cytrynowiec
Użytkownik
A więc doczekaliśmy się i wszyscy którzy głosowali za analizą poniższego oleju . Tradycją się już staje wsparcie firmy Prager, która jest wyłącznym importerem w Polsce olejów tej holenderskiej firmy i ufundowała kolejną rozbudowaną analizę. Duże podziękowania Analizy zostały przeprowadzone w dwóch niezależnych i certyfikowanych laboratoriach w Polsce : Polaris i Polwax. Tym razem nie mając wątpliwości odnośnie składu bazowego nie było sensu robić widma IR. W zamian zostały wykonane dwa inne badania , a CCS / temp. zapłonu / temp. płynięcia importer udostępnił z badania robionego w marcu 2019 roku.
Podziękowania także dla @wlyszkow (Archoil PL) który pomógł w ogarnięciu logistyki.
Eurol Super Lite 5W-40
Aprobaty: Spełnia wymagania: Rekomendacje:
VW 502.00 API SN/CF Fiat 9.55535-Z2
MB-Approval 229.3 ACEA A3/B4 Fiat 9.55535-N2
Renault RN0710 PSA B71 2296 / PSA B71 2293 Fiat 9.55535-M2
Renault RN0700 Porsche A40 Fiat 9.55535-H2
VW 505.00 GM-LL-B-025
MB 229.1
1. Olej spełnia standardy SAE 5W40. Zakresy lepkości w 40C oraz 100C znajdują się w górnych rejestrach – ochrona na miejscu pierwszym.
2. Indeks lepkości wartość 171 – olej spełnia swoją rolę w szerokim zakresie temperatur.
3. Pakiet dodatków i jego poziomy jasno pokazują, że mamy do czynienia z recepturą oldschool ale i sprawdzoną. Wysokie poziomy ZDDP (cynk i fosfor) oraz wapnia (detergenty). Bor jako bezpopiołowy dyspergator choć może też wspomagać działanie antyzużyciowe. Jest także niespodzianka w postaci sporego poziomu molibdenu, który ma główne zadanie redukować tarcie.
4. TBN 10,5 – dobra wysoka wartość, jak widać poziom detergentów robi swoje.
6.. Temp. zapłonu 230C – dobra i typowa wartość , olej jest termostabilny.
7. Temp. płynięcia - 43C dobry i typowy wynik dla oleju z bazami tego typu.
8. CCS - lepkość strukturalna - wynik 5750 – olej ma dobrą płynność w niskich temp. Ale tu jest błąd w opisie, zamiast -35C powinno być -30C.
Na koniec dwa specjalne badania:
9. Test 4 kulowy – wartość 0,53 - badanie, które powoduje wiele kontrowersji w ostatnim czasie. Stosunkowo nowe w naszych analizach. Biorąc pod uwagę porównawcze wyniki gdzie najlepsze oleje osiągają poziom 0,35 a na drugim końcu są wyniki 0,80/0,90 - olej plasuje się w środku stawki.
10. NOACK – 10.2 – typowa wartość dla olejów tej klasy (blisko normy MB 229.5 która określa ten parametr granicznie na 10)
Podsumowanie:
Eurol Super Lite – to olej starej dobrej szkoły, którego celem jest ochrona i widać to w lepkościach zakresowych oraz po poziomach dodatków anty zużyciowych (ZDDP). Wysoka lepkość to także większa odporność na rozcieńczanie paliwem. Wysoki poziom detergentów odpowiada za utrzymanie silnika w czystości i dłuższe niwelowanie skutków spalania (zakwaszenie – wzrost TAN). Temperatura zapłonu, CCS, NOACK oraz punkt płynięcia to wartości typowe dla olejów tej klasy (bazy HC) i wystarczające. Zaskoczeniem i nowością jest sporo molibdenu, który we wcześniejszych analizach nie występował. Test czterokulowy także lokuje ten olej także w środku stawki.
(Opis przygotował @cytrynowiec )
Podziękowania także dla @wlyszkow (Archoil PL) który pomógł w ogarnięciu logistyki.
Eurol Super Lite 5W-40
Aprobaty: Spełnia wymagania: Rekomendacje:
VW 502.00 API SN/CF Fiat 9.55535-Z2
MB-Approval 229.3 ACEA A3/B4 Fiat 9.55535-N2
Renault RN0710 PSA B71 2296 / PSA B71 2293 Fiat 9.55535-M2
Renault RN0700 Porsche A40 Fiat 9.55535-H2
VW 505.00 GM-LL-B-025
MB 229.1
1. Olej spełnia standardy SAE 5W40. Zakresy lepkości w 40C oraz 100C znajdują się w górnych rejestrach – ochrona na miejscu pierwszym.
2. Indeks lepkości wartość 171 – olej spełnia swoją rolę w szerokim zakresie temperatur.
3. Pakiet dodatków i jego poziomy jasno pokazują, że mamy do czynienia z recepturą oldschool ale i sprawdzoną. Wysokie poziomy ZDDP (cynk i fosfor) oraz wapnia (detergenty). Bor jako bezpopiołowy dyspergator choć może też wspomagać działanie antyzużyciowe. Jest także niespodzianka w postaci sporego poziomu molibdenu, który ma główne zadanie redukować tarcie.
4. TBN 10,5 – dobra wysoka wartość, jak widać poziom detergentów robi swoje.
6.. Temp. zapłonu 230C – dobra i typowa wartość , olej jest termostabilny.
7. Temp. płynięcia - 43C dobry i typowy wynik dla oleju z bazami tego typu.
8. CCS - lepkość strukturalna - wynik 5750 – olej ma dobrą płynność w niskich temp. Ale tu jest błąd w opisie, zamiast -35C powinno być -30C.
Na koniec dwa specjalne badania:
9. Test 4 kulowy – wartość 0,53 - badanie, które powoduje wiele kontrowersji w ostatnim czasie. Stosunkowo nowe w naszych analizach. Biorąc pod uwagę porównawcze wyniki gdzie najlepsze oleje osiągają poziom 0,35 a na drugim końcu są wyniki 0,80/0,90 - olej plasuje się w środku stawki.
10. NOACK – 10.2 – typowa wartość dla olejów tej klasy (blisko normy MB 229.5 która określa ten parametr granicznie na 10)
Podsumowanie:
Eurol Super Lite – to olej starej dobrej szkoły, którego celem jest ochrona i widać to w lepkościach zakresowych oraz po poziomach dodatków anty zużyciowych (ZDDP). Wysoka lepkość to także większa odporność na rozcieńczanie paliwem. Wysoki poziom detergentów odpowiada za utrzymanie silnika w czystości i dłuższe niwelowanie skutków spalania (zakwaszenie – wzrost TAN). Temperatura zapłonu, CCS, NOACK oraz punkt płynięcia to wartości typowe dla olejów tej klasy (bazy HC) i wystarczające. Zaskoczeniem i nowością jest sporo molibdenu, który we wcześniejszych analizach nie występował. Test czterokulowy także lokuje ten olej także w środku stawki.
(Opis przygotował @cytrynowiec )