Odezwę się za tydzień i opiszę czy środek coś zdziałał ale według informacji koncerny paliwowe do swoich podstawowych paliw 51cetan dodają 1L na 1000L ON co daje 56C czyli np taka Verva Premium. Chcąc osiągnąć około 60Cetanów sprzedawca proponuje 2Lna1000L.
Mala uwaga.
Inaczej komponuje się dodatki dla rafinerii/blendowni paliwa z przeznaczeniem dla stacji paliw a inaczej dla użytkownika końcowego jako dodatek do samodzielnego doprawiania parametrów.
W dodatkach a właściwie pakietach dodatków do komponowania paliw stosuje się jeszcze środki antypienne, przewodzące ładunki elektryczne i biocydy - bo jest grupa organizmów żywych, która lęgnie się w zbiornikach powodując potem osady na wtryskiwaczach.
Niektóre dodatki pełnia podwójna funkcje wiec można ograniczyć ilość dodatków.
Do naszych zastosowań nie ma co przesadzać aby nie przedobrzyć - podniesienie LC akurat daje spektakularny efekt i to tez w rozsądnych granicach - nadmiar samego 2-EHN pogarsza smarność. Dodatkowy smar rekompensuje negatywny wpływ azotanu. Dyspergatory przeciwutleniacze -konieczne w paliwie też maja swoje plusy i minusy- olej napędowy zawiera metale które reagują (np Sód jest metalem), FAME utlenia się a inhibitory korozji reagują z solami.
PS. @Pedros jakiego smaru używasz w swoich mieszankach i ewentualnie co z gotowych produktów można zastosować, oprócz AR
Jakis syntetyk BASF, ale składu kompletnie nie znam- grzecznościowa domieszka przy braniu 2-EHN i „mam nie nurkować w temacie”. Na pewno niedostępny w wolnym handlu bo to komponent. Ale jedno wiem, przy 1:1000 HFRR <280 z bazowego 460.
Ciężko coś polecić z gotowców, bo są tanie i drogie (syntetyczne) smary. Drogie w cudzysłowie bo nie wali się tego dziesiątkach gramów na kg, askłady są dziwnym trafem chronione i są droższe jako komponent.
W produktach gotowych raczej szedłbym według schematu ze im droższy smar tym lepiej. Odrzuciłbym wszystko co ma naftę w składzie.
Najbezpieczniej jest kompozycja 2-EHN ze smarem określana jako cetan boost, cetan improver itp jako gotowy produkt i coś z pewnością producent dorzuca w przeciwieństwie do samego 2EHN.
Tanim smarem wydaje się ester w Mannolu ale kompletnie nie wiem jak zachowuje się wielogodzinnym w cyklu życia.