• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płukanki - temat ogólny

Zawsze możesz tam zapodać m-flush od xenum - wg deklaracji producenta spokojnie możesz na tym trochę km zrobić (bodajże 200)
 
Xado Atomex też do 200 km można jeździć, @paba wykręcił nawet dłuższy przebieg na niej.
 
Zgadza się - używałem obu z jeżdżeniem bezpośrednio przed wymianą oleju: po obu - i XADO i XENUM - olej spływał dość "ciemny" a ten zmieniony dość długo był w wyjściowym kolorze...
 
Może nie do końca temat płukanek, ale oglądam materiał z rozkręcania uszkodzonego silnika z mazdy skyactiv-g. Zaskoczyło mnie ile oleju jeszcze się wylało jak lekko obrócił silnik. Czyli w przypadku normalnej wymiany oleju podejrzewam że w większości silników pozostaje tyle albo i więcej oleju(w zależności od miski)

Ten moment jest: 13:05


 
Zwykle coś zostaje. Ja używam odsysarki to zawsze trochę więcej oleju zejdzie niż korkiem, dlatego, że na dnie miski zostaje trochę oraz m.in. w odbudowie filtra oleju i chłodniczce oleju oraz na górze silnika, stamtąd nie da się odessać bez demontażu pokryway zaworów. Mimo wszystko odsysarką schodzi ponad pół litra oleju więcej. Cały układ ma 6,8 L, przy wymianie 5,9 L + obudowa filtra i chłodniczka to tak 6,5 L ścigam, może więcej, także pewnie zostaje z dwie setki jeszcze.
 
U mnie w książce Toyota podaje zalanie serwisowe 4,2l, ale suche już 4,7l. I to przy poziomie Max. Stosując płukanki i nachylając auto podczas spuszczania oleju wchodzi mi nawet 4,3l do max. Czyli gdzieś tam nawet te pół litra zostanie przy dokładnym spuszczeniu
 
Zaskoczyło mnie ile oleju jeszcze się wylało jak lekko obrócił silnik. Czyli w przypadku normalnej wymiany oleju podejrzewam że w większości silników pozostaje tyle albo i więcej oleju(w zależności od miski)
Zostaje i to w ciul.
Najlepiej poszukać sobie na necie pojemności "dry fill" i "service fill", czyli pierwsze suche zalanie i wymiana oleju.

U mnie w DW10C (2.0 TDCi) dry fill to 6,45l, service fill to 5,65l, czyli w sumie czego byś nie zrobił, to przy wymianie oleju, w silniku zostaje 0,8l
 
Tylko weźcie pod uwagę, że podczas wymiany oleju zwykle czekamy aż przestanie kapać czy odsysarka wyciągać i zalewamy nowy a wystarczy poczekać i wrócić do spuszczania za 10-15 minut i jeszcze trochę zleci z kanałów
 
Ta różnica między suchym silnikiem a normalną wymianą to nie wynika z czasu oczekiwania, tylko istnienia zakamarków w odlewach (choćby po zdjęciu pokrywy zaworów widać sporo takich miejsc), syfonów w przewodach, zaworów zwrotnych itd. W chłodzonych powietrzem porschakach to po spuszczeniu całego oleju z miski- w układzie zostawało jeszcze oleju chyba z wiadro. Niestety tak to jest i w sumie nie ma znaczenia.
 
Tylko weźcie pod uwagę, że podczas wymiany oleju zwykle czekamy aż przestanie kapać czy odsysarka wyciągać i zalewamy nowy a wystarczy poczekać i wrócić do spuszczania za 10-15 minut i jeszcze trochę zleci z kanałów
Jak pisałem wyżej w moim silniku odsysarką ściągnę więcej. Korkiem w misce nie zejdzie mi m.in. olej z obudowy filtra i chłodniczki oleju a zostaje tam sporo, tak samo w zakamarkach miski olejowej. Warunek jest taki, jak zawsze dobrze rozgrzany silnik, żeby po zgaszeniu olej z każdego miejsca szybko ściekł do miski. Zawsze czekam te kilka minut zanim się wezmę za robotę, wcześniej odkręcam korek wlewu, oraz korek filtra oleju, żeby ciśnienie w silniku nie trzymało oleju i pozwoliło szybciej mu spłynąć.
 
Jak już ktoś musi mieć taką aptekę, to przedmuchanie powietrzem góry głowicy przez otwarty korek oleju coś może dać. Jak miałem redbloka to odpalałem go na parę sekund z pustą michą, to z pół litra sobie wydmuchał, ale we współczesnym silniku bym tego nie praktykował.
 
Już chyba było pisane nawet o przedmuchiwaniu magistrali po wyjęciu filtra oleju 🫣

Nabyłem drogą kupna na portalu płukankę LM 5200. Widzę, że termin ważności jest do 07.2028 więc chyba zdążę ja użyć przed tą datą.
Plan to zblendowanie jej z Shellem
Rimula 5W30. Jakieś 4.5L "oleju płuczacego" powinno mi wystarczyć na dwie pierdziawki tj Micrę i Pandę.

20240125_205739.jpg
 
Ja piszę o tych wszystkich zakamarkach wskazanych zieloną strzałką, a nie jakimś przedmuchiwaniu magistrali. Przy okazji ładnie tu widać gdzie trafi jakaś tam puszeczka płukanki- połowa zostanie na głowicy:)
 

Attachments

  • Screenshot_20240125-213005_Gallery.jpg
    Screenshot_20240125-213005_Gallery.jpg
    423,7 KB · Odwiedzin: 111
No to miałem na myśli pisząc góra silnika. Poza tym, połowa płukaneczki by została, jakby ktoś po 5 min spuszczał olej, jak się pojeździ kilkadziesiąt minut to zdąży się rozejść po całym układzie i coś tam może ruszyć.
 
O
pojeździ kilkadziesiąt minut to zdąży się rozejść po całym układzie
Nie, bo setki kilometrów po wymianie oleju, choć na bagnecie wogóle go nie widać tak jest czysty- w miejscach wskazanych strzałkami jest czarny jak smoła. Co dokładnie widać, a to miejsce jest idealnie pod korkiem wlewu oleju.
 
w miejscach wskazanych strzałkami jest czarny jak smoła. Co dokładnie widać, a to miejsce jest idealnie pod korkiem wlewu oleju.
Nie w każdym silniku to miejsce jest idealnie pod korkiem 🤷🏻‍♂️.
@michalm83 A płukaneczka od kolegi z Oberkommando?
 
@michalm83 No przecież 😅
Tak poza tym, ciekawy ma skład ta likłid moli 5200

*Węglowodory, C10-C13, n-alkany, izoalkany, cykloalkany, <2% aromaty
*2-Butoksyetanol

(Rozpuszczalnik organiczny z grupy eterów glikolowych. Dzięki polarno-niepolarnej budowie cząsteczki, rozpuszcza zarówno substancje rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie. Znajduje szerokie zastosowanie jako składnik środków czyszczących i pigmentów. Rozpuszczalnik 2-butoksyetanol ma zastosowanie w przemyśle farb, lakierów i żywic akrylowych. 2-butoksyetanol stosowany jest w środkach do odtłuszczania powierzchni w chemii przemysłowej i profesjonalnej. Ma zastosowanie jako składnik w alkalicznych preparatach do pianowego mycia samochodów. W chemii profesjonalnej jest stosowany w koncentratach do mycia powierzchni szklanych. Stosuje się jako składnik środków do usuwania pozostałości i zabrudzeń po dyspersjach polimerowych. Jest stosowany w produktach do usuwania zabrudzeń w warsztatach samochodowych, drukarniach, placach budowy. Zatwierdzony jest jako dodatek do żywności i ma zastosowanie w środkach biobójczych, antypiennych i stabilizatorach. Stosuje się go również jako składnik zapobiegający krzepnięciu. Znane jest również zastosowanie jako odczynnik w procesach syntez.)
*Długołańcuchowy alkilowany arylosulfonian wapnia (Conf0565)
*Kwas fosforoditionowy, estry mieszane O,O-bis(2-etyloheksylu i izo-Bu
i izo-Pr), sole cynku
 
Last edited:
Back
Top