
Pewnie zależy to od auta bo nowsze mają bardziej wyśrubowane eko wymagania, ale czy u Ciebie EGR cały czas podaje spaliny, że odczułeś zastrzyk mocy? Czy może przez to, że teraz całość spalin idzie na łopatki turbo i dlatego szybciej się rozkręca?

U mnie EGR działa tylko na niskim obciążeniu w określonych warunkach, a jak ECU widzi, że depczę w gaz to podaje samo powietrze ale ja mam stary i prosty silnik bez DPF i jeszcze przed total eko szałem.
 
Jak u siebie odłączę EGR to odczuwalnie dynamika jest wręcz gorsza, rośnie spalanie i silnik dłużej się nagrzewa, więc zostawiam go podłączonego, bo odpukać przy 434 000km nadal jest sprawny. Uważam, że jedyne co mogło mieć wpływ na odczucia większej dynamiki samochodu to wlansie wywalenie DPF, bo jednak wydech jest luźniejszy, a to w silnikach turbodoładowanych jest kluczowe. U siebie miałem sam tłumik końcowy, oczywiście katalizatorem zainteresował się ktoś przede mną, planuję wstawić jakiś uniwersalny ale do rzeczy - po zrobieniu pełnego przelotu z czarnej stali bodajże 55mm silnik dostał sporego kopa z dołu, czuć że jest mu lżej i spalanie spadło o jakieś 2-3 setki, więc zauważalnie. Inb4 głośny wóz - raz mnie policja zatrzymała i pytali o wydech, doszliśmy do wniosku że nie jest zbyt głośny, bo chyba nie chciało im się tego sprawdzać o godzinie 22:00 wśród bloków :p
 
No nie wiem jak u ciebie czy wystarczy tylko odłączenie i zaślepienie. U mnie każda ingerencja bez wyprogramowania wiąże się z wywaleniem kontrolki check engine i trybu awaryjnego, EGR jest sterowany przez podciśnienie przez specjalny elektrozawór Denso. Jest to taki system naczyń połączonych, trochę bardziej skomplikowny niż w innych silnikach diesla. Np. tutaj jest kolektor ssący o zmiennej długości, też sterowany innym elektrozaworem Denso i zaworem IMRC, tak są 2 klapy a nie jedna, gasząca jak w innych. Za sterowanie turbiną odpowiada znowu inny elektrozawór Denso. Są też inne ciekawostki, np turbina jest dodatkowo chłodzona cieczą i nawet z rezerwą na 220-230 KM, obecnie dmucha na 1,55 bara. Tak czy siak, wszystko to jest jakby od siebie zależne, ale wiem że wywalenie DPF i EGR poprawia ogólnie pracę jednostki, po nagrzaniu objawia się lepsza kulturą, lepsza czulsza reakcja na wciśnięcie gazu od tych 1500 obr/min, odrobinę mniejsze zużycie paliwa jeżdżąc tak samo tą samą drogą.
 

Attachments

  • UKŁAD podciśnienia N22.jpg
    UKŁAD podciśnienia N22.jpg
    62 KB · Odwiedzin: 69
  • Denso podcis 2.jpg
    Denso podcis 2.jpg
    60,6 KB · Odwiedzin: 70
  • denso podcis 3.jpg
    denso podcis 3.jpg
    82,4 KB · Odwiedzin: 62
  • denso podcis 4.jpg
    denso podcis 4.jpg
    63,5 KB · Odwiedzin: 64
  • Denso podciśneinie 8gen.jpg
    Denso podciśneinie 8gen.jpg
    113,6 KB · Odwiedzin: 67
Last edited by a moderator:
@Kaban Łooo paaanie, to jest gruba robota. Już samo wykręcenie i rozebranie całego dolotu to dla niejednego wyzwanie. U mnie to się wiąże z rozebraniem szyny Common Rail, wiązek itd. Nie używałem niczego specjalnego, tylko ogólnie dostępne środki. Świetny jest Mannol 9970, dobrze rozpuszcza szlam i nagar, poza tym K2 Akra do silników oraz jakieś zmywacze do hamulców itp, no trochę tego poszło. Musisz też zaopatrzyć się w jakieś wyciory, szczoteczki itp oraz trochę czasu i cierpliwości. Ostatecznie po myciu płukałem wszystko w ciepłej, ale nie gorącej wodzie (prócz oczywiście kanałów dolotowych zaworów ssących), uważając na elektronikę, przedmuchiwałem i osuszałem opalarką i suszarką.
 
Last edited by a moderator:
@Iron 🙉 masz zdrowie , ale robota zrobiona super.🏆
 
Zaopatrzyłem się w odpowiednią zaślepkę EGR oraz arkusz wzmocnionego materiału uszczelkarskiego REINZ RS, żeby porządnie zaślepić co trzeba.
 

Attachments

  • 8-Zaslepka-EGR-HONDA-ACCORD-CIVIC-2-2i-CTDi-140KM.jpeg
    8-Zaslepka-EGR-HONDA-ACCORD-CIVIC-2-2i-CTDi-140KM.jpeg
    64,3 KB · Odwiedzin: 34
  • Reinz RS.jpg
    Reinz RS.jpg
    39,9 KB · Odwiedzin: 37
Wtrące swoje 3 grosze przy okazji zapytam.

Mam 1.9 TDI z prostym egrem i nie planuje go zaślepiać, działa, nie sprawia problemów, a ceny nowych są relatywnie niskie (180-200zł) gdyby trzeba było go zmienić, ale że to mechaniczna konstrukcja na podciśnienie to pewnie będzie wieczny.

Jak go oglądałem to jest troszkę syfu w nim, ale jest jakiś sens to czyścić skoro wszystko działa ok?

W drugim samochodzie w benzynie mam zaślepiony z powodu zbyt wysokich cen zamiennika nie adekwatnych do stanu i wartości auta.
Jest to już EGR sterowany elektronicznie, tanie zmienniki nie działają na dzień dobry lub psują się po miesiącu, a dobre firmy to wydatek 400zł w górę. w przypadku 24 letniego auta które bierze olej i jest warte tyle co średni telefon. używki są po 50zł ale to jest loteria pochodzi np rok i znowu się zepsuje. Ostatecznie jak zepsuła mi się używka to kupiłem już zaślepkę i mam spokój.
z kompa nie trzeba wyprogramowywać, niesprawny "chodzi na sucho" i nie wpływa na parę silnika.
 
EGR i jego zaślepienie/wyłączenie to sprawa indywidualna bo w niektórych autach ma to sens a w innych nie a co ważniejsze jak się robi coś takiego to trzeba wiedzieć jak i jakie są konsekwencje. Wymiana EGR moze kosztowac nawet kilka-kilkanaście tysięcy złotych (kolega zapłacił 5 tys. z 60% pokryciem kosztów przez Volvo) a w innym 200,00 zł i godzina pracy ogarniętego mechanika-amatora.
 
Zamierzam wyczyscic egr, styki na zlaczkach elektrycznych i turbo. Poleccie dobre srodki czyszczace. I klucze dynamometryczne troche tansze, ale dobre, od tony king. Chyba, ze tanszych nie ma co kupowac.
 
@k.n. EGR będziesz demontował? Jeśli tak, to zdecydowanie specyfiki od Moje Auto, masz wersję z atomizerem i w sprayu, ta w sprayu jest mocniejsza, koniecznie rękawiczki, okulary i dobrze wentylowane pomieszczenie, najlepiej w ogóle na otwartym powietrzu.
Złączki elektryczne, jak nie są zawilgocone i to czyszczenie z nalotów, to kup po prostu IPA w sprayu, electricx od CX-a i po prostu zrób płukanie i smarowanie, tyle. Jak są zawilgocone i zaśniedziałe, to tylko pozostaje czyszczenie mechaniczne. Ewentualnie dla ułatwienia, mając kompresor, kupujesz kontakt spray od Caramby, pryskasz styki, suszysz powietrzem i jest git, Caramba ma bardzo dobrą chemię ogólnie, a kontakt, raz że naprawdę czyści, to po wysuszeniu zostawia zabezpieczająca warstwę.
Klucze dynamometryczne, ja mając różne od King Tony, Teng Tools, Proxxona, Jonnesway, do majsterkowania polecam tanie klucze Neoma, albo któryś z pierwszych dwóch opcji Tony, albo Teng.
 
Zdemontuje egr. A jak dokrecic nakretki od rurek paliwa co ida do wtryskiwaczy? Sa klucze plaskie dynamometryczne?
 
@k.n. Są, ale są dosyć drogie, to już narzędzia specjalistyczne. Ale możesz sobie kupić, co co nazywa się "kluczem płaskim z gniazdem zbieraka" czy jakoś tak, do klasycznego klucza.
Wygląda to tak:
cdcd3ea24ba69d9e7a63eac682cd.jpg
 
Nie wiem czy wspomniałem, po wywaleniu i wyprogramowaniu DPF i EGR wzrósł przepływ/masa powietrza wg sensora MAF z ok 6 g/s do 14,5 g/s na biegu jałowym na rozgrzanym silniku, więc ponad dwukrotnie więcej, czyli ilość powietrza trafiającego do silnika jest conajmniej dwa razy większa, przynajmniej w dolnym zakresie obrotów. Jak pisałem wcześniej, daje się to odczuć podczas normalnej jazdy, lepsza elastyczność, dynamika, praca silnika.
 
Na samym powietrzu silnik/samochód nie pojedzie. Musi być to zrównoważone większą dawką paliwa

Czasem nawet programy ograniczają moment obrotowy "z dołu" w celu ochrony sprzęgła i koła dwumasowego
 
Last edited:
Dobrze wiem, tylko teraz silnik nie wdycha już swoich pierdów 💨💩. Różnica jest też poniekąd, że teraz powietrze ma swobodny przepływ bez zakłóceń. Poprawa gęstości powietrza wpływa na większą ilość tlenu dostarczanego do komory spalania. Więcej tlenu oznacza lepsze spalanie mieszanki, co przekłada się na zwiększenie mocy silnika. W połączeniu z większym Fmic i chłodniejszym powietrzem, wpływa na wyższą efektywność spalania, co oznacza, że silnik zużywa mniej paliwa w stosunku do osiąganej mocy. Przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, które są produktem niepełnego spalania paliwa.
 
Back
Top