• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW F20 N13 1.6T 205KM 116i z chipem

Yankee

Użytkownik
Samochód
BMW F20 1.6 N13
Marka samochodu
BMW
Budżet/ile litrów
250zł/5l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.6 N13 BMW
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Jeszcze nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
BMW LL 04, LL 01, LL 01 FE, 0w30, 0w40, 5w30, 5w40
Jaki olej masz obecnie
Prawdopodobnie 5w30, świeżo kupione auto
Dzień dobry forumowicze :)
Po moim wcześniejszym BMW serii 1 E87 z silnikiem diesla 2.0 N47 zakupiłem kolejną jedynkę - BMW 116i F20 2012 z silnikiem benzynowym N13 o pojemności 1.6l i bezpośrednim wtryskiem. Silnik ma wgraną mapę na 205KM.

W E87 używałem Shell AM-L 5w30, ale w F20 N13 nie jest taka prosta sprawa z doborem oleju.
Silniki benzynowe N13 lubią się mocno grzać i temperatury dochodzą do 130 stopni Celsjusza.
Tutaj moje pytanie, czy do tego silnika lepszym będzie olej z lepkością 5w40?
Lubię oleje Shella dlatego myślałem o Shell Helix Ultra 5w40 - podobno ma odświeżony skład.
Czy AM-L 5w30 będzie jednak lepszy?
Według instrukcji akceptuje różne normy i lepkości: BMW LL 04, LL 01, LL 01 FE, 0w30, 0w40, 5w30, 5w40

Styl jazdy umiarkowany, miasto/trasa bardzo różnie, ale lubię czasem skorzystać z mocy - stąd mapa z podniesieniem mocy z 136KM na 205KM.

Proszę was o poradę
 
, osobiście zastosowałbym 5w30 z mixem 300V, lub samo 5w40, ale interwał max 7 kkm.
Dzięki za odpowiedź!
Masz na myśli że 5w30 wolniej degraduje od 5w40?
Nowy samochód dla mnie ale więcej mam bólu głowy z F10 N13 niż miałem z E87 N47...
Jeszcze muszę poszukać co mi tak zjada olej, bo apetyt na olej okazuje się że ma dosyć spory :\
 
Kłócił się nie będę, ale na szybko patrząc np. turbina która jest w N13 obsługuje silniki max 177PS.
W ogóle N13B16 najwięcej ma chyba 177PS. Nie sądzę żeby taka turbina była w 270 konnym silniku.
W PSA GTI turbosprężarka 250-272PS jest inna niż w słabszych silnikach.
Myślę też, że wraz ze zmianą ciśnienia doładowania inny będzie stopień sprężania, więc tłoki.
Tłok w N14/N18B16 jest taki sam do 200PS. JCW 211PS ma już inny.
 
Last edited:
Nie, bo wybuchnie.
W ABC forum czytam że normą producenta to rzecz święta...

W innych miejscach czytam, że norma BMW to np tylko ACEA C3 plus testy silnikowe itp i że nie są ważne.
Dużo sprzeczności w tym wszystkim 🙃
Dlatego pytam, od tego są takie fora.
 
No widzisz w każdym miejscu czyhają, żeby Cię w wuja zrobić!
Trza być uważnym! :)

PS
tylko ACEA C3 plus testy silnikowe
Bo tak jest!
Taka jest definicja normy LL04.
Problem w tym, że nigdzie nie można zdobyć wymagań tych testów, bo to stanowiłoby istotny punkt odniesienie względem każdej innej normy opartej o ACEA C3.
Dlatego rozsądnym wydaje się przyjmować za wyznacznik VW504/507 i MB229.51/52, bo szczególnie MB, są lepiej opisane.
Mniej więcej wiadomo, jakie wymogi ma spełnić olej i przynajmniej te istotne z punktu widzenia zabezpieczenia przeciwzużyciowego się poleca.
Mowa tutaj szczególnie o MB229.5x vs MB229.3x.
51'ka ma tak około 30% niższe limity zużycia konkretnych elementów silnika (np pierścienie w 3 kierunkach pomiarowych), czy wymagań odnośnie "trwałości" oleju - Shear Stability Index (90 cykli vs 30 cykli).
 
Czyli np samo ACEA C3 + API SP czy 1 ILSAC GF-6A to za mało żeby wybrać olej do BMW?
 
Last edited by a moderator:
Każdy "japończyk" ma podane wymogi olejowe wg API i SAE.
Praktycznie brak norm producenckich.
Za to samochody europejskie i w mniejszym stopniu amerykańskie, praktycznie TYLKO mają podane wymagania wg swoich norm i SAE.
Swoje normy z kolei budują w oparciu o ACEA, bo się tak umówili w ramach tej organizacji.
Przykład, ACEA C3 vs MB229.51
NOACK: max 13% vs max10%
SSI: 30 cykli vs 90 cykli na wtryskiwaczu bosch.
Itd.
Przejmują np wymagania ogólne z ACEA, czyli HTHS, S, P, SAsh, kompatybilność z elastomerami, utlenianie, pienienie się oleju, ...
No i poza tym nie ma oleju TYLKO z czystym ACEA. Przynajmniej ja takiego nie wymienię, więc ww własności sa "podbijane" przez inne aprobaty, przez co nie ma obawy, że wlewasz olej o zaniżonych wymaganiach.
 
Dziękuję za odpowiedź. Co w takim razie z normą BMW LL? Czy LL-12 FE jest wstecznie kompatybilna z LL-1 FE itp?
Np. Motul na swojej stronie do silnika N13 zaleca MOTUL 8100 ECO-CLEAN 0W-30 który ma BMW LL-12 FE, a w instrukcji BMW jest LL-01, 01FE i 04...
 
Last edited:
Tu nic lub nie wiele jest wstecznie kompatybilne. LL-04 jest kompatybilna z LL-19FE ale w tej normie jest chyba tylko OEM BMW i Castrol Edge 0W30
 
Nie cytuj postu pod którym piszesz bezpośrednio. Wystarczy @Nick żeby kogoś powiadomić, że piszesz do niego.

Nie wiem czy jest jakieś oficjalne źródło w sprawdzaniu kompatybilności norm BMW. Po prostu LL04 i 19FE są w klasie ACEA C3. LL12FE to ACEA C2, LL 17FE to ACEA C5 LL01FE A5B5. Chyba, bo z pamięci piszę
 
@Yankee, oleje każdej z dostępnych norm są ze sobą "kompatybilne", ponieważ muszą być ze sobą mieszalne - patrz, awaryjna dolewka na autostradzie.
Wg mnie, olej ze sobą można nazwać "kompatybilny" wtedy, gdy spełnia tą sam a normę ACEA.
Zapoznaj sie z podziałem olejów wg ACEA i to zrozumiesz. Ważny jest podział wg grup A/B i C oraz przedziały HTHS, czyli lepkości dynamicznej mierzonej w 150*C.
Nie znaczy to, że nie możesz wlać 5w30C3 do silnika, gdzie masz 5w30 LL01 - ten sam HTHS, różny poziom popiołów.
Ale już wg mojej "definicji", ciężko nazwać kompatybilne A3/B4 i A5/B5 - ten sam poziom popiołów, różne, nienakładające się na siebie przedziały lepkości HTHS.
Itd, itd.
W olejach ciężko o zasadę "2 + 2 = 4".
Jak coś wlejesz niezgodnie z zaleceniami, negatywny efekt może sie pojawić po kilkudziesięciu tys km lub w ogóle.
To właśnie dlatego toczą się wątki olejowe na forach.
 
@nano dzięki, zapoznam się. Mam bardziej na myśli czy jak wchodzi nowa normą LL BMW to czy mogę ją stosować w moim starszym aucie bo jak wiadomo instrukcji użytkowania się nie aktualizuje. A wychodzą nowe oleje z normami nowszymi i nie wiem czy są wstecznie kompatybilne z moim samochodem.
Bo chyba jednak skłaniam się do zalania czegoś spełniającego normy (wcześniej dyskutowaliśmy o Motul Power 5w40 API SP ale on nie ma norm BMW) + się zastanawiam czy jak w instrukcji mam LL-04 to czy mogę zalać LL-12 itp.
Ale to chyba na tym polega np. LL01 2018 itp że normę jakby aktualizuje BMW?
 
Możesz stosować.
Dobieraj oleje po ACEA Cx i HTHS. To podstawowe kryterium.
Potem bierz normę BMW, a jak nie ma odpowiedniego oleju, wybieraj wg kryteriów, które opisaliśmy.

Co do Motula, to on może się okazać strzałem w dziesiątkę dla Twojego silnika.
Ja podejrzewam, że oleje w N13 ulegają mocnemu utlenieniu od wysokiej temperatury, przez co tracą własności.
I wcale nie chodzi o lepkość, a właśnie o Ox.
 
@nano masz na myśli ten Motul Power? Ma wyższy noack niż w normach BMW, poza tym chyba ok. Jeszcze tylko nie wiem czy 5w30 czy 5w40
 
5w30 odpowiada olejom acea C2.
Tbn nieistotny i typowy dla każdego oleju.
Poziom popiołów zgodny z midsaps, więc acea C2.
Ja bym brał 5w40 ...
 
Trochę
Troszkę pisma obrazkowego
1704916659535.png

Cały pdf

Wymagania normy LL-04 wg Lubrizol

A tu trochę o olejach OEM BMW
 
Last edited:
@nano @soszo mój N13 Pali dużo oleju, ale jestem już umówiony na wymianę uszczelniaczy zaworowych. Ale spodziewam się że brać olej będzie nadal, takie te silniki są. Dlatego też chce olej który obniża ryzyko LSPI i ma mało popiołów

+ Zauważyłem na zimnym silniku na olejach 5w40 ciśnienie aktualne oleju jest o 10-20% wyższe niż oczekiwane, na 5w30 wartości są takie same.
 
Last edited:
chce olej który obniża ryzyko LSPI i ma mało popiołów
Widzę tu Orlen ME V+ 5W30 - spełnia twoje wymagania. Ma aprobatę BMW-LL-04, API SP ;)
Jak masz orlenowstręt to Q8 Formula Prestige V 5W-30. Oleje mają wszystko co potrzeba i przyzwoitą cenę.
 
@soszo no właśnie się zastanawiam bo ten Motul 5w40 Power wygląda obiecująco, ale z autoryzowanego źródła kosztuje prawie 300zł za 5l. I teraz dylemat czy olej 2x częściej zmieniany np. Co 6-8tys km za 150zł nie będzie może lepiej chronił niż olej za 300 zmieniany co te załóżmy 14-16tys km...

Oba będą się szybciej zużywać w wysokich temperaturach silnika N13.
 
Co 6-8tys km za 150zł nie będzie może lepiej chronił niż olej za 300 zmieniany co te załóżmy 14-16tys km...
Zdecydowanie tak. Lepiej częściej wymieniać tańszą oliwę. Tym bardziej że przy takich warunkach użytkowania żaden olej nie wytrzyma 15 tys km . A przynajmniej jest to dość ryzykowny interwał , a Ty przecież chcesz żeby silnik miał cały czas idealne warunki pracy.
 
Back
Top