• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW F20 N13 1.6T 205KM 116i z chipem

Yankee

Użytkownik
Samochód
BMW F20 1.6 N13
Marka samochodu
BMW
Budżet/ile litrów
250zł/5l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.6 N13 BMW
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Jeszcze nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
BMW LL 04, LL 01, LL 01 FE, 0w30, 0w40, 5w30, 5w40
Jaki olej masz obecnie
Prawdopodobnie 5w30, świeżo kupione auto
Dzień dobry forumowicze :)
Po moim wcześniejszym BMW serii 1 E87 z silnikiem diesla 2.0 N47 zakupiłem kolejną jedynkę - BMW 116i F20 2012 z silnikiem benzynowym N13 o pojemności 1.6l i bezpośrednim wtryskiem. Silnik ma wgraną mapę na 205KM.

W E87 używałem Shell AM-L 5w30, ale w F20 N13 nie jest taka prosta sprawa z doborem oleju.
Silniki benzynowe N13 lubią się mocno grzać i temperatury dochodzą do 130 stopni Celsjusza.
Tutaj moje pytanie, czy do tego silnika lepszym będzie olej z lepkością 5w40?
Lubię oleje Shella dlatego myślałem o Shell Helix Ultra 5w40 - podobno ma odświeżony skład.
Czy AM-L 5w30 będzie jednak lepszy?
Według instrukcji akceptuje różne normy i lepkości: BMW LL 04, LL 01, LL 01 FE, 0w30, 0w40, 5w30, 5w40

Styl jazdy umiarkowany, miasto/trasa bardzo różnie, ale lubię czasem skorzystać z mocy - stąd mapa z podniesieniem mocy z 136KM na 205KM.

Proszę was o poradę
 
Dowolny olej wg twojego widzimisię klasami lepkości sae30 lub sae40.
Wynika to z podanych przez ciebie norm.
 
Nie ma wpływu wybór pomiędzy sae30 i sae40 na ochronę w takich wysokich temperaturach panujących w silniku oraz wysilenie silnika?
Do benzyny bez GPF lepiej coś z normą LL01 czy LL04?
Czyli 5w30 AM-L też lać i spać spokojnie?
 
Silniki benzynowe N13 lubią się mocno grzać i temperatury dochodzą do 130 stopni Celsjusza.
W zwykłej miejskiej jeździe też 130C grzeją?
Ja tego nie rozumiem ...
A jeżeli chodzi o lepkość, to jej zwieszenie wcale nie musi gwarantować lepszych własności przeciwzużyciowych, choćby z powodu indeksu lepkości, czy odporności na utlenianie.
 
W zwykłej miejskiej jeździe też 130C grzeją?
Standardowa temp tego silnika przy spokojnej jeździe autostradą to około 120C, autostrada i ciśnięcie dochodzi do 130C, nadal nie ma to znaczenia na wybór lepkości?
Dodatkowo silnik ma 205KM z potencjałem na więcej przy pojemności 1.6l benzyna.
 
@Yankee, a wiesz jaki wpływ na lepkość ma indeks lepkości, tzn co mówi o lepkości w funkcji temperatury?
I dalej, co się stanie z olejem, jak ulegnie utlenieniu?

Ja po prostu unikam przerzucana się markami olejów i podawania głupich argumentów, że A będzie lepszy od B, bo A xxxx.
 
Nie wiem, dlatego pytam na forum :)
Skoro nie ma różnicy między tymi olejami dla tego silnika to też dobrze
 
Last edited by a moderator:
@Yankee, nie odpowiedziałeś mi dlaczego te silniki maja takie temperatury.

A co do oleju, to przykładowo Astry K z silnikiem 1.6T 200KM seryjnie maja zalecenie 5w30 Dexos1 gen2, czyli olej o obniżonym w stosunku do A3/B4 HTHS.
Problemu z nimi nie ma. Gdzieś czytałem, że korbowody się gną wskutek zbyt mocnego obciążenia (320Nm momentu w serii).
Tutaj podejrzewam jest podobnie, chyba, ze BMW cos spierniczyło.
Reasumując, uważam, że możesz stosować oleje o parametrach zaczynających się od HTHS2.9 i klasie lepkości SAE 30.
Osobiście kierowałbym się zasadą, że im pokonuję krótsze odcinki, tym niższe lepkości oleju bym, stosował.
Jak latasz w większości autostradami lub pokonujesz więcej niż 30km/raz, wtedy SAE40 może być uzasadnione.
 
Taka konstrukcja, termostat płynu chłodzącego wysoko ustawiony, pełne otwarcie powyżej 110 st, olej w okresie letnim bez problemu osiąga 125 st przy jeździe przepisowej. BMW ustawiło alarm przy oleju na 140 st i ograniczenie mocy przy oleju na 150 st, więc piekarnik wyjątkowy. Tak wygląda turbo po kilku minutach jazdy 120-150 km/h w okresie zimowym.
20191222_185346.jpg

Olej musi wiele znosić, wymiana najlepiej po 7-8 kkm.
 
Ciekaw jestem jak by się w takim silniku, to tak dywagacyjnie bogowie brońcie nie polecam, sprawdził Redline 5W-20. Z tego, co znalazłem olej na prawie czystych bazach, bez wizkozatorów więc powinien sobie z wysokimi temperaturami radzić bez problemów. HTHS też ma w połowie drogi między SAE 30 i 40 - wygląda jak drogowa wersja oleju wyczynowego.
 
Gaz dowcipni są w tym BMW ...
No to co lać do tego silnika?
Mi po głowie chodzi olej, który ma wysoką odporność na utlenianie.
Ttylko pojęcia nie mam, które mają powyżej średniej.
 
@nano - jak pamiętam internety sprzed lat, to nawet Amsoil odżegnywał się od silników BMW i zalecał lanie olejów OEM, zwłaszcza do silników M-series. Może to jest jakiś pomysł.
 
Taka konstrukcja, termostat płynu chłodzącego wysoko ustawiony, pełne otwarcie powyżej 110 st, olej w okresie letnim bez problemu osiąga 125 st przy jeździe przepisowej. BMW ustawiło alarm przy oleju na 140 st i ograniczenie mocy przy oleju na 150 st, więc piekarnik wyjątkowy. Tak wygląda turbo po kilku minutach jazdy 120-150 km/h w okresie zimowym.
View attachment 20895

Olej musi wiele znosić, wymiana najlepiej po 7-8 kkm.
U ciebie jaki olej najlepiej się sprawdzał, na co padło ostatecznie?
Przy okazji świst turbiny po puszczeniu gazu to normalny objaw w tym silniku?
 
Nie zdążyłem dobrze przetestować i sprzedałem auto, za dużo perypetii i wolę do tematu nie wracać. Na koniec miałem wlany Mobil 1 ESP x3 0w40.
Świst po puszczeniu gazu, to efekt upuszczenia nadmiaru ciśnienia w dolot, po chipie jest mocno słyszalny, bo tam ładuje ok 1.3-1.4 bar. Tak ma być.
Dzisiaj do tego silnika zalałbym np Motula 5w30 8100 Power API SP, albo nawet mix z serią 300V.
 
W jakim celu BMW miało tak wysokie temperatury robocze silnika, ktore były odkąd pamiętam znakiem szczególnym tej marki. Jak mnie pamięc nie myli ludzie po latach narzekali na wycieki silnikow własnie spowodowane wysokimi temperaturami.
To może dla silnikow mocno eksploatowanych pod obciązeniem rozwiązaniem by było lać OEM BMW zamiast patrzeć na normy? no to teorie wymyśliłem 🙂
 
W jakim celu BMW miało tak wysokie temperatury robocze silnika, ktore były odkąd pamiętam znakiem szczególnym tej marki. Jak mnie pamięc nie myli ludzie po latach narzekali na wycieki silnikow własnie spowodowane wysokimi temperaturami.
To może dla silnikow mocno eksploatowanych pod obciązeniem rozwiązaniem by było lać OEM BMW zamiast patrzeć na normy? no to teorie wymyśliłem 🙂
W sumie o oleju OEM BMW nie myślałem, poczytam o nim, może to jest właśnie strzał w dziesiątkę...
 
W jakim celu BMW miało tak wysokie temperatury robocze silnika, ktore były odkąd pamiętam znakiem szczególnym tej marki. Jak mnie pamięc nie myli ludzie po latach narzekali na wycieki silnikow własnie spowodowane wysokimi temperaturami.
Tak jak napisał już kolega wyżej, chodzi o sprawność .Głównie motywowane jest to ekologią. Jeszcze kilkanaście lat temu same silniki nie miały wysokiej temperatury pracy. Oscylowała w okolicach 85 st.C. Wysoka za to była temperatura otwarcia termostatu , a co za tym idzie załączenia się sprzęgła wiskotycznego wentylatora silnika ( 97st.C ) . Olej także miał dosyć niską temperaturę pracy nie przekraczającą 100-110 stopni. Wycieki były głównie winą plastikowych elementów silnika, które pękały. Dopiero nowsze konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem, turbinami i cienkimi ściankami cylindrów miały wysoką temperaturę pracy. Temperatura otwarcia termostatu także została podwyższona, i tak przepis na poważne awarie gotowy. Co do oleju, to poszedłbym w tym przypadku w stronę oryginału BMW.
 
Back
Top