• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW F20 N13 1.6T 205KM 116i z chipem

Yankee

Użytkownik
Samochód
BMW F20 1.6 N13
Marka samochodu
BMW
Budżet/ile litrów
250zł/5l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.6 N13 BMW
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Jeszcze nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
BMW LL 04, LL 01, LL 01 FE, 0w30, 0w40, 5w30, 5w40
Jaki olej masz obecnie
Prawdopodobnie 5w30, świeżo kupione auto
Dzień dobry forumowicze :)
Po moim wcześniejszym BMW serii 1 E87 z silnikiem diesla 2.0 N47 zakupiłem kolejną jedynkę - BMW 116i F20 2012 z silnikiem benzynowym N13 o pojemności 1.6l i bezpośrednim wtryskiem. Silnik ma wgraną mapę na 205KM.

W E87 używałem Shell AM-L 5w30, ale w F20 N13 nie jest taka prosta sprawa z doborem oleju.
Silniki benzynowe N13 lubią się mocno grzać i temperatury dochodzą do 130 stopni Celsjusza.
Tutaj moje pytanie, czy do tego silnika lepszym będzie olej z lepkością 5w40?
Lubię oleje Shella dlatego myślałem o Shell Helix Ultra 5w40 - podobno ma odświeżony skład.
Czy AM-L 5w30 będzie jednak lepszy?
Według instrukcji akceptuje różne normy i lepkości: BMW LL 04, LL 01, LL 01 FE, 0w30, 0w40, 5w30, 5w40

Styl jazdy umiarkowany, miasto/trasa bardzo różnie, ale lubię czasem skorzystać z mocy - stąd mapa z podniesieniem mocy z 136KM na 205KM.

Proszę was o poradę
 
A nie da się zamontować jakiegoś innego termostatu żeby szybciej się otwierał? To jest ten sam silnik co w grupie PSA? Tam się też tak grzeje?
 
Z termostatem to pewnie zależy od rynku, na który samochód był sprzedawany. Na pewno są inne, które mają niższe lub wyższą temperaturę otwarcia.
 
Rozpoczyna otwarcie przy 105, w rzeczywistości silnik utrzymuje płyn na poziomie 110, do tego turbo skutecznie dogrzewa olej. Innych termostatów nie widziałem, nawet dedykowany nie ma za bardzo zamienników. PSA ma zupełnie inne termostaty ze względu na ułożenie silnika, w niektórych modelach są o 3 stopnie zimniejsze. BMW stosuje grzałkę w termostacie do szybszego otwarcia, ale ustawili mapę zbyt hardkorowo i ta grzałka uruchamia się bardzo późno.
 
@Yankee
I na jaki olej się zdecydowałeś? Szukam właśnie najlepszego oleju w cenie 200 zł za 5 Litrów do tego silnika i nie wiem na co się zdecydować?
 
@Yankee
I na jaki olej się zdecydowałeś? Szukam właśnie najlepszego oleju w cenie 200 zł za 5 Litrów do tego silnika i nie wiem na co się zdecydować?
Mam kupiony Shell AM-L 5w30 bo lejemy go do innych aut w domu, ale myślę też przetestować OEM BMW Twin power 5w30
 
Spróbuj Motul 8100 Power 5W40. To nowy olej więc raczej jeszcze nikt nie ma z nim doświadczeń ale jest przeznaczony do aut tuningowanych. Brakiem norm bym się nie przejmował z resztą tuningując mapę i tak zalecenia producenta masz w poważaniu.
 
Spróbuj Motul 8100 Power 5W40. To nowy olej więc raczej jeszcze nikt nie ma z nim doświadczeń ale jest przeznaczony do aut tuningowanych. Brakiem norm bym się nie przejmował z resztą tuningując mapę i tak zalecenia producenta masz w poważaniu.
Na katalizator nie ma wpływu brak normy?
 
Zastanawiałeś się w ogóle przed zrobieniem mapy nad takimi rzeczami? Może Ci dziurę w tłoku wypalić, katalizator to mały Pikuś.

8100 Power to oleje z zawartością popiołów poniżej 0.8% więc nie zrobi on krzywdy katalizatorowi.

Screenshot_20240105-150517_Drive.jpg
 
Ten silnik w BMW 116i ma 136KM a montują go też w mini oryginalnie z mocą 211KM - ten sam osprzęt, więc mapa na 220KM wydaje się nie być drastyczną modyfikacją.
 
Wszystko zależy od tego kto co robi. W jaki sposób uzyskuje moc. Nie chcę mi się wierzyć, że osprzęt silnika jest tak sam, pompa paliwa ,turbina, wtryskiwacze, moze nawet jakis dodatkowy natrysk oleju. Chyba, że moc z 211 na 136KM jest ograniczona obrotami silnika.

Np N57 3.0D ma moc od nie wiem powiedzmy od 200KM do ponad 300KM. Niby ten sam motor ale nie do końca. Choćby wał korbowy w wersjach 300KM jest inny.
 
Last edited:
@soszo Spokojnie, silnik N13 w BMW ogarnia na tym samym osprzęcie moc od 100 do 177 KM. Niezależnie od wersji mocowej każdy z nich ma kres przy ok 220 KM, bo więcej turbo nie wydoli i wydech lekko przytyka. Niskie moce, to tylko programowe ograniczenie doładowania. W Peugeocie RCZ ten sam silnik ma seryjnie 270 KM, ale turbo ciut większe i lepszy przelot.
@Yankee Spróbowałbym Motul Power 8100 5w40, ten olej jest już dostępny na rynku, a normami BMW, czy ACEA w ogóle się nie przejmował.
 
@Yankee Spróbowałbym Motul Power 8100 5w40, ten olej jest już dostępny na rynku, a normami BMW, czy ACEA w ogóle się nie przejmował.
Dzięki za rekomendacje. Jaka będzie różnica w tym oleju Motul 8100 Power pomiędzy 5w30 i 5w40?
 
Last edited by a moderator:
W olejach 8100 power różnica lepkości jest dość znaczna. Zarówno w KV 100 (ok 30%) jak i HTHS (ok 20%)
 
BMW stosuje grzałkę w termostacie do szybszego otwarcia, ale ustawili mapę zbyt hardkorowo i ta grzałka uruchamia się bardzo późno.
Więc pewnie przy małym obciążeniu sterownik utrzymuje wyższą temperaturę a przy dużym niższą.
W programie można tą charakterystykę zmienić i czasami robiąc mod obniża się temperaturę pod obciążeniem.
Co do tego, że silniki 136 i 211 ma ten sam osprzęt to wątpię (ale mogę się mylić). Często silniki wyglądają identycznie ale różnią się tłokami, (stopień sprężania), układem wtryskowym, turbiną, wielkością zaworów (VAG 2.0TDI Ultra) itd.
Ale np 1.6TDI pierwszej generacji (Siemens) 75/90/105PS już tylko softowo.
Trzeba sprawdzać w katalogach z częściami.
 
Tutaj było wspomniane o 5w30, dlatego pytam :)
Różnice między 5w30 i 5w40, to na moje oko patrząc po widmie, dowalone więcej wiskozatora w tym drugim. Patrząc, jakie temperatury utrzymuje ten silnik i jak szybko w nim olej degraduje, osobiście zastosowałbym 5w30 z mixem 300V, lub samo 5w40, ale interwał max 7 kkm.
Więc pewnie przy małym obciążeniu sterownik utrzymuje wyższą temperaturę a przy dużym niższą.
W programie można tą charakterystykę zmienić i czasami robiąc mod obniża się temperaturę pod obciążeniem.
Co do tego, że silniki 136 i 211 ma ten sam osprzęt to wątpię (ale mogę się mylić). Często silniki wyglądają identycznie ale różnią się tłokami, (stopień sprężania), układem wtryskowym, turbiną, wielkością zaworów (VAG 2.0TDI Ultra) itd.
Ale np 1.6TDI pierwszej generacji (Siemens) 75/90/105PS już tylko softowo.
Trzeba sprawdzać w katalogach z częściami.
Prosiłem tunera, aby mi zmienił charakterystykę termostatu, jak robił program, ale nie dał rady tego ogarnąć. W starym e46 sam sobie takie rzeczy robiłem kablem za 50 zł programem galletto 1260, w f20 na Boschu już tak łatwo nie było.
Według inżynierów BMW, duże obciążenie dla tego silnika i reakcja e-termostatu, to jazda nonstop 180-200, podczas normalnej prędkości autostradowej grzałka nie reaguje.
Silniki serii Prince PSA/BMW wszystkie mają ten sam słupek od 100 do 270 KM. Różnice są kosmetyczne w osprzęcie ze względu na ułożenie wzdłużne i poprzeczne. Turbo ze względu na twinscroll ogarnia wysokie doładowanie w górnych i dolnych partiach obrotów. Jednym słowem ten motor, to majstersztyk ostatniej dekady, poza najważniejszym, czyli wykonaniem.
 
Back
Top