• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Citroen Xsara Picasso 1.6 16v (109KM) TU5JP4

Wiktor

Użytkownik
Samochód
Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636) 2012r. (model 2013)
Marka samochodu
Citroen Xsara Picasso
Budżet/ile litrów
~200zł./3,25 l.
Styl jazdy
  1. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.6 16v (109 KM)TU5JP4
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40 A3/B4, PSA B71 2296
Jaki olej masz obecnie
Liqui Moly Molygen New Generation 5W-40
Dzień dobry,
zbliża się kolejna wymiana oleju. Olej wymieniam +/- 10 000 km.
Ostatnio przebiegi auta znacznie spadły. Warunki eksploatacji to teraz 90% miasto. Odcinki po ok 1-2 km. Tak niemal codziennie. Czasem auto załadowane musi poradzić sobie na górskich podjazdach. Trasa sporadycznie max. do 140km/h. Silnik, mogę śmiało napisać, ciągle niedogrzany. Nie ma kiedy się rozgrzać. Płyn chłodniczy w zasadzie też. W związku z tym chcę skrócić interwały olejowe do max. 7-8 tyś. km. Może częściej. Do tej pory zalewane oleje LM zgodne z A3B4.
Pytanie jest czy zostać na obecnym czy zmienić na:

1. Eurol Super Lite 5w-40 (najgrubszy)
2. Total 9000 (bez energy) 5w-40 (fabrycznie lany)
3. Lotos Synt.Plus 5W-40 (najlżejszy z nich)
4. Może "lekkie" 5W-50 (nie jestem pewien czy to dobry pomysł ale raczej szybko zrobi się z niego W40 :))

Wszystkie za wyjątkiem 4 z normą PSA. Wszystkie w podobnym budżecie.
Uważam, że PAO się nie do końca sprawdzi w takim użytkowaniu. No chyba, że się sprawdzi. Wtedy mogę parę zł. dołożyć.
Zależy mi na tym aby olej był "grubasem" ze względu na warunki pracy i rozrzedzenie paliwem. Ochrona przede wszystkim. Z tego powodu, oleje pokroju Shella "lekkie W40" i W30 odpadają. Fajnie żeby olej był w stanie utrzymać kanały olejowe w czystości. Czasem gdy auto dłużej postoi, np. noc, odzywa się klawiatura. Może przełamię się i poprzedzę wymianę płukanką postojową LM Pro. lub TEC2000. Podobno dobrze czyszczą jak na postojowe.
 
o matko co ja czytam.. lekki, gruby i co tylko jeszcze.

Czy na pewno instrukcja dopuszcza tylko i wyłącznie lepkość 5w40?

Norma PSA B71 2296 to chyba SAE30 oraz SAE40 A3/B4?

Jeżeli tak, to biorąc pod uwagę sposób eksploatacji pojazdu sugeruję olej 0w30, możliwie najtańszy, wymiana co 5-7 tys. km.

Co prawda 0w30 to będzie C3, ale zamiast A3 można śmiało taki zastosować, nic się nie stanie, a wręcz powinno być czyściej z uwagi na mniejszą zawartośc popiołów i tworzących się osadów.

do 200 zł
VAG OEM 504/507
Total 9000 Energy
Texaco 504/507

z tańszych:
Specol Gold
ELF FT
Mannol
GULF LEF

+ płukanka postojowa przy każdej wymianie oleju
 
Przecież to jest silnik prosty jak konstrukcja młotka, na tanim 10w40 przejeździ pół miliona tylko z szóstą upg bo lubi wypluć. Lej najtańsze markowe 5w40 jakie znajdziesz i często zmieniaj, czyli co 6-7k.
 
Masz ten sam silnik co ja w 307. U mnie eksploatacja miejska przez dwa tyg. 2x15km dziennie, pozostałe 2tyg to odcinki po 2km ( wioząc dzieciaki do szkoły) było lane 5w40 lotosa , był specol 5w40, teraz lotos 10w40 lecz na tym słychać popychacze. Poprzedni właściciel lał totala 5w30 ineo ECS i silnik czysty. Następny olej to będzie 5w30 nie wiem jeszcze jaki.
Jak koniecznie chcesz a3 to lej lotosa syntetic 5w40 to dobry olej.
Nie pchaj się w w50 bo i tak silnik nie jest dogrzewamy więc nie widzę sensu pchać się w taką lepkość, w związku z tym to nawet bardziej wskazane było by tu 5w30 i polecam tu Shell helix ultra.
Reasumując polecam lotos syntetic 5w40 lub Shell helix ultra 5w30 i zmieniać raz w roku
 
Dziewczyna ma w 207 ten silnik i cały czas lany był 5w30. Samochód ma 200k przebiegu i silnik chyba tam będzie najtrwalszym elementem.
 
Zależy mi na tym aby olej był "grubasem" ze względu na warunki pracy i rozrzedzenie paliwem. Ochrona przede wszystkim. Z tego powodu, oleje pokroju Shella "lekkie W40" i W30 odpadają.
Rozrzedzenie paliwem występuje głównie w samochodach z wtryskiem bezpośrednim. I spadek lepkości, w takim przypadku, to najmniejszy problem. Żeby to sprawdzić, najlepiej by było zrobić analizę zużytego oleju. Mimo wszystko, 5W30 to max co bym tutaj zastosował
 
Lotos albo Eurol powinny być ok. Lepkość Lotosa jest wystarczajaca bo ma niski noack i wysoką odporność na ścinanie. Eurol nieco wyższa lepkość ciut gorszy noack i niższa odporność na ścinanie ale nadal wysoka + molibden w składzie może być plusem.
 
Widzę, że jednak wszyscy polecają 5W30.
No dobra, ponieważ nie interesowałem się nigdy tematem 5W30 to czy możecie polecić mi jakiś super w tej klasie lepkości oraz jakiś średniak?
Trochę martwi mnie pałowanie co jakiś czas załadowanego auta na 2-gim biegu pod górę przez kilkanaście minut. W30 da rade?
Co myślicie o zalewaniu 5W30 A3/B4?
 
Mam Citroena C4 z tym silnikiem, od początku kiedy go kupiłem (jako używany) zalewałem go zawsze tym Totalem 5w40 i zawsze zawory klepały na zimno, ostatnio zmieniłem na Valvoline maxlife 5w40 i klepie mniej.
 
Podbijam pytanie, czy jest sens zalewać 5W30 A3/B4? Czy taki olej wytrzyma mocne obciążenie silnika (1,2-gi bieg, pod górę, przez kilkanaście minut, auto załadowane) od czasu do czasu? Jeżeli tak to bardzo proszę o podanie propozycji jakiegoś super i jakiegoś średniaka. Oczywiście takich, których pojemność nie jest podawana w galonach :)
Auto jeszcze przynajmniej przez dwa lata musi być sprawne do pracy stąd taka moja "rozkmina" nad olejem.
 
Akurat na 1 i2 biegu silnik ma najlżej
 
Olej wytrzyma, bo jest na takie użytkowanie opracowany i przygotowany. Twoje poruszanie się to nie jazda na torze, jakiś Paryż-Dakar czy Le Mans, co najwyżej trudne warunki eksploatacji, czyli częstsza wymiana oleju (zamiast np. co 15 kkm, to co 7,5 kkm czy jak tam stoi w instrukcji). Ja - przy ciąganiu przyczepy lub długotrwałej jeździe na niskich biegach z obciążeniem oraz często pod górkę i z górki - zainteresowałbym się także olejem w skrzyni biegów. Kiedy ostatnio był wymieniany? Jak sprzęgło?
 
Last edited:
Back
Top