• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Co ile wymieniać rozrząd?

@Triumphator myślę że konstrukcje pasków się bardzo nie zmieniły. U siebie wymieniam co 5-6lat bo tanie jak barszcz. Na pasku nie jeździł bym dłużej jak 100tys.
 
Na pasku nie jeździł bym dłużej jak 100tys.
No to widzisz, u mnie rozrząd był wymieniony przy 187kkm, u brata w TDI przy 195kkm i wytrzymały bez bólu.
myślę że konstrukcje pasków się bardzo nie zmieniły.
A ja jestem wręcz odwrotnego zdania, od kiedy popularne stało się stosowanie włókien węglowych etc. uwazam, że konstrukcje pasków również się zmieniły. Z czegoś musi wynikać fakt, że jeszcze niedawno w dieslach 120kkm to był godny podziwu interwał, a aktualnie 200-220kkm to w zasadzie standard, a 120kkm zalecają, jak zrobisz wymianę na zamienniku ze średniej półki.
 
Trwałość paska zależy od silnika, konstrukcji napinania, rodzaju i ilości osprzętu, który napędza, a nawet o samego sposobu jazdy. Dłuższy pasek pracujący w tych samych warunkach szybciej padnie bo przy jednostkowym wydłużeniu odkształca się bardziej.
Nie ma sztywnych zasad. Service manual się kłania i zdrowy rozsądek użytkownika auta - np. ostra jazda wymieniasz częściej.
 
Pamiam dawno już, miałem Rovera 620 Si, bliźniak (Honda Accord V tylko ładniejszy, bardziej elegancki) z silnikiem Hondy F20Z1, kto jest w temacie to wie o co chodzi. Samochód kupiłem od handlarza sprowadzony z Włoch od 1 właściciela, ale stan bardzo dobry, wtedy to było 15 letnie auto, zero, dosłownie zero rdzy. Zadbany środek, jeszcze pod wkrętami od nakładek progów miał fabryczną folię. Przebieg 131 tyś km, praktycznie cały stan oryginalny, zawias wszystko, jedynie chyba tarcze i klocki wymieniane. Pod maską suchutko, zero wycieków, jedynie kurz i pył, żadnych napraw, awarii, jedynie serwis olejowo filtrowy. Postanowiłem wymienić rozrząd z racji, że z dokumentacji serwisowej nie wynikało, że nie był wymieniany a Honda zalecała wymianę w tym silniku przy 120 tyś. Podczas wymiany okazało się, że rozrząd, pasek rozrządu i balansu był jeszcze oryginalne i w całkiem niezłym stanie, spokojne mógłbym zrobić jeszcze pewnie z 10k km do wymiany, ale po co ryzykować. Wleciał wtedy jak pamiętam cały komplet z pompą wody Aisin, zestaw pasków Mitsuboshi, napinacz i rolki Koyo, uszczelnieniacze NOK OEM Honda, paski osprzętu Gates.
 
Last edited by a moderator:
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi kiedy wymieniać rozrząd. Zależy to od oleju, interwałów, stylu jazdy itp.

Co do pasków to np Peugeot czy Ford co mają pasek w oleju dla świętego spokoju warto wymienić co 60 tyś, po prostu wychodzą z niego sznurki, zaczyna się strzępić i zapycha smok.

Co do łańcucha warto słuchać przy porannym odpalaniu czy nie rzęzi, kontrolować stan napinacza (jeśli nie ma takiej możliwości warto poczytać jak zachowuje się rozrząd w danym modelu) ew sprawdzić parametry live data czy nie ma zbyt dużych rozjazdów między wałkami czy wałem.

Ogólnie mechanicy wiedzą ile wytrzymuje rozrząd w danym modelu i warto wtedy mu się przyjrzeć.

@Iron mój ojciec ma jeszcze Accorda V, ale F20Z2. Do tej pory w silniku 2x rozrząd wymieniony i lambda.
 
@Triumphator może i racja, jednak czy 15lat taki duży przeskok technologiczny to nie wiem, w latach 90 tych były stosowane już włókna i polimery.
Zakładając że paski obecnie produkowane są dużo lepsze to czy wytrzymają w aucie z lat 90 200tys km?

Dodam też że kiedyś rozrząd był prosty, tak wygląda w Lancerze
Screenshot_2023-09-28-20-39-20-485_com.android.chrome.jpg
Jest krótki i nawet pompy wody nie napędza.
Dodam jeszcze że producenci często po kilku latach wycofują się że swoich zaleceń i nakazują skracać interwały wymiany
 
Rozrząd to nie tylko pasek, pasek zwykle jest najmocniejszym ogniwem, bo najczęściej poddają się pompy wody i rolki.
 
Rozrząd to nie tylko pasek, pasek zwykle jest najmocniejszym ogniwem, bo najczęściej poddają się pompy wody i rolki.
Rolki faktycznie czasem padają, ale pompa nigdy mi jeszcze nie padła. Wiadomo, człowiek wymienia prewencyjnie ale oceniając ich stan nie sądzę aby to było najsłabsze ogniwo. Przynajmniej u Fiata i PSA. Co do samego paska, to faktycznie trudno jednoznacznie stwierdzić. W 1.6 mjet pasek mam od nowości (8lat, 65kkm) i nie widać po nim zużycia, choć pewnie dla spokoju niedługo go zmienię.
 
Rozrząd to nie tylko pasek, pasek zwykle jest najmocniejszym ogniwem, bo najczęściej poddają się pompy wody i rolki.
Jasne i tym bardziej zastanawia mnie czemu producent zaleca po 200tys jak we współczesnym rozrządzie jest więcej części które mogą ulec awarii (napinacze hydrauliczne, tłumiki drgań itp.) Dodatkowo jak pisałem jeszcze jest pompa wody.

W przypadku Lancera sprawa jest prosta, cena paska i rolki Snr 130zl, SKF 140, Ina 170zl. Pompa dolz 90zl
 
Nie zawsze tak było - w Volvo co 80 000 wymieniałem tylko pasek, a rolka i pompa w redbloku przeżyła nadwozie. Ale już w renówie razem z paskiem wymienić trzeba było i rolki, i pompę i koło zmiennych faz rozrządu.
 
Jasne i tym bardziej zastanawia mnie czemu producent zaleca po 200tys jak we współczesnym rozrządzie jest więcej części które mogą ulec awarii (napinacze hydrauliczne, tłumiki drgań itp.) Dodatkowo jak pisałem jeszcze jest pompa wody.
Bo tyle faktycznie te podzespoly sa w stanie przejechac. Ja tak wymieniam fabryczne rozrzady i nie mam problemow.
Ja wiem, ze u nas na forum to silniki sie psuja od niedolania archoila do oleju, ale czasami mozna robic cos zgodnie z instrukcja.
 
Niektórzy to widać tęsknią za punktami smarowania podwozia 😉

W oplu 1.7D interwał wymiany jest 150kkm - wymieniony po 184kkm. W 1.6hdi zalecenia są 240kkm lub 10 lat - wymieniony po 11 latach i 100kkm przebiegu.
A niby niewymienny łańcuch strzelił mi po 160kkm w 1.3mjtd. Bez podania konkretnego przykładu silnika nie ma co debatować nad interwałem wymiany napędu rozrządu.
 
Według historii serwisowej fabryczny rozrząd w moim hdi wytrzymał 246tys km
 
U mnie jak robiłem rozrząd w Hondzie to oryginalna pompa wytrzymała 180 000 km. W międzyczasie po 10 latach i 120 tys km był wymieniany tylko pasek i rolka. Oczywiście wszystko oryginalne jeszcze. Pompa do końca nie ciekła. Zmieniłem na Valeo, i zaczęła sikać po 50 000 km. W międzyczasie na Valeo była robiona uszczelka pod głowicą. Założony z powrotem ten sam rozrząd bo miał tylko 35 000 nalotu. Jakoś po półtora roku jazdy zaczęła ciec ta pompa. Kumpel który mi to wtedy robił, mówił że to przez to ,że rozrząd został ponownie napięty. Kolejna bzdura którą wygadują mechanicy. Jakoś oryginalnej pompie nie przeszkadzała wymiana rozrządu w międzyczasie. I zrobiła czterokrotnie większy przebieg i dalej było sucho. Po prostu spada jakość części. Ostatnio kolega też dwukrotnie wymieniał rozrząd Dayco u siebie w Maździe. Najpierw zaczęła ciec pompa wody a później napinacz się zepsuł hydrauliczny. Oczywiście było wszystko założone nowe. Po awarii napinacza zamówił komplet oryginalny rozrządu do tego silnika. Wszystko znaczki Mazda pompa GMB. Sprzedał to jakiemuś sąsiadowi. Facet zrobił 60 000 albo nawet 40 i znowu pompa się zesrała tym razem z oryginału. A Mazda zaleca co 120 000 wymiany. Także to wszystko jest loteria. Tak jak pisali koledzy wyżej wszystkiego nie można przewidzieć. Moim zdaniem 7 lat spokojnie pasek wytrzyma. Przeważnie to osprzęt zawodzi w międzyczasie, szczególnie przy dzisiejszej jakości zamiennikach. Warto nadmienić że na przykład w dwulitrowym TDI są dwa rodzaje rozrządu na pasku. Jeden jest wzmacniany w którym pasek jest szerszy o kilka milimetrów. Dodatkowo od środka jest pokryty powłoką teflonową która zmniejsza tarcie. Od wewnątrz ma biały kolor. Na nim można robić większy przebieg.
 
Ja kupuje zawsze paski Dayco. Nigdy nie zawiodlem sie na tej firmie, ani na rozrzadzie, ani na pasku osprzetu.
 
To INA spadła z jakości? Kiedyś była najlepsza.
 
Osprzęt kupuje INA, jest ok. Ale paski Dayco 😉
 
Ja zapomniałem zmienić pasek i u mnie mnie ori strzelił po 80 tysiącach i 6 latach. Instrukcja mówi o 120tys i 4 latach trudnych warunków, a normalnie 5 latach. U mnie miał trudne warunki w większości. Jeżeli chodzi o rozrząd i firmy to nigdy się nie zastanawiam i zawsze biorę ori. Dla mnie zdrowym okresem będzie 4 lata lub 60 tysięcy 😁
 

Attachments

  • IMG_9884.jpeg
    IMG_9884.jpeg
    2,1 MB · Odwiedzin: 83
  • Resized_20231010_183819.jpeg
    Resized_20231010_183819.jpeg
    286,5 KB · Odwiedzin: 82
Last edited:
Back
Top