• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Akumulatory- własne doświadczenia pozytywne/negatywne

Byle nie przesadzać bo potem pytania na forach ze klema luźna
Prędzej luz klema-słupek będzie od rozciągnięcia klemy (szczególnie tych z ołowiu) przez nadmierne skręcenie śruby niż od czyszczenia słupka.
Lpiej papier ścierny wodny za grosze kupić....
Najpierw spróbuj potem się wypowiadaj, bo ja Twojej opinii nie mogę potwierdzić, a stosowałem obie metody.
Nikt Ci tego papieru nie zabrania. Możesz oczyszczać nawet pilnikiem czy skrobakiem.
To urządzenie ma tę zaletę że jest tanie szybkie i skuteczne. Lepsza w mojej ocenie jest obudowa plastikowa - lepiej się ją trzyma.
 
Patrzyłem do każdej z cel i dolna część płytek jest przykryta elektrolitem natomiast ,ta część ze zdjęcia górna nie jest do końca w elektrolicie brakuje z 0.5-1 cm żeby ją zakryć. W związku ,że na akumulatorze nie ma podziałki max i min ile ma być elektrolitu to nie wiem czy dolać ten 1 cm wody demineralizowanej ,aby ją przykryć czy ta górna cześć płytki nie musi być do końca w elektrolicie ? Gęstość wacha się 1,255-1.265 na każdej celi. Pare dni na mrozie stał i nie ładowałem go jeszcze. 12.62 V miał jak go wyjąłem z auta,po kilkunastu godzinach w temperaturze pokojowej 12.71 V pokazuje na multimetrze :)
 

Attachments

  • Screenshot_20240124_104752_Gallery.jpg
    Screenshot_20240124_104752_Gallery.jpg
    265,8 KB · Odwiedzin: 49
Naładuj, a potem zmierz gęstość i dolej wody aby było 1,28 g/cm3. Potem rozładuj do 12,1V i ponownie naładuj i sprawdź gęstość i ew ją wyrównaj. To mi przyszło na myśl gdybym musiał rozwiązac taki dylemat.

Nie cytuj posta pod którym piszesz bezpośrednio.
 
A ta cześć górna płytki co zdjęcie wrzuciłem ,powinna być zakryta elektrolitem ? Tzn czy dolać wody ponad jej poziom? Bo ja się nie znam zbytnio w tej kwestii a podziałki min max nie mam na akumulatorze :)
 
W moim samochodowym ta górna część, o której piszesz, jest zalana. Tak że spokojnie możesz podnieść poziom elektrolitu, lecz istotna jest jego gęstość. Zmierz ją i jak będzie większa niż 1,28 g/cm3 to możesz dolać wody destylowanej. Ale rób to małymi porcjami wody po 5 ml na celę. Odczekaj parę godzin i sprawdź ponownie gęstość. Mniejsza gęstość w celach akumulatora powoduje, że nie ma on odpowiedniej pojemności oraz że nie daje takiego prądu rozruchowego jaki powinien.
W pierwszej kolejności powinieneś go naładować i wyrównać napięcie w celach (wyrównać gęstość) poprzez przeładowanie, czyli ładowanie napięciem ok. 15,6V do 16V (co powoduje gazowanie, które miesza elektrolit) małym prądem tj. ok. 1% do 2% jego pojemności znamionowej, przez 2 do 4 godzin.
Po takiej operacji sprawdzasz gęstość i znów jeśli jest większa niż 1,28g/cm3 dolewasz po trochu wody destylowanej.
To przeładowanie jest od czasu do czasu (niestety, bo to zło konieczne) potrzebne.
 
Dzięki . Teraz ładuje właśnie akumulator. Jutro doleje wody żeby ponad tą górną płytką elektrolit był troche
 
Nie, nie masz bezkrytycznie lać wodę aby była ponad łączniki. Ma być dokładnie 1,28 g/cm3 i to możesz zmierzyć albo areometrem (kupisz w sklepie motoryzacyjnym lub na internetowym serwisie sprzedażowym) lub refraktometrem. Jak pisałem - jest to b. ważne.
 
@mowczar Właśnie skończyłem ładowanie. Mam areometr ,więc jutro zmierze gęstość elektrolitu i ewentualnie doleje troszkę jak będzie trzeba 👍
 
Patrzyłem do każdej z cel i dolna część płytek jest przykryta elektrolitem natomiast ,ta część ze zdjęcia górna nie jest do końca w elektrolicie brakuje z 0.5-1 cm żeby ją zakryć.
Mostki nie muszą być przykryte elektrolitem, jeżeli by była taka konieczność to również słupki (terminale) powinny być całkowicie zanurzone w elektrolicie co jest niemożliwe.
W akumulatorze A-mega 5 maksymalny, ustalony przez producenta, poziom elektrolitu to 30 mm ponad płytami.

Ma być dokładnie 1,28 g/cm3 i to możesz zmierzyć albo areometrem
Tyle że w temperaturze +25 °C
 
@end Rano dziś w temp. pokojowej wszystkie cele około 1.28 g/cm3. Ale do jednej celi dolałem trochę wody z 10 ml mała strzykawką i stężenie poleciało na 1.23 😅do innych już wody nie dolewałem. Czyli masz rację ,że te mostki nie musza być całe przykryte ale za późno odczytałem twoją wiadomość hehe. Podladuje jeszcze małym prądem 2 amper i 15.8 V aku to gestosc moze w tej 1 celi się podniesie i woda troche wyparuje 😅
 
@magic27 Jak podładujesz napięciem 15,8V to woda wyparuje proporcjonalnie we wszystkich celach, ale być może dodatkowo odsiarczysz i gęstość może się zmienić w każdej celi.
 
@mowczar Trudno już musi tak być ,że w jednej celi 10 ml wody więcej dodane będzie . Zobacze ile w tej celi podskoczy po ładowaniu. Powiem ci że nie zauważyłem żeby woda wyparowywała jak ladowałem 3.5 A i 15.9 V wczoraj. Bulgocze i owszem ale to normalne. Akumulator od tego nie umrze 😅mój dziadek ,człowiek starej daty ma też ukraińska westa forse tylko nie efb jak ja tylko zwykłego kwasiaka. To on duża strzykawka nie bawił się tylko walił wody z 30 ml do każdej celi i tyle. Akumulator żyje jego już tyle czasu a jezdzi 2 km odcinki co tydzień 😅oczywiście co jakiś czas akumulator laduje na aucie prostownikiem na parkingu 😅
 
Aktualizacja. Wczoraj 3 godz. ładowałem jeszcze 15.9 V i 2.5 A i w tej celi co dolałem wody troche za dużo i gęstość elektrolitu spadła z 1.28 do 1.225 po odstaniu 18 godzin teraz w tej celi gęstość wynosi 1.26 już. Także nawet jak się trochę za dużo wody poleje to potem po ładowaniach wyrówna się gęstość :)Napięcie na akumulatorze po 18 godz od ładowania jest 13.01 V
 
Last edited:
@magic27 Ale masz świadomość, że przeładowywanie generalnie skraca żywot akumulatora, że jest to zło konieczne i nie należy tego zbyt często powtarzać i zbyt długo to czynić?

 
@mowczar Przecież gęstości nie robi się co każde ładowanie. Raz na rok wystarczy, a tak to bezpiecznie raz na jakiś czas ładowarką z lidla ultimate speed można podładować 🙂
 
@mowczar Od nowości jak najbardziej. Tylko ja przez pierwsze 2.5 roku akumulatora ani razu go nie ładowałem 🙂dopiero poźniej co jakiś czas ładowarką z lidla ładowałem 👍a niestety nie jeżdzę codziennie dużej ilości km ,żeby aku był ciągle ładowany w pełni.
 
Akumulator dobrze naładowany i odrazu odpaliło się ,,inteligentne ładowanie,, 😉jak zawsze 14,6-14,7 V ładowało tak teraz 13.4 V 😉nigdy po ładowaniach lidl ultimate speed nie odpalało się inteligentne ładowanie. Zawsze 14.6-14.7 V ładowało 👍
 
Jak się jeździ wkoło to raczej nie uniknione. Wtedy najlepiej co weekend doładowanie robić
 
Back
Top