• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Akumulatory- własne doświadczenia pozytywne/negatywne

Podlaczylem VCDS, zeby zobaczyc czy moje kałdi nie choruje na wadliwy kabel plusowy (wykonany z aluminium...)
Okazalo sie, ze na szczęście kabel sprawny. Ładowanie 14,8V. Po wlaczeniu swiatel, klimatyzacji z nadmuchem na maxa, grzanych foteli i ogrzewania szyby napiecie spadlo do 14,6V. Amper bez zmian.
Dwa zdjecia dzieli okolo 30minut.
received_950102306448693.jpegreceived_1439424630260197.jpeg
 
musisz zmierzyć spadek napięcia między alternatorem, a bodajże skrzynką w podszybiu, ztcp powyżej 0,5V źle, zresztą materiałów na ten temat multum na yt itd. Napięcie ładowania masz wysokie ale u mnie potrafi pokazać 15V (mam dodatkowy kabel plusowy), więc nie wiem czy to jest sposób na weryfikację
 
To 14,8V wskazuje na to, ze jest ok. Jesli tam wyswietla sie wartosci nizsza, np okolice 13V, to kabel uwalony.
Wg vcds alternator daje 15V.
 
Last edited:
Zabrałem pułkownika-inwalidę Molla na doładowanie.
Używam go jako zastępczy na czas doładowywania akumulatora, który jeździ na co dzień w aucie.
Zwykle nie osiąga gęstości większej niż 1,27 nie licząc gorszej celi (1,26).

Etykieta: 71Ah 620A
zwykły kwasiak

Po wzbudzeniu żarówką 21W, BT360 pokazało:
SOH 60% - SOC 65%
12,38V - 510A
5,72 mΩ
repalce

gęstości: 1,235 - 1,245 - 1,24 - 1,24 - 1,24 - 124(prawie)
stan elektrolitu około 1-2 mm nad znacznikami wewnątrz cel.

Strategia ładowania: stałe napięcie 14,40V.
założony czas ładowania: 7 dni.

prąd wyjściowo osiągnął 0,7A,
po 24h: 0,191A itd.
ostatnie trzy dni to wartości około 0,055A
łącznie zużycie prądu: 19,68Ah

Po sześciu dniach postoju od ładowania i wzbudzeniu żarówką 21W, BT360 pokazało:
SOH 85% - SOC 98%
12,74V - 630A
4,56 mΩ
good battery

gęstości: 1,27 - 1,29 - 1,285 - 1,28* - 1,28* - 1,28
Stan elektrolitu równo ze znacznikami lub około 1 mm poniżej. Jest to około 2mm nad płytami.

Dolewki do samu wyjściowego rzędu 20-25 ml na celę.

Także tak.


Po dolewkach podłączyłem ponownie w tej samej strategii.
 
Dwa tygodnie temu kupiłem sobie bm2 do monitorowania napięcia na akumulatorze bo mnie to bardzo ciekawiło. Auto jeździ dalsze dystanse także z doładowaniem nie ma problemu i napięcie na wskaźniku oscyluje zawsze w granicach 12.6v do 12.7v czasami. Zastanawia mnie jedynie napięcie w chwili rozruchu. Nie wiem na ile to urządzenie jest dokładne ale jeśli jemu wierzyć to gdy temperatura spada poniżej zera to napięcie rozruchu jest niższe a gdy temperatura wzrasta powyżej zera to napięcie jest niższe. Dwa dni temu odpalając auto gdy na dworze było zero lub minus 1 to napięcie rozruchu pokazało 10.32v a wczoraj gdy było na plusie napięcie spadło do 9.54v. Akumulator ma niby trzy lata bo jest to 4max który ma nabite na obudowie 240 czyli chyba jest z 24 tygodnia 2020 roku i sprawuje się bardzo dobrze. Raz po kupnie samochodu został porządnie naładowany
 
Ogladalem kilka filmow z tym BM2 i z jego pomiarow niczego nie mozna byc pewnym. A odczyty przy odpalaniu to sa dobre do niekonczacych sie rozmyslan przed snem.
 
Można być pewnym, ale to jest napięcie na samym początku, praktycznie przy prądzie zwarcia. I tu bywa tak, że ciepły silnik na pełnej kompresji może zbić napięcie poniżej 10V, a zimny na mrozie wypaść znacznie lepiej.
Dla tego przypadku gdybyś spojrzał na multimetr- pewnie byłoby 11V. Tak czy inaczej- jest to rewelacyjny sposób oceny stanu aku, jeśli już wiesz co się dla znanego auta pokazuje.
 

Attachments

  • SmartSelect_20240209-175650_Battery Monitor.jpg
    SmartSelect_20240209-175650_Battery Monitor.jpg
    72,7 KB · Odwiedzin: 50
Napięcie rozruchu zawsze sprawdzam podczas pierwszego, zimnego startu silnika rano gdy stoi minimum noc. Na mrozie pokazuje wyższe napięcie niż podczas plusowej temperatury i nie ukrywam, że mnie to zdziwiło. Na ciepłym to wiadomo że ma lżej bo już olej rozgrzany i nie stawia takiego oporu jak przy zimnym odpaleniu i napięcie podczas startu powinno być wyższe.
 
Moim zdaniem to z powodu niższej kompresji. U mnie to samo. W bm2 to nawet na tym wykresie widać kolejne suwy sprężania (Hondy zawsze palą po 4). Ciepły ma kompresję lepszą, więc wyższe opory.
 
Cześć, mam w aucie dodatkowy akumulator do elektroniki. To jest akumulator w technologii AGM. Czy zastosowanie zamiast AGM Akumulatora EFB ma sens. Czy lepiej pozostać przy AGM?
 
Z tego co wiem to można zastąpić EFB AGMem, ale nie na odwrót. Musisz zastosować AGM.
 
Cześć, mam w aucie dodatkowy akumulator do elektroniki. To jest akumulator w technologii AGM. Czy zastosowanie zamiast AGM Akumulatora EFB ma sens. Czy lepiej pozostać przy AGM?
Przez sam wzgląd na warunki eksploatacji i parametry techniczne akumulatorów, montaż czegoś innego niż AGM nie ma w tym przypadku najmniejszego sensu. Jeśli już, to bym się w jakiś LiPo bardziej kierował, niż EFB. Taki akumulator "podtrzymujący" ma tam jak na puszystej chmurce :)
 
Last edited:
Kochani Entuzjaści akumulatorów, mam pytanie z gatunku porady konsumenckiej, nie poszukiwania świętego Graala wśród baterii. Czy te "nowe" marki promowane od jakiegoś czasu przez polskich Youtube'rów (wiem że istnieją po 80-100 lat), typu Banner, Moll, Yuasa, Fiamm (Baren) itp. faktycznie odznaczają się jakąś wyraźnie lepszą jakością wykonania od głównego nurtu dostarczanego przez takich producentów jak Exide, Bosch/Varta? Chodzi mi o zwykłe akumulatory EFB (kwas/ołów). W sklepie z akumulatorami sprzedawca który nie promował żadnego konkretnego producenta powiedział mi, że owszem, część akumulatorów w danej pojemności będzie cięższa, ergo ma więcej tego ołowiu ale jak się jeździ na krótkich dystansach po mieście, to wszystko jedno co się kupi, bo nawet doładowywane posłuży +/- 4-5 lat. Nie biorę pod uwagę najtańszych marek. Do tej pory dobre doświadczenia miałem z Exide linią Premium, z tym szybszym ładowaniem. Zauważyłem że Ci główno-nurtowi producenci podają większe prądy rozruchu, niż Ci promowani przez PL Youtube, przy tej samej nominalnej pojemności. To tylko napis na etykiecie, a w rzeczywistości są porównywalne wszystkie?
 
To chyba nie jest takie latwe pytanie. Trzeba by mieć duże porownanie np na jednym samochodzie.
Najwięcej powinien móc powiedziec chyba jednak sprzedawca. On widzi najwięcej.
 
EFB wszystkie są porównywalne. Doładowywanie robi więcej złego niż dobrego w samochodzie Start-Stop z EFB (ale już mi się nie chce dyskutować z oświeconymi youtubem). Ogólnie czas zależy od ilości cykli start-stop i ich głębokości, wiec żyją od 3 lat dla ostrej orki w mieście, do 5-6 przy jakiś wozach bardziej w trasy.
Jeśli trwałość jest ważna i spodziewasz się dużego obciążenia - patrzysz po prostu na parametr E na etykiecie - im więcej, tym lepiej, a top do ostrego rycia to E4:
1709143128871.png
 
Mam 3 wozy bez start-stop, natomiast jazda po W-wie to jest zdecydowanie stop-stop 😆
 
W tym przypadku mój wybór padł na srebrną Yuasę (zwykły, nie EFB), z której właśnie jest zdjęcie wyżej. Tani i pewny.
 
Areometr Wurth,
Mam też Car Accesories (trochę pesymistyczny), i Amio, zbyt optymistyczny ;)
Wurth ma fabrycznie prowadnice spławika, jest zrobiony z grubego plastiku. - swoje kosztuje.
Wurth mierzy gęstość w punkt. Sprawdzałem pomiary z refraktoskopem.
 
Back
Top