• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Depozyty, osady generowane przez olej silnkowy

Kuba

Użytkownik
Samochód
Mitsubishi Lancer 1.6 98km 4g18
Poruszyliście temat depozytów. @poziom1989 pisałeś kiedyś że zbyt dużo wapnia też się do tego przyczynia. Mo podobno też może być powodem depozytów, jak to się ma do oleju np.0w20 tam też mogą takie problemy występować? Jeśli chodzi o depozyty to czym się kierować przy wyborze oleju?
 
@Kuba dałem już ogólne rady. Warto wybierać oleje o niższej lepkości, które mają z natury lepszy punkt anilinowy oraz wartość Kauri-Butanolu. Mniej ZnDTP (<800 ppm) mniej detergentów Ca (<2000 ppm) itp. oraz VMs, im mniej, tym lepiej, które pod wpływem rozpadu chemicznego powstają nierozpuszczalne związki chemiczne tzn. dodatkowo obciążają wskaźnik właściwości dyspergujących oleju, dlatego warto szukać oleju, gdzie jest >1000 ppm N. Z odpowiednim mixem AOs, fenolowy/aminowy, ZnDTP oraz Mo (<200 ppm) w optymalnym stężeniu, również funkcjonują jako AOs. Oraz odpowiedni dyspergator np. boranowy PIBSA-PAM.
 
Poziom1989 dał ogólne rady, ale myślę że dla większości wystarczy stosowanie się do zasady odpowiednich interwałów wymiany oleju. Oczywiście nikt nikomu nie zabrania zrobić analizy oleju, albo skorzystać z tego co jest dostępne w sieci, tylko czy jest to gra warta świeczki.
 
Nawiązuje w dużej mierze do depozytów w rejonie pierścieni.
 
Weź tak nie pisz bo się ludziom styki zewrą że ich ukochane SAPSy mogą mieć negatywny efekt.

Chyba, że zwalą na ekologię.
Większość popiołów generuje wapń z oleju. Wapnia na ogół jest więcej w oleju niż cynku i to wapń generuje dodatkowo ponad 2x popiołów niż cynk albo moly licząc per ppm w oleju.
 
czyli idąc tym tropem SH ultra 5w30 bedzie lepszy niż 5w40 ze specolem to samo 5w30 lepiej zadba o pierscienie niż 5w40?
 
@Kuba musisz interpretować całość. Opisałem to w skrócie. Depozyty węglowe potrafi np. generować VM.

Popiół to inna kwestia.
 
Większość popiołów generuje wapń z oleju.

Do takiego wniosku doszedłem porównując tylko cyferki w analizach VOA.
Oleje ILSAC GF5/6 mają bardzo podobny pakiet do Magnateca A5 tyle, że z mniejszą ilością wapnia co w efekcie daje ok 0.25% mniej popiołów.
 
czyli idąc tym tropem SH ultra 5w30 bedzie lepszy niż 5w40 ze specolem to samo 5w30 lepiej zadba o pierscienie niż 5w40?

No to ja bym musiał rozbierać silnik i łupać nagar, a mam 477 000 na 5W40 i zerowy pobór oleju.
Chyba nadal wszystko się sprowadza do indywidualnych przypadków gdzie silnik jest nagarogenny, a olej niezmieniany.
 
Depozyty węglowe potrafi np. generować VM.
A jak wyjaśnić różnicę w testach SSI Shell Hu 5W40 i 0W20? Testy wypadły korzystniej dla 5W40 o 0.09mm2/s straty mniej, a procentowo to ponad dwukrotnie.
 
SSI nie ma nic wspólnego z generowaniem depozytów. W szczególności w rejonie pierścieni.
 
Ale my nie testujemy srodkow smarnych pod katem generowania depozytow. Sa ciekawe testy.
 
No to ja bym musiał rozbierać silnik i łupać nagar, a mam 477 000 na 5W40 i zerowy pobór oleju.
Na mój rozumek to nie tak. To trzeba rozpatrywać w kategoriach lepszy/gorszy. nie znaczy z automatu ,że ten gorszy jest beznadziejny. Po prostu jak weźmiesz na testy olej niskiej lepkości to wypadnie on lepiej od tego o wysokiej lepkości. I tylko tyle.

Renatą już przekroczyłem 477kkm. Ciekawe jakie tam depozyty się uzbierały na 10W30.
 
Nas powinny interesowac wyniki testow: ASTM D6335 lub ASTM D7097, dodatkowo testy silnikowe: ASTM D8111 ktory zawiera m. in. ocene depozytow w rejonie pierscieni oraz ASTM D6593 (szlam i lakier).

Ale...z reguly sa to wymagania API/ILSAC. Ale roznice tez beda ze wzgledu na limity.
 
Nie znamy, nie poznamy konkretnego wyniku tylko czy olej zmieścił się w normie, w limitach. Czy to chodzi o szlam, lakier czy o zużycie. Choć chyba teraz w API SP to zużycie już nie w µm tylko w ppm żelaza w tescie Toyoty.
 
Back
Top