• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Citroen Xsara Picasso 1.6 16v (109KM) TU5JP4

Wiktor

Użytkownik
Samochód
Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636) 2012r.
Marka samochodu
Citroen Xsara Picasso
Budżet/ile litrów
~200zł./3,25 l.
Styl jazdy
  1. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.6 16v (109 KM)TU5JP4
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40 A3/B4, PSA B71 2296
Jaki olej masz obecnie
Liqui Moly Molygen New Generation 5W-40
Dzień dobry,
zbliża się kolejna wymiana oleju. Olej wymieniam +/- 10 000 km.
Ostatnio przebiegi auta znacznie spadły. Warunki eksploatacji to teraz 90% miasto. Odcinki po ok 1-2 km. Tak niemal codziennie. Czasem auto załadowane musi poradzić sobie na górskich podjazdach. Trasa sporadycznie max. do 140km/h. Silnik, mogę śmiało napisać, ciągle niedogrzany. Nie ma kiedy się rozgrzać. Płyn chłodniczy w zasadzie też. W związku z tym chcę skrócić interwały olejowe do max. 7-8 tyś. km. Może częściej. Do tej pory zalewane oleje LM zgodne z A3B4.
Pytanie jest czy zostać na obecnym czy zmienić na:

1. Eurol Super Lite 5w-40 (najgrubszy)
2. Total 9000 (bez energy) 5w-40 (fabrycznie lany)
3. Lotos Synt.Plus 5W-40 (najlżejszy z nich)
4. Może "lekkie" 5W-50 (nie jestem pewien czy to dobry pomysł ale raczej szybko zrobi się z niego W40 :))

Wszystkie za wyjątkiem 4 z normą PSA. Wszystkie w podobnym budżecie.
Uważam, że PAO się nie do końca sprawdzi w takim użytkowaniu. No chyba, że się sprawdzi. Wtedy mogę parę zł. dołożyć.
Zależy mi na tym aby olej był "grubasem" ze względu na warunki pracy i rozrzedzenie paliwem. Ochrona przede wszystkim. Z tego powodu, oleje pokroju Shella "lekkie W40" i W30 odpadają. Fajnie żeby olej był w stanie utrzymać kanały olejowe w czystości. Czasem gdy auto dłużej postoi, np. noc, odzywa się klawiatura. Może przełamię się i poprzedzę wymianę płukanką postojową LM Pro. lub TEC2000. Podobno dobrze czyszczą jak na postojowe.
 
@SACZI @DWojtek w skrzyni wymiana była ok 10 tyś. temu na Total Triaxium GEAR 8 75W80. Podobno całkiem spoko. Tak wyszło w analizie na forum. Sprzęgło wraz z całą otoczką (łapa, wałek, uszczelniacze itp.) przy okazji też wymienione bo miało już dosyć.
Przy tej zmianie oleju w silniku myślę żeby ponownie wymienić olej i dodać MoS2 od LM. Koszty nie takie duże.
 
@SACZI tak mi się wydaje.
Spróbuj zerwać przyczepność na 1szym a 5tym biegu.
 
@Wiktor: Wymienić również w skrzyni biegów? Nie zaszkodzi, ale czy jest sens, skoro obecny przejechał tylko 10 kkm? Wg mnie strata kasy i krzywda dla środowiska, zwłaszcza że auto ma Ci posłużyć jeszcze tylko 2 lata. MoS2 od LM czy 9100 od Archiola możesz dodać również do obecnie zalanej przekładniówki, bo jest jeszcze świeża i na 2 lata powinno starczyć z zapasem.
 
Last edited:
Ta tymbardziej że zaraz idzie do wymiany😉
 
@DWojtek Poprzednią wymianę w skrzyni potraktowałem raczej jako płukanie i teraz ma być już docelowo z MoS2.


@Kuba Tym autem robię ok 12 tyś rocznie w takich warunkach jak w opisie.
Na szybko się rozglądałem za 5W30 A3/B4 i zbyt dużego wyboru nie widziałem.
To jeszcze takie pytanie, Czym różni się SHELL HU 5W30 A3/B4 od 5W40 A3/B4. Na papierze wyglądają raczej podobnie. Rozumiem też, że wg analizy forumowej Orlen 5W30 A3/B4 to dno i wodorosty? Czy źle zrozumiałem?
 
Nie😅
 
Z tego powodu, oleje pokroju Shella "lekkie W40" i W30 odpadają.
Z góry odrzuciłeś bardzo dobry olej. 5w30 to najsolidniej dopakowana dodatkami A3-ka jaką widziałem. Do tego baza III+(czyli GTL). Interwały max 8k przy twoich warunkach eksploatacji i nic lepszego tu chyba nie wymyślisz 🙂
 
Nie wiem po co to ciśnienie na 5w30 jak ten olej będzie pompowany benzyną - układ wtryskowy też daje bogatą mieszankę podczas rozgrzewania silnika...
 
@Wiktor między Shell helix ultra 5w30 a 40 nie ma zbyt dużej różnicy. 30 w górnej granicy dla normy, a 40 w dolnej.
Co do 5w30 a3 to faktycznie jest mały wybór ( normą a3 powoli odchodzi w zapomnienie) i na palcach jednej ręki można wyliczyć oleje 5w30 A3.
Co do Orlenu 5w30 jest to olej klasę niżej niż w/w Shell, co nie zmienia faktu że jak byś wymieniał olej co 7tys to też by wystarczył.
 
Z punktu widzenia silnika nic. Będzie jeździł na jednym i drugim, lecz Shell spełnia normę MB 229.5 API sn a Orlen 229.3 i API sl a @Wiktor pisał
Fajnie żeby olej był w stanie utrzymać kanały olejowe w czystości
Norma 229.5 lepiej zadba o czystość. Shell to też GTL. Orlen ma też wysoki poziom wapnia co według @poziom1989 może też być źródłem depozytów.
 
A w ogóle musi być A3? Nie może być C3? Dobrych 5W30 C3 jest więcej.
 
Tak jak pisałem wcześniej, może być. Mój jeździł na total ineo ECS 5w30 i nie wybuchł.
Następny olej u mnie będzie pewnie lotos syntetic c2+ c3
Tutaj nie ma co więcej myśleć o oleju. Budżet 200 to nic lepszego od Shell nie ma co szukać, jak autor by chciał wydać 100zl to można by było szukać innych, tańszych produktów i zagłębiać się w plusy i minusy oleju MID saps.
 
@Karakal wyższa lepkość nic tu nie pomoże. Benzyna degraduje dodatki w oleju niezależnie od lepkości. A wysoka lepkość to też źle podczas zimnych rozruchów = większe zużycie. Mogą pomóc tylko skrócone interwały, ewentualnie zmiana charakteru użytkowania
 
Back
Top