• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Citroen Xsara Picasso 1.6 16v (109KM) TU5JP4

Wiktor

Użytkownik
Samochód
Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636) 2012r.
Marka samochodu
Citroen Xsara Picasso
Budżet/ile litrów
~200zł./3,25 l.
Styl jazdy
  1. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.6 16v (109 KM)TU5JP4
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40 A3/B4, PSA B71 2296
Jaki olej masz obecnie
Liqui Moly Molygen New Generation 5W-40
Dzień dobry,
zbliża się kolejna wymiana oleju. Olej wymieniam +/- 10 000 km.
Ostatnio przebiegi auta znacznie spadły. Warunki eksploatacji to teraz 90% miasto. Odcinki po ok 1-2 km. Tak niemal codziennie. Czasem auto załadowane musi poradzić sobie na górskich podjazdach. Trasa sporadycznie max. do 140km/h. Silnik, mogę śmiało napisać, ciągle niedogrzany. Nie ma kiedy się rozgrzać. Płyn chłodniczy w zasadzie też. W związku z tym chcę skrócić interwały olejowe do max. 7-8 tyś. km. Może częściej. Do tej pory zalewane oleje LM zgodne z A3B4.
Pytanie jest czy zostać na obecnym czy zmienić na:

1. Eurol Super Lite 5w-40 (najgrubszy)
2. Total 9000 (bez energy) 5w-40 (fabrycznie lany)
3. Lotos Synt.Plus 5W-40 (najlżejszy z nich)
4. Może "lekkie" 5W-50 (nie jestem pewien czy to dobry pomysł ale raczej szybko zrobi się z niego W40 :))

Wszystkie za wyjątkiem 4 z normą PSA. Wszystkie w podobnym budżecie.
Uważam, że PAO się nie do końca sprawdzi w takim użytkowaniu. No chyba, że się sprawdzi. Wtedy mogę parę zł. dołożyć.
Zależy mi na tym aby olej był "grubasem" ze względu na warunki pracy i rozrzedzenie paliwem. Ochrona przede wszystkim. Z tego powodu, oleje pokroju Shella "lekkie W40" i W30 odpadają. Fajnie żeby olej był w stanie utrzymać kanały olejowe w czystości. Czasem gdy auto dłużej postoi, np. noc, odzywa się klawiatura. Może przełamię się i poprzedzę wymianę płukanką postojową LM Pro. lub TEC2000. Podobno dobrze czyszczą jak na postojowe.
 
Na dylematy 5W30 vs 5W40 najlepszym rozwiązaniem jest 0W40 . Mobil1 FS czy Castrol Edge A3/B4 mają KV100 poniżej 13mm2/s. W budżecie też spokojnie się zmieszczą
 
Ok, spaliłem sobie oczy przy przeglądaniu analiz i czytaniu forum (RU i DE również). Moje spostrzeżenia po tym wszystkim:

1. Dawałem się robić w ch...a marketingowcom z LM. Prócz jednego, może dwóch olejów w ofercie niczym szczególnym się nie wyróżniają. Chyba, że wysoką ceną. Są produkty tańsze i oferujące co najmniej to samo lub więcej. Przy tym stwierdzeniu opieram się jedynie na analizach i cennikach. Dodatki mają fajne i podobno działające :) Nie wiem czy ktoś zauważył ale Liqui Moly ma w du..ie polski rynek. Dla potwierdzenia można zaglądnąć na ich stronę i zobaczyć karty charakterystyki oraz techniczne. Pisane na odp...dol. Nieaktualne i niekompletne. Zawarte są w opisach twierdzenia, że FullSAP jest idealny dla filtrów cząstek stałych... Myślą pewnie, że głupi "polaczek" i tak łyknie bo to niemieckie, cudowne i najlepsze jak Golf czy Passat. Raczej markę LM odpuszczę sobie na dobre.
2. Musiało by mnie poje....chać, żeby zapłacić 350-400 zł za galon oleju skoro nie startuje w Dakarze lub Le Mans albo innych driftach.
3. Najlepiej trzymać się specyfikacji i norm oleju narzuconych przez producenta.
4. Kupować taki olej, żeby nie trzeba było wlewać polepszaczy. Olej ma dawać radę sam. Czasem nawet w instrukcjach jest zapis o zakazie stosowania wszelakich dodatków. Tak swoją drogą to podobno Motodoktor świetnie wycisza silnik i wypełnia ubytki w silniku...i kompresja jaka:) Polepszacze to marketing i wyłudzanie pieniędzy metodą na konie mechaniczne i mniejsze spalanie.
Jak masz rozj...any silnik to masz rozj..any silnik i nic poza remontem lub wymianą tego nie zmieni. No chyba że Motodoktor.
5. Dobieraczki olejowe producentów są do du... ale jak by się nad tym głębiej zastanowić i przeanalizować, to często kierują się zasadą "ważne żeby był jakikolwiek olej w silniku pomiędzy min. i max. wymieniany odpowiednio często"<- szczególnie starsze jednostki.
6. Jeżeli wymieniamy olej zgodnie z normami, stosownie do warunków eksploatacji i zalewamy oleje sprawdzone, od dużych producentów to nie jesteśmy w stanie zakatować silnika. Oczywiście unikamy też lubrykantów z beczki i niepewnych źródeł.

Od tej samoedukacji mogło mi pójść na oczy i nie mogę nigdzie doczytać czy zmniejszenie Ca na rzecz Mg i dodanie Boru to krok w kierunku ochrony czy ekologi. Proszę o tę informację.
Na chwilę obecną wybieram (portfelem i rozsądkiem)pomiędzy:
Total 9000 5W40 - OEM
Shell Helix Ultra 5W40 - bardziej z ciekawości, chociaż aprobaty posiada i nowoczesny taki ;)
Lotos Syn. Plus 5W40 - patriotycznie, chociaż cenowo nie zachęca. W podobnej cenie mogę mieć dwa powyższe.
Oczywiście zakupy na All nie wchodzą w grę. Mam swoje sprawdzone, pewne i autoryzowane źródło. Bez kosztów przesyłki;)

ale się rozpisałem...:)
 
Się rozpisales i nic z tego nie wynika.
Ja kupiłbym na twoim miejscu Lotosa i zypial się na wszystko inne.
 
czy zmniejszenie Ca na rzecz Mg i dodanie Boru to krok w kierunku ochrony czy ekologi. Proszę o tę informację.
Ca z Mg wykazują lepsze właściwości "myjące". Bor też na plus, ale czasem jest on również dobrym wsparciem antyzużyciowym w oleju
 
i uzupełniająco jeszcze - zmniejszenie zawartości wapnia podyktowane jest tym, że wzmaga on występowanie zjawiska LSPI.
 
Wiem, że truję. Może komuś kiedyś się przyda i oszczędzę trucia na przyszłość. Wygląda to jak dobieranie oleju do F1🤣 Gdyby nie to, że auto musi jeszcze popracować w tych warunkach i nie ma innej opcji, to nie zawracał bym głowy. Eksperymenty czasem źle się kończą.

Na placu boju pozostały (wg zaleceń producenta):

Total 9000 (bez energy) 5w40
Total Ineo ECS 5W30

Boję się zalać tego drugiego, a jednocześnie korci.
To jest dedykowany typowo do HDI z FAP z normą 2290 i C2. Dobieraczka (nie tylko TOTAL-a) pokazuje to (2290) jako pierwszy wybór.
Z jakiego powodu zalecają go do benzyny? Przeszukałem internety i nie znalazłem odpowiedzi. Może szukałem nie tam gdzie trzeba...
Wiem, że norma 2290 pokrywa się z 2296. Jest w niej tylko więcej ekologi. Kosztem czego?
Jednocześnie, patrząc na cyferki w karcie tego oleju mam przed oczami zatarte panewki w silniku benzynowym (wysokie obroty i temperatura. Szczególnie latem). Tak wiem, że ECS ma molbden w składzie w dosyć dużej ilości. Widziałem VOA i UOA jednego i drugiego.
Czy to nie jest tak jak z farbami EKO? Droższe, wykastrowane z jakości i ochrony, ale lepsze bo eko.
Który z tych dwóch przy tej eksploatacji?
 
Też miałem opory przed 5w30. Po zalaniu już nie przejdę na 5w40. Przedtem było słychać łańcuch rozrządu po zapaleniu, teraz cisza. Auto było bardziej mułowate przy niższych temperaturach zaraz po zapaleniu, teraz nie ma tego efektu. Widać że ta niższa lepkość jest na plus.
 
Jest sens się powtarzać? Masz stary silnik, który przede wszystkim musi mieć olej powyżej minimum. Warunki jazdy o których mówisz są ciężkie, ale tylko dla Ciebie, dla auta to normalna rzecz. Miałem Xsarę z tym silnikiem, kupiłem była na Mobilu 10W40, jeździła jak złoto, przeszedłem na 5W40, dalej jeździła jak złoto, a potrafiła lecieć do Hamburga i powrót na jeden rzut z "niemieckimi prędkościami." Jak już tak zawęziłeś to JA bym zalał Totala 9000 i zapomniał o temacie. Na Ineo ECS będzie tak samo dobrze. Płukankę jej zrób dla spokoju ducha i ciesz się jazdą. :D
 
@Wiktor, a może pójďź na kompromis i zastosuj olej o lepkości 0W40, np. TOTAL Quartz 9000 Energy 0W40 lub nieco taniej Specol Gold 0W40. Co prawda zadna dobieraczka teho oleju dk Twojego silnika nie zaleci, ale warto tej lepkości spróbować.
 
Zalej tego totala 5w40 dla spokoju ducha bo to jest najważniejsze, czytaj dalej forum i przetraw wszystkie informacje a za rok sam z siebie zalejesz ineo ECS 5w30 bez zastanawiania się i bez obaw. ;)
 
Przez 10 lat lałem od nowości do Xsary z takim silnikiem różne 5W40 A3/B4 z normą B712296. Nigdy nie dolałem ani grama, pod korkiem było czyściutko, silnik chodził jak zegarek.
 
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Poukładało się tak, że finalnie zalany został Lotos Syn. Plus 5W40.
Na oleju zrobione ok 5 tyś. miasto/trasa/góry. Praca hydrauliki oraz samego silnika super. Według mnie silnik pracował znacznie lepiej niż na LM. Hydraulika znacznie szybciej się wyciszała, nawet w mocno ujemnych temperaturach. Praca silnika jakby bardziej miękka i cichsza.
Wnioski: Lotos to porządny olej i nie ma sensu nabijać krzyżakom i innym francuzom kasy. Polskie może okazać się lepsze.
Samochód sprzedany. Niestety okazał się być ECO i zaczęła mocno postępować biodegradacja. Szkoda, bo dużym sentymentem go darzyłem i pewnie dalej będę dobrze wspominał.
 
Co tu dużo gadać, tu trzeba lać, a konkretnie to Lotos Syntetic Plus 5w40. Spełnia normę PSA, poza tym ma aproval na całkiem wymagającą normę MB229.5.

Nie przekraczać w mieście interwałów 10 tys. i będzie bdb.
 
Wnioski: Lotos to porządny olej i nie ma sensu nabijać krzyżakom i innym francuzom kasy.
Masz na myśli tych z Torunia i Wałbrzycha? 😊
 
Back
Top