• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dodatki do ON - podnoszenie jakości paliwa

DCBBB4EA-417C-405B-B62F-85FC989C38A0.jpeg

źr: Nafta-Gaz


Na wykresie przedstawiony jest przebieg spalania.
Programowo można regulować ilość NOx względem PM.

Np ostatnia akcja naprawcza pewnego koncernu aby obniżyć emisję NOx tak steruje parametrami wtrysku aby minimalnie obniżyć wartość NOx ale rośnie za to emisja PM osadzającą się w DPF.
Czyli płatnikiem jest jak zwykle użytkownik końcowy.

Zwiększajac LC minimalizujemy okres opóźnienia przez co powstaje mniej zarówno NOx jak i PM. Szczególnie po „poprawkach” zwanych „akcją naprawczą” ma to kolosalne znaczenie.
 
Bywa, że zbyt wysoka dodatkowa dawka 2ehn pogarsza osiągi jednostki Euro6 i podwyższa także spalanie, ze względu na wyższą emisję NOx, zależy od silnika softu, osprzętu ale niektóre nawet na ON premium już gorzej pracują i więcej palą.
Potwierdzam, u mnie w 1.5 tdci już około 75-80 ml 2ehn na 50l ON powoduje problemy. Twarda i sucha praca silnika oraz odczuwalnie gorsze osiągi...
 
Last edited:
Nie spotyka się 2-EHN czystego w formie detalicznej. Przeważnie jest o czystości 95% albo sprowadzony do podobnej wartości.

Co do zasady to poruszyłeś jedna z ważniejszych spraw związanych z błędami kompozycji. 👍
Szczególnie, jeśli metody badawcze gęstości komponentów nie są znormalizowane :)

Przy definicji liczby cetanowej wzorzec jest oparty na skali wolumetrycznej
Ale już indeks cetanowy liczy się na podstawie gęstości i parametrów destylacji.

I problem w pomiarach pojawia się przy dodawaniu 2-EHN gdzie nie następuje zmiana gęstości paliwa po dodaniu dodatku stad proksymacja indeksu cetanowego jest nieadekwatna :) (ASTM)
Takie są smaczki komponowania paliw.

Dlatego nie powinna dziwić rozbieżność na odpisie świadectwa jakości paliwa.

I ważna uwaga na koniec: każde paliwo bazowe inaczej reaguje na podnoszenie liczby cetanowej.

W jednym ta sama dawka podniesie o np. 4 cetany na innym paliwie taka sama dawka podniesie o np. 8 „cetanow”.

Bardzo istotna jest jakość paliwa bazowego. Rafinerie mogą iść na skróty produkując niskocetanowy olej napędowy, który potem przed rozkonfekcjonowaniem „wzmacniany” jest cetan boosterami. To jest tańsze niż produkcja od razu wysokogatunkowego surowca.
 
Last edited:
I ważna uwaga na koniec: każde paliwo bazowe inaczej reaguje na podnoszenie liczby cetanowej.
W jednym ta sama dawka podniesie o np. 4 cetany na innym paliwie taka sama dawka podniesie o np. 8 „cetanow”.
Bardzo istotna jest jakość paliwa bazowego. Rafinerie mogą iść na skróty produkując niskocetanowy olej napędowy, który potem przed rozkonfekcjonowaniem „wzmacniany” jest cetan boosterami. To jest tańsze niż produkcja od razu wysokogatunkowego surowca.
Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. O ile piszę iż max. co mogę dodać to około 80 ml 2-EHN na 50l, to stosuję mieszanki na poziomie 65-70ml. Zdarzało się, że już 75 ml powodowało problemy.
 
2-EHN w czystej postaci tj bez smaru powoduje mocny spadek smarności paliwa i ma wpływ na stabilność termiczna oleju napędowego. Dlatego trzeba testować dawki (ze smarem :D).
 
A nie jest tak, że klekot spalania jest cichszy i obniżył tło dźwięku, dzięki temu słyszysz bardziej osprzęt?

Raczej to jest tak że teraz zacząłem nasłuchiwać i jestem przewrażliwiony.
Kolega ma identyczne auto i u niego też tak cykają wtryski.
 
Panowie a co polecicie dostępnego na rynku do zmaksymalizowania cetanu w paliwie (około60) Najbardziej zaciekawiły mnie produkty Cetan R, Amsoil Cetane booster i bardzo tani Mannol 9955 ale nw czy są coś warte a 2-EHN nw skąd to ściągnąć bo w Polsce to chyba niedostępne.
 
2-EHN w Pl ciężko dostać jako konsument ale sam jest tylko półproduktem. Ale można :)

Są producenci którzy produkują dodatki dla stacji paliw, tam można pytać ;). Ale bez smaru nie polecam stosować.

Cetan R to chyba najbardziej kompletny preparat bez zbędnych dodatków rozcieńczajacych na bazie bdb azotanu polskiej produkcji Nitroerg (jeden z lepszych jakościowo 2-EHN na świecie!!!).
 
2-EHN w Pl ciężko dostać jako konsument ale sam jest tylko półproduktem. Ale można :)

Są producenci którzy produkują dodatki dla stacji paliw, tam można pytać ;). Ale bez smaru nie polecam stosować.

Cetan R to chyba najbardziej kompletny preparat bez zbędnych dodatków rozcieńczajacych na bazie bdb azotanu polskiej produkcji Nitroerg (jeden z lepszych jakościowo 2-EHN na świecie!!!).
Dzięki za odpowiedź a słuchaj do takiego Cetanu wystarczy np Mannol Ester na przesmarowanie? Bo akurat posiadam to na półeczce.
 
Sam jestem ciekaw tego cetan R, cenowo wychodzi bardzo korzystnie,~60zl/L
 
Sam jestem ciekaw tego cetan R, cenowo wychodzi bardzo korzystnie,~60zl/L
Zaskakujące jest to że przegrzebując cały internet nie znalazłem ani 1 złej opini o tym produkcie. Najbardziej zadowoleni są z niego firmy transportowe które wyliczają 7/8 procent mniejsze zużycia paliwa w ciężarówkach co już idzie w tysiące litrów na flote a groszowe sprawy za środek.
 
Ciekawy produkt ten cetan R. Co warto do tego dodać aby poprawić smarność?
 
Last edited:
Back
Top