• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.
Spokojnie, ja też jeździłem na takim mixie.
 
@Piotr_the weź, proszę Cię, zlituj się. Na zachodzie Europy, w takich Niemczech, Luksemburgu, Belgii, od kilkudziesięciu lat samochody i motocykle jeżdżą na E10 i jakoś nikogo nic nie boli. U nas zaczyna się jakaś dziwną sraczka, bo się nagle Polakom samochody wypierdziane przez jakiegoś Hansa zaczną psuć, bo będą jeździć na tym, na czym przejeździły pół miliona kilometrów przez poprzednich 15 lat 🤣..........
Podaj źródło tej informacji ponieważ według linka poniżej jest to nieprawda apropo tych kilkudziesięciu lat E10 w Europie.
Na oficjalnej stronie lobbystów/zwolenników ( bio ) etanolu jest wzmianka że od 2009 roku benzyna E10 jest stopniowo wprowadzana na terenie Europy.
https://www.e10info.eu/pl/e10-w-europie/
To co ja znalazłem Niemcy od 2011 r , GB od 2021 r , Austria od 03.2023 r - ich stacje mają w ofercie benzynę E10.

Tak się zastanawiam dlaczego nie ma jeszcze w ogólnej ofercie benzyn E10 na południu Europy ( Portugalia , Hiszpania, Włochy @CICHY ? , Grecja ) ? Według dostępnych informacji do 2030 trzeba się z tym wyrobić ( In light of the ambitious European renewable energy and decarbonization targets, E10 should be fully rolled out in every Member State ).

Na dole strony z podanego powyżej linka jest "udział w rynku paliwa E10 w wybranych państwach " i tak : Bułgaria , Rumunia - 100% , Belgia, Słowacja , Dania, Niderlandy - 83-96 % . @Kizashi szukał bym na tych rynkach tych dodatków co mają "zniwelować " wpływ bio na paliwo.
A w DE udział E10 to 17% pomimo że już jest 12 lat na rynku E10. ( dane na luty 2023 )
Taka " europejska/lobbystyczna" wyszukiwarka tolerancji aut na E10:
https://www.epure.org/about-ethanol/fuel-market/fuel-blends/

Z jakich to przyczyn paliwo E10 nie powinno być / nie jest odpowiednie dla silników okrętowych i małych statków powietrznych ?
https://www.e10info.eu/pl/czy-moge-tankowac-e10/
 
Podaj źródło tej informacji ponieważ według linka poniżej
Mój ojciec 40 lat przepracował i mieszkał w Niemczech, chyba wie, co tankował w Nadrenii i Hesji jeżdżąc tam samochodem.

Z jakich to przyczyn paliwo E10 nie powinno być / nie jest odpowiednie dla silników okrętowych i małych statków powietrznych?
No nie wiem, taka mądra strona o E10 i nie podaje dlaczego? Domyślam się, acz mogę się mylić.

Tak się zastanawiam dlaczego nie ma jeszcze w ogólnej ofercie benzyn E10 na południu Europy
Jak to nie ma? W Hiszpanii jest, jakiś miesiąc temu na Santorini i Krecie tankując motocykle miałem na kilku stacjach 95 E5 i E10.
 
1L IPA na 20L benzyny?
Zgadza się.
@Pedros taki miks opisał tu na forum jako "swój rekord" w kategorii stężeń tegoż IPA w benie w kontekście procesu czyszczenia kata, przetestowałem to więc i ja... autko "fajnie się odpycha" na takiej mieszance z "okołopiwnym procentarzem" alk., woda zneutralizowana, kat zadbany...
nie ma się co bawić w homeopatię na granicy placebo ;-)
 
Last edited:
Tak się zastanawiam dlaczego nie ma jeszcze w ogólnej ofercie benzyn E10 na południu Europy ( Portugalia , Hiszpania, Włochy @CICHY ? , Grecja ) ?
PL-DE-AT-IT i curig to były trasy, które robiłem w trakcie ok. 4 tygodni... E10 tankowałem w niemcowie i osterraichu, u italczyków brałem zwykłe najtańsze paliwo na stacjach, gdzie się tankuje z prepaidem na 100 aureasów... i tyle, by zaspokoić ciekawość twą...
nie ma się co bać, bo
 
@CICHY ja tam leje 100ml na zbiornik. Ale prawie na każdy, jak sobie przypomne pod domem (teraz nie dolałem)
Post automatically merged:

@kenrad ciekawe. Moje poprzednie auto, rocznik 2008 (model 2006) mialo na klapce dopuszczenie E10
 
Jakaś konkretną IPA to ma być największej czystości? Jaką kupić, czy cenowo to ma sens czy lepiej środek Organiki do czyszczenia wtrysków?
 
@Piotr_the IPA możliwie czysta, ja kupuję teraz wyłącznie IPA PLUS z AGTermopasty, kilka razy się już na innych przejechałem, jeżeli już potrzebuję "na wczoraj" i muszę wziąć coś innego, to tylko z certyfikatem. Już się zdarzało, że rzekome 99.9% albo nie chciały odparowywać, albo zostawiały syf po sobie.
 
@Triumphator ja mam z ElectroChem IPA Plus 99,9 i "o ile sie znam" jest czyściutka. Ładnie pachnie i odparowuje do zera.
Post automatically merged:

@Piotr_the setka czystej IPY to 50kilka groszy, więc...
 
A tego to nie wiedziałem, że ipa odparowuje. W jakim czasie to robi? Coś jak zmywacz do hamulców?
 
Last edited:
nie hamulcy tylko hamulców

nie spotkałem się z badaniami na temat szybkości odparowania IPY, ale ja głównie korzystam przed położeniem niewidzialnej wycieraczki, wosku czy powłoki kwarcowej i generalnie po ok 1 minucie kładę powłokę
 
W jakim czasie to robi?
Oczywiście, że odparowuje i robi to szybko, może nawet szybciej, niż aceton, a przede wszystkim odparowuje czysto, dlatego izopropanol jest nieoceniony przy obsłudze elektroniki, a w szczególności elementów optycznych.
 
Mój ojciec 40 lat przepracował i mieszkał w Niemczech, chyba wie, co tankował w Nadrenii i Hesji jeżdżąc tam samochodem.
......
Jak to nie ma? W Hiszpanii jest, jakiś miesiąc temu na Santorini i Krecie tankując motocykle miałem na kilku stacjach 95 E5 i E10.
Gratuluję podróży i spostrzegawczości ale nie wiem jak dotrzeć. Nawet taka wikipedia za urzędem gospodarki i eksportu ( BAFA ) podaje inne dane.
ZeitraumgesamtNormalSuper-E5Super-E10Anteil E5Anteil E10Beimischung EthanolE-Mittelwert
200622.603.599 t6.280.418 t15.680.704 t69,4 %63.473 t0,28 %
200721.292.028 t5.574.302 t15.109.392 t71,0 %88.478 t0,42 %
200820.561.379 t1.842.941 t18.138.702 t88,2 %250.957 t1,22 %
200920.177.887 t943.916 t18.675.761 t92,6 %687.416 t3,41 %
201019.614.794 t696.048 t18.372.792 t93,7 %1.028.122 t5,24 %
201119.601.120 t131.068 t15.234.174 t1.826.545 t77,7 %9,3 %1.054.307 t5,38 %
201218.486.837 t36.788 t14.721.990 t2.618.505 t79,6 %14,2 %1.089.724 t5,89 %
https://de.wikipedia.org/wiki/E10_(Kraftstoff)
Sam jeszcze w PL około 2007/2008 tankowałem diesla B7 ( tu nie mam pewności co do % zawartości ) ale był on wtedy o około 10 % tańszy od normalnego ON . Była to mała stacja i z tą ofertą skierowana głównie do rolników. ( Nie był to odbarwiony olej opałowy )

Nie wiem jak uwzględnią statystyki obecne test E20 w Mannheim dla floty Südzucker-Gruppe.
https://www.cropenergies.com/de/pre...hr-klimaschutz-sofort-fuer-die-bestandsflotte

Sam we wrześniu nie zauważyłem na Majorce E10 ale tutaj podaję że także jest:
https://www.gov.pl/web/klimat/paliwo-e11
 
w usa widziałem jak człowiek dolewał do paliwa z etanolem tankowanego do łodzi eter monobutylowy glikolu etylenowego w ilości 100ml/50l - miało to zapobiegać rozwarstwieniu się paliwa.
Silnik, to było jakieś V8 forda dość antyczne
 
ale nie wiem jak dotrzeć.
Ja nie wiem, gdzie Ty chcesz dotrzeć i z czym. Mówię Ci jakie są fakty, sam w 2009 roku jeździłem do Niemiec i, może jeszcze nie było jakoś super popularne, ale tankowałem tańszą E10 przy autobahnie, bo była tańsza, wtedy nie bardzo mając nawet pojęcie o co chodzi z ich oznaczeniami.

Nie wiem z czym chcesz dotrzeć, bo wiem też czym tankowałem swój motocykl w Hiszpanii, w której twierdzisz, że paliw E10 nie ma. Wiem co mieli w ofercie w Grecji, i nie trzeba tu spostrzegawczości, tylko nie wiem jak Ty, ale ja mając więcej, niż 2 dystrybutory na stacji, raczej patrzę co leję do zbiornika i na jednej ze stacji, w okolicach Oia było coś takiego, jak SuperEco, czy tam EcoPlus 95 E10, możliwe, że była to jedyna stacja na wyspie oferująca takie paliwo, nie wiem, byłem na urlopie i jakby mało mnie to obchodziło.
 
@Kizashi
jest sporo specyfików które według opisów niwelują wpływ metanolu z E10 na silnik i układ wtryskowy ale w systemach gdzie producent zezwolił na stosowanie tego paliwa. Poczekaj jak paliwo pojawi się w PL to dsytrubutorzy także wprowadzą go do oferty.
Jak czytam E10 od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.
Kilka propozycji dla aut , motocykli , 2/4 taktów, maszyn ogrodowych ( według opisów marketingowych to cuda ):
Liqui Moly E10 Additive ( kolega @tomas go podał )
Miller E10 EPS
Toralin E10 Fuel Protection
Putoline E10 Fuel Fighter ( to mój faworyt ze względu na nazwę )
Lucas Ethanol Fuel Conditioner with Stabilizers ( dla E10 E15 E85 to może być ok )
JLM E10 Fuel Treatment
STA-BIL E10 Ethanol & Fuel Storage Stabilizer
Wynn's Specialist E10 Protector
nawer Wurth zmienił opis na swoim specyfiku...
Żadnego z tych specyfików nie stosowałem/stosuję pomimo że tankowałem/tankuję także Pb95E10 od jakiś 10 lat.
@Triumphator - posłużę się przejęzyczeniem jednego z byłych premierów " żadne krzyki i płacze nas nie przekonają że białe jest białe a czarne jest czarne " ,
definicja słowa " kilkadziesiąt " -
https://wsjp.pl/haslo/podglad/35465/kilkadziesiat
powoli przeczytaj moje posty #23 i #35 oraz swój #38 apropo E10 w Hiszpani ( sprostowanie - chronologia w czasie .... numery są poprawne jak moderator czegoś nie usunie )

Cóż z informacją jest jak z łącznością " słabo Cię słyszę ale dobrze Cię widzę ".
 
Do niedawna tankowałem v power 95 e5, a teraz tankuje to samo paliwo ale e10. Silnik toyoty vvti 1.0 69KM (yaris 2017) i z odczytu sredniego spalania w aplikacji car scanner mam zużycie paliwa w jezdzie miejskiej o około 4- 5% wyższe no i delikatnie czuje,że to nie to samo w reakcji na gaz. Natomiast w skodzie citigo 1.0 60 KM nie czuje tej roznicy, spalania nie obserwowałem. Wiem, że to są inne jednostki. Co z tym zrobić, machnąc ręką?, tankować verve 98 czy coś aplikwoać do e10 ?
 
Back
Top